Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja älä kysy lapsilta kesälomareissuista

Vierailija
03.08.2019 |

Meillä ei esim.ole varaa kun mennä mummolaan.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolareissuissa ei ole yhtään mitään vikaa tai hävettävää! Silloin tulee vietettyä erittäin tärkeää yhteistä aikaa isovanhempien kanssa, jota voi sittenkin vanhenpana aina muistella, kun isovanhempia ei enää ole. Monet isovanhemmat haluavat myös ilomielin nähdä omia lastenlapsiaan. Minä en ainakaan olisi omassa lapsuudessani vaihtanut mummolareissuja mihinkään etelänreissuihin. Sinne etelään kyllä pääsee aikuisenakin, vaikka eläkeläisenäkin, jos vain terveyttä ja rahaa on, mutta isovanhemmat elävät täällä vain kerran, eikä sitäkään voi aina täydellä varmuudella tietää, milloin heitä näkee viimeisen kerran.

Vierailija
22/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummolat on ihan arkipäivää kun molemmat mummolat ihan lähellä ja lapset käy niissä lähes joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä periaatteella lapsilta ei koskaan saisi kysyä mitään kouluajan ulkopuolista. Aina joku on nukkunut paremmin/huonommin, aina jonkun kotona on ollut einesruokaa ja toinen päässyt ravintolaan, jollakin on enemmän sisaruksia, kuin toisilla jne.

Kun meidän lasten kesän kohokohtia kysyy, niin kalareisulta papan saatu iso ahven ja sen savustaminen on varmasti muistoista kärkipäässä, samoin kuin kumiveneellä soutelu mummilan rannassa.

Mummilareissu on hieno kesämuisto. Samoin kannattaa muistutella lasten mieleen muita teidän kesän hienoja hetkiä. 

Vierailija
24/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ollaan niin köyhiä että lapset joutuivat rantaloman sijasta viettämään koko lomansa mummon luona Michiganissa.

Vierailija
25/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 20- ja 17- vuotiaat lapset ja ikinä ei ole heiltä kouluvuosien aikana kysytty lomien vietosta. En usko, että yksikään opettaja on enää nykyään niin hölmö, että kyselee.

Kyllä kyselee. Pahimmat opettajat jauhavat ensimmäiset 2 vrk aiheesta "mitä teit kesälomällä". Aiheesta siis kirjoitetaan, 2 vrk, esitelmiä yms. tehtäviä.

Jos lapsille ei anna mahdollisuutta puhua lomasta, he tekevät sen häiritsemällä joka tapauksessa, usein häiritsemällä muuta opetusta.

26/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli yksi kesä reissannut lasten kanssa kaikenmaailman aktiivipuistoissa. Kun lapselta kysyttiin, mikä oli kivonta niin se jäätelö mihin sai montaa strösseliä. Ei kaikki kiva tarvi olla kallista:)

Vierailija
27/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mummolareissussa ei ole mitään vikaa!

Mutta kaikilla lapsilla ei ole läsnäolevaa mummoa eikä ukkiakaan. Tai muutakaan sukulaispaikkaa, jonne mennä lomailemaan.

Vierailija
28/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkös muuten lapset kirjoittavat "mitä teit kesälomalla"-kirjoitelmia? Siinä myös yksi koululaitoksen murheenkryyni.

Vierailija
29/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei voi ostaa mummoja. Joten aloittajan lapsi on etuoikeutettu, koska hänellä on mummo.

Vierailija
30/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tuossa on ongelma, ainahan sitä on koulun alussa kysytty ja aina osa on käynyt ulkomailla, huvipuistoissa ja ties missä reissuilla ja osa taas ei ole paljon lähikauppaa kauemmas eksynyt.

Vierailija
31/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummolat on ihan arkipäivää kun molemmat mummolat ihan lähellä ja lapset käy niissä lähes joka päivä.

Meillä taas ulkomaanmatkat on mummolareissuihin verattuna arkipäivää, kun toinen mummo on jo mullan alla ja toinen dementikkona vaihainkodissa. 

Vierailija
32/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkös muuten lapset kirjoittavat "mitä teit kesälomalla"-kirjoitelmia? Siinä myös yksi koululaitoksen murheenkryyni.

Enemmän murhetta aiheuttaa usein se jos pitäisi kirjoittaa kuvitteellinen tarina jänöjussin kesästä.

Vierailija
33/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä mummolareissussa ei ole mitään vikaa!

Mutta kaikilla lapsilla ei ole läsnäolevaa mummoa eikä ukkiakaan. Tai muutakaan sukulaispaikkaa, jonne mennä lomailemaan.

Me löydettiin ihan sattumalta sijaismummola. Lasten mummot ja vaari on kuolleet. Yksi vaari elää mutta on nähty viimeksi lyhyesti pari vuotta sitten. Käydään tuolla sijaismummolla kahvilla ja katsomassa koiraa, ei koskaa yön yli eikä syömässä. Sijaismummo käy meillä ja tuo pieniä tulisiaisia lapsille. Heillä ei ole lapsenlapsia. Sukua on muutenkin vähän niin kiva että löytyi tällainen. Lapsille hyvä tuntea edes joku vanhempi ihminen.

Vierailija
34/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa kesäloma reissusta mummolaan tai uimarannalle on?

Nimenomaan! Nuohan alkaa olla jo spessuherkkua lapsille... Samoin kuin mato-ongelmalla käyminen äipän, iskän tai muiden sukulaisten tai kaverien kanssa, nuotiomakkaran syöminen marjaretkellä, pullan leipominen kotona alusta loppuun, eli kaikki nämä "vanhan maailman" arkiset perusjutut, jotka nykyisin tuntuvat hävinneet monen, liian monen lapsen kokemuspiiristä!

*mato-ongella

Näköjään tuli freudilainen lipsaus.... ;)

Mato-ongella hankitut kalat jos kypsentää huonosti, voi seurauksena olla mato-ongelma.

Vierailija
35/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun parhaat muistot ja reissut mummolasta. Mummola oli maaseudulla.

Olen nyt 54v.

Niin kaipaan vieläkin mummolaa.

Olin teini kun mummola myytiin ja vastustin sitä kovasti.

Toiselta pojalta ei ole koskaan kysytty mitään ja toiselta on.

Ei noi teinit halua lähteä mihinkään meidän kanssa.

Vierailija
36/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän te tuolla ajattelutyylillä aiheutatte lapselle ne paineet ja huonommuuden tunteen. Olette itse sitä mieltä, että halvat reissut ovat huonoja kun taas kalliit on hyviä niin tottakai se lapsi oppii siihen ja pitää itseään huonona.

Ei ollu mun lapsuudessa tuota ongelmaa ollenkaan, että oltais jaksettu tätäkin asiaa jauhaa ja häpeillä. Kyllä siellä poikkeuksetta kerrottiin mökkireissuista tai mummolakäynneistä, lintsistä tms. ihan peruskauraa. Riippumatta siitä millaisesta perheestä tuli. Eikä ketään kiinnostanut toisten kesätekemiset pätkääkään.

Miksi teette kaikesta ongelman. Mistään ei saa puhua enää, kun kaiken voi käsittää negatiivisella tavalla ja aiheuttaa traumoja. Aivan naurettavaa.

Ja olen tosiaan parikymppinen, eli mun lapsuudesta ei ole kovin pitkä aika. Jos nykylapset ovat hirviöitä, ehkä olette vain itse kasvattaneet heistä etuoikeutettuja v*ttupäitä?

Vierailija
37/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on että 20 oppilaan luokasta 19 on ollut kesälomalla Australiassa tai Amerikassa ja se 1 on päässyt vain jätskille ja rannalle. Parempi tosiaan pysytellä tässä uskossa eikä kuulla sitä todellisuutta eli että 19 lasta puhuu mummolasta, rannasta, jätskistä ja uimisesta, ja 1 on käynyt laivalla pallomeressä.

En voi ymmärtää sitä jatkuvaa alemmuuden tunnetta mikä omiin lapsiin siirretään. Miksi? Se on vain vanhempien päässä! Ja jos se perheen elintaso harmittaa niin aina voi miettiä tapoja korottaa sitä pykälän.

Vierailija
38/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on lapsiin helposti tarttuva asenne- ja itsetunto-ongelma, jos koetaan huonommuutta/ongelmana se, ettei olla käyty pitkillä lomamatkoilla. Kuvitellaan että kaikki muut käy.

Vähän sama kuin merkkivaatteet tai jopo tai mikä vain villitys. Jotkut vanhemmat ostavat hädissään heti lapselleen kaiken muodikkaan sen sijaan että opettavat ajattelemaan omilla aivoillaan ja ymmärtämään ettei kaikkea tarvitse tai ole järkevää hankkia siksi koska mökkösen veetillä on ja ehkä jollain muullakin. Ja toiset häpeävät kesälomaa kotinurkilla. Toiset taas nauttivat leppoisasta kesästä ja kukkien poimimisesta kesäiltana tai onkimisesta järven rannalla.

Vierailija
39/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hankkia lapsia jos ei siihen riitä älynlahjat eikä varat? Miksi?

Vierailija
40/84 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan oikeasti voi olla niin, että ihmisen täytyy salailla elämäänsä, matkoja ym. Ja vain köyhillä on oikeus kertoa tekemisistään. Ei toki kiusata saa, mutta en tiedä

kyllä ketään, jota olisi kiusattu siksi, ettei matkustele. Minä olin itse

perheestä, jossa ei matkusteltu. Emme nyt erityisen köyhiä olleet, mutta

vanhemmat eivät sitä arvostaneet ja säästivät mieluiten. Itse kitisin kaikki kesät matkoille, mutta ei siis menty. Päätin, kun makasin ruohikolla kesäisin, ja katselin yli lentäviä koneita, että haen yliopistoon ja minusta tulee rikas ja sitten matkailen. Ja niin kävi. Suvussani ei juuri ollut edes ylioppilaita puhumattakaan yliopiston käyneitä. Nyt olen matkaillut jo kymmenissä maissa, osassa oleskellut pidempäänkin eri syistä. Mielestäni on niin, ettei ihminen siihen kuole, vaikkei saa kaikkea mitä toiset lapsena. Omalla kohdallani se, etten saanut matkoja, toimi kannustimena opinnoissa ja muissa tyyliin ”joskus minäkin vielä” ja niin kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi