Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin päiväunet kummastuttavat

Ihmettelevä äiti
01.08.2019 |

Esikoinen (4v) oli tänään ensimmäistä päivää päiväkodissa. Hän oli iloisella tuulella kun tulin häntä hakemaan lounaan jälkeen ja kertoi viihtyneensä hyvin. Illalla hän kuitenkin purskahti lohduttomaan itkuun, että hänet pitäisi aina hakea päiväkodista ennen päiväunia. Tuo kummastutti, sillä tiedän ettei siellä pakoteta nukkumaan vaan pidetään lepohetki kuten kotonakin on pidetty. Lapsi sopersi itkun lomasta, ettei halua mennä päiväunille kun pitää riisua paita ja housut. Ja se on kuulemma lapsen mukaan pakko, ei mitenkään lapsen unitottumusten mukaan menevä asia. En ollut uskoa korviani!

Otan kyllä huomenna asian puheeksi päiväkodissa mutta onko tuo ihan normaalikäytäntö, että päiväunet "nukutaan" alushoususillaan? Pakotetusti? Onko tuolle mitään järkevää syytä, epäilläänkö siellä olevan kirppuja ja luteita ja halutaan nähdä onko lapsilla puremia vai mistä moinen johtuu?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ne lapset, jotka eivät nukkkumalla nuku, vaan pelkästään huilaavat, pitääkö heidänkin riisua??

Päiväkodin aloitus meilläkin edessä.

Sanotte, että teidän lapsi ei riisu.

Sanotaan! Mutta oikeasti, tapahtuuko niinkin, että huilaajatkin riisutaan, eikös se ole melko hölmöä?

Vierailija
22/36 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:na en pistä lapsia riisumaan, vaan he nukkuvat päiväunet sisävaatteilla. Ei meillä sisällä niin likaista ole, ettei vaatteet päällä voisi nukkua. Ruokaillessa on pienimmillä ruokalaput ja isommat osaavat syödä siististi. Jos vaatteet kuitenkin jostain syystä likaantuvat, ne vaihdetaan puhtaisiin. Lakanat ja tyynyliinat pesen usein. Mulla on aina silloin tällöin päiväkotilapsia varahoidossa ja lapset ovat ihmeissään, kun ei tarvitsekaan päiväunille riisua päällysvaatteita pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pph:na en pistä lapsia riisumaan, vaan he nukkuvat päiväunet sisävaatteilla. Ei meillä sisällä niin likaista ole, ettei vaatteet päällä voisi nukkua. Ruokaillessa on pienimmillä ruokalaput ja isommat osaavat syödä siististi. Jos vaatteet kuitenkin jostain syystä likaantuvat, ne vaihdetaan puhtaisiin. Lakanat ja tyynyliinat pesen usein. Mulla on aina silloin tällöin päiväkotilapsia varahoidossa ja lapset ovat ihmeissään, kun ei tarvitsekaan päiväunille riisua päällysvaatteita pois.

Päällysvaatteet tarkoittaa ns. ulkovaatteita eli takkia tai kuorihousuja, siis niitä, jotka riisutaan aina sisään tullessa. Paita ja verkkarit on sisävaatteet nimeltään. Mutta muuten käytäntösi kuulostaa hyvältä!

Vierailija
24/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pph:n tyttärenä olin tottunut samanlaiseen käytäntöön, joten omien lasten siirtyessä pph:lta päiväkotiin, oli riisuutumiskäytäntö minulle uusi. Ehkä se on sitä korkeakoulussa opittua varhaiskasvatusta.

Vierailija
25/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykäytäntö on pitää vaatteet päällä ihan turvallisuuden vuoksi. Jos vaikka tulipalo kylmällä tai talvella.

Vierailija
26/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päällysvaatteet tarkoittaa ns. ulkovaatteita eli takkia tai kuorihousuja, siis niitä, jotka riisutaan aina sisään tullessa. Paita ja verkkarit on sisävaatteet nimeltään. Mutta muuten käytäntösi kuulostaa hyvältä!

Minä puhun kyllä ihan sisällä pidettävistä paidoista ja housuista päällysvaatteina, takki ja ulkohousut ovat minulle ulkovaatteita.

Vierailija
27/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa ihan viimevuosiin asti, ja omalla kohdalla kokemus on se, että lapsella on ollut vapaus valita, kuinka paljon vaatetta on päällä päiväunien aikaan. Valtaosa nukkuu ihan tyytyväisenä alushoususillaan, mutta ei ole ennenkuulumatonta että lapsella on t-paita tai toppi päällään kun mennään unille.

Allekirjoitan täysin sen, että lepotilassa tulee KUUMA, kun siellä on ryhmä lapsia ja valvova aikuinen - sellaisina päivinä kun tiesin ennakkoon päätyväni valvomaan päiväunia, kerrostin vaatteita ihan tarkoituksella, että oli sitten itselläkin joku kevyempi paita ja vaikka hame siksi aikaa. 

Pidän tosin mielenkiintoisena, ettei tällaisesta asiasta ole keskusteltu vanhempien kanssa ennen hoidon aloittamista. Olen kuitenkin varma, että hoitopaikan kanssa sopimalla löytyy omallekin lapselle sopiva tapa osallistua päiväunille tai lepohetkeen päiväkodissa :) 

Vierailija
28/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi nukkuu pitkähihaisessa ja legginsseissä, ja mukana on oma huopa, koska pk: n lakana ei riitä. Juu, lapsi on palelija, kotonakin nukkuu kahden peiton alla.

Vierailija
29/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin uutta minulle 20vuotta päiväkodissa töissä olleelle että päiväkodista tullaan pph:lle varahoitoon.En oo ikinä törmännyt.Kyl ennemmin pk:ssa näkyy pph:n lapsia varahoidossa...

Meillä yleensä riisutaan mut on myös mahdollisuus olla t-paidalla ja sukkiksilla/pitkillä kalsareilla.Usein lapset kuitenkin haluaa riisua tai sitten riisuutuminen alkaa vähän ajan päästä sängyssä kun tuleekin kuuma.

Vierailija
30/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omien lasten päiväkodissa tapana riisua jonkin verran. Oma lapsi tosin ei halua riisua edes farkkuja eikä tietenkään ole pakotettu, ehdotettu toki. Vein päiväunishortsejakin sinne, jotta olisi mukavampi nukkua, mutta ei halunnut vaihtaa niitä. Kotonakin on tapana päivälevolle riisua paita ja housut, muuten herää kesken kaiken aivan hikisenä.

Vierailija
31/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on tapana riisua paita ja housut siksi, että ne eivät useinkaan ole enää puhtaat päiväuniaikaan. Lakanat vaihdetaan kerran kuussa, eli ei ole kiva, jos vaatteiden mukana sänkyyn kulkeutuu ylimääräistä likaa. Mikään pakko ei ole nukkua pikkuhoususillaan, t-paidat, sukkahousut/kalsarit ja sukat saa jättää, jos haluaa. Toisekseen, varsinkin kylmemmällä säällä pidettävät paksut vaatteet, kuten hupparit ja neulepaidat, käyvät hikoiluttamaan, jos on peiton alla.

Ei tarvi ihmetellä, että kaikki taudit ja loiset leviää, jos lakanat tosiaankin vaihdetaan kerran kuussa :O

Vierailija
32/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laitetaan 20 lasta, tai enemmänkin, ja yksi aikuinen suhteellisen pieneen huoneeseen 2 tunniksi, ja ovi kiinni, nousee siellä lämpötila väkisinkin aika korkeaksi. Niissä päiväkodeissa, missä minä olen ollut töissä kukaan ei palellut päiväunilla, vaikka nukkuivat pikkarisillaan. Ja jotkut nukkuivat jopa ilman sitä peittoa/lakanaa.

Päiväkodissa on oltava ilmastointi, lapsia ei saa tappaa hapenpuutteeseen. Nukkarin lämpötila ei yleensä nouse yli 21 asteen, siellä on jatkuvasti kylmä viima.

Vierailija
33/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ei todellakaan tarvitse riisua mitään,jollei tahdo.Tämä on ihan sääntö meidän päiväkodissa,jossa työskentelen!

Juttele heti tästä päiväkodissanne.224

Vierailija
34/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on tapana riisua paita ja housut siksi, että ne eivät useinkaan ole enää puhtaat päiväuniaikaan. Lakanat vaihdetaan kerran kuussa, eli ei ole kiva, jos vaatteiden mukana sänkyyn kulkeutuu ylimääräistä likaa. Mikään pakko ei ole nukkua pikkuhoususillaan, t-paidat, sukkahousut/kalsarit ja sukat saa jättää, jos haluaa. Toisekseen, varsinkin kylmemmällä säällä pidettävät paksut vaatteet, kuten hupparit ja neulepaidat, käyvät hikoiluttamaan, jos on peiton alla.

Ei tarvi ihmetellä, että kaikki taudit ja loiset leviää, jos lakanat tosiaankin vaihdetaan kerran kuussa :O

Eikä nukkarissa välttämättä ole vakipaikkoja. Maanantaisin tässä nukkuu Emmi, tiistaisin ja keskiviikkoisin Lassi ja taas loppuviikosta Emmi - paitsi jos Marjaana on paikalla, silloin tämä on hänen petipaikkansa.

Vierailija
35/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus töissä hetken eräässä päiväkodissa, jossa kaikkien lasten oli pakko mennä nukkariin ja riisua pelkille pikkareille. Osa ei millään halunnut riisua vain pikkareille, mutta pakko oli. Minusta se oli outo ja inhottava käytäntö, johon kukaan muista työntekijöistä ei sanonut mitään syytä kuin että heillä tehdään näin. 

Sama käytäntö tuollakin päiväkodissa missä olen nyt töissä. Mielestäni siellä tosin ei toimi moni muukaan asia järjevästi ja johtajalle puhuminen ei tuo mitään muutosta, joten ajattelin vaihtaa muualle heti kun on mahdollista. Käy vaan sääliksi niitä lapsia jotka joutuvat siellä edelleen jatkamaan.

Vierailija
36/36 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vaihtamaan niitä vaikka kerran viikossa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi