Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että kuolemanrangaistus poistettiin vasta vuonna 1972 Suomessa?

Vierailija
29.07.2019 |

Kuolemanrangaistus pois vasta 1972
Vuonna 1949 Suomessa tuli voimaan lainmuutos, jonka mukaan kuolemanrangaistus rauhanaikana kiellettiin.

Kun kuolemanrangaistuksen poistamisesta kokonaan rangaistusjärjestelmästä äänestettiin eduskunnassa vuonna 1972, osa SMP:n ja kokoomuksen kansanedustajista vastusti sen täydellistä poistamista.

Wikipedia

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sodanaikainen otetaan taas käyttöön, jos sota syttyy.

Sota-aikaan sitä perusteltiin sillä, että ei voi olla oikein, että osa lipeää rintamilta kun toiset asettavat henkensä vaaraan.

Eli pakotetaan ihmiset tappamaan toisiaan, huikeaa.

Miettikää nyt.

Kaksi armeijaa ja molemmilla sama pelote käytössä.

Mikä on lopputulos?

No toistensa lahtaaminen vaikka juuri ketään niistä soltuista ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa koko touhu, mutta pakko on koska muuten tulee nappi omaan otsaan.

On se huikeaa.

Mitäs itse tekisit poliitikkona, jos sodasta alkaisi väki häippästä kun ei huvita enää olla vaarallisessa paikassa.

Vankila ei tuossa auta. Siellä ei ole sitä vaaraa. Se on lepokoti. Siviilihommat ei auta, kun paras ikäluokka nyt vaan on pistettävä sotaan.

Mitä tekisin poliitikkona? No en käskisi ketään ampumaan toista ihmistä. Näin kun kaikki poliitikot toimisivat niin sotia olisi aika paljon vähemmän.

Itse olen ainaskin ihminen kuka ei suostu ampumaan itselleen tuntematonta tai tuttua ihmistä toisen ihmisen käskystä. Näin kun kaikki ajattelisivat niin ei olisi sotia.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin ja sanon sen taas:

Jos kukaan ei hyökkää niin kenenkään ei tarvitse puolustautua.

Vaan miten estää sitä itseään vahvemmaksi luulevaa hyökkäämästä, jos se sillä saa oleellisia etuja?

Suomeen ei ole koskaan hyökätty itsemme vuoksi, vaan olemme aina olleet suuremman sodan jokin pieni sivujuoni.

Vierailija
22/24 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sodanaikainen otetaan taas käyttöön, jos sota syttyy.

Sota-aikaan sitä perusteltiin sillä, että ei voi olla oikein, että osa lipeää rintamilta kun toiset asettavat henkensä vaaraan.

Eli pakotetaan ihmiset tappamaan toisiaan, huikeaa.

Miettikää nyt.

Kaksi armeijaa ja molemmilla sama pelote käytössä.

Mikä on lopputulos?

No toistensa lahtaaminen vaikka juuri ketään niistä soltuista ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa koko touhu, mutta pakko on koska muuten tulee nappi omaan otsaan.

On se huikeaa.

Mitäs itse tekisit poliitikkona, jos sodasta alkaisi väki häippästä kun ei huvita enää olla vaarallisessa paikassa.

Vankila ei tuossa auta. Siellä ei ole sitä vaaraa. Se on lepokoti. Siviilihommat ei auta, kun paras ikäluokka nyt vaan on pistettävä sotaan.

Mitä tekisin poliitikkona? No en käskisi ketään ampumaan toista ihmistä. Näin kun kaikki poliitikot toimisivat niin sotia olisi aika paljon vähemmän.

Itse olen ainaskin ihminen kuka ei suostu ampumaan itselleen tuntematonta tai tuttua ihmistä toisen ihmisen käskystä. Näin kun kaikki ajattelisivat niin ei olisi sotia.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin ja sanon sen taas:

Jos kukaan ei hyökkää niin kenenkään ei tarvitse puolustautua.

Vaan miten estää sitä itseään vahvemmaksi luulevaa hyökkäämästä, jos se sillä saa oleellisia etuja?

Suomeen ei ole koskaan hyökätty itsemme vuoksi, vaan olemme aina olleet suuremman sodan jokin pieni sivujuoni.

Ihmiskunnan ja ihmisen täytyy kehittyä, kokea evoluutio. Sillä sen saa estettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, mutta tiesitkö myös että laissa on edelleen viittaus kuolemantuomioon?

https://yle.fi/uutiset/3-6970493

Vierailija
24/24 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla voi katsoa milloin kuolemanrangaistus on missäkin maassa laista poistettu:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_by_country#Abolition_c…

Suomessahan tuo tapahtui varsin aikaisin verrattuna muihin Euroopan maihin. Esim. Blgiassa kuolemanrangaistuksesta luovuttiin vasta vuonna 1996 ja Iso-Britanniassa vuonna 1998.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi