En aavistanut olevani alkoholisti (muiden ihmisten mielipiteen perusteella)
Jännä miten puolitutut tietävät asiat paremmin kuin itse, sitten kun näihin puheisiin tulee vähän Lapinlisää niin olenkin jo rapajuoppo.
Tiedän että on olemassa laskukaavoja miten lasketaan alkoholin kulutus mutta ajattelin että kerron teille kuinka paljon normaalisti juon viikolla ja te voitte sitten antaa mielipiteenne.
Saunapäivinä juon kaksi olutta, samalla kun menen lämmittämään saunaa ja saunan jälkeen terassilla.
Pari kertaa viikossa käydään terassilla töiden jälkeen juomassa 1 siideri (kesällä)
Perjantaisin käydään ulkona syömässä/ tai tehdään kotona koko menu, tällöin juon mieheni kanssa pullon viiniä ja jälkiruuaksi yksi paukku.
Launataina sama homma.
Koskaan en tunne olevani humalassa ja nukkumassa olen jo puolen yön aikaan. En pode krapulaa ja aamulla puhallan nollat.
En tiedä vetääkö joku tuosta johtopäätöksiä kun syödään ulkona melkein joka viikonloppu, mutta pitkän työpäivän jälkeen en aina jaksa kokata mitään joten helpompi vain lähteä ulos syömään.
Töihin tai muuhun sosiaaliseen elämään tämä ”juopotteluni” ei ole vaikuttanut, olen aina hoitanut sovitut tapaamiset tms. Kiloja on jonkun verran tietty kertynyt mutta nekin lähtevät kun pidän kuntokuurin kolmen kuukauden välein.
Miltä vaikuttaa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vuosia viinimaassa eläneenä sanoisin että suurin terveysriskisi on stressi siitä, miten itse ja ympäristösi määrittelee alkoholinkäyttösi.
Välimeren ruokakulttuuri on kuulemma se kaikkein terveellisin ja takaa pitkän elämän. Tähän kuuluu lahden pohjois- ja itäpuolilla tuhti annos viiniä päivittäin, lahden eteläpuolella harvoin jos ollenkaan alkoholia.
Esim. Italialaiset eivät johda maailman alkoholikuolleisuustilastoja tai soittele FAS- hälytyskelloja, vaikka alkoholia juodaan päivittäin.
Rapakon kahden puolen eli vertaillessa Pohjoisafrikan tyypillisesti alkoholitonta, ja Etelä-Euroopan tyypillisesti viinikulttuuria ei näy missään tilastoja alkoholin negatiivisestä vaikutuksesta terveyteen kansoissa, joissa syödään hyvin samantapaisesti.
Rauhoitu ap, nauti elämästäsi.
Alkoholismi on sairaus jossa olet riippuvainen alkoholista sinänsä. Jos et ole riippuvainen, et ole alkoholisti. Jos elimistösi ei siedä alkoholia, et voi sitä käyttää, ihan samoin kuin jotkut eivät voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Ei siinä sen kummempaa.
Italiassa syntyy eniten FAS lapsia Euroopassa.
https://verneri.net/yleis/fasdin-esiintyvyys
Alkoholismissa kontrolli on jo mennyt kulutuksen suhteen, mutta suurkuluttamista tuo ehdottomasti on. Etenkin naiselle tuo on valtava määrä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä huolimatta, että tuo kommentointi herättää ärsytystä, kannattaa ehkä miettiä omaa suhdettaan alkoholiin. Näin äkkiseltään kuulostaa, että juot aika paljon. Oon itsekin miettinyt omaa alkoholisuhdettani sen jälkeen, kun kuuntelin Antti Holman Auta Antti -podcastia. (Taustatiedoksi lyhyesti, että Antti Holma lopetti alkoholinkäytön kokonaan, kun tajusi, että alkoholi liittyy liian kiinteästi hänen elämäänsä, vaikka varsinaiset kulutetut määrät olivat melko pieniä. Hänestä alkoi kuitenkin tuntua, että alkoholi oli ennemmin isäntä kuin renki. Mm. tästä puhuu jossain jaksossa.) Mullakaan kulutetut määrät eivät ole isoja. Mutta juon kuitenkin ne muutamat siiderit tai oluet sekä perjantaina että lauantaina. Viikolla en ota edes yhtä annosta (ellei nyt ole joku ihan erityinen tapaus) painonhallinnallisistakin syistä, en kärsi krapuloista, mutta olen miettinyt samaa: onko alkoholi minulle renki vai isäntä. Aika kova palo minulla on päästä ne muutamatkin juomat juomaan. Samoin kaverien kanssa tulee aina otettua, kun nähdään (paremmat kaverini asuvat siis enimmäkseen kaukana, ja yleensä nähdään viikonloppuvierailujen merkeissä). Kun lapset menevät nukkumaan, juodaan melkeinpä aina jotain. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tunnu olevan.
Mulla ei ole vielä mitään vastausta mihinkään, mutta pohdinta on käynnissä.
Tuo voi olla sinulle ongelma, mutta toiselle ei. On erittäin typerää pitää omia tuntemuksiaan toisten tosina.
Kerro enemmän siitä, mitä ajoit takaa. Mähän pyysin vain pohtimaan asiaa, en muuta. En kommentoinut aloittajan juomista, vaan omaa juomistani, ja ennen kaikkea suhdetta alkoholiin. Joku siinä herätti kuitenkin sinussakin niin paljon tunteita, että koko kommentti oli mielestäsi erittäin typerä. Miksihän?
Monessa viestissä ollaan sitä mieltä, että määrät nousevat ja se olisi uhka. Itse olen vähän kuin ap, mutta olen jo 50 ja määrät ovat tuosta vähitellen laskeneet. Mutta pitkäaikaiset terveysvaikutukset alkavat epäilyttää, kun kumoaa viikossa vähintään pullollisen viiniä. Ei kannattaisi aina miettiä alkoholismia, koska harva päätyy siihen, vaan lähteä ihan terveysnäkökulmasta.
En ota kantaasiihen knlo ap aökoholisti, sen hän tietää vain itse. Mä en kylläkään tunne ketään joka istuisi terassilla vain yhden juoman ajan... monet vähättelee juonkaan määriä. En itsekään sylje lasiin, mutta yritän pitää viikot ilman alkoholia jajätön ne yhdet mieluiten juomatta.
Ap:n Kannattaa testauttaa maksan Gt-arvo, se antaa osviittaa josAalkon käyttö ollut pidemmän aikaa liiallista.
Niin kuin itse tiedätkin, et ole rappioalkoholisti. Sellaiseen vertailu ei kuitenkaan ole se kaikkein rakentavin lähtökohta. Sen sijaan juot kyllä paljon, yli kohtuukäytön. Alkoholisti vai ei, sitä on vaikea sanoa ulkopuolelta, mutta vaikuttaa mahdolliselta. Terveyden kannalta tissuttelu on haitallista siinä missä kovat kännitkin. Kehollasi ei ole nykyisellään kuin 1-2 lepopäivää viikossa.
Kuulostaa myös oireelliselta, että korostat annosmäärien kohdalla, että terassilla, saunan yhteydessä, täyden menun yhteydessä ja töiden jälkeen. Ovatko nämä rituaalit itsessään sinulle tärkeitä, vai ovatko ne tärkeitä siksi, että niihin liittyy juominen? Miten olisi sauna ilman kahta kaljaa tai menu ilman puolta pulloa viiniä?
Moni kaltaisesi pärjäilee ihan ok niin kauan kuin työelämää ja velvollisuuksia riittää. Kun ne loppuvat, luonnollisia juomisen esteitä ei enää ole. Mieti asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n Kannattaa testauttaa maksan Gt-arvo, se antaa osviittaa josAalkon käyttö ollut pidemmän aikaa liiallista.
Onko noin?
Juon 3-4 päivänä viikossa pullon tai kaksi viiniä.
Maksa-arvoni ovat normaalit.
Kysyin lääkäriltäkin, miten se on mahdollista, että juoppous ei näy arvoissa.
Kuulema pitää jaksaa vetää vielä toiset 10 vuotta, että näkyy maksa-arvoissa.
Kiitos vastauksista.
Ei ole pelkoa että alkoholinkäyttö lisääntyisi, olen tämä on jatkunut jo vuosia samanlaisena (toki talvella vähän vähemmän kun jää nuo terassi siiderit pois)
En ole koskaan ollut humalassa enkä juonut humalanhakuisesti, tai no poislukien eka känni nuoruudessa ja se riitti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis 2 olutta, 2 siideriä, pullo viiniä ja 2 jälkkärihömpsyä viikossa tarkoittaa alkoholismia? Voi luoja sentään niin kuin tuolla joku jo sanokin. Sitten ku alkaa menemään puoli konttia kaljaa päivässä ja viikonloppuna pari viinapulloa päälle voidaan alkaa puhua alkoholismista.
Eihän tuo silloin tällöin juotuna alkoholismia ole, mutta joka viikko toteutettuna alkaa olemaan - etenkin naisella, jonka kulutusrajat ovat matalampia kuin miehillä.
Vähintäänkin ollaan vuosien kuluessa luisumassa alkoholismiin.
No, juot aika usein minusta, mutta esim. Ranskassa tuo olisi ihan normaalia elämää, joten mitäpä tuohon sanoa. Suomessa jako menee usein tiukemmin, normaalit ei juo arkena yhtään ja muut on muka juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole krapulaa, ei ole ongelmaa.
on se silti juoppo, vaikka sillä ei olisi ongelmia
Eihän tuommoisessa kittaamisessa ole mitään järkeä. Juon itsekin illallisella ravintolassa viiniä pari kertaa kuukaudessa, muulloin en ollenkaan. Puolta pulloa viiniä en saisi juotua edes kuukaudessa. Käyn mieluummin joogassa ja juon vihersmoothieta.
N23