Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto ja suunnitteluaika

Vierailija
31.07.2019 |

Mitä se tarkoittaa? Opettajat häipyvät vähän väliä suunnittelemaan. Ryhmän toiminnat kuitenkin suunnitellaan yhdessä ryhmäpalavereissa. Jokainen pienryhmien vastuuaikuisista tekee onan ryhmänsä vasut ja merkkaa läsnäolot jne. Mitä opet siis niin kovasti suunnittelevat?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi vasuja tehdään joka päivä? Tätä minä en ymmärrä, kun ne suunnitelmat kuitenkin on hyvin yleisiä. Silti ryhmän vasuihin menee joka päivä 3 tuntia työaikaa.

Vierailija
2/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vo, eikä mikään lto. Ne ajat jolloin päiväkoti oli joku lasten tarhauspaikka ovat takanapäin. Nykyisin varhaiskasvatetaan. Varhaiskasvatus on suunnitelmallinen opetuksen, kasvatuksen ja tarvittaessa hoidon muodostama kokonaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitti, mitä jargonia. Vasu? Lto? Tuskin kuitenkaan on lämmöntalteenotto, joka on ainoa tietämäni selite tuolle lyhenteelle. Lyhenteet ovat tie hel.. vet.. iin.

Vierailija
4/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vo, eikä mikään lto. Ne ajat jolloin päiväkoti oli joku lasten tarhauspaikka ovat takanapäin. Nykyisin varhaiskasvatetaan. Varhaiskasvatus on suunnitelmallinen opetuksen, kasvatuksen ja tarvittaessa hoidon muodostama kokonaisuus.

Tässä kaupungissa vo nimike tulee käyttöön vasta lähiaikoina. Mutta tämä nimikeasiahan ei vastaa kysymykseeni? Jos ope suunnittelee, niin miksi muiden aikuisten kuitenkin täytyy suunnitella myös ilman erityistä aikaa, huolehtia vasut ja siirtää lasten tiedot eteenpäin? Mitä se ope suunnittelu, joka ei näy ryhmässä, sisältää?

Vierailija
5/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitti, mitä jargonia. Vasu? Lto? Tuskin kuitenkaan on lämmöntalteenotto, joka on ainoa tietämäni selite tuolle lyhenteelle. Lyhenteet ovat tie hel.. vet.. iin.

Juuri näin. Ainoa syy miksi avasin oli otsikko ja luulin että on jostakin rakentamisesta tai remontista kysymys.

Vierailija
6/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, taas tätä samaa. Päivähoito on kyllä eripuraisten naisten riitelypaikka.

Vierailija
7/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntaus on, että lastenhoitajat eivät enää tee varhaiskasvatussuunnitelmia. Olen ope, ja kieltäytyisin tekemästä enää vasuja jos olisin lastenhoitaja, koska nythän opettajilla on lisätty suunnitteluaikaa entisestään (joka on kieltämättä aivan syvältä, mutta valitettavasti oma ammattiliittomme on täysin erkaantunut kentän arjesta...). Jos olet ainona opettajana 24 lapsen ryhmässä, niin siinä on paljon vasuja tehtävänä.

Vierailija
8/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastaukseni tulee nyt sen pohjalta mitä open hommaan kuului päiväkodissa, jossa työskentelin.

- työvuorot ( koska oli pieni päiväkoti tehtiin hyvin tarkasti sen mukaan milloin eka lapsi oli ilmoitettu tulevaksi, vika lähteväksi)

-tuon myötä kolmen viikon jaksoussa vanhempien työvuorojen vastaanottaminen

-ruokatilaukset

- omuen tuokioiden valmistelu mahdollisimman pitkälle ( materiaalit, tilavalmistelut jne)

-kasvunkansiomateriaalien kirjoittaminen/valmistelu

-lapsihavainnoinnin kirjoittaminen ylös

-mahdolliset toimintanallien muutokset

-yhteystyötahoihin kontaktointi ( esim.vanhemmat, koulu, kirjasti, psykologit, lastensuojelu jne)

-neuvolalomakkeiden täyttö

- viikkokirjeiden kirjoittaminen

Olen itse nyt oari vuotta ollut pois päiväkotityöstä, joten varmasti paljon jäi poiskin, ja itse sius en ollut lto tai se vo.

Vierailija
9/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihavainnoinnin kirjoittaminen ylös?

Yhteistyötahoihin kontaktoiminen?

Hirveää kapulakieltä. Joku oikein miettii näitä termejä vai? Puistattavaa.

Vierailija
10/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsihavainnoinnin kirjoittaminen ylös?

Yhteistyötahoihin kontaktoiminen?

Hirveää kapulakieltä. Joku oikein miettii näitä termejä vai? Puistattavaa.

Päiväkotimaailmassa on paljon kapulakieltä😅esim se kamala sana haastava, jota en kyllä ikinä tahtoisi käyttää. Myöskin paljon sanoja, joita ei saa käyttää.

Mutta toivottavasti noista nyt kuitenkin edes vähän tajusi mitä tarkoitin.

Vierailija
11/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vastaukseni tulee nyt sen pohjalta mitä open hommaan kuului päiväkodissa, jossa työskentelin.

- työvuorot ( koska oli pieni päiväkoti tehtiin hyvin tarkasti sen mukaan milloin eka lapsi oli ilmoitettu tulevaksi, vika lähteväksi)

-ruokatilaukset

- omuen tuokioiden valmistelu mahdollisimman pitkälle ( materiaalit, tilavalmistelut jne)

-yhteystyötahoihin kontaktointi ( esim.vanhemmat, koulu, kirjasti, psykologit, lastensuojelu jne)

Olen itse nyt oari vuotta ollut pois päiväkotityöstä, joten varmasti paljon jäi poiskin, ja itse sius en ollut lto tai se vo.

Oliko se vuoropäiväkoti? Meillä on lapsen hoitoajaksi kirjattu klo 6.45 - 17 ja jossain vaiheessa sillä välillä lapsi menee hoitoon ja sieltä noudetaan. En pysty edes 1 vko  aikaisemmin kertomaan, tuleeko lapsi hoitoon klo 7 vai klo 7.15.

Vierailija
12/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ruokatilaukset

Oliko se vuoropäiväkoti? Meillä on lapsen hoitoajaksi kirjattu klo 6.45 - 17 ja jossain vaiheessa sillä välillä lapsi menee hoitoon ja sieltä noudetaan. En pysty edes 1 vko  aikaisemmin kertomaan, tuleeko lapsi hoitoon klo 7 vai klo 7.15.

Ei ollut vuoropäiväkoti. Ja toki meilläkin muutoksia saattoi tulla.

Vierailija
13/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ruokatilaukset

Mihin tarvittiin vanhempien työvuorot? Ymmärtääkseni niitä ei tarvitse kertoa, jos lapsi ei ole vuoropäiväkodissa eli sovittu hoitoaika ratkaisee, ei tarvitse edes olla töissä. Tiedossa olevat vapaat tietty pitää ilmoittaa.

Vierailija
14/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ruokatilaukset

Mihin tarvittiin vanhempien työvuorot? Ymmärtääkseni niitä ei tarvitse kertoa, jos lapsi ei ole vuoropäiväkodissa eli sovittu hoitoaika ratkaisee, ei tarvitse edes olla töissä. Tiedossa olevat vapaat tietty pitää ilmoittaa.

Kuten kirjoitin, meillä oli pieni päiväkoti ja haluttiin parhaimmalla tavalla tehdä työvuorot niin, että mahdollisimman tarkasti vastaisivat sitä milloin lapsia on eniten paikalla.

Siksi ensimmäinen hoitaja tuli juuri samaan aikaan, kun ensimmäinenkin lapsi.

Että olisi mahd. Pitkään paikalla myös iltapäivästä.

Jos jollain oli aina hoidon tarve 6.45-17.00 ei

sitä erikseen tarvinnut ilmoittaa.

Kaupungissamme on myös käytössä tuntiperusteinen laskutus. Tai oli ainakin tuolloin pari vuotta sitten, kun päiväkodissa vielä työskentelin

Vierailija
15/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousun nostelijaa voi kutsua varhaiskasvatuksen opettajaksi, mutta siitä huolimatta hän on vain kurahousun nostelija. Palkkaukseen ei tarvitse tehdä korotuksia. Reilut 2300 on aivan riittävästi lasten kanssa leikkimisestä.

Vierailija
16/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurahousun nostelijaa voi kutsua varhaiskasvatuksen opettajaksi, mutta siitä huolimatta hän on vain kurahousun nostelija. Palkkaukseen ei tarvitse tehdä korotuksia. Reilut 2300 on aivan riittävästi lasten kanssa leikkimisestä.

Minkä ammatin edustaja on näin naiivi?

Vierailija
17/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varhaiskasvatuksen pitää olla nykyään pedagogisesti laadukasta, täytyy ltolle olla aikaa suunnitella tätä laadukasta toimintaa. Ja hyvä että saavat tämän ajan.

Vierailija
18/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ainoa syy miksi avasin oli otsikko ja luulin että on jostakin rakentamisesta tai remontista kysymys.

Olet tyhmä!

Vierailija
19/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen ammattilaiselle kurahousujen nostelukin on pedagoginen tuokio jossa on tilaisuus opettaa lapselle monia varhaiskasvatussuunnitelman mukaisia asioita.

Vierailija
20/39 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska varhaiskasvatuksen pitää olla nykyään pedagogisesti laadukasta, täytyy ltolle olla aikaa suunnitella tätä laadukasta toimintaa. Ja hyvä että saavat tämän ajan.

Naivia... Kukahan ne lapset hoitaa sillä aikaa, kun ketään ei tule ”suunnittelijan” tilalle lapsiryhmään!

Totuus on lisäksi se, että puoletkaan suunnitelmista ei toteudu koska ei ole tarpeeksi resursseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän