Opettaja älä kysy lapsilta kesälomareissuista
Kommentit (84)
Minulla on 20- ja 17- vuotiaat lapset ja ikinä ei ole heiltä kouluvuosien aikana kysytty lomien vietosta. En usko, että yksikään opettaja on enää nykyään niin hölmö, että kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei esim.ole varaa kun mennä mummolaan.
Reissu sekin on. Mummoja ei tarvitse hävetä.
Rahaakin voi aina hankkia enemmän.
Siinä mummolareissussa ei ole mitään vikaa!
Tiedän monta perhettä, jotka ovat lomailleet kotona tai mökillä käymättä juuri missään ja kyse ei ole varallisuudesta tai sen puutteesta. Matkojen määrä ei korreloi varallisuuden kanssa.
Mitä vikaa kesäloma reissusta mummolaan tai uimarannalle on?
Miksi te ette säästä talven aikana niin, että lapsi pääsee edes johonkin kesällä? T. Työtön jonka lapset pääsi kesällä vaikka mihin.
Tuo on jännä ajatus, että olisi jotenkin huonoa jos ei kesälomareissuihin ole kulunut rahaa. Meillä olisi kyllä vara mennä vaikka minne, mutta ollaan vierailtu sukulaisten luona ja käyty uimassa jne.
Kaikkia matkoja kutsutaan reissuiksi ja tehdään niistä "erikoista" ettei lapselle tule ajatus siitä, että vain jokin kallis ja hieno juttu on erikoista.
Meillä yleensä lapset muisti just nimen omaan sen mummolareissun. Kun sai syöttää lampaita ja antaa karitsalle nimen, tai kun mentiin laavulle eväiden kanssa. Vaikka samana kesänä olisivat polskineet Espanjassa vuokratun huvilan uima-altaassa.
Jättäkää ne lapset tekemättä jos ei ole varaa kunnon kesälomareissuihin.
Meidän lapsilla ei ole ollut mummoja, joten mummolareissu olisi ollut erittäin toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Nuohan alkaa olla jo spessuherkkua lapsille... Samoin kuin mato-ongelmalla käyminen äipän, iskän tai muiden sukulaisten tai kaverien kanssa, nuotiomakkaran syöminen marjaretkellä, pullan leipominen kotona alusta loppuun, eli kaikki nämä "vanhan maailman" arkiset perusjutut, jotka nykyisin tuntuvat hävinneet monen, liian monen lapsen kokemuspiiristä!
Opeta ennemmin niille lapsille ettei tarvitse hävetä vaikka rahaa onkin vähemmän ja kotimaassakin on ihan luvallista lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla ei ole ollut mummoja, joten mummolareissu olisi ollut erittäin toivottu.
Joo, piti sanoa että olen kyllä samaa mieltä että kovin seikkaperäisesti ei kannata kesälomasta opettajan kysellä. Ehkä mieluummin niin, että käsi ylös, kuka kävi uimarannalla, luontopolulla, ajoi polkupyörällä pidemmän lenkin, kävi kalassa, teki uuden ennätyksen tietokonepelissä jne. Asioita, jotka eivät maksa.
Musta on ihan tavallista kysyä mitä lomalla tehtiin. Ei kysyjä oleta saavansa tarkkaa selostusta koko lomasta vaan jonkun yksittäisen jutun (kävin uimassa, luin kirjoja, oltiin laivalla, olin mummolassa, olin serkkujen mökillä, kävin huvipuistossa, pyöräilin paljon, kävin leffassa yms). Vaikkapa vieraiden kielten oppitunneilla luonteva tapa harjoitella imperfektiä. Ihan näin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Nuohan alkaa olla jo spessuherkkua lapsille... Samoin kuin mato-ongelmalla käyminen äipän, iskän tai muiden sukulaisten tai kaverien kanssa, nuotiomakkaran syöminen marjaretkellä, pullan leipominen kotona alusta loppuun, eli kaikki nämä "vanhan maailman" arkiset perusjutut, jotka nykyisin tuntuvat hävinneet monen, liian monen lapsen kokemuspiiristä!
*mato-ongella
Näköjään tuli freudilainen lipsaus.... ;)
Ei koulussa kysytä kesälomareissuista, vaan kesälomasta ylipäänsä. Esim kerro joku kiva juttu kesälomasta. Yhdelle se on jäätelö, toiselle kaverit, kolmannelle uiminen ja neljännelle reissu ulkomaille. Yksi kertoo nukkuneensa, toinen pelanneensa. Kaikki yhtä arvokkaita kokemuksia.
Omista oppilaistani moni reissaa, silti kesäloman kivoin juttu oli kaverit ja tramppa.
En kyllä näe tässä mitään ongelmaa. Eri asia sitten, jos luokassa opejohtoisesti korostetaan matkoja ja reissuja.
Meillä kesälomia suunniteltaessa nimenomaan se koululainen vastusti ulkomaanmatkaa ja ehdotti koko loman viettämistä mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 20- ja 17- vuotiaat lapset ja ikinä ei ole heiltä kouluvuosien aikana kysytty lomien vietosta. En usko, että yksikään opettaja on enää nykyään niin hölmö, että kyselee.
Kyllä kyselee. Pahimmat opettajat jauhavat ensimmäiset 2 vrk aiheesta "mitä teit kesälomällä". Aiheesta siis kirjoitetaan, 2 vrk, esitelmiä yms. tehtäviä.
Mä olen vain kysynyt, mitä olette puuhanneet kesällä. Lapset ovat saaneet itse valita, mitä asoita kesästä kertoo. Tarinaa tuleekin juuri näistä olen syönyt jäätelöä- asioista.
Ihminen, älä hanki lapsia jos ei niihin ole varaa.