Ongelma narttukoiran kanssa
Ongelmana on se, että urokset hullaantuvat nartusta poikkeuksellisen paljon. Koirapuistoihin ei ole mitään asiaa kun urokset piirittävät narttua ja yrittävät jopa astua. Narttu joutuu istumaan aloillaan, ettei innokkaat pojat pääse tekemään liian läheistä tuttavuutta. Omistajat yrittävät turhaan saada uroksiinsa jotain kontaktia, mutta eivät ne kuule eivätkä nää mitään kiihkoissaan. Saamme paheksuntaa osaksemme, kun muut luulevat nartullamme olevan juoksuajan. Tätä tapahtuu siis silloin kun nartulla ei ole juoksua! Juoksujen aikaan ei tosiaankaan käydä yhtään missään tietenkään. Pidetään myös pitkät varoajat ennen ja jälkeen juoksun.
Harmittaa kun kaikki koiratapahtumat ja puistoilut menee pilalle tämän ongelman takia. Mikä neuvoksi? Kasvattaja ei suositellut sterilointiakaan ainakaan vielä.
Kommentit (9)
Käytä narttu eläinlääkärissä, voi olla esim. virtsatulehdus!
Jotkut nartut on tuollaisia varsinkkin nuorena. Useimmilta lopppuu noin 3 vuoden ikään mennessä.
Pääasia olisi nyt, että se narttu oppii puolustamaan itseään. Menette sinne koirapuistoon, kun siellä on sen kokoisia koiria, joita narttu ei pelkää ja joille uskaltaa ärähtää. Annatte ahdistella (ellei se narttu nyt ole ihan paniikissa ja jähmettynyt toimettomaksi) ja nartun puolustaa itseään. Alkuun se luultavasti vain istahtaa suojellakseen alapäätään, mistä urokset ei kuitenkaan helposti lannistu. Kun sitten asetellaan tassua selälle että saisi hyvän astumisasennon tai nuollaan alapäätä, niin yleensä narttu kuin narttu jossain vaiheessa hermostuu ja rähähtää. Varoitusnäykkää jos ei uskota vieläkään. Puree vähän enemmän ja jahtaa vähän perässäkin jos ei luupää vieläkään usko.
Älkää nyt ihmeessä rajoittako menojanne muuten kuin juoksuaikoina tuon takia. Ei sitä kukaan paheksu koirapuistoissa ja muualla, kunhan sanot itse että sillä ei ole juoksu mutta se on vielä nuori ja vähän tuollainen urosten nenään houkuttava. Mulla on useimmat nartut olleet nuorena tuollaisia, mutta olen harrastanut niiden kanssa koiraharrastuksia ja käynyt koirapuistoissa ihan normaalisti. Yhtä lukuun ottamatta kaikki on oppinut itse ajamaan urokset kimpustaan kun ei ole ihminen hössännyt väliin. Ja esim. koiratapahtumat - harrastuskoirien on pakko oppia pärjäämään sen kanssa että on hyviä hajuja, esim. agilityssä saa ihan juoksuissakin kilpailla. Hyvää treeniä vaan jso on kiinnostavan hajuinen narttu lähellä. Alkeisryhmien jälkeen ovat kyllä itse radasta sen verran kuumana etteivät siltä minkään nartun takia poikkea.
Sterilointi. Kaikki lemmikkikoirat, -kissat, -kanit yms pitäisi leikata niin nuorina kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Käytä narttu eläinlääkärissä, voi olla esim. virtsatulehdus!
20 vuotta olen koiria kasvattanut, eikä tällainen ole koskaan liittynyt mitenkään virtsatulehdukseen eikä muihinkaan sairauksiin. Jotkut nartut vaan on nuorina sellaisia että haisevat kiinnostaville urosten nenään ympäri vuoden. Rauhoittuu sekä iän myötä että sitä myötä kun narttu ei enää näytä niin helposti lähestyttävältä - kun on semmoinen dominoiva itsevarma matriarkka jo niin eipä ne urokset uskalla niin vaan selkään pomppia vaikka tekisi mielikin. Siitä kun tuppaa tulemaan hammasta.
Tätä narttua ei varmaan kannata sitten viedä sen uroskoiran lähelle jonka kanssa nainen meni naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Sterilointi. Kaikki lemmikkikoirat, -kissat, -kanit yms pitäisi leikata niin nuorina kuin mahdollista.
Nyt tämä amerikkalainen hömpötys pois täältä. Suomessa ei useimmat eläinlääkäritkään kannata tällaista vaan useimmiten esim. koiran strerilointi tai kastraatio tehdään vain jos terveyssyyt sitä vaatii, tai vielä aikuisena jatkuvat, aivan selvästi sukupuolihormoneihin liittyvät käytökset (nuoruudessahan tietynlainen yliseksuaalisuus on ihan normaalia). Noilla leikkauksilla on varsin paljon haittavaikutuksia, ei ole mitään syytä niitä tehdä tällaisessa maassa, jossa hallitsemattomasti lisääntyvät koirapopulaatiot ei ole ongelma. Ulkokissat tietysti vähän eri.
Mitä nartullasi on yleensä päällä koirapuistossa? Provoisva pukeutuminen ei ainakaan auta asiaa