Mies sabotoi lapsen koulukäyntiä jo nyt, vaikka poika menee vasta ekalle
Meillä on ekaluokkaansa aloittava poika. Poika on ihan tavallinen pieni koulutaipaleella aloitteleva lapsi, joka osaa jo lukea. Olen kannustanut lukemaan ja kirjoittamaan, olen opettanut alkeellista matematiikkaa ja muutenkin ohjannut parhaani mukaan kohti ahkeraa asennetta koulunkäyntiin.
Mies ei itse ollut koulussa kovin kummoinen, ehkä seiskan oppilas. Kävi amiksen, tekee alan töitä. Itse olin ysin-kympin tyttö, ja toivon, että voin kannustuksellani ohjata lastamme kohti menestystä opinnoissa.
Mies kuitenkin on tässä ohjauksessa tiellä. Hänen mielestään lapselle lukeminenkin on ollut humpuukia - hänen mielestään lapsen pitäisi pelata mielummin pleikkaria. Minä olen hoitanut iltasadut ja lukemaan opettelemiset, mies on käytännössä seissyt oven pielessä ja pudistellut päätään.
Poika on innoissaan koulun alkamisesta, mutta mies jarruttelee. ”Eihän sinusta vaan tule hikipinko, sinua kiusataan vielä koulussa!” Ei siis ole enää tuon mielikuvan mukaista päänpudistelua ovenpielessä, vaan suoraa, sanallista sabotointia niin, että kohde on meidän lapsemme. Mies on jämähtänyt jonnekin 80-luvulle, kun menestyviä kiusattiin ja heidän päitään uitettiin vessanpöntössä.
En tietenkään väheksy ammattikoulua, poikamme saa hankkia amiksesta ammatin jos niin valitsee, mutta haluan, että tämä tekee sen ahkerasti ja kunnianhimoisesti ja potentiaalinsa valjastaen.
Olemme aivan eri linjalla, enkä tiedä mitä tehdä. Kun mies alkoi antaa palautetta suoraan poikamme korville, aloin itse harkita eroa, jotta voin kasvattaa lapsemme itse. Niin erilaiset näkemyserot meillä kasvatuksesta on.
Mitä te tekisitte, kun puhe ei auta?
Kommentit (70)
Syysi olla tekemättä lasua miehestä? Paljon pienemmätkin huolenaiheet ovat validi lasun peruste, puhumattakaan tämän tason jutuista jotka uhkaavat lapsen koko loppuelämää ja saattavat lapsen syrjäytymisvaaraan.
Lapset ottaa eniten mallia samaa sukupuolta olevasta vanhemmastaan. Ei ihme, että poikien oppimistulokset laskee suhteessa tyttöihin kuin lehmänhäntä, mutta miehiähän ei tästä syyllistetä vaan vika on muka "järjestelmässä".
Meillä näin: Itse olen ollut koulussa hyvin ahkera. Minulla on akateemiset vanhemmat ja minua kannustettiin.
Mies oli koulussa laiska. Hänen leski-isänsä ei kannustanut missään mitenkään. (hän lapsena jäänyt töysorvoksi)
Luulin, että itse kannustamalla ja opettamalla pystyn nostamaan lapseni hyviksi lukiolaisiksi.
Mutta ei. Miehen sanattomasta viestinnästä kuultaa koko ajan se, että omillaan on tultava toimeen. Hän ei edellytä mitään.
Lisäksi lapsemme ovat perineet isältään lukihäiriön ja lievän keskittymisongelman. Esim lyhyt matikka menee esikoisella tasolla 5,5. Ja sen vielä joutuu kirjoittamaan, kun ruotsiakaan ei osaa.
Mies ei lainkaan tue patisteluani ottamaan koulu vakavammin.
Lasteni kaveripiiri ja ihastukset ovat samaa rataa heidän kanssaan.
Eli miettikää puolisoa valitessa ne myös hänen menestystään koulussa, jos teille on tärkeää, että lapsenne menestyvät. Ette pysty perimältään toisenlaisia muuksi muuttamaan.
Ja ikävä kyllä lasteni lapset lienevät samanlaisia tai huonompia koulussa ja urallaan. (kun heillä on sitten molemmat vanhemmat sitä huonoa tasoa)
Meidän sukuhaarassa mun lasten osalta loppui akateeminen sivistys minuun. Harmi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin: Itse olen ollut koulussa hyvin ahkera. Minulla on akateemiset vanhemmat ja minua kannustettiin.
Mies oli koulussa laiska. Hänen leski-isänsä ei kannustanut missään mitenkään. (hän lapsena jäänyt töysorvoksi)
Luulin, että itse kannustamalla ja opettamalla pystyn nostamaan lapseni hyviksi lukiolaisiksi.
Mutta ei. Miehen sanattomasta viestinnästä kuultaa koko ajan se, että omillaan on tultava toimeen. Hän ei edellytä mitään.Lisäksi lapsemme ovat perineet isältään lukihäiriön ja lievän keskittymisongelman. Esim lyhyt matikka menee esikoisella tasolla 5,5. Ja sen vielä joutuu kirjoittamaan, kun ruotsiakaan ei osaa.
Eli miettikää puolisoa valitessa ne myös hänen menestystään koulussa, jos teille on tärkeää, että lapsenne menestyvät. Ette pysty perimältään toisenlaisia muuksi muuttamaan.
Ja ikävä kyllä lasteni lapset lienevät samanlaisia tai huonompia koulussa ja urallaan. (kun heillä on sitten molemmat vanhemmat sitä huonoa tasoa)
Meidän sukuhaarassa mun lasten osalta loppui akateeminen sivistys minuun. Harmi kyllä.
Miksei yo- tai amk-koulutetut miehet kelvanneet? Eikö olleet tarpeeksi jännniä?
M/39
Tuohan on lapsellinen mies. Hänen pitäisi olla ylpeä vaimostaan joka viitsii kehittää poikaa.
Mikä on lapsen oma tavoite? Toteuttaako molemmat vanhemmat omia tavoitteita lapsen kautta?
Jos lapsi on innostunut lukemisen opettelusta sitä tulee kannustaa. Jos se taas on lapselle enemmän tai vähemmän pakkopullaa, vähempikin riittää. Ei ole mikään pakko osata lukea ennen koulua, ei pidä tavoitella koulussa ysejä jos itselle seiskan taso on ok. Jos lapsi haluaa välillä pelata porukkaa ei äidin pidä sitä kieltää vain siksi että häntä ei asia kiinnosta eikä hän pidä sitä kovin tärkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että ei lapsia nykyisin juurikaan kiusata koulussa, koska tämän päivän lapset eivät enää saa väkivaltamallia kotoa (toisin kuin 80-luvun lapset, jolloin perheväkivalta vielä oli laillista). Ja jos jonkun perheen lapsi poikkeuksellisesti kiusaa, niin koulu tekee kiusaajasta lasun, eli ongelma ratkeaa sillä.
Siis anteeksi mitä? Kokemuksesi on varmaan jostain ulkoavaruudesta tai landelta. Ikävä kertoa että kiusaaminen on muuttunut väkivallaksi, poliisien kutsumista kouluun viikottain. Rikosilmoituksia, lasuja mistä ei ole mitään hyötyä kun on kyse alaikäisistä. Ei kannata tulla pk-seudulle silmät kivasti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että ei lapsia nykyisin juurikaan kiusata koulussa, koska tämän päivän lapset eivät enää saa väkivaltamallia kotoa (toisin kuin 80-luvun lapset, jolloin perheväkivalta vielä oli laillista). Ja jos jonkun perheen lapsi poikkeuksellisesti kiusaa, niin koulu tekee kiusaajasta lasun, eli ongelma ratkeaa sillä.
FYI koulukiusaaminen on yleistynyt ja pahentunut... Moni koulu ei juurikaan puutu koulukiusaamiseen, ja lasulla voi joskus vain pyyhkiä peränsä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä toi koulu on teille molemmille aivan liian iso juttu. En tiedä miksi.
Kyllä koulut kannattaa käydä hyvin alusta alkaen, niin siitä ei tule vaikeaa missään vaiheessa.
Ap on toiminut oikein kannustaessaan ja ohjatessaan lasta.
Nyt pitää tilanne avata vielä isän kanssa, jotta hän ymmärtäisi, että lapsen menestyksen paras tae aikuisuudessa on hyvä koulutus ja vanhemmilta saatu turvallinen, kannustava kasvuympäristö.
Tsemppiä ap - ota mies (rakastavaan) käsittelyyn, jospa perhe olisi vielä pelastettavissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei. Miehen sanattomasta viestinnästä kuultaa koko ajan se, että omillaan on tultava toimeen. Hän ei edellytä mitään.Lisäksi lapsemme ovat perineet isältään lukihäiriön ja lievän keskittymisongelman. Esim lyhyt matikka menee esikoisella tasolla 5,5. Ja sen vielä joutuu kirjoittamaan, kun ruotsiakaan ei osaa.
M/39
Mieheni on ylioppilas ja hänellä on amk-tutkinto. Eivät hyvin arvosanoin, mitä en silloin nuorena tiennyt ja kun tiesin, en älynnyt välittää.
Kyllä mulle olisi käynyt ne hiljaiset älyköt. Eivät vaan lähestyneet. Huonoa tuuria. Asuin Pirkkalassa ja kyllä olisi ollut akateemisia sulhasehdokkaita Helsingissä, Keravalla, Lahdessa ja Turussa. Mutta kerran kaukosuhteessa olleena, halusin valita jonkun Tampereelta tai läheltä.
Tyhmä nuori minä.
Miksi olet tehnyt lapsen aliälyisen ameeban kanssa? Luojan kiitos älykkyys periytyy äidiltä, koska miehesi ei sovellu muuta kuin pitämään alustaa sinun geeneillesi. Toisin kuin tytöillä pojille jopa opiskelu kannattaa ja avaa ovia. Ehdottomasti jatka samaan tyyliin poikasi tukemista ja kannustusta. Anna hänen heikkolaatuisen isänsä mennä jonnekin vaikka nauttimaan pieruhuumorista ja mitä nämä elämänkoululaiset nyt tekeekin vapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mitä? Kokemuksesi on varmaan jostain ulkoavaruudesta tai landelta. Ikävä kertoa että kiusaaminen on muuttunut väkivallaksi, poliisien kutsumista kouluun viikottain. Rikosilmoituksia, lasuja mistä ei ole mitään hyötyä kun on kyse alaikäisistä. Ei kannata tulla pk-seudulle silmät kivasti kiinni.
Luuletko sinä helsinkiläinen pässi että "landella" ei kiusata? Ylimielinen helsinkiläismoukka!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lapsen oma tavoite? Toteuttaako molemmat vanhemmat omia tavoitteita lapsen kautta?
Jos lapsi on innostunut lukemisen opettelusta sitä tulee kannustaa. Jos se taas on lapselle enemmän tai vähemmän pakkopullaa, vähempikin riittää. Ei ole mikään pakko osata lukea ennen koulua, ei pidä tavoitella koulussa ysejä jos itselle seiskan taso on ok. Jos lapsi haluaa välillä pelata porukkaa ei äidin pidä sitä kieltää vain siksi että häntä ei asia kiinnosta eikä hän pidä sitä kovin tärkeänä.
Ei opeteltu lukemaan risu toisessa kädessä, vaan poika on itse innokas oppimaan. Pleikkaria saa välillä pelata, mutta ei iltamyöhään (toisin kuin isänsä mielestä).
Seiskan taso on ihan hyvä taso, kunhan tekee parhaansa.
Ap
Kyllä tuollainen käytös olisi kynnyskysymys. Miksi ap annat miehen käyttäytyä noin? Sano selkeästi miehelle, että sinä et voi enää olla hänen kanssaan jos hän puhuu kerrankin vielä pojalle noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M/39
Valitettavasti tilanne oli ainakin omana opiskeluaikanani sellainen, että akateemiset miehet eivät akateemista naista päin vilkaisseetkaan. Tai jos vilkaisivat, niin niitä seuraavia treffejä ei koskaan tullut.
Onko mies Persujen kunnanvaltuutettu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tehnyt lapsen aliälyisen ameeban kanssa? Luojan kiitos älykkyys periytyy äidiltä, koska miehesi ei sovellu muuta kuin pitämään alustaa sinun geeneillesi. Toisin kuin tytöillä pojille jopa opiskelu kannattaa ja avaa ovia. Ehdottomasti jatka samaan tyyliin poikasi tukemista ja kannustusta. Anna hänen heikkolaatuisen isänsä mennä jonnekin vaikka nauttimaan pieruhuumorista ja mitä nämä elämänkoululaiset nyt tekeekin vapaansa.
Meillä ei ole periytynyt. (mut ja lapseni on testattu monen tunnin testeillä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mieheltä miksi hän tekee noin? Kuulostaa yksinkertaisesti ääliöltä.
Hienoa että olet lukenut paljon lapselle, laaja sanavarasto auttaa opiskeluissa.Olen. Perustaa asenteensa omiin kokemuksiinsa, ja luulee, että se on absoluuttinen totuus.
Ap
Tyhmyydellä ei pitkälle pötki. Sekä oma puoliso että veljeni ovat pärjänneet koulussa hyvin, kuten myös myöhemmin työelämässä. Molemmat lukevat lapsilleen iltasatuja ja tarvittaessa auttavat läksyissä.
Mies on ääliö. Ei se siitä parane. Sama sekoilu tulee jatkumaan siihen saakka kunnes junnu muuttaa pois kotoa ja varmaan sittenkin vielä. Tulet olemaan todella ahdistunut. Ette te saa kasvatuksesta yms sovittua, jos ette jo ole. Toinen tulee sabotoimaan kaikkea loputtomiin, varmaan näkee sen myös jonkinlaisena valtataisteluksi ja yrittää nöyryyttää sua. Kehotan eroamaan.