Opettaja älä kysy lapsilta kesälomareissuista
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän ap:n aloituksen. Ihmettelen, miten näin monet vähättelevät asiaa. Kyllä meillä lapset harmittelevat kotona, kun koulussa taas kysyttiin matkoista ja "kaikki muut" olivat käyneet jossain ulkomailla. Meillä vanhin lapsi jo 17-v., eikä olla koskaan makustettu ulkomaille lasten kanssa. Tämä ei johdu rahasta vaan on muita syitä, miksi on katsottu paremmaksi matkustella vain kotimaassa. Yhtä lasta ei voi jättää kotiin, eikä kukaan tuttu halua ottaa vastuuta hoidosta loman aikana ja vieraalle ei voi jättää. En pysty matkustamaan lasten kanssa juuri mihinkään. Kyllähän se pienille lapsille vielä menee, että on ollut hieno loma kun on paistettu makkaraa ja käyty mummolassa, mutta vähän isompana se tuntuu nololta kertoa sellaista, kun toiset kertovat ulkomaan matkoistaan. Mutta tämä on meidän lasten kasvun paikka. Pettymyksiä ovat joutuneet sietämään. Harmi vain kun sitä pettymystä lisää ainaiset lomakyselyt joka loman jälkeen.
Ja persaukisena on pitänyt vääntää liikaa lapsia? Tätä en tajua lainkaan.
Ja minä en tajua tuota kommenttiasi. Rahan kanssahan tämän kirjoittajan kommentilla ei ollut mitään tekemistä.
Olen koulunkäynninohjaaja 400 oppilaan koulussa. Noin 10 % oppilaista käy ulkomailla kesällä. Eli 90 % on koti-Suomessa. En ymmärrä, mistä tämä utopistinen käsitys, että kaikki muka matkustavat, syntyy. Ja noista 10 % ainakin puolet käy vain Virossa tai Ruotsissa. Viime kesänä yksi oppilas oli käynyt Euroopan ulkopuolella. Normaali kaupunki tämä, ei siis mikään pikkukunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän ap:n aloituksen. Ihmettelen, miten näin monet vähättelevät asiaa. Kyllä meillä lapset harmittelevat kotona, kun koulussa taas kysyttiin matkoista ja "kaikki muut" olivat käyneet jossain ulkomailla. Meillä vanhin lapsi jo 17-v., eikä olla koskaan makustettu ulkomaille lasten kanssa. Tämä ei johdu rahasta vaan on muita syitä, miksi on katsottu paremmaksi matkustella vain kotimaassa. Yhtä lasta ei voi jättää kotiin, eikä kukaan tuttu halua ottaa vastuuta hoidosta loman aikana ja vieraalle ei voi jättää. En pysty matkustamaan lasten kanssa juuri mihinkään. Kyllähän se pienille lapsille vielä menee, että on ollut hieno loma kun on paistettu makkaraa ja käyty mummolassa, mutta vähän isompana se tuntuu nololta kertoa sellaista, kun toiset kertovat ulkomaan matkoistaan. Mutta tämä on meidän lasten kasvun paikka. Pettymyksiä ovat joutuneet sietämään. Harmi vain kun sitä pettymystä lisää ainaiset lomakyselyt joka loman jälkeen.
Ja persaukisena on pitänyt vääntää liikaa lapsia? Tätä en tajua lainkaan.
Ja minä en tajua tuota kommenttiasi. Rahan kanssahan tämän kirjoittajan kommentilla ei ollut mitään tekemistä.
Niin hän sössötti.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tuo iso lapsi mene ilman teitä? Erilaisia kielikurssejakin on pilvin pimein.
Jokaisen kesä-, syys-, joulu- ja hiihtoloman jälkeen lapseni opettaja käyttää 2 päivää lasten lomatekemisten kuulustelemiseen. Osa lapsista esittelee hartaudella reissukuviaan. Tässä on opettajalle sellainen kevyt paluu loman jälkeen töihin... Onko ihan pakko?
Kyllä minä opettajana aion kysyä oppilailtani, mitä he kesällä tekivät. Osa sitten kertoo reissuistaan, osa jostain muusta. Kysyminen on tapa osoittaa kiinnostusta lapsen tekemisiä kohtaan.
Lapset oppii valehtelemaan kun sepittävät juttuja.
Meidän koulussa ei kysytty jokaiselta järjestyksessä, sai kertoa jos halusi.
Ei sitä iloa voi viedä toisilta jos kaikilla ei ole mitä kertoa.
Monesti lapsen mielestä voi suurin elämys olla jokin aikuisen mielestä ihan mitätön juttu! Ja sen he myös kertovat ääneen.
Esim. joskus vuosia sitten, kun aikuisiällä opiskelin, vein lapset Muumimaailmaan, Mielestäni sisäänpääsymaksu oli aivan pöyristyttävä suhteessa tuloihini (aikuisopiskelija + kesätyöstä saadut tulot). joten mieltäisin sen paikaksi, jossa vain hyvätuloiset käyvät. Lasten ihan kaikkein suurin elämys koko paikassa olivat sinisorsat, jotka tulivat kaliolle, johon olimme asettuneet syömään mukana tuomiamme eväitä. Tämähän nyt on elämys, jonka voi kokea millä tahansa vesistön läheisellä kalliolla. Eli summa summarum rikkaimmastakin perheestä kotoisin oleva lapsi voi kokea muiden silmissä "köyhän" kokemuksen antoisimmaksi ikinä. Älä siis huoli, ei "köyhä" kesän viete tarkoita yhtään mitään suhteessa perheen varallisuuteen.
Se kysely on ihmisten kanssa seurustelun ja small talkin harjoittelua, kuuluu ihan toimenkuvaan ja opetussuunnitelmaan. Ajankohtaiset asiat ja lapsille tärkeät asiat täytyy ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa.
Mummolareissut ovat usein parhaita lasten mielestä.
Meillä olisi varaa matkustella, mutta vietämme silti kesät kotimaassa. Matkustelimme ennen lapsia niin paljon, että tiedämme ettei se reissaaminen ole mikään itseisarvo.
Olen yli 20 vuotta ollut alakoulun ope.
Kysyn kesän jälkeen luokalta ihan yleisluonteisesti miten kesäloma meni. Saa viitata ja kertoa oman tahtonsa mukaan. Ihan minusta kohteliasta kysyä.
Mitään tenttaamista en aiheesta pidä. Toki joku lapsi voi kokea epätasa-arvoisena tämänkin, kun vierustoveri kertoo Australian surffauskokemuksistaan. Mutta elämä vain on sellaista. Itse en arvota mitään "tekemistä" sinänsä, vaan lapsi voi tosiaan olla yhtä innostunut soutuveneestä Nuuksiossa ja hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa on ollut tapana piirtää paras kesälomamuisto. Eiköhän se tälläkin kertaa perinteisesti ole uiminen, ihan sama missä on käyty ja mitä muuta on tehty.
Uiminen (=pää laineilla) on helpompi piirtää kuin huvipuisto.
Minä ainakin laiskana piirtäjänä hoksasin tämän jo varhain :)
No voi olla näin. :D Mutta todistaa vielä enemmän sen, että ei kaikki muksut jaksa enää jälkeenpäin hehkuttaa lomareissujaan. Ne on ollutta ja mennyttä ja siistiä just silloin ja koulun alkaessa on jo ihan muut asiat mielessä. Ainakin omien lasteni maailma on tällaista. Ja sen minkä olen lasteni wa-ryhmiä seurannut ja kylässä käyviä kavereita kuunnellut, niin siellä on vain ne yksi tai kaksi, jotka hehkuttaa ihan kaikkea.
Kävin juuri pitkästä aikaa katsomassa 12-vuotiaani instan, siellä oli tältä kesältä yksi kuva mansikoista, toinen jäätelöstä. Ei yhtään kuvaa kahdelta eri kesälomamatkalta, ei huvipuistosta, ei mökiltä, ei kahden yön melontaretkeltä, ei hehkutusta uudesta puhelimesta tai vaatteista tai harrastusvälineistä. Tiedän myös, ettei hän kuvaa storyja, on sanonut ettei kiinnosta.
Olen kyllä oikein tyytyväinen niihin laineilla kelluviin päihin, enpä välitä itsekään että lapset edes opettajille tiedottaa meidän perheen lomatekemisiä. :)
Minusta matkailu on lapsille hyvin opettavaista. Joka kesä tehdään yksi pidempi ulkomaanmatka. Tänä vuonna oltiin Englannissa.
Niin sitä ihminen ei oo koskaan tyytyväinen siihen mitä on. Mulla on rahaa tarjota lapsille matkoja ja retkiä, mut rahalla ei saa lapsille mummon rakkautta.
Pienempi itkee että miksi hänellä ei mummot ota kylään vaikka muilla ottaa ja muut puuhaa isovanhempiensa kanssa. Rakastaa sydäntä. Sitä mummon puutetta ei ulkomaanmatkoilla ja huvipuistoreissuilla korvata.
Siis missä kesälomalla sitten olis pitänyt käydä, että vastaus olisi ap:n mielestä hyvä? Me käytiin kesällä uimarannalla, Helsingissä muutamaan kertaan kiertelemässä (Siis ei mitään shoppailureissuja, ja asutaan Vantaalla), luontoretkillä, Lintsillä kerran, mökillä... Ja siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20- ja 17- vuotiaat lapset ja ikinä ei ole heiltä kouluvuosien aikana kysytty lomien vietosta. En usko, että yksikään opettaja on enää nykyään niin hölmö, että kyselee.
Kyllä kyselee. Pahimmat opettajat jauhavat ensimmäiset 2 vrk aiheesta "mitä teit kesälomällä". Aiheesta siis kirjoitetaan, 2 vrk, esitelmiä yms. tehtäviä.
En minäkään tykkäisi, jos opettaja yötä päivää kyselisi, ihan mistä vaan.
Meidän lapselle rakkaunta oli mummon letut ja metsäjäniksen poikaset jotka pomppi pihalla mökillä. Joo käytiin espanjassakin. Ja suomessa retkeiltiin.
Me oltiin yksi kesä kolmella ulkomaanmatkalla yhteensä 5 viikkoa. Mökillä pari viikkoa ja sitten lapsi oli mummin kanssa lapissa viikon. Lapsi kertoi, opettajan kysyessä mitä teit lomalla, pelanneensa kaverin kanssa pleikkaa. Kyllä, pelasi pleikkaa kaverin kanssa kaksi viimeistä lomapäivää.
Mä en usko, että kukaan luuli koko kesän kuluneen pleikkarin kapula kädessä. Mutta oli vaan kivaa kun kaveri sai olla koko päivän kylässä ja sai peltata. Ei se enää muistanut mitään lomamatkoja kun koulu alkoi ja oli muut jutut mielessä.
Hyvä kun muistutit! Täytyy ehdottomasti muistaa pyytää lapsilta lyhyt kirjoitus kesälomareissuistaan!