Mies sabotoi lapsen koulukäyntiä jo nyt, vaikka poika menee vasta ekalle
Meillä on ekaluokkaansa aloittava poika. Poika on ihan tavallinen pieni koulutaipaleella aloitteleva lapsi, joka osaa jo lukea. Olen kannustanut lukemaan ja kirjoittamaan, olen opettanut alkeellista matematiikkaa ja muutenkin ohjannut parhaani mukaan kohti ahkeraa asennetta koulunkäyntiin.
Mies ei itse ollut koulussa kovin kummoinen, ehkä seiskan oppilas. Kävi amiksen, tekee alan töitä. Itse olin ysin-kympin tyttö, ja toivon, että voin kannustuksellani ohjata lastamme kohti menestystä opinnoissa.
Mies kuitenkin on tässä ohjauksessa tiellä. Hänen mielestään lapselle lukeminenkin on ollut humpuukia - hänen mielestään lapsen pitäisi pelata mielummin pleikkaria. Minä olen hoitanut iltasadut ja lukemaan opettelemiset, mies on käytännössä seissyt oven pielessä ja pudistellut päätään.
Poika on innoissaan koulun alkamisesta, mutta mies jarruttelee. ”Eihän sinusta vaan tule hikipinko, sinua kiusataan vielä koulussa!” Ei siis ole enää tuon mielikuvan mukaista päänpudistelua ovenpielessä, vaan suoraa, sanallista sabotointia niin, että kohde on meidän lapsemme. Mies on jämähtänyt jonnekin 80-luvulle, kun menestyviä kiusattiin ja heidän päitään uitettiin vessanpöntössä.
En tietenkään väheksy ammattikoulua, poikamme saa hankkia amiksesta ammatin jos niin valitsee, mutta haluan, että tämä tekee sen ahkerasti ja kunnianhimoisesti ja potentiaalinsa valjastaen.
Olemme aivan eri linjalla, enkä tiedä mitä tehdä. Kun mies alkoi antaa palautetta suoraan poikamme korville, aloin itse harkita eroa, jotta voin kasvattaa lapsemme itse. Niin erilaiset näkemyserot meillä kasvatuksesta on.
Mitä te tekisitte, kun puhe ei auta?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että ei lapsia nykyisin juurikaan kiusata koulussa, koska tämän päivän lapset eivät enää saa väkivaltamallia kotoa (toisin kuin 80-luvun lapset, jolloin perheväkivalta vielä oli laillista). Ja jos jonkun perheen lapsi poikkeuksellisesti kiusaa, niin koulu tekee kiusaajasta lasun, eli ongelma ratkeaa sillä.
Juu, tämän olen kertonutkin, ja vedonnut myös omiin koulukokemuksiini, kun itse olin hyvä koulussa eikä pääni suinkaan koskaan käynyt vessanpöntössä.
Tilannetta miehen mielestä muuttaa se, että lapsemme on poika.
Ap
Ei miehiin tehoa järjen puhuminen tai kaunis sanominen.
Lyö nyrkki pöytään ja KARJAISE, että "Anna olla viimeinen kerta kun puhut lapselle tai lapsen kuullen tuollaista. Viimeinen kerta! Et halua nähdä mihin toimiin ryhdyn, jos jatkat tuollaista puhetta." Ja näytä oikeasti vihaiselta ja pelottavalta. Ja poistu paikalta, älä kuuntele mitään vastalauseita. Jos mies jotain siinä yrittää änkyttää niin uudestaan nyrkki pöytään ja sanot että "Etkö kuullut mitä äsken sanoin!".
Aito av.mamma! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mieheltä miksi hän tekee noin? Kuulostaa yksinkertaisesti ääliöltä.
Hienoa että olet lukenut paljon lapselle, laaja sanavarasto auttaa opiskeluissa.Olen. Perustaa asenteensa omiin kokemuksiinsa, ja luulee, että se on absoluuttinen totuus.
Ap
Eli miehesi on se kokenut koulukiusaaja, joka uitti hikipinkoja vessanpömtössä. Kuinka hän sitten on hairahtunut tekemään lapsen sinun kaltaisesi kympin tytön kanssa? Entä sinun koulutuksesi, tohtori vai lisensiaatti? Arvatenkin miehesi vähättelee tutkintoasi.
Tuttu mies kirjoitti:
Onko mies Persujen kunnanvaltuutettu?
Kyllä, Porvoossa.
Ei tuo aloitus välttämättä ole provo.
Monet miehet on tuollaisia ääliöitä. Se on vallankäyttöä naisten suuntaan "hähää etpäs onnistukkaan saamaan lapsestasi mitään löpölöpöälykköä".
Ap en osaa auttaa. Yritä saada lapsi koulussa sellaisten lasten kanssa tekemisiin jotka tykkää koulusta. Kannusta ja kehu kun pärjää.
Mies ei saisi tuollaista tehdä. Poika kuitenkin samaistuu todennäköisesti enemmän isäänsä kuin äitiinsä.
Koulussa tulee myöhemmin "painostusta" olemaan huonosti pärjäämiseen, joten varhaisessa vaiheessa saatu innostus ja tuki kotoa on erittäin tärkeä.
Se kiusataanko vai ei, riippuu monesta muustakin asiasta ja varmaankin myös sattumasta. Itse olin hyvä, mutta myös varsin 'keho' jo yläasteella, joten eipä paljoa vessanpyttyyn tunkijoita näkynyt.
Yläasteella "vein" tarkkailuluokkalaisen huonosti pärjäävän koviksen tyttöystävän, kun tyttö oli kanssani jollain samalla kuvaamataidon extra-extra-kurssilla missä ei juuri muita poikia ollut :D
Eli hyvänäkin voi pärjätä ihan hyvin kouluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että ei lapsia nykyisin juurikaan kiusata koulussa, koska tämän päivän lapset eivät enää saa väkivaltamallia kotoa (toisin kuin 80-luvun lapset, jolloin perheväkivalta vielä oli laillista). Ja jos jonkun perheen lapsi poikkeuksellisesti kiusaa, niin koulu tekee kiusaajasta lasun, eli ongelma ratkeaa sillä.
Juu, tämän olen kertonutkin, ja vedonnut myös omiin koulukokemuksiini, kun itse olin hyvä koulussa eikä pääni suinkaan koskaan käynyt vessanpöntössä.
Tilannetta miehen mielestä muuttaa se, että lapsemme on poika.
Ap
Ei miehiin tehoa järjen puhuminen tai kaunis sanominen.
Lyö nyrkki pöytään ja KARJAISE, että "Anna olla viimeinen kerta kun puhut lapselle tai lapsen kuullen tuollaista. Viimeinen kerta! Et halua nähdä mihin toimiin ryhdyn, jos jatkat tuollaista puhetta." Ja näytä oikeasti vihaiselta ja pelottavalta. Ja poistu paikalta, älä kuuntele mitään vastalauseita. Jos mies jotain siinä yrittää änkyttää niin uudestaan nyrkki pöytään ja sanot että "Etkö kuullut mitä äsken sanoin!".
Aito av.mamma! 😂
Mikä tuossa on muka niin hauskaa? Jos mies on niin kovapäinen, että asiaa ei saa perille kuin huutamalla, niin huutaisin minäkin. Lapsen kouluintoa ei saa lytätä heti alkuunsa kuten aloittajan mies tekee.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaaminen on yleisempää kuin koskaan. En todellakaan tajua mistä olet saanut tuollaisen täysin järjettömän käsityksen että kouluissa ei enää kiusata?
Valitettavasti koulussa hyvin menestyviä poikia kiusataan paljon. Tytöiltä hyvä koulumenestys vielä jotenkin hyväksytään, mutta pojilta ei. Se on hyvin surullista ja pelkään omien poikieni puolesta, että alkavatko he jossain vaiheessa alisuoriutumaan sosiaalisten paineiden takia.
Miehesi on kuitenkin aika idiootti, kun puhuu omalle lapselleen tuollaisia. Erityisesti pojille se miehen eli isän malli on erityisen tärkeä eli jos se on aina äiti, jonka kanssa niitä kirjoja luetaan niin poikalapselle jää edelleen se kuva, että miehet ei lue...
Oma mies ei ole koskaan lukenut lapsille, ei vienyt heitä teatteriin, konsertteihin, museoihin, taidemuseoihin tai mihinkään kulttuuritapahtumaan vaan minä tein kaiken tuon. Mies on kuitenkin kannustanut lapsiaan koulun suhteen ja sopi lasten kanssa palkitsemisjärjestelmän aina lukuvuoden alussa. Käytännön apu koulun suhteen jäi myös minulle, en muista, että mies olisi kertaakaan kysellyt vieraan kielen sanoja tai koealuetta. Pojat ovat aina pärjänneet hyvin ja vaikka itse tein paljon, miehen halveksuva asenne koulunkäyntiin olisi tehnyt paljon hallaa. Kun miehet seuraavan kerran rutisevat poikien huonosta koulumenestyksestä, niin ihan jokainen isä voi katsoa peiliin, sieltä se syy löytyy.
Aloittajan mie sei tajua, miten paljon pahaa hän lapselleen tekee. En ymmärrä, miksi mies haluaa pilata lapsen koulunkäynnin, poika kun tuossa vaiheessa ihailee isäänsä.