Lapsi ei pääsekään 2v. odotuksen jälkeen terapiaan.
Olen todella turhautunut. Lapsellani on ollut puheentuoton vaikeuksia aina ja nyt 4-vuotiaana tilanne on hieman edistynyt, mutta puhe on vielä tosi epäselvää. Lasta on tutkittu neurologisella ja diagnosoitu kehityksellinen dyspraksia sekä tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Lastenneurologia, toimintaterapeuttia ja puheterapeuttia myöden on lausunnot ja suositukset puhe- sekä toimintaterapiasta.
Nyt tuli sitten kelalta hylky kumpaankin terapiaan. Tässäkö tää nyt sitten vaan oli?!? Aivan epätodellista, että lapsi josta olisi varmasti kuntoutettavissa tuottelias veronmaksaja hylätään näin. Tekee mieli muuttaa hevon h**vettiin tästä maasta missä maksat muiden lapsia auttamalla veroja ja sitten et saa omalle lapsellesi tukea.
Onko kellään käynyt vastaavaa? Tuleeko minun vain luovuttaa vai onko tässä jotain tehtävissä?
Kommentit (42)
Tee niin kuin tekisit niissä mainitsemissasi muissa maissa, eli maksa terapia itse.
Kela on tiukentanut kriteereitä. Ei lapsi ilman terapiaa voi jäädä. Selvitä onko mahdollista saada palveluseteliä tai maksusitoumusta yksityiselle. Viimekädessä oma kunta on velvollinen sen järjestämään omana palveluna. Päätöksestä voi toki vielä tehdä valituksen. Mutta terapia täytyy järjestyä. Kela maksaa kyllä takautuvasti maksavalle taholle, jos valitus läpi menee.
T.terapeutti
Eikö lasten terapiat makseta julkisesta terveydenhuollosta? Ei liity kelaan mitenkään.
Maksat itse jos koet asian tärkeäksi. Onhan se sijoitus lapsesi tulevaisuuteen.
1) Tee valitus. Joskus ne menee läpi, joskus ei.
2) Ota yhteyttä lääkäriin (osastoon), jossa kävitte. Suositteleva taho on nimittäin järjestämisvelvollinen. Eli vaikka ette saaneet terapiaa kelasta, voitte saada sitä erikoissairaanhoidon tai perusterveydenhuollon mksamana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasten terapiat makseta julkisesta terveydenhuollosta? Ei liity kelaan mitenkään.
Mun kolme lastani ovat saaneet kunnallisesta neuvolasta lähetteen kunnalliselle puheterapeutille, ja se on ollut ilmaista. Mutta jos yksityinen lääkäri alkaa kirjoitella lähetteitä yksityiselle terapeutille, niin tietenkään ei ole julkinen piikki automaattisesti auki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kela monta kertaa terapiat maksaa.
Vain, jos lapsi ei kuulu erikoissairaanhoidon piiriin asian kanssa, julkinen maksaa.
Tosin meillä esimerkiksi terveyskeskus teki maksusitoumuksen yksityiselle, kun eihän esimerkiksi puheterapiaa noin vaan kaupungin piikkiinkään saa, kun ei niitä ole.
Arviointivastuu on perusterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa, hoidon voi tarvittaessa ostaa sitten yksityiseltä. Näin ainakin meidän organisaatiossa. Kela maksaa kuntoutuksen kun kriteerit täyttyy. On kyseessä sitten vaikeavamma, laaja alaiset kehitykselliset vaikeudet, vaikea hoitoisuus ym.
Kiitos kaikille vastauksistanne.
Tietääkö kukaan missä hintaluokassa menee yksityisten palveluntuottajien taksat?
Luin jostain että valitusprosessissa kelalle menee vuosia et en kyl tiedä lähdenkö siihen. Toki olen vielä yhteydessä tutkineeseen osastoon jos he osaisi jtn vinkata.
Ap
Mikä oli hylyn syy? Siis mitä Kelan päätöksessä lukee? Paljon riippuu myös siitä, miten lääkärin ja terapeuttien lausunnot on kirjoitettu, onko avattu tarpeeksi sitä, miksi terapia on välttämätön lapsen kehityksen takia? Ja miten avasit itse asiaa hakemuksessa? Hakemuksessa ei kannata kaunistella mitään, vaan kuvailla asia niinkuin se on huonoinpana hetkenä. Nyt heti hoitavaan tahoon yhteys ja uudet lausunnot ja hakemukset, joissa asia tulee selväksi. Ja teille "maksa itse" -huutelijoille tiedoksi, että Suomessa on aika mahdotonta saada terapiaa lapselle itse maksaen. Toiminta-, puhe- ynm. terapeutit ottavat asiakkaat julkisen puolen lähetteillä ja kelan maksusitoumuksilla, eivät mielellään ota "sivusta" itse maksavia. Maksusitoumuksen saatuaankin voi joutua odottamaan vapautuvaa terapeuttia useita kuukausia. Terapeutteja ja vapaita aikoja ei vain ole tarpeeksi.
Perusteina on se ettei selvitykset osoita tarpeeksi vaikeuksia arjen toiminnoissa suoriutumisessa. Puhehäiriö diagnoosin puuttuminen on myös perusteena. Eli kai erikoissairaanhoidossa on vaan tehty niin huonot lausunnot ettei nyt terapiaa tule. Outoa koska lastenneurolla verkostopaltsussa kaikki nuo tahot piti itsestäänselvänä että terapian tarvetta on ja se alkaa. Oisivatpa kertoneet meille että se on vaan heidän näkemys eikä sitä itse terapiaa tod.näk. saa
Onneksi me vanhemmat sentään ymmärretään tuota lasta niin tuleepahan kuulluksi siltä osin.
Ja tosiaan yksityisen hintoja en löytänyt. Tuskin meillä olisi edes varaa yksityiseen terapiaan. Ja juu en ole täysin luovuttanut. Tavoittelen vielä sossua kenen kanssa hakemukset sairaalassa täytettiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan missä hintaluokassa menee yksityisten palveluntuottajien taksat?
Luin jostain että valitusprosessissa kelalle menee vuosia et en kyl tiedä lähdenkö siihen. Toki olen vielä yhteydessä tutkineeseen osastoon jos he osaisi jtn vinkata.
Ap
Jos lapsi on tutkittu erikoissairaanhoidossa, ja lääkäri suosittelee terapiaa, niin kelan kuuluu se maksaa. Nyt hakemuksessa tai lausunnossa on joku virhe, jos kela on evännyt terapian. Ja kelan lausunnossa täytyy käydä ilmi, miksi terapiaa ei ole myönnetty. Hoitava taho (erikoissairaanhoidon osasto?) on vastuussa siitä, että lapsi saa tarvitsemansa terapian. Eli joko ap:n tarina on keksitty tai sitten hakemuksessa virhe.
Lapsemme oli vaikee oppi ärrää ja koulun erityidopen opetus oli surkeaa. Veimme itse kustantsen puheterapeutille. En muista mitä maksoi. Kävi siellä varmaan 8-10 kertaa. Ei oppinut. No, oppi myöhemmin ihan itsekseen.
Hänellä on myös lukihäiriö. Myös lievää tarkkaavaisuuden pulmaa. Sai kunnalta maksusitoumuksen neuropsykologiseen kuntoutukseen. Kävi siellä monta monituista kertaa. En tiedä, oliko mitään apua. Kamalasti oli kuskaamista.
Lukihäiriö ei ilmennyt lukiseulassa, mutta vaadimme koulupsykologin tutkimaan ja diagnoosi oli selvä.
Terapiat on loppu vuotta 3 vuotta sitten. Lukiossa on. Itseohjautuvuus ei ole kovin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsemme oli vaikee oppi ärrää ja koulun erityidopen opetus oli surkeaa. Veimme itse kustantsen puheterapeutille. En muista mitä maksoi. Kävi siellä varmaan 8-10 kertaa. Ei oppinut. No, oppi myöhemmin ihan itsekseen.
Hänellä on myös lukihäiriö. Myös lievää tarkkaavaisuuden pulmaa. Sai kunnalta maksusitoumuksen neuropsykologiseen kuntoutukseen. Kävi siellä monta monituista kertaa. En tiedä, oliko mitään apua. Kamalasti oli kuskaamista.
Lukihäiriö ei ilmennyt lukiseulassa, mutta vaadimme koulupsykologin tutkimaan ja diagnoosi oli selvä.
Terapiat on loppu vuotta 3 vuotta sitten. Lukiossa on. Itseohjautuvuus ei ole kovin hyvää.
Oleellinen unohtui. Se hinta. Ostimme pari kertaa itse maksaen myös neuropsykologia.
Ei ollut halpaa. Jotain 115 euroa/45 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolme lastani ovat saaneet kunnallisesta neuvolasta lähetteen kunnalliselle puheterapeutille, ja se on ollut ilmaista. Mutta jos yksityinen lääkäri alkaa kirjoitella lähetteitä yksityiselle terapeutille, niin tietenkään ei ole julkinen piikki automaattisesti auki.
Silloin se terapia haetaan julkisen kautta. Ei yksityislääkäriltä. Meillä on kyllä hyvä erikoissairaanhoito ja lapset saa kaiken tarvitsemansa houdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kela monta kertaa terapiat maksaa.
Vain, jos lapsi ei kuulu erikoissairaanhoidon piiriin asian kanssa, julkinen maksaa.
Tosin meillä esimerkiksi terveyskeskus teki maksusitoumuksen yksityiselle, kun eihän esimerkiksi puheterapiaa noin vaan kaupungin piikkiinkään saa, kun ei niitä ole.
Millä perusteella maksaisi? Lasten hoitovastuu on erikoissairaanhoidolla. Lääkinnällinen kelan kuntoutus on yli 16-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos lapsi on tutkittu erikoissairaanhoidossa, ja lääkäri suosittelee terapiaa, niin kelan kuuluu se maksaa. Nyt hakemuksessa tai lausunnossa on joku virhe, jos kela on evännyt terapian. Ja kelan lausunnossa täytyy käydä ilmi, miksi terapiaa ei ole myönnetty. Hoitava taho (erikoissairaanhoidon osasto?) on vastuussa siitä, että lapsi saa tarvitsemansa terapian. Eli joko ap:n tarina on keksitty tai sitten hakemuksessa virhe.
Ei vaan erikoissairaanhouto sen maksaa.
Ap, tsemppiä, toivottavasti tarpeellinen apu lapsellesi järjestyy.
Meillä vaakalaudalla terapian jatkuminen, kun tosiaan monien terapeuttien asiakkaaksi on jonoja.
Kiitos tsempeista. Niin ja uskokaa tai älkää en ole tätä keksinyt. Voi kun olisinkin. Luin vielä noita lausuntoja läpi. Kyllä puheterapeutti oli aika lievästi asiat ilmaissut vaikka sitten lausunnon lopussa suosittaakin terapiaa. Ja tosiaan sossun kanssa on hakemukset tehty että luulisi ammattilaisen osaavan. Lastenneur. erikoislääkäri oli vielä kirjannut että vuoden päästä seuranta neurolla, jossa lausunnot puhe- ja toimintaterapiasta. Eli aika kova luotto on hällä ollut omaan lausuntoonsa.
Ap
Tee valitus kelaan ja soita sairaalaan sosiaalityöntekijälle, perusteet ovat kuitenkin kovat ja pitäisi myöntää.