Viinanhimo ja alkoholismi
Luon tämän, koska olen alkoholisti.
Tappava, kuolemaan johtava asia.
Sanon"asia" koska se on myös diagnosoitu sairaudeksi. Sairaudelle on yleensä jonkinlainen hoito tai parannus erilaisin lääketieteellisin toimenpitein.
Tähän ei ole.
Olen ollut alkoholisti n. 30 v. mutta en ole ymmärtänyt sitä kuin vasta n. 10 v. ajan.
Olen yrittänyt etsiä siihen hoitoa..ja sen kautta paranemista.
Sitä ei ole. Ei kertakaikkiaan ole.
Avaan tämän, koska minulla, jo parantumattomalla alkoholistilla, on suuri huoli niistä nuorista..tai olkoot minkä ikäisiä tahansa, ketkä juovat paljon. Mikä on paljon?
En tiedä sitä milloin veteen piirretty raja ylittyy toisilla helpommin.
Mutta se on varmaa: kun se ylittyy, olet menettänyt jotakin.
En tiedä mitä.
En kertakaikkiaan tiedä.
Kun huippujuristi, siis huippu euroopan tasolla, kirjanpitäjä tilitoimistossa, konsulttifirman pääjohtaja..tai kadunlakaisija.
Kaikki ovat täsmälleen samalla viivalla.
Hoitolaitoksissa on läpileikkaus eri ammattikunnista.
Tällä asialla ei ole MITÄÄN merkitystä älykkyyden suhteen, ei siis mitään.
Avaankin keskustelua tästä asiasta, joka on esim Suomessa miesten toiseksi yleisin kuolinsyy.
Ei siis mikään kevyt asia.
Ja..pyydän...ei mitään vitsejä tähän..ja toivon moderoinnin valvovan tätä ketjua erityisesti.
Itse olen täysin voimaton.
olen lukenut varmaan kaikki kirjat alkoholismista.
Ei mitään apua..
Silloin kun viinan himo iskee, se iskee.
Ei vain yhdellä tavalla, vaan demoneja on niin monta kuin on tarpeen.
Kaikki iskevät eri tavoin.
voi pärjätä kahta..kuutta vastaan..mutta.
Lopulta häviät.
Olisi hyvä kuulla muiden, tämän asian kanssa olevien, mielipiteitä, kommentteja, sanomisia.
ohjeitahan tähän ei ole, jos olisi..niin.
Sinänsä hankala aihe, koska alkoholisti ainoastaan tietää nämä pirut ja demonit.
Niitä ei kirjoista opita, ei mitenkään.
mutta on hyvä kuulla ei alkoholistien mietteitä tästä asiasta.
Loppuviimein, tulin juuri 7 pv. katkolta ja olin kauhuissani kun sieltä lähdin.
Siis kauhuissani.
Kämpillä oli 24 päkki, joka jäi silloin..itkin ja purin huuleni verille, kävelin 5 tuntia ympäri kaupunkia ja hoin itselleni että...ne tietää jotka on kokeneet tämän.
Tulin kämpille. Demonit iskivät päälle joka suunnasta.
Hiki valui ja olin kontallani..tarkoitus oli heti viedä se päkki roskikseen.
Ei onnistunut..
Jos joku sanoo, ettei alkoholisteja pidä "hyysätä" niin se on hänen mielipiteensä. En edes tiedä, mitä on hyysääminen.
Toivon asiallista keskustelua, koska aihe on tappavan vakava.
Jos edes yhdenkään..yhdenkään jotenkin toimivan ajatuksen saadaan kehitettyä tässä, antaisin tulevan lottopottini jaettavaksi kaikille.
Tässä rahalla ei ole mitään merkitystä.
Kommentit (42)
Höpön höpön. Isäni ryyppäsi rankastikin ikävuodet 30-60 ja kun jäi eläkkeelle, juominen jäi kun ei ollut aikatauluja, stressiä ja sai olla oman itsensä herra. 25 vuotta on ollut eläkkeellä puuhastellen ja juo juhlissa lasin kuohuvaa, siinä kaikki. Työelämä, kiristyvä työtahti ja tehostus tappaa suomalaiset. Huomaan itsekin olevani isäni tiellä tällä 30-60 -välillä, toivottavasti selviän eläkeikään asti, joka tosin on huomattavasti korkeampi kuin isälläni.
Alkoholistille kohtuukäyttö ei ole vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto on täydellinen päihteettömyys. Hanki apua ennen kuin on liian myöhäistä.
Aina voi ottaa pari saunakaljaa!! Kerran pari kuussa voi ottaa myös isommat kännit.
Minulle tulee tästä aloituksesta tunne, että et ap halua tehdä itse mitään parantuaksesi, odotat vain jotain taikakeinoa, ehkä jotain pilleriä, jolla ongelma on hoidettu? Niinhän se vain on, että alkoholisti alkaa toipua, kun ottaa itseään niskasta kiinni eikä anna periksi, samoin kuin huumeriippuvaiset, sokeririippuvaiset, ihan kaikki riippuvaiset. Ei näihin ole mitään taikaiskua, itse pitää tehdä lujasti töitä parantumisen eteen, himolle ei vain saa antaa periksi.
Ja minulla on kokemusta riippuvuuksista, olen ollut riippuvainen nikotiinista, sokerista, shoppailusta ja hiipivästä alkoholismista. Kaikki olen selättänyt ja ihan vain sillä, etten antanut enää himolle periksi, en odottanut että joku keksii "parannuksen tähän". Sitä ei ole, ei ole oikotietä.
Kirjoitat hyvin ja selvästi. Tekstisi perusteella ole ihan järjen ihminen.
Minkälaisia määriä juot? Mitä olet tehnyt juomattomuuden eteen? Lääkitys?
Yleensä juovilla ihmisillä on taustalla masennus, ei kukaan juo huvikseen. Mitä sä pakenet?
On se kumma, että viinanhimo menee perheen edelle. Tuttavani on menettänyt kaiken, miehensä, lapsensa ja lapsenlapsensa. On tarjottu apua ja kehotettu hakemaan apua. Valehtelee muiden kustannuksella peittääkseen alkoholisminsa. Valheidensa takia koko oman puolensa suku on keskenään riidoissa.
Tuntuu että kaikki pyörii tuon alkoholistin ympärillä. Kun jään yksin lasten kanssa kotiin pelkään että hän yrittää päästä meille näkemään lapset. Kun emme ole kotona on yrittänyt päästä sisään, en tiedä miksi - meillä ei ole alkoholia kotona.
Lapset ovat hämillään kun eivät enää tapaa häntä. Eivät voi, koska hän on koko ajan päissään.
Alkoholismi koskettaa muitakin kuin itse käyttäjää. Me väsyttiin ja luovutettiin.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että viinanhimo menee perheen edelle. Tuttavani on menettänyt kaiken, miehensä, lapsensa ja lapsenlapsensa. On tarjottu apua ja kehotettu hakemaan apua. Valehtelee muiden kustannuksella peittääkseen alkoholisminsa. Valheidensa takia koko oman puolensa suku on keskenään riidoissa.
Tuntuu että kaikki pyörii tuon alkoholistin ympärillä. Kun jään yksin lasten kanssa kotiin pelkään että hän yrittää päästä meille näkemään lapset. Kun emme ole kotona on yrittänyt päästä sisään, en tiedä miksi - meillä ei ole alkoholia kotona.
Lapset ovat hämillään kun eivät enää tapaa häntä. Eivät voi, koska hän on koko ajan päissään.
Alkoholismi koskettaa muitakin kuin itse käyttäjää. Me väsyttiin ja luovutettiin.
Ei ole ollenkaan kumma, että viina/viinanhimo menee mm perheen edelle, se kuuluu ko sairauteen. Meni minullakin ja tuhansilla kaltaisillani, menetin kaiken, alkoholin vuoksi. Ihan saatan*llista elämää se oli.
Te olette tehneet ihan oikein, alkoholistia ei pidä hyysätä, fiksumpaa on hylätä kokonaan, muuten sairastuisitte itse vielä pahemmin. Nytkin olette sairastuneet.
Minkä takia alkoholismi on sairaus, mutta muut riippuvuudet sitten eivät ole? Mielestäni riippuvuus on aina sama juttu ja jokainen riippuvainen kyllä ymmärtää tuskasi, aineesta riippumatta. Riippuvuudesta paranee muuttamalla elämänsä kokonaan ammattiavun myötävaikutuksella. Koko ajan pitää itse tehdä töitä oman muutoksen eteen. Itsekin olen ollut riippuvainen vuodesta 2001 ja olen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee tästä aloituksesta tunne, että et ap halua tehdä itse mitään parantuaksesi, odotat vain jotain taikakeinoa, ehkä jotain pilleriä, jolla ongelma on hoidettu? Niinhän se vain on, että alkoholisti alkaa toipua, kun ottaa itseään niskasta kiinni eikä anna periksi, samoin kuin huumeriippuvaiset, sokeririippuvaiset, ihan kaikki riippuvaiset. Ei näihin ole mitään taikaiskua, itse pitää tehdä lujasti töitä parantumisen eteen, himolle ei vain saa antaa periksi.
Ja minulla on kokemusta riippuvuuksista, olen ollut riippuvainen nikotiinista, sokerista, shoppailusta ja hiipivästä alkoholismista. Kaikki olen selättänyt ja ihan vain sillä, etten antanut enää himolle periksi, en odottanut että joku keksii "parannuksen tähän". Sitä ei ole, ei ole oikotietä.
Kokeile selättää vielä nettiriippuvuus. Se on muuten helvetin vaikea homma ainakin tällaiselle yksinäiselle ekstrovertille.
T: Netissä 16h päivässä viimeiset 8 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia alkoholismi on sairaus, mutta muut riippuvuudet sitten eivät ole? Mielestäni riippuvuus on aina sama juttu ja jokainen riippuvainen kyllä ymmärtää tuskasi, aineesta riippumatta. Riippuvuudesta paranee muuttamalla elämänsä kokonaan ammattiavun myötävaikutuksella. Koko ajan pitää itse tehdä töitä oman muutoksen eteen. Itsekin olen ollut riippuvainen vuodesta 2001 ja olen edelleen.
Eikös syömishäiriötkin ole sairauksia, riippuvuuksista puheenollen? Vai onko alkoholismi ainoa sairaudeksi luokiteltu riippuvuus?
Kaikista riippuvuuksistahan kyllä voi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös syömishäiriötkin ole sairauksia, riippuvuuksista puheenollen? Vai onko alkoholismi ainoa sairaudeksi luokiteltu riippuvuus?
Jokainen pääsee eroon viimeistään haudassa. Vain riippuvaisuudesta ei kärsivä voi antaa neuvoksi ota niskasta kiinni tai muuta asennetta. Siinä helvetissä sisällä olevan tilanteesta ei ole aavistustakaan muuta kuin saman kokeneet. Apua ei ole joka kylässä saatavilla eli tilanne on epätasa-arvoinen asuinpaikasta riippuen. Kunnat pihtaavat maksusitoumissa hoitolaitoksiin. Rikkaat pystyvät hoitamaan yksityisissä laitoksissa tätäkin sairautta paremmin. Toivottavasti aloittaja pyrkii hakemaan apua vaikka terveyskeskuksesta aluksi. On oltava täysin rehellinen juomisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pääsee eroon viimeistään haudassa. Vain riippuvaisuudesta ei kärsivä voi antaa neuvoksi ota niskasta kiinni tai muuta asennetta. Siinä helvetissä sisällä olevan tilanteesta ei ole aavistustakaan muuta kuin saman kokeneet. Apua ei ole joka kylässä saatavilla eli tilanne on epätasa-arvoinen asuinpaikasta riippuen. Kunnat pihtaavat maksusitoumissa hoitolaitoksiin. Rikkaat pystyvät hoitamaan yksityisissä laitoksissa tätäkin sairautta paremmin. Toivottavasti aloittaja pyrkii hakemaan apua vaikka terveyskeskuksesta aluksi. On oltava täysin rehellinen juomisestaan.
Toivottavasti et tuosta minun lyhyestä viestistä lukenut, että pitää ottaa itseään niskasta kiinni, sillä siinä ei lue sellaista. Ja olet erittäin oikeassa, että asuinpaikasta on paljon kiinni, itselläni kävi aikanaan melkoinen lottovoitto, kun sain maksusitoumuksen, olin kuntani viimeinen...
Mä en usko, että ap vielä on alkoholisti, siksi ei sitä voi myöntääkään. Riskikäyttäjä kyllä on.
alkoholismi on synnin himoa ja sinulla on heikko luonne ja tahdonpuute,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et tuosta minun lyhyestä viestistä lukenut, että pitää ottaa itseään niskasta kiinni, sillä siinä ei lue sellaista. Ja olet erittäin oikeassa, että asuinpaikasta on paljon kiinni, itselläni kävi aikanaan melkoinen lottovoitto, kun sain maksusitoumuksen, olin kuntani viimeinen...
Mä en usko, että ap vielä on alkoholisti, siksi ei sitä voi myöntääkään. Riskikäyttäjä kyllä on.
Se ei ole sinin uskosta kiinni. Selvästi aloittaja haluaa päästä helvetistään eroon ja on ahdistunut alkoholinkäytöstään. Pelkkä voivottelu ei auta vaan aloittajan kannattaa haleutua hoitoon mitä pikimmin.
Vanha doku kirjoitti:
Jokainen, joka on kerran ollut humalassa, ja aikoo olla joskus uudestaankin, on alkoholisti.
Viinan himo syttyy ensimmäisestä kerrasta ja säilyy läpi elämän.
Toisilla tuo himo on vahvempi ja toisilla heikompi.
Joillekin riittää, että on kännissä kolme kertaa vuodessa, Juhannuksena, Uutena Vuotena ja Vappuna. Ja saunakaljat muutaman kerran viikossa ja ruuan kanssa hyvää viiniä ja Cafe avec muina juhlapäivinä.
Samaa alkoholismia se on kuin olla kännissä joka päivä vaikka lasolia ryyppäämällä.Aina pitää saada alkoholia, kun sitä on kerran maistanut. Päivittäin, viikottain, kuukausittain tai vuosittain.
Jotkut tekevät päätöksen olla juomatta enää ikinä ensimmäisen kerran jälkeen. He ovat toipuvia alkoholisteja. Kaikki muut ovat alkoholisteja ja sairaita. Hoito sairauteen on täydellinen absolutismi. Se ei paranna sairautta, mutta estää taudin uusiutumisen.
Alkoholismi ei ole sitä että ottaa muutaman kaljan silloin tällöin. Olet jotenkin käsittänyt tämän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole sinin uskosta kiinni. Selvästi aloittaja haluaa päästä helvetistään eroon ja on ahdistunut alkoholinkäytöstään. Pelkkä voivottelu ei auta vaan aloittajan kannattaa haleutua hoitoon mitä pikimmin.
Aapeella on rahaa, eli voisi mennä kunnon hoitoon, mutta häneltä puuttuu halu. Miksi?
Seuraavaksi kun menet katkolle, tyhjennä kämppä alkoholista samalla kun poistut. Tai pyydä joku muu menemään kämpillesi tekemään se. Miksi jättää ansoja itselleen? Kauhean tuskan jätät vastaasi. Kukaan muu ei voi sinua hoitaa kuin sinä itse. Minä haen apua aa-kerhosta, sillä olen alkoholistin läheinen (päihteetön itse).
Itsesäälissä juopot ovat parasta A-ryhmää, vtub tyhmät :D, ne ei edes tiedä, että muilakin on navat.