Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintöriita, miten ratkaista

Vierailija
02.08.2019 |

Tuli tuosta sukumökki-ketjusta mieleen, että palstaltahan voisi kysyä neuvoa tähän ongelmaan, tai ainakin vähän purkaa vittuuntumista.

Eli isovanhempani testamenttasivat meille kolmelle lapsenlapselle tasan kesähuvilan Etelä-Suomessa. Siskoni on ilmoittanut haluavansa muuttaa sinne asumaan (talo on rekisteröity pysyväksi asunnoksi). Ongelma vain on, että hän ei suostu ostamaan minun osuuttani siitä, perustelulla että saan käyttää taloa halutessani! Helppohan se on tehdä tuollainen lupaus, kun hän tietää että en halua käyttää sitä taloa. Ja koska osa siitä on siskoni ja veljeni (ulkomailla asuva veljeni ei ole ilmaissut mitään kiinnostusta asiaan), en pysty myymään osuuttani. Siskoni haluaa siis asua talossa josta minä ja veljeni omistamme osan, ja näin estää meitä myymästä osuuksiamme, mutta ei myöskään halua ostaa niitä osuuksia meiltä.

Pitäisikö vain alkaa järjestämään lautapelikerhon kokoontumisia, laneja ja ryyppäjäisiä siellä kun kerran saan käyttää halutessani?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, mulla on käytännössä sama tilanne päällä: eli omistan 1/3 perintönä saadusta kiinteistöstä, jota en halua omistaa. Käytännössä muut omistajat lupasit perukirjoituksessa ostaa minut ulos kiinteistöstä, nyt mieli on muuttunut eivätkä suostu ostamaan osuutta minulta.

Se mitä olen nyt tästä ketjusta ymmärtänyt, niin minulla on oikeus vaatia käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purku, jolloin talo menee myyntiin ja jos nämä kaksi muuta haluavat pitää talon, heidän pitää oikeuden päätöksellä maksaa minun osuuteni siitä? Ymmärsinkö oikein?

Entä onko se omaisuuden ositus käytännössä sama juttu, että he joutuvat maksamaan minut ulos siitä?

Kiitos kovasti tietäville...

Onko perinnönjako jo tehty vai ei? Eli omistatko sinä kolmasosan tuosta talosta vai omistaako talon vielä jakamaton kuolinpesä, josta sinun osuutesi on kolmasosa? Puhuit perunkirjoituksesta, mutta se on eri asia kuin perinnönjako.

Osituksella ei ole mitään tekemistä asiasi kanssa. Osituksessa katsotaan, mikä osa omaisuudesta kuuluu leskelle (jos vainajalta jäi sellainen) ja minkä osuuden saavat vainajan perilliset.

Jos perinnönjako on jo tehty, voit hakea käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua, jonka olet ymmärtänyt oikein. Tosin kannattaa ensin kertoa talon muille omistajille, että olet aikeissa tehdä näin ja että heille tulee edullisemmaksi lunastaa osuutesi suoraan ilman, että oikeutta tarvitsee sekoittaa tähän.

Jos perinnönjakoa ei ole vielä tehty, voit vaatia kuolinpesän jakamista eli perinnönjakoa. Se on sitten neuvottelukysymys, mitä kuolinpesän omaisuutta sinulle tulee perinnöksi.

Kiitos tosi paljon vastauksesta! Eli perinnönjakoa ei ole tehty, lakitiimi on tehnyt perukirjan ja kiinteistöstä on lainhuudatus tehty. Tiedän siis tarkan summan, joka tulee mulle jos nämä suostuisivat ostamaan osuuteni. Aiemmin kaikki oli selvää, että he ostava minut ulos, mutta nyt eivät suostukkaan ostamaan, vaan minut ikään kuin halutaan pakottaa olla osaomistaja!

Lisäksi myös yksi kuolinpesän osakas haluaa estää koko perinnönjaon, haluaa jotenkin vitkutella ja juonitella asiat omaksi edukseen. Jaettavana on tileillä olevat rahat ja tämä kiinteistö.

Eli ymmärsinkö oikein, että käytännössä pyydän ensin käräjäoiekudelta lakimiehen jakamaan perinnön (josta tietysti tulee kuluja, mutta ei voi mitään)? ja Sen jälkeen pyydän käräjäoikeudelta osaomistuksen purkamisen, jonka seurauksena talo joko myydään kokonaan jollekin ulkopuoliselle, tai nämä muut joutuvat oikeuden päätöksella ostamaan minut ulos?

Kuka lainhuudossa on merkitty kiinteistön omistajaksi: kuolinpesä vai suoraan te kolme ilman mitään mainintaa kuolinpesästä? Jos kuolinpesä, pitää se jakaa ensin. Jos taas suoraan te kolme, voit todennäköisesti hakea käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua ilman, että muuta perintöä tarvitsee jakaa ensin. Mutta kannattaa ilman muuta kysyä neuvoa lakimieheltä. Tunnin neuvottelu juristin kanssa maksaa 200-300 euroa. Näin isossa asiassa se kannattaa.

Jos muut osakkaat eivät suostu perinnönjakoon, voit hakea oikeudelta pesänjakajaa. Hänen palkkionsa (joka voi riitaisessa tapauksessa olla helposti yli kymppitonnin) otetaan kuolinpesän rahoista eli pienentää teidän jokaisen perintöä. Kuolinpesän muille osakkaille voi vielä yrittää selittää, että kaikki saavat enemmän, jos löydetään sopuratkaisu eikä tarvitse hakea pesänjakajaa.

37

Kiitos tosi paljon vastauksesta <3 Tämä auttoi paljon ja olen jo selittänyt nämä asiat muille osakkaille. Nyt näyttäis yhteistyökykyä sitten löytyvän.... vihdoin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla