Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä aikuinen voi mittauttaa oman pituutensa?

Vierailija
02.08.2019 |

Pienet lapset mitataan neuvolassa ja isommat koulussa terkkarilla, mutta missä aikuinen mittauttaa itsensä? Työterveyshuollossa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kasvoin yli 30 v 3 cm lisää ja näin todella oli vaikka pyysin mittaamaan monestikin. Tilanne syntyi kun lekuri kysyi kuin pitkä olet ja sanoin, hän ei uskonut koska arvioi minut pitemmäksi ja niin sitten olin. Oli aika jännä homma.

Vierailija
22/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaana olin 166 cm, 24-vuotiaana 166.5 cm, 34-vuotiaana 168 cm ja nyt 38-vuotiaana 168,5 cm.

Työpaikalla tästä kerrottuani kaikki intoutuivat mittaamaan pituutensa — kävi ilmi, että noin puolet työkavereista oli kasvanut aikuisiällä pituutta (useimmilla pituutta tullut lisää 1-2 senttiä, yhdellä neljä senttiä ikävuosien 22-35 välillä).

Tämä on mahdollista, jos harrastaa liikuntaa, joka venyttää ja parantaa keskivartalon hallintaa. Esimerkiksi pilates tai jooga voi todella lisätä pituutta noin parikin cm. Riippuu myös paljon siitä, miten seisot mitattaessa. Kaikki eivät osaa ottaa ryhdikästä asentoa, jotkut taivuttavat päätä taaksepäin, jolloin on lyhyempi kuin pää pystyssä. Lisäksi kaikki ihmiset ovat 1 jopa 2 cm pidempiä aamuin kuin illoin eli mittausaikakin vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tiedä pituuttaan...?

Kai sut nyt on joskus mitattu? Ei aikuinen kasva ymmärtääkseni enää mihinkään. Naiset kasvaa pituutensa 16-17 vuotiaana ja miehet viimeistään 18-21 ikä vuoteen mennessä.

Kyllä tytötkin voivat kasvaa jopa 20-vuotiaaksi. Itse olin tällainen tyttö. Minulla ei ollut koskaan selkeää kasvupyrähdystä. Hyvin hitaasti kasvoin viimeiset vuodet, mutta kasvoin kuitenkin. Tämmöinen kasvutapa on ihan tunnistettu. Ja olin 13 v 10 kk, kun kuulautiset alkoivat.

Vierailija
24/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse mitata? Mihin tietoa tarvitset?

Miksi pituuden mittaaminen olisi sen kummempaa kuin oman painon punnitseminen? Miksi joku haluaa tietää painonsa?

Ap haluaa pituuden selvittämistä varten jonkun yhteiskunnan tarjoaman (ilmaisen) palvelun.

Sen sijaan että laittaisi selän seinää vasten ja kirjan pään päälle ja kaveri vetäisi lyijykynällä seinään pienen viivan kirjan osoittamaan kohtaan, josta rullamitalla lattiaan mittamaalla selviäisi ap:n pituus.

Teenkö tästä sulle tiktokin vai tajuatko ohjeet?

Vierailija
25/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt seinää vasten. Otat jonkun kovan esineen kuten kirjan tai cd-levyn, jossa on 90asteen kulma, laitat sen päätäsi ja seinää vasten tasaisesti ja piirrät merkin seinään lyijykynällä. Sitten mittaat sen merkin korkeuden, ihan vaikka mittanauhalla tai viivottimella. Ja niin tiedät pituutesi.

Voivotin on kanssa hyvä apuväline. Voit myös laittaa seinään merkkejä oletetun pitiitesi lähimaille lyijykynällä tms. Se auttaa. Ja peilin ja viivottimen avulla mittaamalla 2-3 kertaa saat varsin tarkan pituuden.

Vierailija
26/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt seinää vasten. Otat jonkun kovan esineen kuten kirjan tai cd-levyn, jossa on 90asteen kulma, laitat sen päätäsi ja seinää vasten tasaisesti ja piirrät merkin seinään lyijykynällä. Sitten mittaat sen merkin korkeuden, ihan vaikka mittanauhalla tai viivottimella. Ja niin tiedät pituutesi.

Voivotin on kanssa hyvä apuväline. Voit myös laittaa seinään merkkejä oletetun pitiitesi lähimaille lyijykynällä tms. Se auttaa. Ja peilin ja viivottimen avulla mittaamalla 2-3 kertaa saat varsin tarkan pituuden.

Ei voivotin vaan viivotin😁

Vierailija
27/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne terveyskeskus ,terveyden hitaja mitaa.Työpaikka terveyden hoitaja kouluissa myös terveyden hoitajat.Useimissa Terveyden hoidon  laitoksissa ,kouluissa on mahdollisuus saada pitus/ paino. Jopa jos harastat jotain liikuntaa voimistelu salit.Siellä on pituus mitta seinäillä. Jos itse ei suoriudu niissä,selvät  ystävän avustamana .

Vierailija
28/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten hauska juttu. Minun potilasasiakirjoissani pituuteni on 2 senttimetriä vähemmän kuin oikea pituuteni. Olen sen ansiosta onnistunut välttämään muutaman kerran pakkohoidon painoindeksin takia.

Vierailija
29/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka mittaa pippelit. Oo

Vierailija
30/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoreetikko kirjoitti:

Tämä on muuten hauska juttu. Minun potilasasiakirjoissani pituuteni on 2 senttimetriä vähemmän kuin oikea pituuteni. Olen sen ansiosta onnistunut välttämään muutaman kerran pakkohoidon painoindeksin takia.

Ei siinä ole mitään hauskaa juttua.

Vierailija
31/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voivotin vaan viivotin😁

Hienon uudissanan keksit. Voitaisiin kaikkia turhista valittamisia ruveta kutsumaan voivottimiksi-

Vierailija
32/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mitannut kotona. Seisot vaan seinää vasten ja laitat kovakantisen kirjan pään päälle ja kirjan alareunaan pikku merkki vaikka lyijykynällä. Sitten vaan mittaat etäisyyden lattiasta merkkiin.

Vierailija
33/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on mitattu keskussairaalassa leikkauksen esihaastattelussa.

Käyn vuosittain terveystarkastuksessa ( krooninen sairaus) , hoitaja mittaa vuosittain pituuden ja painon. Olen iässä kun lyhenen jo.

Vierailija
34/38 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystarkastuksessa hoitajalla.En kyllä ymmärrä miksi kukaan niin tekisi.

Ihmisen pituus lyhenee kun ikää tulee lisää.

Suuri muutos pituudessa (iäkkäämpänä lyhyempi kuin armeijan papereissa) voi kertoa osteoporoosista.

Ööööö. Aivan kuin kaikki kävisivät armeijan🤦🏼🤦🏼🤦🏼

Vierailija
35/38 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai sut joskus on mitattu". Joskus. Siinäpä se. Ihmisen pituus alkaa pienetä, kun ikää tulee. Pituus olisi hyvä mitata vähintäänkin muutaman vuoden välein. Jo alkanut sairauskin saattaa pienentää pituutta vielä lisää. 

Vierailija
36/38 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaana olin 166 cm, 24-vuotiaana 166.5 cm, 34-vuotiaana 168 cm ja nyt 38-vuotiaana 168,5 cm.

Työpaikalla tästä kerrottuani kaikki intoutuivat mittaamaan pituutensa kävi ilmi, että noin puolet työkavereista oli kasvanut aikuisiällä pituutta (useimmilla pituutta tullut lisää 1-2 senttiä, yhdellä neljä senttiä ikävuosien 22-35 välillä).

Tämä on mahdollista, jos harrastaa liikuntaa, joka venyttää ja parantaa keskivartalon hallintaa. Esimerkiksi pilates tai jooga voi todella lisätä pituutta noin parikin cm. Riippuu myös paljon siitä, miten seisot mitattaessa. Kaikki eivät osaa ottaa ryhdikästä asentoa, jotkut taivuttavat päätä taaksepäin, jolloin on lyhyempi kuin pää pystyssä. Lisäksi kaikki ihmiset ovat 1 jopa 2 cm pidempiä aamuin kuin illoin eli mittausaikakin vaikuttaa.

"noin puolet työkavereista oli kasvanut aikuisiällä pituutta", Kyselepä seuraavaksi 60-, 70- ja 80 vuotiailta, erityisesti naisilta. Saatkin aivan erilaisia vastauksia. Lähes kaikilla on pituus pienentynyt. Useimmat ihmiset elävät pitempään kuin 40-vuotiaaksi.

Vierailija
37/38 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu! Itse kokeilin tuota raamatulla ja mittaustulos oli lähes 10 senttiä suurempi kuin oletettu pituuteni. Muita ideoita?

Ota joku kirja, jossa on tosia juttuja.

Vierailija
38/38 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ööööö. Aivan kuin kaikki kävisivät armeijan". Ainakin kaikkien tulisi käydä armeija, jos terveys sallii ja tilaa on varuskunnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän