Tajusin juuri miten raskasta olisi jos olisi lapsiperhe. Arvostan heitä.
Esim. tässä nyt vietän lomaa. Istun sohvalla kahvia juoden, leväten. Näin on hyvä olla. Jos pitäisi nyt puuhata jotain tai lapsia juoksisi ympärillä metelöiden (=puhuen), rasittuisin ja olisin varmaan pahalla päällä. Olen itse heikompi ihminen, kai se on myönnettävä.
Arvostan perheen perustaneita. Pieni voimalaitos siinä tarvitsee olla.
Kommentit (28)
Lapsilisät tosiaan juu... Oman lapseni harrastusmaksu on 350€/kk. Ja lapsilisä noin satasen. Kenenkään ei tietenkään ole pakko harrastaa eikä varsinkaan lapsilisillä, mutta tuosta on hyvä suhteuttaa. Oma äitini väitti myös joskus, että kyllähän lapsilisällä lapsen kulut saa katettua helposti.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on raskasta olla myös pakosalla oleva väkivaltarikollinen tai keskitysleirin vartija, mutta en silti mitenkään erityisesti arvosta heitä. Ei jonkin roolin raskaus tee siitä arvokasta. Vanhemmuus on kuitenkin negatiivinen asia.
Väkivaltarikollisuus ja keskitysleirin pyörittäminen eivät ole hyviä asioita, vaikka saattavat ollakin raskaita. Arvostan lapsiperheen pyörittämistä siksi, että siinä hyvää tehdään siitä huolimatta että se on raskasta. Itsellä voimat ei siihen riitä, mikä ei ole omaa syytäni tietenkään, mutta kyllä silti arvostan itseäni vahvempien vaivannäköä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on raskasta olla myös pakosalla oleva väkivaltarikollinen tai keskitysleirin vartija, mutta en silti mitenkään erityisesti arvosta heitä. Ei jonkin roolin raskaus tee siitä arvokasta. Vanhemmuus on kuitenkin negatiivinen asia.
Väkivaltarikollisuus ja keskitysleirin pyörittäminen eivät ole hyviä asioita, vaikka saattavat ollakin raskaita. Arvostan lapsiperheen pyörittämistä siksi, että siinä hyvää tehdään siitä huolimatta että se on raskasta. Itsellä voimat ei siihen riitä, mikä ei ole omaa syytäni tietenkään, mutta kyllä silti arvostan itseäni vahvempien vaivannäköä.
AP
Lapsia tekemällä ei tehdä hyvää vaan aiheutetaan kirjaimellisesti ihmisen elämän mitalta kärsimystä ja lopulta kuolema. Lasten hankkiminen on aina moraalinen hirmuteko.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans ihmettelen kun äitini joskus sanoi varakkaasta lestaperheestä (olisko 8 lasta) että ”lapsilisillä nuokin elävät leveää elämää”. Hah hah, joku 800e lapsilisä ei riitä edes niiden lasten ruokaan. Tuossa perheessä isä on varakas rakennusalan yrittäjä ja taitaapa tulla sieltä se hyvä elintaso.
Muistaako kukaan mitä lapsilisä oli esim 80-90 luvulla ja suhteutettuna silloiseen palkkaan? Mulla oli palkka joskus ysärillä 4500mk (aivan supersurkea euroaikaan verrattuna).
No se on ollut kyllä ysärilläkin todella huono palkka. Olin itse kesätöissä ensimmäisen vuoden opiskelijana (20-vuotiaana) 1996 ja palkkani oli 5010 mk, ja sekin oli huonoin kesätyöliksa kaveripiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleppas miten raskasta se on ihmiselle jolla itsellä ei ole lapsia, mutta elää puolison kanssa jolla on. Omia lapsia kestää varmasti ihan eri lailla kuin jonkun muun. Siihen päälle vielä se, että lapsen oma vanhempi(eli puoliso) voi käsitellä ja komentaa lastaan miten tykkää, mutta tietenkään sama ei päde itseen vaan aina saa olla varomassa mitä sanoo tai tekee. Se vasta raskasta onkin.
Tällaiset ongelmat koskevat toisaalta vain r*skaväkeä, joten en oikein osaa eläytyä.
Minä myös arvostan. Kyllähän lapsen saaminen pilaa elämän vuosiksi eteenpäin. Onneksi homma on vapaaehtoista, itse en siihen kykenisi.
Onnittelut ap:lle, olet fiksumpi kuin suurin osa kansasta. Yleensä ihmiset eivät vauvakuumeessaan ajattele ollenkaan sitä, millaista selviytymistä päivästä toiseen elämä pienten lasten vanhempana on.
Ajatteleppas miten raskasta se on ihmiselle jolla itsellä ei ole lapsia, mutta elää puolison kanssa jolla on. Omia lapsia kestää varmasti ihan eri lailla kuin jonkun muun. Siihen päälle vielä se, että lapsen oma vanhempi(eli puoliso) voi käsitellä ja komentaa lastaan miten tykkää, mutta tietenkään sama ei päde itseen vaan aina saa olla varomassa mitä sanoo tai tekee. Se vasta raskasta onkin.