Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä teet kun löydät sammuneen?

Vierailija
01.08.2019 |

Otsikossa kysymys. Mitä teet, kun löydät ulkona maassa makaavan henkilön, joka on selkeästi päihtymystilan vuoksi sammuneena.

Olen näitä muutamia bongannut ja olen koittanut herätellä näitä. Kun henkilö ei tokene, olen soittanut 112 ja jäänyt odottelemaan poliisia. Mutta mitä tekee poliisi? "Kiitos, me jatketaan tästä" ja kun olen jatkanut matkaa, niin alta minuutin päästä poliisi kurvaa pois paikalta ja epeli jatkaa retkottamista.

Mulla on noussut kysymys mieleen, että olenko ylipäätään toiminut oikein. Häke ja poliisin resurssit ovat rajalliset. Ok, ei nuo narkit ja humalaiset kai kuole, jos ne tuntuvat siinä ihan hengittelevän ok. Sen sijaan olen joutunut seisomaan ja ihmettelemään tilannetta monia monia minuutteja (5-15min) ja vähän pelkäämään, että jos kuitenkin odotellessa henkilö tokenee sen verran ja käy mun kimppuun. Olen kyllä vikkeläjalkaisempi kuin kuka tahansa päihtynyt, mutta ihan noin lähtökohtaisesti en pidä tästä ajatuksesta.

Miten te toimisitte / toimitte?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. Herättelen ja jos ei herää, soitan häkeen. Jos herää ja pääsee tolpilleen niin annan jatkaa matkaa.

Kyllä poliisit on aina ottaneet takapaksiin liian päihtyneen henkilön.

Vierailija
2/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan tiedä mitä oikeasti tekisin, jos tälläiseen tilanteeseen joutuisin. Todennäköisesti katselisin kaukaa ja soittaisin apua eli en uskaltaisi ainakaan yksin mennä lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee yhtään mitään. Miksi tekisin? Eri asia jos jokin uhkaisi hänen henkeään. Yleensä olemuksesta näkee, onko kyseessä ns puistokemisti. Muita en sammuneina ole tavannutkaan.

Vierailija
4/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan hätäkeskukseen. En todellakaan lähde herättelemään, koska ikinä ei voi tietää, millainen reaktio sieltä tulee. Turvallisempaa jättää ne herättelyt ammattilaisille.

Vierailija
5/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä poliisille? Tuossa on myrkytystila meneillä? Soitatko poliisille myös jos lapsi hukkuu? Entä rajavartioille?

Eiköhän ihan vaan ambulanssi.... jos osaa käyttää järkeä.

Tarkista hengittääkö ja onko pulssia. Aseta nato-asentoon jne.

Jos huvittaa siis. Ja sattuu olemaan kännykkä mukana. Itse pidän kännykkää sisääntulopöydällä kuin ois lankapuhelin.

Vierailija
6/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tehdä mitään? Nyt ei ole talvi eikä sammunut palellu.

Vierailija
7/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan jättäisi oman onnensa nojaan ja kääntäisin kyljelleen ettei oksentaessaan tukehdu. Hätäkeskukseen soitto, tietty. Ja jos olisi kylmä sää niin mitä tahansa lämmikettä päälle/pään alle.

Vierailija
8/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oli kylmä syysiltana, soitin 112, tuli poliisi ja otti vei maahan nukahtaneen, muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttineen rouvan kotiin. Hän oli kirjaimellisesti poliiisn vanha tuttu, koska puhuttelivat nimeltä ja tiesivät osoitteen, minne pitää viedä.

Lämpimässä kesäilmassa voi olla, että poliisi ei väkisellä vie pois, jos joku sen verran tolkusti vastailee poliisin hetätellessä, että on sama jättää nurmikolle lepäämään kuin viedä kotiin lepäämään.

Vierailija
9/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitan hätäkeskukseen. En todellakaan lähde herättelemään, koska ikinä ei voi tietää, millainen reaktio sieltä tulee. Turvallisempaa jättää ne herättelyt ammattilaisille.

Minä en lähde herättelemään edes omaa miestäni kuin hyvin kaukaa huhuilemalla ja varovasti, kun hän on pari kertaa refleksin omaisesti puolustanut itseään herättyään täydestä unesta.

Vierailija
10/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin joskus tökkimässä jonkun nuoren miehen hereille. Ei se ihan järjissään ollut, mutta sai mongerrettua että ihan hyvin menee ja nousi istumaan. Oli kesä, joten jatkoin sitten matkaa itse. Jos olisi ollut talvi, niin olisin luultavsti soittanut häkeen tai ottanut kotiini nukkumaan.

Vierailija
11/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan tiedä mitä oikeasti tekisin, jos tälläiseen tilanteeseen joutuisin. Todennäköisesti katselisin kaukaa ja soittaisin apua eli en uskaltaisi ainakaan yksin mennä lähelle.

Iahlatavan rehelline vastaus. - Tuskin olisi mitään erityistä aihetta pelätä, että sammunut kävisi päälle tms. Vai mitä pelkäät? - Mutta fiksua ja toivottavaa olisi jos hälyttäisit apua.

Vierailija
12/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä poliisille? Tuossa on myrkytystila meneillä? Soitatko poliisille myös jos lapsi hukkuu? Entä rajavartioille?

Jos huvittaa siis. Ja sattuu olemaan kännykkä mukana. Itse pidän kännykkää sisääntulopöydällä kuin ois lankapuhelin.

Tietenkin poliisi. Selviämisasemaa ei ole ihan joka kylässä. Toivottavasti ambulanssi ei ole kuskaamassa jotain perusjuopunutta, kun sinä saat oikean sairaskohtauksen, ja tarvitset sen hoidollisen avun.

Vierailija
13/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilahduttavan rehellinen vastaus. - Tuskin olisi mitään erityistä aihetta pelätä, että sammunut kävisi päälle tms. Vai mitä pelkäät? - Mutta fiksua ja toivottavaa olisi jos hälyttäisit apua.

Vierailija
14/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä mitään? Nyt ei ole talvi eikä sammunut palellu.

Huokaus...

Vierailija
15/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä, että Suomessa ei ole enää vuosikymmeniin ollut erikseen poliisin, ambulanssin tai palokunnan numeroita. On olemassa vain yksi hätänumero 112, johon soitetaan niin omasta roskienpoltosta tai peltikolarista kuin suuremmistakin vahingoista. Tuntuu naurettavalta, mutta niin se vaan menee ja mikä hurjinta, roskienpolttoilmoitus voi mennä satojen kilometrien päässä olevaan häkeen, mutta kun ei aina jaksa, viitsi eikä voi alkaa etsimään paikallisen paloaseman numeroa.

Minäkin soittaisin häkeen. Joku kävisi sitten katsomassa, miten on paras toimia.

Vierailija
16/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se häkeen soittava sieltä itse tilaa lanssia tai poliisia. Hätäkeskuspäivystäjä päättää että minkälaisen kulkuneuvon sinne laittaa!

Vierailija
17/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska juoppojen kuskaaminen on poliisien hommaa. Ei ambulanssi ota deekuja kyytiinsä ellei heillä ole jotain sairaalahoitoa vaativaa vammaa tms. Sammuminen ei ole sairaalahoitoa vaativa vamma, eikä myrkytä ihmistä. Sehän on vain unta. Jos sammunut on tajuton, sitten tilanne on toki eri. Mutta silloinkin häke lähettää paikalle ensin poliisin ja poliisi sitten tarvittaessa tilaa ambulanssin. Myös lapsen hukkumistilanteessa paikalle tulee poliisi. Jos tämä nyt mitenkään liittyi aiheeseen. 

Vierailija
18/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kesä löysin nukkumasta miehen, jonka tiesin väkivaltarikoksista tuomituksi sekakäyttäjäksi. Nukkui kyljellään ja kuorsasi, en tehnyt mitään vaan jatkoin matkaa. En olisi uskaltanut koskea häneen. Jos olisi ollut talvi, olisin soittanut häkeen.

Vierailija
19/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha soitella mihinkään, ainakaan isommassa kaupungissa. Kesäaikana toteavat vain, että jos hengittää niin antaa nukkua. Lämmin siellä on.

Soitin viime kesänä yhdestä narkista, joka retkotti seinää vasten. Kävin vähän potkimassa ja kuorsasi, häkessä vastattiin noin.

Vierailija
20/44 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä sammuneen lähelle kädet ja kasvot edellä, jollain sammuneella voi ensireaktio vieraan ihmisen lähestyessä voi olla huitominen tms. itsensä suojelu. Ammattilaiset vinkkasivat että esim. jalalla kopauttaa sammunutta jalkoihin kevyesti ja samalla kysyy että onko kaikki kunnossa, tulin vaan tarkistamaan että olet ok. Ja silti se etäisyys pitäisi olla sen kädenmitan päässä ettei saa nyrkistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi