Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ihmiset tehkö lapsia muiden hoidettavaksi!

Vierailija
02.08.2019 |

Että ottaa päähän miehen sisarukset, jotka useamman kerran viikossa hoidettavat lapsia iäkkäillä vanhemmillaan. Aivan käsittämätöntä touhua. Isoisällä vielä ollut infarkti vastikään. Miten toiset kehtaa?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaan nyt oikeasti miksi minun tai mieheni vanhemmat ei voisi tai saisi hoitaa lapsiani. Tai miksi en olisi saanut tehdä lapsia jos isovanhemmat heitä hoitaa säännöllisesti.

Totta kai saavat, jos oikeasti haluavat ja jaksavat. Ongelma siitä tulee vasta, jos he kokevat hoitamisen liian raskaaksi, mutta eivät kehtaa tai osaa sanoa asiasta ja heitä käytetään hyväksi. Onhan isovanhemmilla kuitenkin omakin elämä ja oma parisuhde ja oma koti hoidettavana ja monella jo terveyshuoliakin.

Aloituksessa kuitenkin kielletään "Älkää ihmiset tehkö lapsia muiden hoidettavaksi!" (puhutaan kuitenkin käytännössä yksistään isovanhemmista) Miksi? Provo jossa ei ole järjen hiventäkään vai jotain muuta? Mitä järkeä tässä keskustelussa on se ei vielä ole minulle avautunut.

Vierailija
62/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaan nyt oikeasti miksi minun tai mieheni vanhemmat ei voisi tai saisi hoitaa lapsiani. Tai miksi en olisi saanut tehdä lapsia jos isovanhemmat heitä hoitaa säännöllisesti.

Eiköhän tärkein ole isovanhempien oma tahto ja se ettei heitä painosteta mitenkään, ja jos kieltäytyvät, rangaista, esim. siten, ettei lapsia viedä edes kylään.

Tätä on oikeasti turha jatkaa, mutta kyllä noi on usein vanhempien ihan omia tulkintoja tilanteesta, katkeruutta, syyllisyyden tunteita siitä että jossakin toisissa perheissä toimitaan toisin ja se on heille ok. en

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asia minulle sinänsä kuulu muuta olen kyllä välillä ihmetellyt samaa. Lapsi saattaa olla isovanhemmilla jopa enemmän hoidossa kuin omilla vanhemmillaan, vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole töissä ja molemmat isovanhemmat ovat.

Kuulostaa siltä, että on lasten etu olla isovanhempien kanssa paljon... Ehkä isovanhemmat tietävät tämän myös.

Tämä on varmasti totta meidänkin tapauksessa. Sitä suuremmalla syyllä, älkää nyt ihmeessä tehkö enempää niitä lapsia jos ette edellisiäkään ole pystyneet hoitamaan!

Tutun kuuloista tuo myös että mennään koko perheenä isovanhemmille viikonlopuksi ja lomalla käytännössä ”makaamaan”! Ei auteta ruoanlaitossa, kustannuksissa, vaan päinvastoin mennään mummolaan sotkemaan, ruokittavaksi ja hoidettavaksi. Varmaan on kohta toinen isovanhempi haudassa... -ap

Vierailija
64/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asia minulle sinänsä kuulu muuta olen kyllä välillä ihmetellyt samaa. Lapsi saattaa olla isovanhemmilla jopa enemmän hoidossa kuin omilla vanhemmillaan, vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole töissä ja molemmat isovanhemmat ovat.

Kuulostaa siltä, että on lasten etu olla isovanhempien kanssa paljon... Ehkä isovanhemmat tietävät tämän myös.

Tämä on varmasti totta meidänkin tapauksessa. Sitä suuremmalla syyllä, älkää nyt ihmeessä tehkö enempää niitä lapsia jos ette edellisiäkään ole pystyneet hoitamaan!

Tutun kuuloista tuo myös että mennään koko perheenä isovanhemmille viikonlopuksi ja lomalla käytännössä ”makaamaan”! Ei auteta ruoanlaitossa, kustannuksissa, vaan päinvastoin mennään mummolaan sotkemaan, ruokittavaksi ja hoidettavaksi. Varmaan on kohta toinen isovanhempi haudassa... -ap

Lasten etu kai tuolloin on että perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, jos vanhemmat ei pysty lasta hoitamaan.

Vierailija
65/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten etu kai tuolloin on että perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, jos vanhemmat ei pysty lasta hoitamaan.

Onko syytä tehdä lasu pelkästään siksi että ovat jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa? Jos kuitenkin hoitavat hyvin?

Vierailija
66/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko syytä tehdä lasu pelkästään siksi että ovat jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa? Jos kuitenkin hoitavat hyvin?

Miten isovanhemmat jotka eivät jaksa ja halua hoitaa lapsia hoitaisivat näitä hyvin varsinkaan jos vanhemmatkaan eivät hoida?

Vierailija
67/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten isovanhemmat jotka eivät jaksa ja halua hoitaa lapsia hoitaisivat näitä hyvin varsinkaan jos vanhemmatkaan eivät hoida?

Kyllä lapset ovat heitteillä jos isovanhemmat sairaita.

Vierailija
68/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapset ovat heitteillä jos isovanhemmat sairaita.

Kaikilla isovanhemmat ei ole sairaita, mutta neuvo ihmessää ap lapsiasi (jos sinulla heitä kerran on) olemaan tekemättä lapsia. Voi tietysti olla että neuvo tulee hiukan liian myöhään jos kerran olet jo isovanhempi.

Vierailija
69/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen niin kiitollinen sekä omille että mieheni vanhemmille ja molempien sisaruksille että he itse toivovat välillä poikaamme hoitoon, ja sanovat aina että tuoda hoitoon jos haluaa vaikka nukkua, siivota yms. Se on oikeasti rikkaus ja tuntuu että nykypäivänä harvinaisempaa. Olen myös erittäin iloinen että pojallamme on rakastavia ihmisiä ympärillä. Nyt siskoni on raskaana ja miehen sisko suunnittelee raskautta, ja ollaan sanottu heille että aina saa tuoda meille hoitoon jos haluaa käydä vaikka tuulettumassa tai haluaa nukkua tai jotain, koska se piristää ja jaksaa rullata taas arkea. Se aika mitä lapsi on meillä hoidossa on meidän elämässä lyhyt hetki, ja kuinka paljon se hetki antaa virtaa kuitenkin toisille vanhemmille. 😊

Vierailija
70/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä osa ihmisistä aina kertoo miten isovanhemmat valehtelee, että hoitaa lapsia ja on siitä ihan raivoissaan. Jos mun tai puolison vanhemmat alkaisi valehtelee tollasta minä olisin hyvin huolissaan heidän henkisestä hyvinvoinnista.

Vierailija
71/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä osa ihmisistä aina kertoo miten isovanhemmat valehtelee, että hoitaa lapsia ja on siitä ihan raivoissaan. Jos mun tai puolison vanhemmat alkaisi valehtelee tollasta minä olisin hyvin huolissaan heidän henkisestä hyvinvoinnista.

Joo kuulostaa kyllä aivan sairaalta.. Mutta tiedän itsekin että mahdollista on. Meillä mummo laittoi Facebookiin kuvia lapsenlapsista ilman lupaa saadakseen vaan huomiota, mutta ei edes vaivaudu soittamaan ja kysymään kuulumisia, saatika osoita mitään mielenkiintoa nähdä lapsia.

Vierailija
72/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia isovanhempia ihmisillä..

Vierailija
73/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suvun lapseton täti. Olen järjestelmällisesti kieltäytynyt hoitamasta suvun lapsia. En halua olla lasten kanssa tekemisissä ja siksi en tehnyt omia ja siksi en hoida muidenkaan lapsia.

No nyt sitten, suvussa on jäseniä, jotka eivät kehtaa/osaa kieltäytyä, kun heitä pyydetään hoitamaan lapsia. Nämä tyypit sitten katkerana mussuttavat minulle, että minun pitäisi myös tehdä oma osani ja hoitaa lapsia myös. Ettei heidän samojen tarvitsisi koko ajan olla hoitamassa.

En ole suostunut syyllistymään näistä nillityksistä. En suostu pelaamaan pelejä asian suhteen. Omasta puolestani osaan kieltäytyä hoitamasta ja jos muut eivät osaa kieltäytyä niin en suostu syyllistymään tästä.

Eli jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa "ei" niin se on voi voi. Kyllä hyväksikäyttäjiä maailmasta löytyy jos ei pidä puoliaan.

Sama täälläkin kun en ole omia halunnut niin en hoida toistenkaan lapsia. Mun äitini on kohta 80v ja lasten hoitaja ammatiltaan niin on vastuutonta antaa lapsia niin vanhalle ihmiselle ja herran jestas kun sisareni on hoidattanut omat lapsensa sillä ja lapsenlapsen lapsensakkin vielä. Yksi ihminen on tehnyt jumalattoman työn kun sitä olen katsellut sivusta. Sisareni ei ei ole muuta kuin maannut ja juhlinut. Ja valinnut sellaiset miehet joidenka suvusta ei ole ollut mitään hyötyä. 

Vierailija
74/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset osaavat hyväksikäyttää eikä edes häpeä sitä. 

Vierailija
75/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla monessa perheessä vaiettuna ongelmana. Yksi sisaruksista "omii" isovanhemmat kokonaan ja hoidattaa lapsensa heillä jatkuvasti. Muut hyvä jos kehtaavat käydä kylässä, koska ovat huolissaan isovanhempien jaksamisesta. Joko omien luonteenpiirteidensä tai sen oman lapsen nykyisten tai menneiden ongelmien takia eivät isovanhemmat kehtaa kieltäytyä, vaikka eivät jaksaisikaan.

Tämä. Siskoni toimii juuri näin kahden lapsensa kanssa. Ja kolmas kuulemma on vielä tarkoitus hankkia. Niin pientä asiaa ei olekaan, ettei sen vuoksi voisi viedä lapsia mummolaan, vaikka ovat jo yli 7-kymppisiä ja melko raihnaisia ja väsyneitä. Jos entisen, toisessa kaupungissa asuvan opiskelukaverin marsulla on nimipäivät, niin siskoa ei yhtään hävetä viedä lapsia yöksi tai kahdeksi mummon ja vaarin hoitoon.

Vierailija
76/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni isovanhemmat voisivat pyydettäessä tai pyytämättä auttaa lastenlasten kanssa, toki niissä rajoissa mitä haluaa tai pystyy. Mutta lasten vanhemmilla on mielestäni myös vastuu miettiä kuinka usein hoidattaa lapsia vanhemmillaan ja miettiä heidän jaksamista. Monet tiettyjen sukupolvien ihmiset ovat tottuneet tekemään uhrauksia lastensa puolesta, nykysukupolvet ovat ehkä itsekkäämpiä. Auttaako pitää ja kannattaa, mutta rajat pitää olla.

Vierailija
77/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain lapsia, niin olin hyvin tietoinen siitä, että omat vanhempani eivät tule lapsiani hoitamaan. Isäni oli vielä työelämässä ja äidilläni oli masennusta sekä päihdeongelma. Anoppi oli sairas, apen omaishoitaja ja mieheni sisko hoidatti omia lapsiaan hänellä, kuten toinenkin sisko oli aikaisemmin tehnyt. Ei tullut mieleenkään viedä lapsia sinne lisäksi.

Joitain satunnaisia kertoja lukuun ottamatta ollaan hoidettu lapset itse. Äitini ilokseni raitistui ja hän ehti kuitenkin luomaan suhteet lapsiini ennen kuolemaansa. Nyt lapset ovat jo teinejä ja naapurissa asuva isäni on valmiudessa, jos joskus perään katsojaa tarvitsevat. Sisareni välillä ottaa lapsia yöksi kylään ja vastaavasti mä hoidan hänen lapsiaan tarvittaessa, isä ei hanki jaksaa sitä menoa enää.

Vierailija
78/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin eri mieltä. Ainoastaan sellaisten ihmisten, jotka ovat sitoutuneet vanhemmuuteen ja isovanhemmuuteen ja perheeseen pitäisi tehdä lapsia. Yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys turvaverkkoineen ovat kaikille tarpeen.

Vierailija
79/83 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä. Ainoastaan sellaisten ihmisten, jotka ovat sitoutuneet vanhemmuuteen ja isovanhemmuuteen ja perheeseen pitäisi tehdä lapsia. Yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys turvaverkkoineen ovat kaikille tarpeen.

Kaikilla ei vain sellaista ideaalitilannetta ole. Itse tein lapset tiedostaen, että puolison kanssa lapset hoidamme ilman turvaverkkoa. Rankkaa se oli, ei haaveiltu hotelliviikonlopuista tai parisuhdeajasta, mutta sen kesti, koska se oli oma valinta. Ymmärrän kyllä niitäkin vanhempia, jotka ovat pettyneitä isovanhempien panokseen. Annetaan ymmärtää, että lapsenlapset olisivat mieleen ja sitten ei välitetäkään.

Vierailija
80/83 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi