Kuinka usein sterkatun käytävä gynellä +40-vuotiaana?
Kommentit (13)
Ei koskaan tai vaikkapa vain seulontojen yhteydessä, jos ei ole erityistä vaivaa, huolta tai kysymyksiä lääkärille.
Ootko tosissas? MItkä on niitä erityisiä vaivoja tai huolia?
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan tai vaikkapa vain seulontojen yhteydessä, jos ei ole erityistä vaivaa, huolta tai kysymyksiä lääkärille.
Mut on steriloitu 30-vuotiaana, kerran olen sen jälkeen käynyt papa-kokeessa. Ikää nyt 38. Miksi sinne pitäisi mennä jos mikään ei vaivaa?
No eiks ne papa-seulonnat pitäis tehdä tiuhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissas? MItkä on niitä erityisiä vaivoja tai huolia?
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat juuri niitä huolia ja vaivoja, joista haluaa kysyä lääkäriltä,. Ei niitä voi luetella toisen puolesta.
Silloin jos on vaivoja. Muuten riittää ne joukkotarkastuksen PAPA-kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Mut on steriloitu 30-vuotiaana, kerran olen sen jälkeen käynyt papa-kokeessa. Ikää nyt 38. Miksi sinne pitäisi mennä jos mikään ei vaivaa?
Juuri näin.
Voihan siellä toki käydä miten usein vain itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan lääketieteellistä perustetta mennä. Mutta jotkut gynet on rahanahneuksissaan onnistuneet markkinoimaan että pitäisi käydä joka vuosi perustarkastuksessa ja joka toinen vuosi ottaa PAPA.
Seulonnat on kyllä liian harvoin.
Mä olen 39-vuotias ja tajusin juuri, että alakerta on tsekattu viimeksi kuopuksen synnytyksen jälkitarkastuksessa 8 vuotta sitten. Papa-kokeessa kävin 35-vuotiaana. Ei ole hormonaalista ehkäisyä. Olisiko kuitenkin syytä käydä säännöllisesti gynellä?
Vierailija kirjoitti:
Sterkattu...
Hyvä on.
Sterattu.
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sterkattu...
Hyvä on.
Sterattu.
Sterkattu...