Päiväkodin päiväunet kummastuttavat
Esikoinen (4v) oli tänään ensimmäistä päivää päiväkodissa. Hän oli iloisella tuulella kun tulin häntä hakemaan lounaan jälkeen ja kertoi viihtyneensä hyvin. Illalla hän kuitenkin purskahti lohduttomaan itkuun, että hänet pitäisi aina hakea päiväkodista ennen päiväunia. Tuo kummastutti, sillä tiedän ettei siellä pakoteta nukkumaan vaan pidetään lepohetki kuten kotonakin on pidetty. Lapsi sopersi itkun lomasta, ettei halua mennä päiväunille kun pitää riisua paita ja housut. Ja se on kuulemma lapsen mukaan pakko, ei mitenkään lapsen unitottumusten mukaan menevä asia. En ollut uskoa korviani!
Otan kyllä huomenna asian puheeksi päiväkodissa mutta onko tuo ihan normaalikäytäntö, että päiväunet "nukutaan" alushoususillaan? Pakotetusti? Onko tuolle mitään järkevää syytä, epäilläänkö siellä olevan kirppuja ja luteita ja halutaan nähdä onko lapsilla puremia vai mistä moinen johtuu?
Kommentit (36)
No on aika outoa, minun lapsi nukkui päiväunet niin että oli t-paita ja housut päällä. Kannattaa puhua hoitajien kanssa asiasta...
Mistä lapsi on saanut käsityksen, että vaatteet on pakko riisua, jos oli ensimmäistä päivää hoidossa ja lähti jo ennen päiväunia?
Yleensä lapset nukkuu pikkareilla ja aluspaidalla. Talvella moni haluaa jättää kalsarit tai sukkikset jalkaan ja se on ihan ok.
Päälyvaatteet pääosin riisutaan ihan hygieniasyistä. Niissä kun voi olla ruuan jämiä, pölyä, hiekkaa jne. Hiekkaa kulkeutuu ulkovaatteiden vaihdosta huolimatta kuitenkin aina myös sisälle. Monilla tulisi myös kuuma päälyvaatteilla nukkuessa.
Voithan laittaa lapselle unihousut erikseen. Mahtavaa että lapsesi on osannut noin hienosti kertoa huolenaiheestaan! :)
Ota asiakkaan itsemääräämisoikeus valttikortikseksi jos ei muuten onnistu.
Pieni asia kuitenkin, jotta lapsi ei ahdistu unista
Olen ollyt 18 vuotta päiväkodissa töissä eikä ikinä ole ollut pakko riisua. Ja esim. Lapsella on oikeus vaihtaa vaatteet vaikka vessassa jos ahdistaa, että muut näkevät.
Olen myös pukenut lapsille yöpukuja päikkäreille. Vähän hymyillen, mutta asiakkaalla on se itsemääräämisoikeus.
Meidän päiväkodissa on tapana riisua paita ja housut siksi, että ne eivät useinkaan ole enää puhtaat päiväuniaikaan. Lakanat vaihdetaan kerran kuussa, eli ei ole kiva, jos vaatteiden mukana sänkyyn kulkeutuu ylimääräistä likaa. Mikään pakko ei ole nukkua pikkuhoususillaan, t-paidat, sukkahousut/kalsarit ja sukat saa jättää, jos haluaa. Toisekseen, varsinkin kylmemmällä säällä pidettävät paksut vaatteet, kuten hupparit ja neulepaidat, käyvät hikoiluttamaan, jos on peiton alla.
Kiitos vastauksista! Ei ollut tuttu käytäntö myöskään kaveripiirille, jolta asiaa ensin tiedustelin.
Meidän päiväkodissa vaihdetaan päiväunille yöpuku/muut vaatteet tai nukutaan pelkissä alushousuissa tai vaipassa. Varaa hänelle nukkumista varten vaatteet erikseen.
Oho, vastauksia oli ehtinyt tulla muutama enemmänkin.
Lapsi oli siis vierestä katsellut kun muut valmistautuivat unille ja hän odotteli käytävällä hoitajan kanssa minun tulevan hakemaan häntä. En tiedä, olisiko siellä joku kiukutellut vaatteiden poisottoa vastaan, siitäkö sai käsityksen pakottamisesta tai sitten omassa päässään yhdisteli pakoksi jos kaikki muut olivat alushoususillaan. Yhden pojan näin vilaukselta vain kalsarit jalassa ja ajattelin hänen kaataneen maidot päälleen ruokailussa ja olevan vaihtovaatteita hakemassa - ilmeisesti hän olikin vain menossa päiväunille.
No mutta jos ongelma ratkeaisi vaikka aluspaidalla ja mukaan pakkaisin unihousut. Ei tosiaan kivaa jos lapsi näkee painajaisia siitä, että hänet pakotetaan riisuman vieraiden nähden. Hän on hyvin tarkka kehostaan ja omasta yksityisyydestään. Kiitos :).
Eivät päiväunet kummastuta, mutta sinua kummastuttaa päiväunet.
Minä kummastelin, tosin hiljaa itsekseni, samaa päiväunille riisumista omien lasteni päiväunilla. Kotona päiväunet nukuttiin ihan niissä päivävaatteissa, päiväpeiton päällä (eikä päiväpeittoa joka viikko pestä) ja torkkupeiton alla. Samoin lapset nukkuivat päivävaatteissa kolmen tuntemani perhepäivähoitajan luona. Enkä itsekään riisuutui, jos nukun päiväunet vaikka sohvalla. Mutta päiväkodissa riisuivat alusvaatteisilleen päiväunia varten. Tapoja on siis monia.
Minullekin selvisi puolivahingossa, että päiväkodissa nukutaan alushousuissa. En ollut uskoa korviani, luulisi moisessa jäätyvän, ja tosi outoa yksityisyyden kannalta. En kuitenkaan sanonut mitään, kun lapseni eivät itse protestoineet käytäntöä.
Minä kieksin päiväkotiaikoina lapsemme riisuttamisen, ja toin erilliset päiväunivaatteetkin, kun kuulin tuota hygieniaperustelua. Eivät sen jälkeen puuttuneet siihen, että lapsi nukkui vaatteet päällä. Väkisin riisuttaminen on nöyryyttävää ja lisäksi lapsi llisi palellut pelkillä pikkareilla. Päiväkodissa ainoastaan talvisin on täkki, muulloin nukutaan vaan lakanan alla.
Mulle tulisi kylmä. Ainakin talvella vilpoidts nukkua noin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapset nukkuu pikkareilla ja aluspaidalla. Talvella moni haluaa jättää kalsarit tai sukkikset jalkaan ja se on ihan ok.
Päälyvaatteet pääosin riisutaan ihan hygieniasyistä. Niissä kun voi olla ruuan jämiä, pölyä, hiekkaa jne. Hiekkaa kulkeutuu ulkovaatteiden vaihdosta huolimatta kuitenkin aina myös sisälle. Monilla tulisi myös kuuma päälyvaatteilla nukkuessa.
Voithan laittaa lapselle unihousut erikseen. Mahtavaa että lapsesi on osannut noin hienosti kertoa huolenaiheestaan! :)
Tällä mentiin meidänkin päiväkodeissa.Ulkovaatteet ulkona,päivävaatteet sisällä ja alusvaatteet peiton alla.Joillekin tämä oli vierasta silloinkin,samoilla voi kuulemma tehdä kaiken.yäk
Kun laitetaan 20 lasta, tai enemmänkin, ja yksi aikuinen suhteellisen pieneen huoneeseen 2 tunniksi, ja ovi kiinni, nousee siellä lämpötila väkisinkin aika korkeaksi. Niissä päiväkodeissa, missä minä olen ollut töissä kukaan ei palellut päiväunilla, vaikka nukkuivat pikkarisillaan. Ja jotkut nukkuivat jopa ilman sitä peittoa/lakanaa.
Entä ne lapset, jotka eivät nukkkumalla nuku, vaan pelkästään huilaavat, pitääkö heidänkin riisua??
Päiväkodin aloitus meilläkin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Entä ne lapset, jotka eivät nukkkumalla nuku, vaan pelkästään huilaavat, pitääkö heidänkin riisua??
Päiväkodin aloitus meilläkin edessä.
Sanotte, että teidän lapsi ei riisu.
No tää nyt riippuu ihan päiväkodista. Ei näissä ole mitään yhtenäistä linjaa. Ja perusteluja riittää joka käytäntöön. 😁
Olin joskus töissä hetken eräässä päiväkodissa, jossa kaikkien lasten oli pakko mennä nukkariin ja riisua pelkille pikkareille. Osa ei millään halunnut riisua vain pikkareille, mutta pakko oli. Minusta se oli outo ja inhottava käytäntö, johon kukaan muista työntekijöistä ei sanonut mitään syytä kuin että heillä tehdään näin.
Ei ainakaan meidän päiväkodissa, mutta ota ihmeessä asia puheeksi huomenna.
T. Pk-täti