Hevostuntijat! Naapurin hevosen itikkaongelma.
Hei kaikki hevosten hoitajat!
Naapurin hevonen ei ole ratsuhevonen, sillä ei siis ratsasteta. Eikä se ole ihan nuori hevonen.
Hevonen on luullakseni ollut muuten ihan hyvässä hoidossa ja vaikuttaa tyytyväiseltä ja rauhalliselta, mutta kärpäset ja muut itikat häiritsevät sitä paljon.
Sitä varmaankin kutittaa ja häiritsee itikat ja siksi se hinkkaa turpaansa kiviseen seinään. Siitä on jäänyt pieniä haavoja.
Mitä niille voisi tehdä?
Voin mennä juttelemaan naapurin kanssa.
Mietin myös voiko hevoselle laittaa Geroniolia mikä on koirien itikoiden torjuntaan tarkoitettuna suihkeena?
Kommentit (46)
Voivoi. Kuulostaa vakavalta. Kyllä nyt on parasta toimittaa polle teurastamoon ja valmistaa siitä meetwurstia.
Tuo hevonen taitaa olla siis vähän niinkuin leppoisilla eläkepäivillä naapurissa tallissa ja laitumella sitä näkyy joka päivä.
Tuollaisen harja-systeemin voisin käydä laittamassa siihen seinän viereen mihin heppa nyt raaputtelee ihoaan rikki, vaikka naapurin hevonen onkin.
Naapuri on sen sanonut, että saa milloin vain käydä harjailemassa hevostaan.
Jos ei kiinnosta hevosen hyvinvointi, niin en ymmärrä miksi siitä pitää kommentoida ikävään sävyyn.
Hevonen ei ole oma, vaan kesäpaikan naapurissa, joten ei edes niin tuttu naapuri eikä hevonen, ja tänään huomasin haavaumat sen turvan molemmin puolin.
Koirilla tai kissoillakaan tuskin kukaan tykkää nähdä haavaumia poskissa ja olla välittämättä niistä.
Kuka täällä on ikävästi kommentoinut? Sitä paitsi meetwursti on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä on ikävästi kommentoinut? Sitä paitsi meetwursti on hyvää.
Lisää hassuttelua, iik hihihihii! Hei, mä oon kuullut viime aikoina muitakin hauskoja juttuja, sä varmaan osaisit arvostaa niitä. Tässä:
- Meillä oli palaveri töissä ja kun lopetettiin, pomo sanoi "palataan astialle". Hauska tyyppi!
- Toinen työkaveri huikkasi lomalle lähtiessään "lomalle lompsis".
- Näin yhtä tuttua kaupungilla ja se sanoi vaihtaessaan puheenaihetta "asiasta kukkaruukkuun". Mulla meinaa vieläkin lirahtaa vähän pissaa housuun, kun muistelen tuota.
- Sitten viimeisenä: meillä on täällä naapurustossa yksi vähän erikoisempi tyyppi, ja kun toinen naapuri kuvaili sitä, se sanoi, ettei sillä ole ihan kaikki muumit laaksossa :D Siis aivan hulvatonta!
Heippa taas!
Siellä tämän kesäpaikan naapurilla ei ilmeisesti ole mitään ötökkä-suojus-loimia.
Vähän vaikeaa, kun en ole hevosen omistaja enkä tunne kesäpaikan naapuriakaan hyvin. Tämä on itseasiassa ystäväperheen kesäpaikka.
Naapuri on silti antanut luvan käydä harjailemassa ja moikkailemassa hevosta milloin vaan kun hevonen on laitumella.
Laitumella on pieni betoni-seinän pätkä toisella reunalla. Siihen hevonen hinkkaa turpaansa. Haavaumat on avonaisia niin, että iho on rikki.
Haluan auttaa. En voi nyt loimia ostaa, enkä edes pääse minnekään kyläkauppoja pidemmälle. Ei ole edes autoa kulkemiseen vaan olen vain kyläilemässä muutamia viikkoja samassa paikassa kuin ennenkin.
Olen käynyt vuosia sitten ratsastuskurssin, mutta sen enempää en tiedä hevosten hoidosta ja mitään väärää en halua mennä tekemään.
Anteeksi toisto. Haluan vaan jotenkin helpottaa hevosen oloa.
××××××××××
Tiedättekö jotain hevosten hoito -chattia?
Jotain sivustoa näille kysymyksille netissä?
××××××××××
Kuulkaas makkaramiehet ja ladyt!
Syyte siitä tulee jos lähtee noin vaan makkaraa tekemään toisten kotieläimistä!
Mutta käykääs kysymässä jos duuni kiinnostaa, makkarantekijöille voi löytyäkin työpaikkoja ja sekundamakkarat saatte varmaan ilmatteeks kämpille mukaan.
Miksi sinua ap kiinnostaa toisten elukat niin paljon, että katsot asialliseksi mennä heitä tuossa neuvomaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ap kiinnostaa toisten elukat niin paljon, että katsot asialliseksi mennä heitä tuossa neuvomaan?
En ole menossa neuvomaan ketään. Kesäpaikan naapuri on sanonut oma-aloitteisesti, että on kiva juttu jos menen harjailemaan ja moikkalemaan tuota hevostaan. Hän sanoi, että voin mennä milloin vain ja että on kiva jos menen myös silloin kun naapuri ei ole paikalla.
Muita eläimiä siellä ei tietääkseni ole, en tiedä, enkä ole sellaisesta kysymässäkään.
Huomasin hevosella haavoja turvan molemmin puolin. Hevonen itse aiheuttaa niistä vielä avonaisempia, isompia ja varmaan myös kipeämpiä ja häiritsevämpiä ja kärpäsetkin lentelee niihin avonaisiin haavoihin.
En ole vahtimassa, enkä mitenkään vastuullinen asiassa.
Tykkään tuosta hevosesta ja muutenkin eläinten hyvinvointi on minulle tärkeää ja haluan vain auttaa osaltani hevosta, jos vaan jotenkin voin.
Kuten myös ihmisiä haluan auttaa jos vain kykenen ja ihminen itse haluaa apuani.
Siksi kysyin neuvoa, tietäisikö joku jotain hevosten hoito -chattia netissä?
Niin, naapuria ei ole vielä näkynyt, hevonen on kyllä viety laitumelle tänäänkin.
Mitään loimia sillä ei ole ikinä näkynyt.
En ole siis päässyt juttelemaan vielä hevosen haavoista. Ja kun näen naapuria ja menen juttelemaan, niin en mene neuvomaan, vaan enemmänkin kysymään.
Kokeilepa semmosta sivustoa kuin hevostalli.net.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kiinnosta hevosen hyvinvointi, niin en ymmärrä miksi siitä pitää kommentoida ikävään sävyyn.
Hevonen ei ole oma, vaan kesäpaikan naapurissa, joten ei edes niin tuttu naapuri eikä hevonen, ja tänään huomasin haavaumat sen turvan molemmin puolin.
Koirilla tai kissoillakaan tuskin kukaan tykkää nähdä haavaumia poskissa ja olla välittämättä niistä.
Koska se on vain hevonen.
Ja koirat on vaan koiria ja kaikki eläimet on vaan eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa semmosta sivustoa kuin hevostalli.net.
Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on vain ihmisiä...
Näin on, niin hyvässä kuin pahassa. Hevonen pn kuitenkin vain hevonen. Hevosta, eikä muitakaan eläimiä voi verrata ihmisiin.
Citronellaöljyä voi laittaa hevosille. Ainakin mun kaverin hevosille käytetään sitä.
Ja jotain apua tuolle hevoselle olisi mielestäni hyvä saada, vaikkei se oma hevonen olekaan, ettei se ihan kokonaan hajota ihoaan kun hinkkaa ilmeisesti kutiavia kohtia seinään.
Mietin sitäkin, voiko kyse olla jostain ihosairaudesta. En tiedä kun en tunne niin hyvin hevosia. Turvan sivuilla olevia alueita se koittaa raaputtaa ja hätistelee tuon tuostakin itikkalaumoja jaloistaan.
Voisikohan niitä alueita rasvata jollain Bepanthenilla, vaikka hevosille onkin ihan omat voiteensa?
Jos olisi vähän enemmän tietoa, niin voisin vinkata naapurille sitten kun hänet näen.