Yksinäinen nainen ja omakotitalon rakennuttaminen avaimet käteen -idealla
Löytyykö palstalta ketään, joka olisi yksinelävänä naisena /miehenä rakennuttanut omakotitalon avaimet käteen -periaatteella? Miten selvisitte henkisesti ja rahallisesti? Mitä ongelmia ilmaantui? Mikä sujui paremmin kuin osasitte odottaa? Millainen lopputulos ja millainen elämänne nyt on?
Suunnittelen ja pohdin asiaa vakavasti, joten olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Kiitos jo etukäteen vastauksista, asiallisista, pyydän.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus Älvsbyhusin olen rakennuttanut. Mulla oli enenn pieni mummonmökki, mutta kun siitä löytyi kosteusvaurion lisäksi vakava perustusvika, niin että talo tulisi kallistumaan yhä enemmän, oli selvää ettei sitä tölliä kannata kunnostaa. Tontti sen sijaan oli aivan loistava joten vanha tölli purkuun ja uusi tilalle.
Yksin asuvana minulla ei ollut varaa mihinkään unelmataloihin, vaikka suht hyvä palkka it-alalla onkin. Se oli suunnilleen että pienintä, halvinta ja vaivattominta mitä avaimet käteen saa. 75 neliöinen Älvsbytalojen malli sitten tuli valittua. Eipä siinä prosessissa mitään ihmeempää vaikeutta ollut, kun oli tosiaan avaimet käteen ja tonttini on kaava-alueen ulkopuolella eli ei ollut sellaisia tiukkoja vaatimuksia kuin kaava-alueilla joskus on että tyyliin katon värit ja muodotkin on määrätty että mitä saa rakentaa.
Paljon tuollainen maksoi?
Ap tässä. Kiitos vastauksestasi!
Joku muu kysyikin, mitä talosi tuli maksamaan, noin suurinpiirtein?
Miten tarkistelit prosessin etenmistä? Jouduitko olemaan kovinkin tiukkana vai oliko sinulla todella luotettavia rakennusalan ihmisiä tekemässä hommaa?
Ihmettelen rakentamisen heikkoa laatua. Tahtoisin vähemmän, mutta parempaa. Mistään ei löydy valmiina riittävän hyvää.
Ottaisin mieluummin paikallaan rakennetun 49 m2 kivitalon garaniittitasoilla, puusepän tekemällä keittiöllä, varmalla perustuksella ja veden ja äänen eristävyydellä, painovoimaisesti tarvittaessa toimivana, mutta myös ilmaa koneellisesti puhdistavana, vähällä mutta laadukkaalla tekniikalla, maakellarilla yms isolla omalla tontilla kuin 200 neliötä nykytaloa!
Rakennutan parhaillaan mökkiä. Luin paljon nettiartikkeleita ja -keskusteluja aiheesta ja pari kirjaa ennenkuin ostin mökkipaketin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus Älvsbyhusin olen rakennuttanut. Mulla oli enenn pieni mummonmökki, mutta kun siitä löytyi kosteusvaurion lisäksi vakava perustusvika, niin että talo tulisi kallistumaan yhä enemmän, oli selvää ettei sitä tölliä kannata kunnostaa. Tontti sen sijaan oli aivan loistava joten vanha tölli purkuun ja uusi tilalle.
Yksin asuvana minulla ei ollut varaa mihinkään unelmataloihin, vaikka suht hyvä palkka it-alalla onkin. Se oli suunnilleen että pienintä, halvinta ja vaivattominta mitä avaimet käteen saa. 75 neliöinen Älvsbytalojen malli sitten tuli valittua. Eipä siinä prosessissa mitään ihmeempää vaikeutta ollut, kun oli tosiaan avaimet käteen ja tonttini on kaava-alueen ulkopuolella eli ei ollut sellaisia tiukkoja vaatimuksia kuin kaava-alueilla joskus on että tyyliin katon värit ja muodotkin on määrätty että mitä saa rakentaa.
Voin minäkin suositella, hyviä taloja jonka ammattilaisetkin tietää, joillain ennakkoasenteita tai haukkuvat kun esim. otettu tuttuja tekemään hommia (päin peetä) ja sitten syytetään valmistajaa. On nykyään ainakin teknisesti hyvä ja edulliset asumiskulut, ei näytä kivilinnalta mutta hyvä perustalo. Käsittääkseni myös hinta pitää, ainoat on sitten ne budjetissa mitkä ei kuulu valmistajalle, sanoisin että +40.000 saa ainakin vähintään varata talon päälle. Kastellia en ostaisi ikinä. Tulee älvsby vielä meillekin, kiva asua huolettomasti ja ei tarvii lopun ikää olla veloissa, jää muuhunkin rahaa. Kelpaahan nuo ruotsalaisillekin ja Norjassa.
Muista ostaa myös tontti, sähkö ja vesiliittymät jne. Jos ei ole valmiiksi.
Rakentamisessa ei ole olemassa mitään "avaimet käteen" toimituksia. Rakentaminen on aina niin iso projekti, että lainsäätäjä on laittanut rakennushankkeiden ryhtyvän aina vastuulliseksi aika monista asioista. Käytännössä tuo on siis se henkilö joka sen rakentamisen maksaa, eli siis sama joka säästäisi jos huijattaisiin.
Valvonta astuu on ehdoton ja henkilökohtainen. Olet loppupeleissä vastuussa niin työturvallisuudesta kuin teknisestä laadusta. Lisäksi on tietenkin aikamoinen määrä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tarkistelit prosessin etenmistä? Jouduitko olemaan kovinkin tiukkana vai oliko sinulla todella luotettavia rakennusalan ihmisiä tekemässä hommaa?
Se riittää kun on hyvä mestari. Hyvä talofirma jos on niin kyllä ne oman osuutensa hoitaa kunnolla. Eri juttu on sitten maatöiden teetätys ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riittää kun on hyvä mestari. Hyvä talofirma jos on niin kyllä ne oman osuutensa hoitaa kunnolla. Eri juttu on sitten maatöiden teetätys ym.
Tämän kirjoittajan ammattitaitoa kuvastaa hyvin tuo, ettei tiedä mitä on maanrakennustyöt.
Ei ole helppo projekti. Miksikö, no on hurjan vaikeaa saada hyviä tekijöitä. Luvataan tehdä ja jälleen luvataan, työt edistyy syystä tai toisesta hitaasti. Jos joku juttu menee kerralla niin sanotusti nappiin ,saat vetää ruksin seinää. Kaikki asiat pitää kolme kertaa vähintään varmistaa. Mihinkään ei voi luottaa.
Vaatii pitkää pinnaa ja ylimääräistä rahaa. Minulla oli ja nyt olen upean talon omistaja ja nautin vaivan näöstä..
Ei se ole mahdollista. Aina takaa löytyy kuitenkin mies, jos ei pinpiltä niin isä, veli tai joku muu.
Tällä hetkellä ei muuten omakotitalon rakennuttamisesta ole mitään järkeä, ainakaan jos joudut miettimään rahaa. Niitä on ihan liikaa myynnissä suurimmassa osassa Suomea, eli sen talon arvo on pienempi mitä sen rakentamiseen menee. Muutamassa kasvukeskuksessa tontit ja liittymät maksaa kuusinumeroisia summia ja siihen vielä rakentaminen päälle.
Jossain ympäryskunnassa tuon voi saada toimimaan, mutta suosittelen katsomaan vanhoja ensin.
Varaa nyt alustavasti pelkkään rakentamiseen 3000€/M2 + alv 24%, eli 3750€ neliömetriä kohden. Tuosta on mahdollista hiukan tinkiä, mutta lähde tekemään alustavaa suunnittelua tuon mukaan. Matkan varrella kuluja tulee ainoastaan lisää, siellä ei tule sellaisia keksintöjä etteikö jotain rakennuksissa tarvitsekaan rakentaa, eikä ne materiaaliltaan helpolla muutu halvemmaksi.
Lisäksi tarvitset tontin, liittymät (sähkö, vesi, viemäri, valokuitu), maanrakennus, rakennuslupa, suunnittelut ja työnjohto. Noista muista on vaikea sanoa mitään, mutta työnjohtoon kannattaa panna kymppitonni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo projekti. Miksikö, no on hurjan vaikeaa saada hyviä tekijöitä. Luvataan tehdä ja jälleen luvataan, työt edistyy syystä tai toisesta hitaasti. Jos joku juttu menee kerralla niin sanotusti nappiin ,saat vetää ruksin seinää. Kaikki asiat pitää kolme kertaa vähintään varmistaa. Mihinkään ei voi luottaa.
Vaatii pitkää pinnaa ja ylimääräistä rahaa. Minulla oli ja nyt olen upean talon omistaja ja nautin vaivan näöstä..
Yleensä osaavat rakentajat on keskikokoisissa rakennusliikkeiden töissä. Niissä on mukava olla hommissa ja saa oikeaa palkkaa ja ajallaan. Isoilla on halvimmat ulkomaalaiset. Kertarakennuttajille hommia tekee vain ne ketkä ei firmoille kelpaa ja yleensä se kertarakennuttaja valitsee niistä sen halvimman. Arvaa miksi homma kusee.
En missään tapauksessa suosittele Älvsby taloa. Lue netistä lisää. Ei ikinä. Kysy mieluummin, vaikka Teijo talojen tarjousta, tuskin hinnassa paljon eroa, mutta laadussa on.
Valmistalon pysytyksestä en tosin itse käyttäisi sanaa "rakennuttaminen", se talo on rakennettu jo tehtaalla ja jäljellä on pystytys.
Itse ottaisin hyvän rakennusmestarin ja kävisin asioita sellaisen kanssa lävitse. Hän olisi se vastuussa oleva osapuoli ja palkkaisi ihmiset tekemään asiat. Paperit kaikki kuntoon ennen projektin alkua, jotta tiedetään missä hintaluokassa pysytään. Toki kalliimmaksi tulee, kuin nämä Älvsby "talot". On muuten tosi rumakin tuo. Ärsyttää, kun omalle tielle tuli kaksi noita, laskevat alueen hintatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei muuten omakotitalon rakennuttamisesta ole mitään järkeä, ainakaan jos joudut miettimään rahaa. Niitä on ihan liikaa myynnissä suurimmassa osassa Suomea, eli sen talon arvo on pienempi mitä sen rakentamiseen menee. Muutamassa kasvukeskuksessa tontit ja liittymät maksaa kuusinumeroisia summia ja siihen vielä rakentaminen päälle.
Jossain ympäryskunnassa tuon voi saada toimimaan, mutta suosittelen katsomaan vanhoja ensin.
Varmasti näin on, jos pelkästään taloudelliselta kannalta ajattelee, sitä en epäile yhtään. Me rakensimme upouuden, kun valmiiden markkinoilta ei tuntunut vuosien (!) etsimisen jälkeen löytyvän sitä mitä haluttiin. Talo sijaitsee pikkukunnassa Pohjois-Pohjanmaalla, eli se ei missään tapauksessa ole hyvä sijoitus. Mutta se on meidän koti, ja koti on niin tärkeä asia, ettei siinä voi tuijotella pelkästään euroja ja tuotto-odotuskäyriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kirjoittajan ammattitaitoa kuvastaa hyvin tuo, ettei tiedä mitä on maanrakennustyöt.
Mistä mahdat niin päätellä? Meillä kyllä talofirmalle ei kuulunut maatyöt niin ne piti itse hommata ja maksaa? Meillä oli myös osaava mestari ylipäänsä mukana projektissa. Sanoisin että kannattaa olla tarkkana muissa hommissa mitkä itse teetättää, että tekee järkeviä valintoja. Esim. naapurin maatyöt maksoi n. 30.000,meillä reilu 10.000, yhtä helppo tontti. Se ero hinnan lisäksi että naapurin salaojat on päin peetä, meillä kaikki tehty hyvin. Ei aina kannata siis ottaa ehkä paikallista kallista vaan selvittää kuka on oikeasti hyvä. Joskus ei tarvitse maksaa matkoista niin kuluja kun tekevät hommia lähellä, siis nämä mitä halutaan tekemään muuallekin Suomeen. Minä en tiedä kaikesta kaikkea, mutta talo on otettu valmispakettina ja hyvin tyytyväinen olen, ei mitään valittamista. Minulla on lähipiirissä myös 2 rakennusalan henkilöä, mieskin asioista hyvin tietää. Sanoisin ettei myöskään aina halvin kannata, esim. sähkömies otettiin tallia varten niin edullisempi tiesi vähemmän kuin itse ja empi miten toteuttaisi homman, isommasta firmasta otettiin sitten henkilö joka tiesi kunnolla ja hommat sujuikin nopeasti ja sovitusti.
Täällä sanottiin että uuden rakennus ei kannattaisi taloudellisesti, se riippuu kuinka paljon lyö rahaa matskuihin. Me tehtiin edellisellä 30.000 voittoa että kyllä vaan kannatti, paljon toki tehtiin itsekin eikä maksettu kaikista hommista ulkopuoliselle. Plus asuttiin halvemmalla kuin edellisessä uudessa osakkeessa. Väittäisin siis että ihan hyvin asiat hoidettu, vaikka joku päätteli ettei mitään mistään tiedä ja rakentaminen ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa suosittele Älvsby taloa. Lue netistä lisää. Ei ikinä. Kysy mieluummin, vaikka Teijo talojen tarjousta, tuskin hinnassa paljon eroa, mutta laadussa on.
Valmistalon pysytyksestä en tosin itse käyttäisi sanaa "rakennuttaminen", se talo on rakennettu jo tehtaalla ja jäljellä on pystytys.
Itse ottaisin hyvän rakennusmestarin ja kävisin asioita sellaisen kanssa lävitse. Hän olisi se vastuussa oleva osapuoli ja palkkaisi ihmiset tekemään asiat. Paperit kaikki kuntoon ennen projektin alkua, jotta tiedetään missä hintaluokassa pysytään. Toki kalliimmaksi tulee, kuin nämä Älvsby "talot". On muuten tosi rumakin tuo. Ärsyttää, kun omalle tielle tuli kaksi noita, laskevat alueen hintatasoa.
Niin eli et ole itse sellaista ostanut joten olet samanlainen parjaaja kuin muut:) kumma kun heillä on tyytyväisimmät asiakkaat ja talot kelpaa norjalaisillekin. Viimeinen lause paljastaa ettet ole paljon itse kokemusta hankkinut vaan olet juuri niitä trolleja:D. Mitä vikaa on perinteisessä talossa, ei ne nykyisetkään kauan ole muodissa jos eivät ole ajattomia.
Se on jännä ilmiö tuo että joillain on tarve haukkua jotain mistä eivät itse mitään tiedä, hauskoja on juuri nettiparjaajat jotka usein paljastavat tietämättömyydellään etteivät oikeasti tiedä asiasta mitään. Kai se toisia sitten sapettaa kun toiset voi asua tyytyväisinä halvemmalla ja itsellä on 300.000-> talo jossa 100 rakennusvirhettä;) Kannustalo ainakin menetti maineensa ja Kastelli, Jetta varmaan ainoa jonka uskaltaisi Älvsbyn lisäksi ostaa. Ei kai tuohon haukkumiseen muutakaan syytä ole. Ps. niiden valituksia ei lasketa jotka itse per*eilee hommia ja syyttää siitä firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mahdollista. Aina takaa löytyy kuitenkin mies, jos ei pinpiltä niin isä, veli tai joku muu.
Että semmoista. Heti aamusta nuppi sekaisin.