Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin perustuu Anna-Leena Härkösen kirjojen suosio?

Vierailija
03.08.2019 |

Onko vielä suosittu? Kauan sitten luin pari teosta: Tavattoman negatiivinen, masentava, näköalaton kirjoittaja. Mitään positiivista ei ollut, kaikki oli mälsää ja sekin oli vanhempien vika. Tuli tarve puhdistautua kirjan lukemisen jälkeen äkkiä jollakin energisemmällä teoksella. Kaikki se poweri hänessä on kääntynyt negatiiviseksi märinäksi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna - Leena Härkönen on mielestäni hauska, terävä ja rehellinen. On totta että kirjoissaan välillä synkistellään. Välillä se vaan on niin hauska.

Ehkä paras on mun mielestä hänen ruokakirjansa Sopan syvin olemus. Tarinoita matkustelusta, ruoasta ja vähän juomisestakin, sekä elämästä. Ja reseptejä.

Vierailija
22/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikutelma, että pyörii oman navan ympärillä, kokemusmaailma on erittäin omakohtaista. Se jakaa porukan sitten vahvasti. Mä olen samaa ikäluokkaa hänen kanssa -64 syntynyt, enkä löydä minkäänlaista kosketuspintaa hänen teoksiinsa.

Näyttelijänä on paljon parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä kolahtaa. Vissiin samanlainen huumorintaju ja ajatusmaailma.

Vierailija
24/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että HS:ssa uskallettiin sanoa ääneen, ettei keisarilla ole vaatteita.

Vierailija
25/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin Tuuli Salmisen esikoisteoksesta, tyylikästä.

Vierailija
26/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-L Härkönen on Suomen viihdekirjallisuuden kärkeä. Tyyli on kolumnistin tyyliä, aiheet usein ajankohtaisia, josku melko vaikeitakin (viihteeksi). Viihdekirjailijana voi jopa Suomen kokoisella markkina-alueella elää, varsinkin jos hieman laajentaa repertuaaria eli kirjoittaa kolumneja lehtiin, tekee käsikirjoiuksia tv-sarjoihin tai elokuviin, tekee vähän keittokirjaa ja niksi-pirkkaa siinä ohessa. Oma alueensa viihdekirjallisuudessa on sitten dekkarit, jotka käsittääkseni myy parhaiten.

Palkintoja ei juurikaan tipu, ne menee useimmin sitten taiteellisesti kunnianhimoisemmille teoksille. Mut sinänsä mikään este viihteen teko ei ole arvostukselle ja taidepalkinnoille - esim. useasti palkittu ja Finlandia -ehdokkaanakin pari kertaa ollut Matti Yrjänä Joensuu kirjoitti /kirjoittaa dekkareita. Härköselle ei palkintoja tai arvostusta ole kovin paljoa herunut esikoisteoksen jälkeen.

Vierailija
27/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suosikkikirjailijani. Oivaltavaa, hersyvää tekstiä. Itselläni samantapainen huumorintaju ja usein nauran itsekseni hänen kirjojaan lukiessaan. Usein jutuissa on joku kommellus tai sananvalinta joka osuu tänne pohjoiseen. Olemme samalta paikkakunnalta Kempeleestä kotoisin.

Vierailija
28/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut siltä jonkun kokoelman, jossa oli sen kolumneja tms. En muista siitä muuta kuin että oli äärimmäisen huono.

Vierailija
29/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Härkösen kirjoitustyyli on lapsellista ja tökeröä.

Samaa mieltä. Olen lukenut yhden kirjan ja selannut joitakin, ne ovat kuin koululaisen ainekirjoitusta. Varsin typeriä vielä.

Poikkeus oli se kirja, jonka kirjoitti siskostaan.

Vierailija
30/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen erittäin paljon ja monenlaisia kirjoja, mutta Härkösen kohdalla mulle tulee aina vähän sellainen olo, että tarvitsiko tätäkin varten käyttää metsävarojamme.

Eli varmaankin minulta jää niissä jokin nyanssi huomaamatta.

Ihan mielenkiinnosta: mitkä on sun lempikirjoja? 

Tykkään monista klassikoista. Jos suomalaisia keski-ikäisiä naiskirjailijoita mietitään, niin esimerkiksi Katri Lipson on hyvä.

Ihan mielenkiinnosta: mitä ihmeen alapeukuttamista tästäkin löydetään?

Vierailija
31/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen erittäin paljon ja monenlaisia kirjoja, mutta Härkösen kohdalla mulle tulee aina vähän sellainen olo, että tarvitsiko tätäkin varten käyttää metsävarojamme.

Enimmäkseen dekkarit ja dekkaristit, thrillerit, ruotsalaiset, norjalaiset ihan kaikkialta ja suomalaisetkin kuten Leena Lehtolainen jne. Myös elämänkerrat. Jonkin verran muuta proosaa, mutta ei kiinnosta hömppäromantiikka tms.

Vierailija
32/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Arvostelusta” kävi ilmi vain että keisarilla ei ollut oikeanlaisia vaatteita.

Vierailija
33/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut muutaman kirjan, ja mielestäni erityisesti Härkösen dialogit ovat hauskoja ja luonnollisia, jotenkin pakottomia. Jotkut oivallukset saavat nauramaan ääneen. Kirjat ovat myös hyvin nopealukuisia. Eli ihan ok-kirjailija, vaikka ei kuulukaan ihan siihen genreen, mitä yleensä luen.

Vierailija
34/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Arvostelusta” kävi ilmi vain että keisarilla ei ollut oikeanlaisia vaatteita.

Niin. Pelkästään se, että kirjan henkilöillä on konservatiivinen arvomaailma, ei välttämättä tee heistä uskottavia tai mielenkiintoisia.

Vierailija
35/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tykännyt kirjoista, mutta tämä viimeisin oli kyllä pohjanoteeraus. Liian ennalta-arvattava ja jotenkin lapsellinen. Vein kirjan kirpparille. Tätä edellinen kirja oli jotenkin uuvuttava ja raskas, saman jauhamista.

Näyttelijänä Härkönen on hyvä. Tykkään myös kolumneistaan. Tässä lajissa Härkönen on ehdoton suosikkini.

Vierailija
36/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän useissa haastatteluissa on kertonut kirjoittamisen vaikeudesta.

Kyllä se työstä käy.

Vierailija
37/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä ulissut kirjoittamisen vaikeudesta(kin). Mitenkäs muut kirjailijat. Niinpä, työ ei aina ole kivaa.

Onko tämä nyt sellainen räväkkä täti, josta kaikki tykkää?

Wt-tutka vilkkuu.

Vierailija
38/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en ole lukenut koskaan mitään Härkösen juttua, mistä kannattaisi aloittaa? Mikä olisi paras jos saisi valita vain yhden?

Häräntappoase varmaan on suosituin. Se oli vähän aikaa sitten radion Lukupiirissäkin keskustelun aiheena ja kovasti kehuivat sitä. Olen minäkin sen joskus lukenut, mutta en kauhean tarkkaan muista millainen se oli.

Vierailija
39/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään monista klassikoista. Jos suomalaisia keski-ikäisiä naiskirjailijoita mietitään, niin esimerkiksi Katri Lipson on hyvä.

Ihan mielenkiinnosta: mitä ihmeen alapeukuttamista tästäkin löydetään?

Veikkaan, että jotkut eivät pidä Katri Lipsonin kirjoista ja alapeukuttavat sen takia.

Vierailija
40/54 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on taitava, nokkala, älykäs ja hauska.

Sinua kiinnostavat ilmeisesti toisenlaiset kirjat. Suosittelen Tervoa, jota monet miehet arvostavat. Hän kirjoittaa hyvin lyhyiitä lauseita.