mitä teet kun löydät sammuneen?
Otsikossa kysymys. Mitä teet, kun löydät ulkona maassa makaavan henkilön, joka on selkeästi päihtymystilan vuoksi sammuneena.
Olen näitä muutamia bongannut ja olen koittanut herätellä näitä. Kun henkilö ei tokene, olen soittanut 112 ja jäänyt odottelemaan poliisia. Mutta mitä tekee poliisi? "Kiitos, me jatketaan tästä" ja kun olen jatkanut matkaa, niin alta minuutin päästä poliisi kurvaa pois paikalta ja epeli jatkaa retkottamista.
Mulla on noussut kysymys mieleen, että olenko ylipäätään toiminut oikein. Häke ja poliisin resurssit ovat rajalliset. Ok, ei nuo narkit ja humalaiset kai kuole, jos ne tuntuvat siinä ihan hengittelevän ok. Sen sijaan olen joutunut seisomaan ja ihmettelemään tilannetta monia monia minuutteja (5-15min) ja vähän pelkäämään, että jos kuitenkin odotellessa henkilö tokenee sen verran ja käy mun kimppuun. Olen kyllä vikkeläjalkaisempi kuin kuka tahansa päihtynyt, mutta ihan noin lähtökohtaisesti en pidä tästä ajatuksesta.
Miten te toimisitte / toimitte?
Kommentit (44)
Jos yhdestä kerrasta voi vetää johtopäätöstä niin vien kotiin, tarjoan ruokaa ja yösijan. Mutta se olikin kaveri.
Yhtenä talvena oltiin kaverin kanssa kävelemässä baarista kämpille, kun nähtiin keskelle katua sammunut nainen. Heräteltiin se ja tämä vaan haistatteli ja hoiperteli tiehensä. Eipä kestä!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä sammuneen lähelle kädet ja kasvot edellä, jollain sammuneella voi ensireaktio vieraan ihmisen lähestyessä voi olla huitominen tms. itsensä suojelu. Ammattilaiset vinkkasivat että esim. jalalla kopauttaa sammunutta jalkoihin kevyesti ja samalla kysyy että onko kaikki kunnossa, tulin vaan tarkistamaan että olet ok. Ja silti se etäisyys pitäisi olla sen kädenmitan päässä ettei saa nyrkistä.
Tää on hyvä vinkki. Olen tähän mennessä mennyt ottamaan olkapäästä, toki ensin olen ensiksi koittanut etäisyydeltä puhutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä sammuneen lähelle kädet ja kasvot edellä, jollain sammuneella voi ensireaktio vieraan ihmisen lähestyessä voi olla huitominen tms. itsensä suojelu. Ammattilaiset vinkkasivat että esim. jalalla kopauttaa sammunutta jalkoihin kevyesti ja samalla kysyy että onko kaikki kunnossa, tulin vaan tarkistamaan että olet ok. Ja silti se etäisyys pitäisi olla sen kädenmitan päässä ettei saa nyrkistä.
Tää on hyvä vinkki. Olen tähän mennessä mennyt ottamaan olkapäästä, toki ensin olen ensiksi koittanut etäisyydeltä puhutella.
Olkapäästä minäkin menin kerran ravistamaan tiedotonta ja tämä pomppasikin äkisti pystyyn lyöden otsansa kasvoihini. Rytäkässä minulta murtui nenä ja uudet silmälasini menivät hajalle...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä poliisille? Tuossa on myrkytystila meneillä? Soitatko poliisille myös jos lapsi hukkuu? Entä rajavartioille?
Eiköhän ihan vaan ambulanssi.... jos osaa käyttää järkeä.Tarkista hengittääkö ja onko pulssia. Aseta nato-asentoon jne.
Jos huvittaa siis. Ja sattuu olemaan kännykkä mukana. Itse pidän kännykkää sisääntulopöydällä kuin ois lankapuhelin.
Käykö käly-asento?
Vierailija kirjoitti:
Vedän siltä housut kinttuun ja hoidan hommat. 5€ jätän vaivan palkkaa.
Ai joltain viiskymppiseltä pultsarisedältä ?
Ei ehkä taitais olla ainakaan ihan mikään 'suudelmanraikas'...
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä talvena oltiin kaverin kanssa kävelemässä baarista kämpille, kun nähtiin keskelle katua sammunut nainen. Heräteltiin se ja tämä vaan haistatteli ja hoiperteli tiehensä. Eipä kestä!
No mitä 'palkkiota' tai kiitosta siitä herättämisestä sitten olisit edellyttänyt häneltä ?
Viimeisimmän nostin tolpilleen, työnsi autoon ja vein kotiinsa. Oli nuori komea mies, vanhaa kuset ja paskat housuissa makaavaa räähkää en olis vieny :)
Yhdyn välittömästi hänen peräaukkoonsa. Ilman vaseliinia.
SETÄ SPERMA
Vierailija kirjoitti:
SETÄ SPERMA
Jo toinen ketju täällä tänään ,missä kerrot noista mielihaluistasi ( muuta ei sitten mielessäsi taida ollakaan ?)
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmän nostin tolpilleen, työnsi autoon ja vein kotiinsa. Oli nuori komea mies, vanhaa kuset ja paskat housuissa makaavaa räähkää en olis vieny :)
Osaa ne nuo samat mennä sinne nuoremmankin alkkiksen housuihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedän siltä housut kinttuun ja hoidan hommat. 5€ jätän vaivan palkkaa.
Ai joltain viiskymppiseltä pultsarisedältä ?
Ei ehkä taitais olla ainakaan ihan mikään 'suudelmanraikas'...
En kai mää nyt sitä persesilmää suutele kun muna sinne uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
SETÄ SPERMA
Sama täällä, mutta sipaisen aina huulirasvalla luistoa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SETÄ SPERMA
Jo toinen ketju täällä tänään ,missä kerrot noista mielihaluistasi ( muuta ei sitten mielessäsi taida ollakaan ?)
Mitä muuta sinun mielestäsi pitäisi olla sellaisen miehen mielessä, jonka nikki on SETÄ SPERMA...?
Vedän rojut sisään.