Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä on ihan kauheaa kun lapset kasvaa ja menee omia menojaan

Vierailija
03.08.2019 |

Niin paljon on jäänyt tekemättä. Työt ja kotityöt ja harrastukset vieneet aikaa. Erityisesti ne työt. Ehdotin kesäkuussa, että lähdetään perheen kesken Lintsille. Tytär 14 v. mulkaisi ja sanoi, että hän ei ainakaan haluu. Myönnettäköön, että minä olen ollut aina innokkain Lintsillä, esim. vuoristorataa 5 kertaa viime kesän käynnillä. Tytär viihtyy muutenkin enimmäkseen yksin tai kavereiden kanssa. Shoppailemaan ja sushia syömään lähtee vielä äidin kanssa, mutta muutoin turha ehdotella mitään. Poikaa 16 v. (täyttää juuri 17) ei paljon kotona edes näy. Kaverin luona maalla viihtyy, missä korjailevat mopoja ja ajelevat mönkijöillä ja kesällä vesiskootterin kanssa pyörivät. Liikuntaharrastus taas vie talvella arkena ja viikonloppuna aikaa. Kun kuvioissa pyöri keväällä yksi tyttö, silloin poika pyörähti kotona lähinnä syömässä ja nukkumassa.

Monet tuttavat ja sukulaiset sanovat, että nauti nyt, kun on sitä omaa aikaa. Omalla ajallahan minä lähinnä teen kotitöitä, kannan ruokaa kaupasta, kokkaan tai marjastan tai käyn kuntosalilla/uimassa/jumpassa. Ei se kovin hohdokasta ole. En kokisi minkäänlaista ahdistusta, vaikka joutuisinkin lähtemään lasten kanssa kirjastoon/Suomenlinnaan/huvipuistoon/risteilylle, mutta kun ei nuo halua. Tänä kesänä on yhdessä koko perheenä käyty yksissä häissä ja viikon lomalla etelässä. Siellä etelässäkin nuo teinit lähinnä puuhailivat omiaan, mutta ainakin nähtiin aamiaisella ja illallisella ja tyttären kanssa kierrettiin shoppailemassa.

Vähän haikealtahan tämä luopuminen tuntuu. Niin paljon jäi hauskaa tekemättä. Jos nyt eläisin viimeiset 5 vuotta, vähentäisin töitä, palkkaisin siivoojan ja menisin enemmän kaikkialle lasten kanssa yhdessä. En vastaisi, että ei voida lähteä Särkänniemeen tai Serenaan, kun pitää siivota koti tai mennä mummolaan. En tekisi 9-tuntisia työpäiviä muutaman kympin ylityökorvauksen toivossa. Mitä niilläkin ylityökorvauksilla on ostettu? Jotain turhuuksia, kuten IPhoneja lapsille tai uusin pleikka tai tabletti. Enemmän elämyksiä, vähemmän kalliita turhuuksia, niin tekisin nyt.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin että teini edes kävisi jossain. Pikkusisko on kyllä kavereiden kanssa ja harrastuksissa mutta isompi makaa vain sängyssään koska lopetti juuri harrastuksen eikä ole kavereita :( surettaa että teini ei uskalla tehdä mitään tavallisia nuorten elämään kuuluvia asioita kun ei halua tehdä yksin. Välillä haluaa lähteä mun kanssa esimerkiksi kaupunkiin ja Helsinkiin kiertelemään mutta muuten viettää KAIKEN vapaa-aikansa kotona.

Sinuna olisin iloinen että lapsillasi on edes tekemistä.

Vierailija
42/44 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo useampi aikuinen lapsi. Ajattelen, että tuo on tuollainen teinivaihe, missä oman vanhemman kanssa ei välttämättä kehtaa oikein näyttäytyä ja kaverit ovat se kaikki tärkein. Se, mitä tehdään kavereiden kanssa, kuten ajellaan mönkijöillä tai mopoilla, on  varmaankin sellaista, mitä ei tehtäisi muutenkaan vanhempien kanssa, vanhemmat eivät välttämättä edes tee sellaisia asioita. Meillä ainakin juroista, murisevista, vähän töykeistä ja vanhempiaan välttelevistä teineistä on kuoriutunut ja kasvanut fiksuja nuoria aikuisia, jotka nykyisin mielellään viettävät aikaa vanhempien ja koko perheen kanssa keskustellen ja osallistuvat yhteisiin menoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen teille rupeamista MLL perhekummiksi. On eri asia kuin tukiperhe. Saa valita mieleisensä perheen, tapaamiset vuoden ajan esim parin viikon välein. Kotiinsa ei tarvitse lasta tuoda.

Vierailija
44/44 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset