Taaskaan en päässyt haastatteluun.
Hakuaika päättyi 31.7 eikä haastattelukutsua ole kuulunut.
On tää niiiiin turhauttavaa ja vetää mielen matalaksi.
Panostat hakemukseen, odotat soittoa saadaksesi lopulta 3-4kk päästä (tai et ollenkaan) ”kiitos, mutta ei kiitos” sähköpostin.
Kommentit (37)
Soitat perään, useasti. Sillä tavoin erotut massasta. On kovin helppo olla edukseen bulkkiväen keskellä ihan vain aktiivisuudella. Ja hitto, jos hakuaika vasta keskiviikkona päättyi, niin vieläkin kannattaa soittaa ja kysyä, milloin sinut haastatellaan.
Moniin toimistosihteerin ja muihin avustaviin assaritöihin vaaditaan vähintään alempi korkeakoulututkinto. Kyllähän ne työt oppii tekemällä ilman, että istuisi vuosia korkeakoulun penkillä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- noihin paikkoihin tulee luokkaa 200-300 hakemusta
- hakijoiden joukossa on paljon tradenomeja ja jopa ktmiä
-> jos otat hakemisen noin henkilökohtaisesti ja stressaat jokaista hakemusta kytäten päivämääriä, saat stressistä sydänkohtauksen ennen kuin löydät töitä. Ei hakemista vaan voi ottaa tuolla asenteella, vaan paikkoja pitää olla koko ajan niin paljon haussa ettei ehdi stressaamaan yhden päivien perään.T. Ns työvoimapula-alalla työskentelevä, joka silti joutuu hakemaan kymmeniä paikkoja joka kerta kun on halunnut vaihtaa paikkaa.
En oo ap, mut voin omalta osaltani kertoo, että otan henkilökohtaisesti ja stressaan. Ja ahistun, kun ajattelen, etten ikinä enää saa töitä (oon 54v). Eikä asiaa yhtään helpota, että rahat on loppu. On ihan eri asia vaihtaa alaa, kuin olla työtön työnhakija.
Ymmärrettävää joo, mutta just siksi niitä hakemuksia pitää olla koko ajan vetämässä niin paljoa, ettei ehdi stressata yksittäisten perään. Silloin sen stressin voi kohdentaa rakentavammín hakemiseen itseensä ja purkaa sen hakemalla lisää, ei yksittäisiin paikkoihin ja niiden päivämääriin.
Mun alalla ei oo avoimia paikkoja paljonkaan auki. Olen myös hakenut töitä, jotka ”sivuaa” omaa koulutusta ja kokemusta. Ja sellanen hakuammunta on ihan turhaa ajan ja voimavarojen hukkaamista, käsittääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tausta sinulla on? Minkälaista työkokemusta tai koulutusta?
Kokemusta aspatyöstä, laskutuksesta, perinnästä, aspan back office työstä jne löytyy yli 20v. Koulutus toki vain merkonomi. Aukkoja cv:ssä ei ole lukuunottamatta vajaa 2v lapsensaannin yhteydessä.
Olen siis ihan kouluttamaton luuseri joka ei kelpaa mihinkään. Ikäkin vissiin tulee jo vastaan (45v).
Juu, terkkuja vaan tutuille jos tunnistatte.
Ap
Eikös tuo ole alaa, jossa on ylitarjontaa työntekijöistä?
Yksi vaihtoehto voisi olla kokonaan alanvaihtoa johonkin alaan, jossa työpaikkojen ja työntekijöiden määrä enemmän sopusuhdassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia hakemuksia ei edes lueta, kun niitä tulee 300. Silloin ei ole merkitystä, vaikka olisi miten hyvä hakemus.
Oletko pöljä? Valintaa tekevät osaavat kyllä suojata persauksensa syrjintäsyytteeltä niin, että käyvät läpi jokaisen hakemuksen. Ei kukaan ota riskiä, että niissä lukematta jääneissä hakemuksissa olisi valituksi tullutta parempi hakija.
Lisäksi työnantaja kyllä haluaa sen parhaimman tehtävään. Tyhmäähän sitä olisi jättää hakemuksia lukematta.
Kyllä se menee niin että ns. perushommiin kuten assari löytyy hyvä, vaikkei kaikkia 300 hakemusta lukisi. Erityisasiantuntija / johtajien pestit eri, niihin myös hakijoita vähemmän, jolloin mahdollisuus käydä kaikki läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia hakemuksia ei edes lueta, kun niitä tulee 300. Silloin ei ole merkitystä, vaikka olisi miten hyvä hakemus.
Oletko pöljä? Valintaa tekevät osaavat kyllä suojata persauksensa syrjintäsyytteeltä niin, että käyvät läpi jokaisen hakemuksen. Ei kukaan ota riskiä, että niissä lukematta jääneissä hakemuksissa olisi valituksi tullutta parempi hakija.
Lisäksi työnantaja kyllä haluaa sen parhaimman tehtävään. Tyhmäähän sitä olisi jättää hakemuksia lukematta.
Tuollaisiin perushommiin mitä ap hakee, halutaan riittävän hyvä ja sopiva työntekijä. Ei sen valkkaamiseen haluta käyttää loputtomasti aikaa ja resursseja. Eri juttu sitten kun haetaan kovan luokan asiantuntijaa. Silloin on tärkeämpää sen rekrytoinnin onnistuminen, kun niitä sopivia hakijoitakaan ei ole niin paljon ja palkka liikkuu ihan eri summissa ja tältä tulevalta rekryltä odotetaan paljon. Rivityöntekijä rekrytään rennommalla otteella, ei niitä haastatella monta kierrosta ja pistetä psykologisiin testeihin. Hommaan kulutetaan vähemmän aikaa ja rahaa, koska työtehtävät ovat triviaaleja ja kuka tahansa tolkun ihminen niistä selviää ja oppii tarvittaessa puuttuvat taidot.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti!!! meille otetaan jotakin kiinalaisia paikkaamaan hoitajapulaa.
Hoitajat valittaa kuinka heidän tarvii tehdä töissä muuta kuin hoitamiseen liittyviä juttuja.
Kyllä mä työttömänä osaan pyykätä, käyttää konetta, siivota jne ihan mitä vaan.
Menisin mielelläni hoitoalalle korkeasti koulutettuna tekemään näitä avustavia hommia joihin ei tarvitse mitään koulutusta.
Meillä on tyhmiä ihmisiä johdossa. Siitä johtuu että kokoajan mediassa puhutaan ristiriitaisuuksia. Meillä on satoja tuhansia työttömiä. On törkeätä palkata ketään ulkomailta ennen kuin tuo täällä jo asuvien työttömien työllisyys on saatu kuntoon.
Terveydenhuollossa toimivalla siivoojalla pitää takuulla olla koulutus tai kokemus. Pyykit pesulaan etc. Työnantajat eivät myöskään halua ylikoulutettua henkilöä, koska epäilevät motiivaation loppuvan aikaa myöten. On sekin haaskausta, että korkeastikoulutettu ihminen ei saa koulutustaan vastaavaa työtä. Silloinhan yhteiskunnan maksama koulutus menee kankkulan kaivoon.
Olen käsittänyt, että ulkomailta rekrytään nimenomaan koulutettuja hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tausta sinulla on? Minkälaista työkokemusta tai koulutusta?
Kokemusta aspatyöstä, laskutuksesta, perinnästä, aspan back office työstä jne löytyy yli 20v. Koulutus toki vain merkonomi. Aukkoja cv:ssä ei ole lukuunottamatta vajaa 2v lapsensaannin yhteydessä.
Olen siis ihan kouluttamaton luuseri joka ei kelpaa mihinkään. Ikäkin vissiin tulee jo vastaan (45v).
Juu, terkkuja vaan tutuille jos tunnistatte.
Ap
Elä luovuta.. Meillä on yksi paikka auki, johon voisit hyvinkin soveltua. En toki lähde täällä sitä huutelemaan, mutta nyt kannattaa käydä netistä vilkaisemassa vastaavia työpaikkoja. On pk-seudulla, iso yritys, mikä kohtelee ihmisiä hyvin. On pk-seudulla. Nyt silmät auki ja nettiin. Itse olen joskus ollut tilanteessa, missä 221:nen hakemus vihdoin tärppäsi. Uutta matoa koukkuun.
Minä sain kerran haastattelukutsun 2 kk haun päättymisen jälkeen. Olin jo unohtanut hakeneeni koko paikkaa! Mutta tosiaan, sanoivat siinä puhelimessa, että lomien ja muiden asioiden vuoksi heillä oli kaikkien hakemusten käsittely viivästynyt pahoin, ja vasta eilen (eli siis 2 kk myöhässä) olivat päättäneet ketkä kutsutaan haastatteluun
Ilmeisesti hakemuksesi ei erotu. On ihan perusjuttuja mitkä oltava hakemuksessa kunnossa, ne tsekataan ensin, mutta erottuva hakemus on esimerkiksi video, jossa kerrot itsestäsi. Kokeile seuraavaksi sitä.
Älä luovuta ap! Oletko selvittänyt onko sinulla palkkatukimahdollisuutta? Pienempiin firmoihin hakiessa jo tuon maininta auttoi huomattavasti, tosin vaarana on että työt loppuu kun tuki loppuu, eli määräaikaisuuksia vain tarjolla. Mutta arvokasta työkokemusta sekin ja saattaa poikia pidemmän työsuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on toistuvaa niin luetuta hakemuksesi muilla ja kysy onko se hyvä. Minkä alan töitä haet?
Mä teen ammatikseni rekrytointia ja kuulen tätä usein. Tai minulta kysytään mielipidettä hakemuksesta. Fakta on kuitenkin se, että ulkonäkö ja muotoseikat ovat hyvin vähäisiä merkitykseltään. 99% tärkeintä on CV:n sisältö; mitä olet tehnyt, kauanko ja mitä osaat.
Eli jos haetaan taloushallinnon ammattilainen tekemään IFRS-konversiota, niin vaikka sen oman CV:n muotoilisi miten hyvin tahansa, niin mikäli tuosta kyseisestä substanssista ei ole kokemusta vähintään sitä viittä vuotta, niin ei se auta. Taas toisaalta jos se osaaminen ja kokemus on olemassa, niin kyllä se ruma ja huonosti tehty CV:kin riittää haastatteluun pääsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei hakemuksessasi ole mitään vikaa. Merkonomina olet vain ravintoketjun pohjalla ja haastattelukutsut menevät tradenomista ylöspäin
Ei ole välttämättä näin. Työnantajia on toki moneksi ja kukin arvostaa mitä arvostaa, mutta usein "liian" korkeaa koulutustasoa karsastetaan ja ajatellaan, että työntekijä ei kuitenkaan pysyisi "alempitasoisessa" työpaikassa (vaikka se ei olisi mitenkään totta). Perus toimistohommaan merkonomi voi olla vahvempi hakija kuin kauppatieteen maisteri.
Katsoisinkin tässä asiassa ensisijaisesti sitä, että geneeriset toimistopaikat ovat usein tosi kilpailtuja. Asiakaspalvelukeskuksiin voisi olla helpompi päästä, oletko kokeillut erilaisia ulkoistetun asiakaspalvelun puhelinkeskuksia? Ei mikään maailman hohdokkain homma ja palkka pieni, mutta jos tärkeintä on päästä töihin, niin noissa voisi olla saumoja. Entä onko sulla taloushallinnon puolella millainen osaaminen, ja voisiko sitä päivittää/täydentää? Esim. Tampereen seudulla on työvoimakoulutuksia liiketoiminnan ammattitutkintoon, eli merkonomista pykälää ylöspäin, ja harjoittelupainotteisessa koulutuksessa moni on työllistynyt harjoittelupaikkaansa vakituiseksikin. Myös lyhyempiä täydennyskoulutuksia järjestetään, mutta niistä ei suoraan valmistu mihinkään tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Soitat perään, useasti. Sillä tavoin erotut massasta. On kovin helppo olla edukseen bulkkiväen keskellä ihan vain aktiivisuudella. Ja hitto, jos hakuaika vasta keskiviikkona päättyi, niin vieläkin kannattaa soittaa ja kysyä, milloin sinut haastatellaan.
Tämä on takuuvarma keino saada hakemuksensa silppuriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on takuuvarma keino saada hakemuksensa silppuriin
Onko? Olen soittanut ja käynyt pitkiäkin keskusteluja, joista on ollut minulle hyötyä muita paikkoja hakiessa.
Jos oot rekryymässä niin älä ihmeessä heitä soittajan hakemusta silppuriin, vaan kaiva esiin tutustuaksesi hakijaan paremmin. Kyllä soitto kertoo, että hakija on aktiivinen ja motivoitunut edustamaasi yritystä kohtaan.
Yksityinen työnantaja saa palkata vaikka kouluttamattoman siskonpojan huolimatta siitä että hakemassa olisi myös kahden maisterintutkinnon omaava hakija. Kumman sitkeässä on tuo luulo että yksityiselläkin pitäisi palkata juuri se paperilla pätevin.