Mistä on tullut tämä tapa käyttää nimitystä "Englanti" koko saarivaltakunnasta?
Johtuuko se siitä, että Englanti on selvästi suurin valtion alueista?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että kaikki ne neljä puhuu samaa kieltä, jonka nimi on englanti. Siksi koko neljän maan yhteisnimi on myös englanti.
(Erotuksena amerikka, jossa puhutaan amerikan englantia ja siksi sen nimi on amerikka)
Skotit puhuvat skottia. Walesissa puhutaan (myös) kymriä.
Saarivaltakunnan ihmiset ovat rumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että kaikki ne neljä puhuu samaa kieltä, jonka nimi on englanti. Siksi koko neljän maan yhteisnimi on myös englanti.
(Erotuksena amerikka, jossa puhutaan amerikan englantia ja siksi sen nimi on amerikka)
Skotit puhuvat skottia. Walesissa puhutaan (myös) kymriä.
Ja Skotlannissa voi kuulla myös gaelia.
Vierailija kirjoitti:
Sanomme Viroakin Viroksi, vaikka Viro on vain pieni osa Viroa.
Tuttavani on virosta suomeen muuttanut kieltenopettaja. Hänenkin mielestään Viro on suomeksi Viro, vaikka he itse kutsuvat sitä suomennettuna Eestiksi omalla kielellään puhuessaan.
Sanomme Viroa Viroksi, koska kyseisen maan nimi on suomeksi Viro. Kyllä, koko maan, ei vain osan maata. Sanojen etymologia ei ole sama asia kuin sanojen nykyinen merkitys.
Sinänsä siis vähän kökkö vertaus.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut walesin, skotlannin tai irlannin kuninkaasta tai presidentistä. Oletin, että englannin kuningatar johtaa kaikkia näitä neljää maata.
Et ole koskaan kuullut Irlannin presidentistä? Michael D. Higgins.
Irlanti ei ole sama asia kuin Pohjois-Irlanti. Ei ole edes pilkunn*ssintaa, kun kyseessä kaksi aivan eri asiaa.
Englanti on aika iso osa mutta en itse käytä sitä vaan oon sanonu Britannia mutta sitten jos tarkoitan ja puhun Skotlannista niin sanon ehdottomasti Skotlanti ja viskin pitää ehdottomasti olla Skotlantilaista