Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja opiskelijat

Viinne
02.08.2019 |

Hei,
Oletteko huomanneet että lähihoitaja opiskelijoiden opintovaatimukset ovat laskeneet jyrkästi ja että heidän opintojaan ei keskeytyä tai tehtäviään hylätä vaikka he tekisivät lähes mitä tahansa. Osa opiskelijoista ei puhu sanaakaan suomea, eivät näyttäydy harjoittelujaksoilla kuin muutamina päivinä, eivätkä osaa perustehtäviäkään ja etenevät silti opinnoissaan. Miten tämä on mahdollista ja miksi tällaista toimintaa hyväksytään? Onko Suomessa tosiaan niin kova pula työntekijöistä, vai halutaanko lähihoitajien palkat jatkossakin tällä keinolla pitää matalalla, lähihoitajille kun on maassa niin kova tarve ja jos palkat nostettaisiin sille tasolle missä niiden kuuluisi olla jouduttaisiin varmasti tekemään muita tiukkoja taloudellisia päätöksiä. Ehkä tämä on helpompi tie saada palkat pysymään matalalla? Lähihoitajien koulutus on muuttunut vitsiksi ja heidän opettajiensa tilanne on laitettu niin tiukaksi myös, etteivät hekään jaksa enää taistella sen puolesta minkä näkisivät oikeaksi. Tulevaisuus vaan huolettaa terveydenhuollon puolesta, mutta toisaalta päättäjät eivät tule olemaan hoidossa siellä missä perusterveydenhuollon asiakkaat hoidetaan, heitä ei taida kiinnostaa minkälaisessa kunnossa näiden tulevien hoitajien pyörittämä terveydenhuolto on.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajilla ei useinkaan oo mitään isoja juttuja vastuullaan.. Kyl mun koulussa vaadittiin, ku opiskelin lähihoitajaksi, tosin must tuntu että sosiaalisii taitoi monis paikoissa enemmän ku muuta 😁

Vierailija
2/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajilla ei useinkaan oo mitään isoja juttuja vastuullaan.. Kyl mun koulussa vaadittiin, ku opiskelin lähihoitajaksi, tosin must tuntu että sosiaalisii taitoi monis paikoissa enemmän ku muuta 😁

Ilmeisesti sosiaaliset taitosivat ovat huonot, ne kun ovat ihan perusta lähihoitajan työlle, näppärä apinakin oppii suurimman osan tempuista, joita usein näkee luoteltavan kun joku kysyy mitä lähihoitaja tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulääkkeet ilmeisesti taas joltain ottamatta.

Vierailija
4/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lähihoitajien koulutusta uudisteta ja vaatimuksia ja palkkatasoa nosteta niin kohta rytisee ja pahasti.

Vierailija
5/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lähihoitajien koulutusta uudisteta ja vaatimuksia ja palkkatasoa nosteta niin kohta rytisee ja pahasti.

Onko sulla vikaa kuulossa? Nyt jo rytisee aika pahasti kun ketään ei kiinnosta hoitaa vieraita jatkuvasti marisevia ihmisiä. Ei siihen kauheasti koulutuksen uudistaminen auta.

Vierailija
6/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia on jo kauan ollut katoava luonnonvara. Ei ihmiset ole toisilleen empaattisia. Vanhemmat ei kasvata lapsista empaattisia vaan omillaan pärjääviä. Miksi hoitoalan ihmiset olisi tuossakaan suhteessa mikään poikkeus.

Jos kaivataan muutosta koko yhteiskunnan on muututtava, asentesta ja lasten kasvatuksesta alkaen. Koulutuksen muuttaminen ei riitä mihinkään.

Vierailija
7/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla opintovaatimukset ovat laskeneet? Ja koska?

Vierailija
8/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa opiskelijoista ei puhu sanaakaan suomea, eivät näyttäydy harjoittelujaksoilla kuin muutamina päivinä, eivätkä osaa perustehtäviäkään ja etenevät silti opinnoissaan."

Voitko kertoa tästä tarkemmin.

Vierailija
9/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla pitäs ehtiä opettamaan näitä osaamattomia. Ja päästetään läpi ettei vain jäisi kiusaksi enää pyörimään jaloissa!

Åitäs muistaa että kouluttaa itselleen työkaveria,mutta mites "muistat" kun tonen ei ymmärrä sanaakaan tai oppi menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Kaveri on kertonut hiuksianostattavia tarinoita ns. opiskelijoista. Joukkoon mahtuu niin suomalaisia kuin muun kielisiäkin!

Nii,ei sais kertoa mutta joskus on pakko purkaa kun kukaan ei kuuntele eikä viestit mene perille!

Vierailija
10/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusta on juuri uudistettu. Et ilmeisesti tiedä aiheesta mitään.

Vierailija
11/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.Urpa Rullal-la kirjoitti:

Työpaikoilla pitäs ehtiä opettamaan näitä osaamattomia. Ja päästetään läpi ettei vain jäisi kiusaksi enää pyörimään jaloissa!

Åitäs muistaa että kouluttaa itselleen työkaveria,mutta mites "muistat" kun tonen ei ymmärrä sanaakaan tai oppi menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Kaveri on kertonut hiuksianostattavia tarinoita ns. opiskelijoista. Joukkoon mahtuu niin suomalaisia kuin muun kielisiäkin!

Nii,ei sais kertoa mutta joskus on pakko purkaa kun kukaan ei kuuntele eikä viestit mene perille!

Kuule, kaveri on hiukan värittänyt.

Vierailija
12/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mielelläni kertoa tästä enemmän, samoin lukuisat kollegani, mutta asia on vaiettu salaisuus. Kukaan alalla pitkään toiminut ei uskalla omalla nimellään julkisesti puhua asiasta. Tilanne on hälyttävä ja toivon jonkun tutkivan journalistin seuraavaksi tutkivan tätä asiaa.

Ja sinä jonka koulussa vaadittiin asioita, milloin valmistuit? Itse valmistuin v.2008 suomenkieliseltä linjalta, suoritin kaksointutkinnon aikanaan eli lukion samalla ja koen lähihoitaja tutkintojen olleen myös vaativia siihen aikaan. Minun piti korvata poussaoloni harjoitteluista päivälleen, toisin kuin näköjään nykyään. Tehtävät piti palauttaa juuri silloin kuin sovittu ja muistan niitä tehneeni ajatuksella. Nyt olen huomannut ettei esimerkiksi tällä hetkellä ohjauksessani oleva opiskelija ymmärrä mitä hänen pitäisi tehtävänannon mukaan tehdä/tai sitten häntä ei vaan kiinnosta tehdä tehtävää valmiiksi. Opettaja on jo monta kertaa pyytänyt tehtävää häneltä ja opiskelija on kysellyt josko minä auttaisin häntä tekemään tehtävän, kun lupauduin häntä asiassa neuvomaan, käsitin että hän toivoi minun kirjoittavan koko tehtävän valmiiksi hänelle. Ja olen aivan varma, että tämäkin ihminen valmistuu keinolla millä hyvänsä lähihoitajaksi.

Vierailija
13/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuulemma ainoastaan huonompaan suuntaan.

Vierailija
14/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinne kirjoitti:

Voisin mielelläni kertoa tästä enemmän, samoin lukuisat kollegani, mutta asia on vaiettu salaisuus. Kukaan alalla pitkään toiminut ei uskalla omalla nimellään julkisesti puhua asiasta. Tilanne on hälyttävä ja toivon jonkun tutkivan journalistin seuraavaksi tutkivan tätä asiaa.

Ja sinä jonka koulussa vaadittiin asioita, milloin valmistuit? Itse valmistuin v.2008 suomenkieliseltä linjalta, suoritin kaksointutkinnon aikanaan eli lukion samalla ja koen lähihoitaja tutkintojen olleen myös vaativia siihen aikaan. Minun piti korvata poussaoloni harjoitteluista päivälleen, toisin kuin näköjään nykyään. Tehtävät piti palauttaa juuri silloin kuin sovittu ja muistan niitä tehneeni ajatuksella. Nyt olen huomannut ettei esimerkiksi tällä hetkellä ohjauksessani oleva opiskelija ymmärrä mitä hänen pitäisi tehtävänannon mukaan tehdä/tai sitten häntä ei vaan kiinnosta tehdä tehtävää valmiiksi. Opettaja on jo monta kertaa pyytänyt tehtävää häneltä ja opiskelija on kysellyt josko minä auttaisin häntä tekemään tehtävän, kun lupauduin häntä asiassa neuvomaan, käsitin että hän toivoi minun kirjoittavan koko tehtävän valmiiksi hänelle. Ja olen aivan varma, että tämäkin ihminen valmistuu keinolla millä hyvänsä lähihoitajaksi.

Höpö höpö nyt taas. Mitään heikennyksiä ei sinun aikojesi jälkeen ole tapahtunut.

Vierailija
15/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinne kirjoitti:

Opiskelijat eivät koskaan kaikki toimita tehtäviään ajoissa. Tämä on aina ollut näin ja tulee aina olemaan. Tietenkään sinä et toisen tehtävää tee. Todennäköisesti tästä seuraa se, ettei näyttöä voi tehdä. Aivan tavall7nen toimintatapa. Sekin on hyvä, ettei "harjoittelut" ole enää kaikille samanpituisia. Osaaminen ratkaisee. Joku tarvitsee enemmän aikaa oppia. Ajattelutapa on juuri oikea.

Tämä sinun nykyinen opiskelija voi valmistua. Voi olla, ettei. Ei koulu näitä mitenkään pakota läpi. Osa jatkaa pidempään. Näyttöihin ei pääse ellei osaa. Ihan selkeä asia. Keskustele opettajan kanssa, ettei ole vielä valmis näyttöön. Se siitä.

Sinä et vaan oikein enää muista omaa aikaasi. Selkeä keski-ikäistymisen merkki.

Vierailija
16/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koulutusta on uudistettu..paljon huonompaan suuntaan. Suurinosa opetuksesta tapahtuu kentällä eli harjoittelujaksoilla. Työpaikat rasittivat jatkuvasta opiskelija virrasta, varsinkin kun opiskelijoiden taso on laskenut samaan tahtiin, kuluttaa tämä jo ennestään puhki kulutettua työntekijäkuntaa. Tämä ei tule päättymään hyvin ja kärsijöitä ovat potilaat, asiakkaat ja asukkaat jotka saavat nämä uudet lähihoitajat ja loppuun kuluneet vanhat työntekijät hoitajikseen.

Vierailija
17/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuulemma ainoastaan huonompaan suuntaan.

Kerrotko vielä perustelun.

Vierailija
18/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinne kirjoitti:

Itse päätin peruskoulun 2005 ja siihen aikaan ne heikoimpia arvosanoja saavat tytöt päätyivät opiskelemaan lähihoitajiksi.

Vierailija
19/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinne kirjoitti:

Kyllä, koulutusta on uudistettu..paljon huonompaan suuntaan. Suurinosa opetuksesta tapahtuu kentällä eli harjoittelujaksoilla. Työpaikat rasittivat jatkuvasta opiskelija virrasta, varsinkin kun opiskelijoiden taso on laskenut samaan tahtiin, kuluttaa tämä jo ennestään puhki kulutettua työntekijäkuntaa. Tämä ei tule päättymään hyvin ja kärsijöitä ovat potilaat, asiakkaat ja asukkaat jotka saavat nämä uudet lähihoitajat ja loppuun kuluneet vanhat työntekijät hoitajikseen.

Sinun ei kannattaisi ohjata opiskelijoita. On senverran ikävä asenne.

Vierailija
20/21 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta auringon alla. Aina on nykyistä koulutusta verrattu vanhaan ja aina se on ollut HUONOMPI. Pahin poru oli kun alkoi lähihoitajakoulutus ja amk sairaanhoitajakoulutus.

Historia toistaa aina itseään. Jokainen sukupolvi haukkuu koko nykysysteemin. Samalla tietenkin nykynuoret. Ja nämä haukkuvat sitten taas seuraavan sukupolven.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi