Vähäinen painonnousu
Nyt kaipailisin muitten kokemuksia asiaan tältä kannalta.. Painoindeksini oli ennen raskautta 24 (en siis ole mitenkään erityisen siro tai hento) eli vararavintoakin löytyy omasta takaa. Nyt rv26+6 ja painoa tullut 4 kiloa, rv16 jälkeen vain 600g. 4d ultrassa tällä viikolla kaikki ok, mutta lääkäri sanoi että vauva vastaa reilua viikkoa pienempää, oli siis maanantaina rv26 (ultran mukaan rv25) 790g. Sanoi että pieni vauva, syntymäpainoksi arvioi 3kg. Toisaalta minulla ollut pitkä kierto, joten eikös tuo heitto voi johtua hedelmöityksen ajankohdastakin jolloin vauva olisi juuri sen kokoinen kuin pitääkin? Kehotti käymään parin kolmen viikon päästä tarkistamassa, miten vauva on kasvanut. Ultra onkin 7.päivä eli puolitoista viikkoa aikaa ja jännityksellä odotan mitä siellä sanotaan. Pienehköä stressiä ilmassa asian osalta, joten olisi mukava kuulla muitten kokemuksia " pienistä vauvoista" :)
Kommentit (7)
Hei! Itsellänikin painoindeksi ennen raskautta 24 ja paino noussut nyt yht. 5kg(-6kg) ja viikkoja 31+3. Myös minulle sanottiin rv 24 ultrassa, että vauva on viikkoihin nähden pieni TAI laskettu aika nk. heittää viikon/pari. Olen pienikokoinen itsekin, joten eipä mulle kovin isoa vauvaa voi tullakaan. Paljon itse painoit syntyessäsi?
Oma syntymäpaino oli 2,9kg ja oman ensimmäisen tyttären paino oli 3,4kg. Jos vain ultrassa muuten on todettu, että lapsella kaikki ok niin en olisi niin kauhean huolissani tuosta. Noin 3kg painava vauva on ihan hyvänkokoinen vauva mielestäni...
Sitäpaitsi painoa ehtii tulla sullekin vielä lisää, nopeimmiten vauva kasvaa vasta n.32 viikon jälkeen. Tämän olen ainakin itse kuullut eräältä synnytyslääkäriltä.
Mukavaa odotusaikaa! Painonnousu on yksilöllistä ja voi vaihdella samalla ihmisellä eri raskauksistakin riippuen...
t.Saraida + pikkuruinen rv 31+3
..50,5 cm ja 3,670g. Jospa se vauva vielä pyrähtää ihan tarvittavan kokoiseksi :)
Mulla BMI 26, eli vararavintoa löytyy. Esikoisesta tuli 4,5kg painoa lisää. Vauva meni kaksi viikkoa yli ja painoi 3,5kg. Kuopuksesta painoa tuli vain 1,5kg ja hän syntyi laskettuna aikana painaen 3.2kg. Nykyisen kuopuksen jälkitarkastuksessa painoin sitten 10kg vähemmän kuin ennen raskautta... Nyt taas raskaana, viikkoja 18 ja paino pudonnut 2kg eikä yhtään ole tullut. Syön hyvin ja monipuolisesti ja reilusti!
ja paino noussut kolme kiloa, kun viikkoja 36 ja jotain. Vauva lienee ihan normaalin kokoinen, ja neuvolan täti vain ihailee kun en liho :)
Järkyttävän kaksoisleuan olen kyllä mielestäni onnistunut kasvattamaan, se johtunee siitä, että olen raskauden myötä rauhoittunut ja vakavoitunut enkä siis jauha paskaa koko ajan :)
minulla sitten on esikoisesta sellainen kokemus, että olin itse ihmeissäni, kun painoa ei vain tullut (lähtö BMI noin 24). Neuvolan mittausten mukaan vatsa kasvoi käyrillä, mutta itsestäni se oli pieni. Uskoin sitten muita ja ajattelin, että kaikki on ok enkä edes osannut vaatia mitään erityisseurantaa. Ylimääräinen ultraus tehtiin lopulta vasta rv 35, jolloin vauva havaittiin viikkoihin nähden pieneksi. Tyttö syntyi rv 38+2 mitoin 2150 g ja 45 cm. Terve, ikätasoisesti kehittynyt, ikäistensä kokoinen 4 v tällä hetkellä eli siinä mielessä onnellinen loppu, vaikka pääsinkin seurantaan vasta aika loppuvaiheessa.
Todennäköisesti sinulla ei ole mitään ongelmaa ja vauvasi tulee syntymään ihan normaalikokoisena. Mutta minusta on hienoa, että tilannettasi seurataan eli ota ultraukset ym. sinun ja vauvan kannalta vain hyvänä asiana ja palveluna! Ja varmaan jo seuraavassa ultrauksessa vauva on ihan käyrillä.
Mansikkamarja rv 15 ja risat
Mun painoindeksi oli ennen raskaustta 21,5, eli ihan normaalipainoinen, (mutta ei kuitenkaan ihan hirveesti mitään ylimäärästä). noin viikolle 21 asti paino vaan laski, tuolloin olin neuvolan mittauksissa 2,6kg kevyempi kuin lähtötilanteessa. Mulla ei ole ollut mitään raskauspahoinvointeja, mitkä olisi painoa alentanut myöskin syönyt olen paljon ja kokoajan.. Mutta paino vaan jostain syystä laski (olisako kuitenkin tullut vähän terveellisemmät elämäntavat hedelmineen). Maha kuitenkin kokoajan kasvanut normaalisti (sf-yläkäyrillä) ja ultrassa vauva vastannut täysin viikkoja:) eli varmaan jostain mun takapuolesta nuo kilot sitten kuitenkin lähti parempaan osotteeseen ;)
No, nyt viikkoja 25+ ja nyt paino pari.kolme kiloa enemmän kuin lähtötilanteessa.. (eli kiloja tullut melko reilustikin nyt muutamassa viikossa) eli kyllä lähtenyt paino vihdoin tasaiseen nousu suuntaan :)
terv. mariliinu rv25+3 :)
Minulla on lähtöpaino suurinpiirtein sama ja minulla on lisäpainoa tullu nyt 6kg, joista 2kg viimeisen 1,5viikon aikana( turvotusta...kai) Mulla rauskausviikkoja siis 36+5. Neuvolassa sanoivat, että vauva kyllä ottaa ylipainoisella äidillä ravinnon. Ja mä ainakin uskon tähän. Mulla tehtiin rv30 istukkaultra ja sillon arvioitiin painoksi 1600g, joten eiköhän täältä synny ihan hyvän kokonenlapsi.