En aavistanut olevani alkoholisti (muiden ihmisten mielipiteen perusteella)
Jännä miten puolitutut tietävät asiat paremmin kuin itse, sitten kun näihin puheisiin tulee vähän Lapinlisää niin olenkin jo rapajuoppo.
Tiedän että on olemassa laskukaavoja miten lasketaan alkoholin kulutus mutta ajattelin että kerron teille kuinka paljon normaalisti juon viikolla ja te voitte sitten antaa mielipiteenne.
Saunapäivinä juon kaksi olutta, samalla kun menen lämmittämään saunaa ja saunan jälkeen terassilla.
Pari kertaa viikossa käydään terassilla töiden jälkeen juomassa 1 siideri (kesällä)
Perjantaisin käydään ulkona syömässä/ tai tehdään kotona koko menu, tällöin juon mieheni kanssa pullon viiniä ja jälkiruuaksi yksi paukku.
Launataina sama homma.
Koskaan en tunne olevani humalassa ja nukkumassa olen jo puolen yön aikaan. En pode krapulaa ja aamulla puhallan nollat.
En tiedä vetääkö joku tuosta johtopäätöksiä kun syödään ulkona melkein joka viikonloppu, mutta pitkän työpäivän jälkeen en aina jaksa kokata mitään joten helpompi vain lähteä ulos syömään.
Töihin tai muuhun sosiaaliseen elämään tämä ”juopotteluni” ei ole vaikuttanut, olen aina hoitanut sovitut tapaamiset tms. Kiloja on jonkun verran tietty kertynyt mutta nekin lähtevät kun pidän kuntokuurin kolmen kuukauden välein.
Miltä vaikuttaa?
Kommentit (55)
Näköjään lukutaito on katoava luonnonvara kun moni vastaaja keksii ihan päästään ap:n kulutukset. Ihan pientä on, ap.
Jos puoli pulloa viiniä ja drinksu siihen päälle ei tunnu missään, niin hälytyskellojen pitäisi kilkattaa aika lujaa.
Kohtuukäytön raja on 7 annosta viikossa ja riskiraja 14. Voit itse laskea mihin menee.
Ap sinulle tulee tuolla määrällä 12 annosta viikossa, kun kohtuukäytön raha naisella on 7 annosta viikossa
https://www.kohtuullisesti.fi/kohtuukayton-rajat/
Juot kuutena päivänä viikossa!
Toki ei nuo määrät ole suuria.
Sinuna olisin silti vähän varuillaan.
Minäkin join aluksi vain lasillisen viiniä ruuan kanssa arkena. Viikonloppuna sitten enemmän.
Pikku hiljaa määrät vaan lisääntyivät, ja lasillisesta tuli pullo. Viikonloppuna juomat maistuvat iltapäivästä aamuyöhön. Työt ja velvollisuudet hoituu, mutta olen alkoholisti: en pysty lopettamaan lasillisen saatuani.
Muiden ihmisten arviot alkoholin käytöstäsi taitavat olla enemminkin kateutta. Kaikilla ei ole mahdollisuutta mennä ravintolaan syömään, jos ei jaksa laittaa ruokaa. Tai käydä joka viikko terassilla. Kolmen ruokalajin ateriatkaan ei useille ole joka viikonloppuinen juttu.
Siis 2 olutta, 2 siideriä, pullo viiniä ja 2 jälkkärihömpsyä viikossa tarkoittaa alkoholismia? Voi luoja sentään niin kuin tuolla joku jo sanokin. Sitten ku alkaa menemään puoli konttia kaljaa päivässä ja viikonloppuna pari viinapulloa päälle voidaan alkaa puhua alkoholismista.
Vierailija kirjoitti:
Jos puoli pulloa viiniä ja drinksu siihen päälle ei tunnu missään, niin hälytyskellojen pitäisi kilkattaa aika lujaa.
4 annosta alkoholia, no kyllähän se hieman tuntuu, mutta ei nyt sentään kännistä puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen määritellyt itselleni alkoholismin näin: jos voit valita juotko vai et. Jos voit olla juomatta ilman tuskia se sijaan että on pakko ottaa niin et ole alkoholisti.
Entä työssäkäyvät? He valitsevat olematta juomatta arkisin, mutta juovat viikonloppuisin. Suurin osa alkoholin suurkuluttajista ja alkoholisteista on edelleen työelämässä.
Oot osin väärässä, suuri osa alkoholisteista juo myös arkisin, ja kyllä, käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Perjantain ja lauantain osalta kuulostaa juopottelulta. En ymmärrä myöskään sitä, miksi pitää keskellä viikkoa käyttää alkoholia.
Sinä et ymmärrä. Ymmärrätkö miten esim sähkömoottori toimii? Jos et, niin onko se turha? Tollo.
Niin no, ihminenhän selviää hengissä ilman alkoholiakin, että sikäli.
Jos minun puolisoni joisi noin paljon niin menisi vaihtoon. Toleranssi kehittyy. Juot enemmän kuin elimistö kestää.
Siis pe ja la juotte pullon viiniä per päivä kahdestaan? Pullollinen viiniä plus useempi siideri viikossa on kyllä aika paljon kun on jatkuvaa, ihan aiheellista ainakin miettiä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun puolisoni joisi noin paljon niin menisi vaihtoon. Toleranssi kehittyy. Juot enemmän kuin elimistö kestää.
Toleranssista ei tässä ketjussa kai ole kyse, enkä luottaisi sinuun ennustajanakaan. Sinun puolisostakaan ei kyselty. Aasi.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ihminenhän selviää hengissä ilman alkoholiakin, että sikäli.
Ja seksiä. Siksi en ymmärrä u l i -miehiä.
Vuosia viinimaassa eläneenä sanoisin että suurin terveysriskisi on stressi siitä, miten itse ja ympäristösi määrittelee alkoholinkäyttösi.
Välimeren ruokakulttuuri on kuulemma se kaikkein terveellisin ja takaa pitkän elämän. Tähän kuuluu lahden pohjois- ja itäpuolilla tuhti annos viiniä päivittäin, lahden eteläpuolella harvoin jos ollenkaan alkoholia.
Esim. Italialaiset eivät johda maailman alkoholikuolleisuustilastoja tai soittele FAS- hälytyskelloja, vaikka alkoholia juodaan päivittäin.
Rapakon kahden puolen eli vertaillessa Pohjoisafrikan tyypillisesti alkoholitonta, ja Etelä-Euroopan tyypillisesti viinikulttuuria ei näy missään tilastoja alkoholin negatiivisestä vaikutuksesta terveyteen kansoissa, joissa syödään hyvin samantapaisesti.
Rauhoitu ap, nauti elämästäsi.
Alkoholismi on sairaus jossa olet riippuvainen alkoholista sinänsä. Jos et ole riippuvainen, et ole alkoholisti. Jos elimistösi ei siedä alkoholia, et voi sitä käyttää, ihan samoin kuin jotkut eivät voi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Ei siinä sen kummempaa.
Jos juominen ei aiheuta ongelmia sinulle tai kenellekään muullekaan, niin mitä väliä sillä on vaikka jonkun määritelmän mukaan olet suurkuluttaja tai jopa alkoholisti. Kai sitä saa jokainen juoda niin paljon kuin hyvältä tuntuu eikä häiritse muita.
Siitä huolimatta, että tuo kommentointi herättää ärsytystä, kannattaa ehkä miettiä omaa suhdettaan alkoholiin. Näin äkkiseltään kuulostaa, että juot aika paljon. Oon itsekin miettinyt omaa alkoholisuhdettani sen jälkeen, kun kuuntelin Antti Holman Auta Antti -podcastia. (Taustatiedoksi lyhyesti, että Antti Holma lopetti alkoholinkäytön kokonaan, kun tajusi, että alkoholi liittyy liian kiinteästi hänen elämäänsä, vaikka varsinaiset kulutetut määrät olivat melko pieniä. Hänestä alkoi kuitenkin tuntua, että alkoholi oli ennemmin isäntä kuin renki. Mm. tästä puhuu jossain jaksossa.) Mullakaan kulutetut määrät eivät ole isoja. Mutta juon kuitenkin ne muutamat siiderit tai oluet sekä perjantaina että lauantaina. Viikolla en ota edes yhtä annosta (ellei nyt ole joku ihan erityinen tapaus) painonhallinnallisistakin syistä, en kärsi krapuloista, mutta olen miettinyt samaa: onko alkoholi minulle renki vai isäntä. Aika kova palo minulla on päästä ne muutamatkin juomat juomaan. Samoin kaverien kanssa tulee aina otettua, kun nähdään (paremmat kaverini asuvat siis enimmäkseen kaukana, ja yleensä nähdään viikonloppuvierailujen merkeissä). Kun lapset menevät nukkumaan, juodaan melkeinpä aina jotain. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tunnu olevan.
Mulla ei ole vielä mitään vastausta mihinkään, mutta pohdinta on käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä huolimatta, että tuo kommentointi herättää ärsytystä, kannattaa ehkä miettiä omaa suhdettaan alkoholiin. Näin äkkiseltään kuulostaa, että juot aika paljon. Oon itsekin miettinyt omaa alkoholisuhdettani sen jälkeen, kun kuuntelin Antti Holman Auta Antti -podcastia. (Taustatiedoksi lyhyesti, että Antti Holma lopetti alkoholinkäytön kokonaan, kun tajusi, että alkoholi liittyy liian kiinteästi hänen elämäänsä, vaikka varsinaiset kulutetut määrät olivat melko pieniä. Hänestä alkoi kuitenkin tuntua, että alkoholi oli ennemmin isäntä kuin renki. Mm. tästä puhuu jossain jaksossa.) Mullakaan kulutetut määrät eivät ole isoja. Mutta juon kuitenkin ne muutamat siiderit tai oluet sekä perjantaina että lauantaina. Viikolla en ota edes yhtä annosta (ellei nyt ole joku ihan erityinen tapaus) painonhallinnallisistakin syistä, en kärsi krapuloista, mutta olen miettinyt samaa: onko alkoholi minulle renki vai isäntä. Aika kova palo minulla on päästä ne muutamatkin juomat juomaan. Samoin kaverien kanssa tulee aina otettua, kun nähdään (paremmat kaverini asuvat siis enimmäkseen kaukana, ja yleensä nähdään viikonloppuvierailujen merkeissä). Kun lapset menevät nukkumaan, juodaan melkeinpä aina jotain. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tunnu olevan.
Mulla ei ole vielä mitään vastausta mihinkään, mutta pohdinta on käynnissä.
Tuo voi olla sinulle ongelma, mutta toiselle ei. On erittäin typerää pitää omia tuntemuksiaan toisten tosina.
Entä työssäkäyvät? He valitsevat olematta juomatta arkisin, mutta juovat viikonloppuisin. Suurin osa alkoholin suurkuluttajista ja alkoholisteista on edelleen työelämässä.