Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usaan muuttaminen

Vierailija
01.08.2019 |

Google ei ole kaveri ja kaikki immigration-sivustot olen käynyt läpi ja lueskellut, vaan suoraan meidän tilanteeseen en ole löytänyt vastausta.

Eli haluaisimme muuttaa usaan ehkä noin pariksi vuodeksi. Kummankin meistä työnantaja mahdollistaa etätyön ja tarkoitus olisi siis tehdä töitä nykyiselle työnantajalle, ei hakea töitä jenkkilästä. Samalla reissaillen ja tutustuen maahan.

Eli pystymme elättämään itsemme, mutta heidän näkökulmastaan olisimme lähinnä turisteja, kaiketi. Onko kukaan tehnyt näin, onnistuuko tällainen ylipäätään ja millä viisumilla? B1/b2 ehkä lähimpänä, kun nettiä selaa, mutta tavallaan kuitenkin tarkoitus olisi jokin aikaa asua, vaikkakin sitten palata 1-3 vuoden päästä.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on perustaa firma Yhdysvaltoihin? Minulla on siis jo oma yritys Suomessa, voisinko lähettää itse itseni komennukselle tuonne ja tehdä oman firmani töitä kuten nytkin? Asiakkaita minulla on pitkin Eurooppaa. En siis ole ap, kiinnostaa vaan.

Onnistuu, mutta tarvitsee tuohta,  puolesta millistä ylöspäin.

https://www.uscis.gov/working-united-states/permanent-workers/employmen…

Höps, tässä on isoja eroja osavaltioittain. Olikos se Delaware jonne voi jo muutamalla satasella perustaa tytäryhtiön, tietysti lakimiehelle kannattaa myös maksaa, jotta kaikki menee oikein. On muitakin osavaltioita, missä on varsin löyhät käytännöt.

Se että sinulla on yhtiö jenkeissä ei sinänsä oikeuta sinua asumaan siellä.

Vierailija
22/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on perustaa firma Yhdysvaltoihin? Minulla on siis jo oma yritys Suomessa, voisinko lähettää itse itseni komennukselle tuonne ja tehdä oman firmani töitä kuten nytkin? Asiakkaita minulla on pitkin Eurooppaa. En siis ole ap, kiinnostaa vaan.

Onnistuu, mutta tarvitsee tuohta,  puolesta millistä ylöspäin.

https://www.uscis.gov/working-united-states/permanent-workers/employmen…

Höps, tässä on isoja eroja osavaltioittain. Olikos se Delaware jonne voi jo muutamalla satasella perustaa tytäryhtiön, tietysti lakimiehelle kannattaa myös maksaa, jotta kaikki menee oikein. On muitakin osavaltioita, missä on varsin löyhät käytännöt.

Se että sinulla on yhtiö jenkeissä ei sinänsä oikeuta sinua asumaan siellä.

Ei, mutta sitten voisi anoa työluvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaa vaan meksikossa puolet ajasta. Siellä on halpaa ja helppo matkustaa jenkkeihin.

Vierailija
24/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko kuitenkin vaan hakea Suomesta sellainen työ, missä teidät voidaan lähettää Yhdysvaltoihin töihin? Ja reissata sitten lomien puitteessa.

Vierailija
25/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko kuitenkin vaan hakea Suomesta sellainen työ, missä teidät voidaan lähettää Yhdysvaltoihin töihin? Ja reissata sitten lomien puitteessa.

Ei taida kovin helposti tällaisia duuneja löytyä Suomesta. Varsinkaan kun uusilla työntekijöillä harvemmin on ensimmäisenä vuotena palkallista lomaa muuta kuin pari hassua päivää. Jenkkisopparilla vielä vähemmän.

Vierailija
26/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hankkeenne kaatuu. Tällaisen hankkeen toteutuminen sais aikaan niin paljon kateellisia ihmisiä, että hyvä jos ei onnistu

Vierailija
27/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eli jos perustat yhtiön niin sillä pitää olla toimisto jenkeissä (eikä vaan olla joku pöytälaatikko) ja antaa työpaikka ainakin yhdelle jenkille ennenkun se l1 visa irtoaa. Myös sijoitetun rahasumman pitää olla tarpeeksi iso mutta tarkkaa summaa ei kerrota.

Helpompi ja halvempi vaan mennä opiskelijana tai tyytyä turistina olemiseen.

Vierailija
28/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, b1b2 on se, mitä pitää hakea. Jos pystyy osoittamaan, että raha riittää elämiseen, sillä onnistuu. Etätyö on sallittua, jos työnantajalle sopii ja saatte laskutuksen onnistumaan. Ongelma teidän kannalta on, kuten täällä on mainittukin, että se yleensä myönnetään kuudeksi kuukaudeksi. Nykyään noista pidennyksistä ollaan aika tarkkoja. Periaatteessa b1b2 voidaan myöntää pidemmäksikin aikaa jo alunperin, mutta tällä hetkellä niiden saaminen on kiven alla.

Eka turistiviisumilla 6kk. Sitten meksikoon ja b1b2 visalla sisään toiset 6kk tai 12kk.

Tuo turistiviisumi on voimassa 10v ja pystyy olemaan 6kk vuodesta jenkeissä. Ehkä jos vuorottelee b1 kanssa pystyisi teoriassa asumaan koko vuoden.

Tai välillä lentää Bahamalle tai vaikka Kanadaan, niin on poistunut maasta. Päivän päästä takaisin ja taas 6kk aikaa olla jne.

Vierailija
29/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, b1b2 on se, mitä pitää hakea. Jos pystyy osoittamaan, että raha riittää elämiseen, sillä onnistuu. Etätyö on sallittua, jos työnantajalle sopii ja saatte laskutuksen onnistumaan. Ongelma teidän kannalta on, kuten täällä on mainittukin, että se yleensä myönnetään kuudeksi kuukaudeksi. Nykyään noista pidennyksistä ollaan aika tarkkoja. Periaatteessa b1b2 voidaan myöntää pidemmäksikin aikaa jo alunperin, mutta tällä hetkellä niiden saaminen on kiven alla.

Eka turistiviisumilla 6kk. Sitten meksikoon ja b1b2 visalla sisään toiset 6kk tai 12kk.

Tuo turistiviisumi on voimassa 10v ja pystyy olemaan 6kk vuodesta jenkeissä. Ehkä jos vuorottelee b1 kanssa pystyisi teoriassa asumaan koko vuoden.

Tai välillä lentää Bahamalle tai vaikka Kanadaan, niin on poistunut maasta. Päivän päästä takaisin ja taas 6kk aikaa olla jne.

Noista ollaan tosi tarkkoja, pääsääntöisesti ei riitä että käy päivän-pari muualla. Voi napsahtaa jopa pysyvä maahantulokielto.

Vierailija
30/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti hankkeenne kaatuu. Tällaisen hankkeen toteutuminen sais aikaan niin paljon kateellisia ihmisiä, että hyvä jos ei onnistu

Siinä olet oikeassa, että moni varmasti olisi kateellinen. Itsekin haluaisin lähteä tuolla tavalla jonnekin, ei välttämättä jenkkeihin mutta esim Thaimaahan tms.

Vierailija
31/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos kommenteista. Olen lähipäivinä yhteydessä konsulaattiin ja kyselen tarkemmin tästä, mutta itsekin olen siinä käsityksessä B1/B2 ei sinänsä kiellä suomalaiselle työnantajalle etätyön tekemistä. Tuo aikarajoitus toki on vähän tylsä.

Vierailija
32/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisi tuo reissaamispuoli vähän heppoiseksi jenkkilomilla ja -työajoilla. Ap

Vierailija
33/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Matkavakuutus ei sitten ole voimassa.

Vierailija
34/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset käy kalliiksi jos olet yli 3 kk

Vierailija
35/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet vaan f1 viisumilla opiskelemaan pilipalihommia. Ehkä joku kielikoulu tms olisi halpa. Oikea yliopisto maksaisi maltaita joten se ei kannata.

Tai jää vaan turistiluvan rauettua maahan. Ei kukaan yleensä valkoihoisilta ala papereita kysymään kunhan et matkustele lähellä etelärajaa. Siellä saatavat kysyä kaikilta muodon vuoksi kun etsivät laittomia meksikolaisia.

Sitten kun haluat pois niin poistut vaan meksikoon bussilla ja sieltä lento pois. Ei siellä mitään usan puolella tarkistella.

Jos haluat olla tarkkana niin lähetät sen turistilappusen passista suomeen ja täältä joku kaveri voi lähettää sen siihen osoitteeseen mikä löytyy netistä. Tuon siis jotta olisi "todiste" että olet lähtenyt maasta ajoissa. Mutta, kuten sanoin, ei ne noita ota pois meksikon rajalla joten ei ne sen perustella pysty päättelemään että olisit jäänyt maahan.

Ei niitä "turistilappusia" ole käytetty enää moneen vuoteen.

Vierailija
36/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset käy kalliiksi jos olet yli 3 kk

Olen ennenkin asunut ulkomailla, kansainvälinen terveysvakuutus on tuttu. Ap

Vierailija
37/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs jos on sijoituksia pörssiyhtiöihin, amerikkalaisiin siis? Oikeuttaako jonkun summan jälkeen oleskelemaan tuolla?

Vierailija
38/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmanne ei tosiaan ole mahdollinen noilla spekseillä. Nämä ovat näitä asioita, joihin useimpien maiden kansalaiset törmäävät aina, ja jotka EU, Schengen jne tekevät eurooppalaisille näkymättömiksi. Teillä pitäisi olla kutsu amerikkalaiselta työnantajalta ja todistus, että pestiä ei voitaisi täyttää sisältäpäin, tai sitten esim. suomalaisen työnantajan vakuutus että olette koko ajan työsuhteessa ettekä tule tekemään työtä Yhdysvalloissa. Muussa tapauksessa näyttää sikäläisten maahantuloviranomaisten näkökulmasta ilmeiseltä, että olette tulossa etsimään pimeää työtä ja aiotte kadota maan alle kunhan pääsette sisään.

Miksi teille ei kelpaa se 6 kk? Näette kyllä siinä ajassa mitä se yhteiskunta on. Itse olin siellä työkomennuksella 4 kk ja riitti kyllä ihan mainiosti. Ilmasto oli oleskelualueellani ihan eksoottinen joo, mutta kyllä työ maa on asenteiltaan, sosiaaliselta oikeudenmukaisuudeltaan ja poliittiselta ilmapiiriltään keskimäärin niin paljon Eurooppaa jäljessä että oli iloinen päivä kun muutin takaisin.

Vierailija
39/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs jos on sijoituksia pörssiyhtiöihin, amerikkalaisiin siis? Oikeuttaako jonkun summan jälkeen oleskelemaan tuolla?

Tuskin. Googleta investor visa.

Vierailija
40/68 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmanne ei tosiaan ole mahdollinen noilla spekseillä. Nämä ovat näitä asioita, joihin useimpien maiden kansalaiset törmäävät aina, ja jotka EU, Schengen jne tekevät eurooppalaisille näkymättömiksi. Teillä pitäisi olla kutsu amerikkalaiselta työnantajalta ja todistus, että pestiä ei voitaisi täyttää sisältäpäin, tai sitten esim. suomalaisen työnantajan vakuutus että olette koko ajan työsuhteessa ettekä tule tekemään työtä Yhdysvalloissa. Muussa tapauksessa näyttää sikäläisten maahantuloviranomaisten näkökulmasta ilmeiseltä, että olette tulossa etsimään pimeää työtä ja aiotte kadota maan alle kunhan pääsette sisään.

Miksi teille ei kelpaa se 6 kk? Näette kyllä siinä ajassa mitä se yhteiskunta on. Itse olin siellä työkomennuksella 4 kk ja riitti kyllä ihan mainiosti. Ilmasto oli oleskelualueellani ihan eksoottinen joo, mutta kyllä työ maa on asenteiltaan, sosiaaliselta oikeudenmukaisuudeltaan ja poliittiselta ilmapiiriltään keskimäärin niin paljon Eurooppaa jäljessä että oli iloinen päivä kun muutin takaisin.

En ole aloittaja, mutta ymmärrän hyvin miksi joku haluaa mennä pidemmäksi ajaksi. Ideahan siinä on oikeasti päästä elämään myös arkea, ei vain pintapuolisesti raapaista.

Itse asuin 3 vuotta Espanjassa juurikin etätöitä tehden, tosin oman firman kautta. Se oli sellainen aika, että oikeasti voi sanoa päässeensä sisään heidän kulttuuriinsa. Ei tuntunut siltä, että homma jäi ikäänkuin puolitiehen. Aluksihan monesti ulkomailla asuminen on kivaa ja jännää, sitten sitä tajuaa kuherruskuukauden jälkeen, kuinka erilaista ja hankalaa kaikki on. Kunnes oppii ja pääsee kunnolla fiilistelemään sitä uutta kotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi