Miten saada taottua aikuisen päähän, että koira tulee lenkkeilyttää aamulla ennen töihin lähtöä?
Tyttärellä ollut 3 vuotta koira ja lähes joka päivä on tehnyt tuhojaan ja tarpeita sisälle. Olen joutunut tähän mennessä ostamaan 2 sohvaa, seuraavaa en osta, kun ei kirppissohvat kelpaa. Ongelma on selkeä: tytär käyttää vaan pissalla koiran ennen töihin lähtöä. Ei kuulemma jaksa herätä, vaikka kymmeneksi vasta menee töihin. Koira on isoa rotua ja uros, joten tietenkin rakko tarvitsee useamman tyhjennyksen/ulkoilutus. Tyttärestä tullut aikuisena saamaton, ei hän kotona asuessaan ollut noin vastuuton. Mitä tehä vai pitääkö tehdä mitään?
Kommentit (161)
Suosittelen kyllä reippaita aamulenkkejä kaikille, vähintään sen puoli runtia. Siitä lähtee päivä mukavasti käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia haluan omistaa vain tyttökoiria.
Sano lapsellesi, että poika koiran täytyy tehdä aamulla 10 pisua. Pojalla rakon tyhjeneminen vaatii 10 kertaa. Tytöllä kerran.
Meidän tyttö koira käy takaovesta vain nopeasti pikapissalla aamulla. Ei jaksa lenkittää.
(kai tää on oikea tieto)
Joopa joo. Samallain ne tytötkin pitää lenkittää siinä missä uroksetkin. Tyhmä lehmä.
Kyllä ainakin tytölle riittää pikapissa takaovesta aamulla!
Pidemmät lenkit sitten illalla.
Sulta pitäis ottaa koira pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömät tai sairaat tai koti-ihmiset ovat ainoat, jotka olisivat oikeutettuja koiran pitämiseen? Miten työssäkäyvä voi hoitaa koiraa muuten kuin pitämällä sitä yksin päivän? Sanokaa ratkaisuja älkääkä vain jankuttako että ei koiraa tuollaisille.
Joo, mun mielestä esim. yksinasuvan työssäkäyvän ihmisen ei oikeastaan edes pitäisi ottaa koiraa. Mitä elämää koiran on olla yksinään jossakin kämpässä odottamassa isäntäänsä suurimman osan päivästä?
Meillä lenkkeilytetään minimissään neljä kertaa päivässä koiraa, ja todellakin se neljä on minimi. Usein koiramme saa 5-6x lenkkeilyä päivässä. Ensin aamulla ennen toihin lähtöä klo 6.30 käytän koiran 15-20 min aamulenkillä. Sitten mies käyttää koiran ennen iltavuoroon menoa n klo 11 puolen tunnin lenkillä. Kun jompi kumpi lapsista tulee koluusta, niin taas koiran ulkoilutus n. klo 14-15. Se on yleensä 15min pikalenkki. Kun tulen itse töistä niin käytän koiran taas paremmalla n. 45-60min lenkillä n. klo 17-18. Sitten vielä iltalenkki n. klo 21. Se voi olla pikalenkki tyyliin 10 min tai jos miestä huvittaa iltavuoron jälkeen ulkoilla pidempään niin sitten lenkki voi olla vaikkapa puoli tuntia. Ja meillä on pieni 8v ikäinen narttukoira. Eikä ole koskaan tehnyt tuhoja tylsyyttään.
Tuntuu järkyttävältä, että otetaan koira, mutta ei ymmärretä että koira on laumaeläin eli tarvitsee seuraa ja riittävästi liikuntaa sekä aktiviteetteja.
No aika vähän kyllä sun koira saa liikuntaa. Eihän tuo riitä mihinkään. Mun mielestä minä taan minimin koirieni kanssa eli aamulla viiden aikaan noin 1,5 tunnin lenkki, töiden jälkeen viiden maissa puolen tunnin pissatuslenkki ennen kuin alan laittaa lapsille ruokaa, illalla vielä 9 maissa se sama 1,5 tunnin lenkki ja siinä välissä saavat olla aidatulla pihalla hulmuamassa keskenään. Lenkeistä tulee kävelyä sellainen parikymmentä kilometriä.
Teen koiran kanssa aamulla noin vartin pissa-/kakkalenkin. Töiden jälkeen sitten tunnin - 2 tunnin lenkkejä, uimisia ja illalla ennen nukkumaan menoa noin vartin pissatus.
Aamulla ja päivällä puolen tunnin lenkit, töiden jälkeen tunti ja illalla vielä puoli tuntia. Koira saa juosta vapaana aina paitsi iltalenkillä. Kyseessä pieni terrieri.
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömät tai sairaat tai koti-ihmiset ovat ainoat, jotka olisivat oikeutettuja koiran pitämiseen? Miten työssäkäyvä voi hoitaa koiraa muuten kuin pitämällä sitä yksin päivän? Sanokaa ratkaisuja älkääkä vain jankuttako että ei koiraa tuollaisille.
Kun se ratkaisu on, että koiraa (tai muuta lemmikkiä) EI oteta, jos sille ei ole aikaa. Yksinkertaista.
Asun ulkomailla ja täällä monet vievät koiran päivähoitoon työpäivän ajaksi. Lisäksi käytetään paljon dogwalker-palveluita.
Ap:n tapauksessa tyttö ei kyllä välitä koirastaan vähääkään. Uros nimenomaan tarvii kunnon lenkin rakon tyhjentämiseksi. Se on varmaan ihan paniikissa hädän tullessa.
Vierailija kirjoitti:
No kaipa tuo vähän riippuu rodustakin ja koiran koosta.
Meillä on tuollainen 6 kg koira, uros. Ei kyllä edes jaksaisi neljää kertaa päivässä jotain tunnin lenkkiä. Ulos kyllä pääsee ainakin sen neljä kertaa päivässä.
Yleensä aamulla kuuden aikaan käydään n. 15 min pissatusreissu ja se riittää hyvin siihen saakka että eka koululaisista tulee kotiin - päivästä riippuen klo 14-16 välillä ja vie toisen samanlaisen. Minä vien illan mittaan n. 1 h lenkille ja lukiolainen vie yleensä n. klo 22-23 vielä uudelle 30 min-40 min lenkille. Näitä sovelletaan myös lomien ja säiden mukaan. Näillä helteillä ei olla väkisin lähdetty klo 17 pitkälle lenkille, vaan käyty vasta illalla kymmenen aikaan tunnin lenkillä ja päivän mittaan useammalla pienellä pissatuksella.. Koira osaa hyvin ilmaista kun pitää päästä ulos.
Kyllä tämä ainakin elää ihan täyttä koiran elämää vaikkei jatkuvasti olekaan lenkillä. Nytkin pötköttää hyvin tyytyväisenä tuossa mun jalkojen päällä. Ja kyllä meidän koira myös nukkuu - tai pikemminkin torkkuu aika paljon. Mitään tuntimäärää on mahdoton sanoa, kun ottaa pieniä torkkuja päivän mittaan.
En nyt muuten arvostele koiranpitoanne, mutta toi, että koiran jaksaminen riippuisi koiran koosta on ihan höpöhöpöä. Monesti näkee pikkukoirien omistajia, jotka sanoo, ettei heidän koira jaksa eikä halua lenkkeillä pitkiä matkoja, mutta samassa lauseessa ihmetellään oman koiran häiriökäyttäytymistä. (monesti remmissä rähjäystä tai asunnossa sotkemista tai räkyttämistä, että "tää on vaan niin temperamenttinen tapaus, että sen takia rähisee ja sotkee)
Yleensä nää omistajat on joko vanhempia ihmisiä, tai selvästi ensikoiran omistajia. Ja HUOM en sano, etteikö isot koirat myös voi sotkea ja räyhätä, mutta etenkin olen törmännyt pikkukoirien omistajiin, jotka tosiaan ajattelee, että mitä pienempi koira, sitä vähäisempi liikunnantarve. Mutta tosiaan, liian vähän aktiviteetteja saava koira toteuttaa itseään juuri tolla häiriökäyttäytymisellä.
Rotujen jaksamisissa toki on eroja, mutta nekin lähinnä niin että työ- ja käyttikset on niitä superaktiivisia ja loput vain aktiivisia. Sitten tietty sairaat koirarodut (esim mopsit), jotka ei välttämättä terveydentilansa takia jaksa touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuollainen 6 kg koira, uros. Ei kyllä edes jaksaisi neljää kertaa päivässä jotain tunnin lenkkiä. Ulos kyllä pääsee ainakin sen neljä kertaa päivässä.
Yleensä aamulla kuuden aikaan käydään n. 15 min pissatusreissu ja se riittää hyvin siihen saakka että eka koululaisista tulee kotiin - päivästä riippuen klo 14-16 välillä ja vie toisen samanlaisen. Minä vien illan mittaan n. 1 h lenkille ja lukiolainen vie yleensä n. klo 22-23 vielä uudelle 30 min-40 min lenkille. Näitä sovelletaan myös lomien ja säiden mukaan. Näillä helteillä ei olla väkisin lähdetty klo 17 pitkälle lenkille, vaan käyty vasta illalla kymmenen aikaan tunnin lenkillä ja päivän mittaan useammalla pienellä pissatuksella.. Koira osaa hyvin ilmaista kun pitää päästä ulos.
Kyllä tämä ainakin elää ihan täyttä koiran elämää vaikkei jatkuvasti olekaan lenkillä. Nytkin pötköttää hyvin tyytyväisenä tuossa mun jalkojen päällä. Ja kyllä meidän koira myös nukkuu - tai pikemminkin torkkuu aika paljon. Mitään tuntimäärää on mahdoton sanoa, kun ottaa pieniä torkkuja päivän mittaan.
En nyt muuten arvostele koiranpitoanne, mutta toi, että koiran jaksaminen riippuisi koiran koosta on ihan höpöhöpöä. Monesti näkee pikkukoirien omistajia, jotka sanoo, ettei heidän koira jaksa eikä halua lenkkeillä pitkiä matkoja, mutta samassa lauseessa ihmetellään oman koiran häiriökäyttäytymistä. (monesti remmissä rähjäystä tai asunnossa sotkemista tai räkyttämistä, että "tää on vaan niin temperamenttinen tapaus, että sen takia rähisee ja sotkee)
Yleensä nää omistajat on joko vanhempia ihmisiä, tai selvästi ensikoiran omistajia. Ja HUOM en sano, etteikö isot koirat myös voi sotkea ja räyhätä, mutta etenkin olen törmännyt pikkukoirien omistajiin, jotka tosiaan ajattelee, että mitä pienempi koira, sitä vähäisempi liikunnantarve. Mutta tosiaan, liian vähän aktiviteetteja saava koira toteuttaa itseään juuri tolla häiriökäyttäytymisellä.
Rotujen jaksamisissa toki on eroja, mutta nekin lähinnä niin että työ- ja käyttikset on niitä superaktiivisia ja loput vain aktiivisia. Sitten tietty sairaat koirarodut (esim mopsit), jotka ei välttämättä terveydentilansa takia jaksa touhuta.
Näin on. Mulla on 6 kg:n koira patikkaretkillä mukana. Hyvin jaksaa kävellä tuntikausia päivässä. Itse asiassa paremmin kuin aiempi keskikokoinen koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun mielestä esim. yksinasuvan työssäkäyvän ihmisen ei oikeastaan edes pitäisi ottaa koiraa. Mitä elämää koiran on olla yksinään jossakin kämpässä odottamassa isäntäänsä suurimman osan päivästä?
Meillä lenkkeilytetään minimissään neljä kertaa päivässä koiraa, ja todellakin se neljä on minimi. Usein koiramme saa 5-6x lenkkeilyä päivässä. Ensin aamulla ennen toihin lähtöä klo 6.30 käytän koiran 15-20 min aamulenkillä. Sitten mies käyttää koiran ennen iltavuoroon menoa n klo 11 puolen tunnin lenkillä. Kun jompi kumpi lapsista tulee koluusta, niin taas koiran ulkoilutus n. klo 14-15. Se on yleensä 15min pikalenkki. Kun tulen itse töistä niin käytän koiran taas paremmalla n. 45-60min lenkillä n. klo 17-18. Sitten vielä iltalenkki n. klo 21. Se voi olla pikalenkki tyyliin 10 min tai jos miestä huvittaa iltavuoron jälkeen ulkoilla pidempään niin sitten lenkki voi olla vaikkapa puoli tuntia. Ja meillä on pieni 8v ikäinen narttukoira. Eikä ole koskaan tehnyt tuhoja tylsyyttään.
Tuntuu järkyttävältä, että otetaan koira, mutta ei ymmärretä että koira on laumaeläin eli tarvitsee seuraa ja riittävästi liikuntaa sekä aktiviteetteja.
Eli teidän koira saa maksimissaan 2,5 h liikuntaa päivässä ja sä väität, että liikutat sitä paljon? Älä naurata. Seuraa teillä voi olla enemmän, mutta et sä mitenkään todella paljon sitä liikuta. Se, että koira pääsee pissalle koko ajan ei tarkoita sitä, että se pääsis esimerkiksi purkamaan energiaansa oikeasti.
En ole korostanut sitä, että koiramme saisi liikuntaa paljon. Koiramme on 8v ja 10kg ja rodultaan seurakoira. Mutta hän saa ulkoilua ja liikuntaa säännöllisesti sekä riittävästi. Lisäksi koiramme yksinolo aika ei ole pitkä. Koira on laumaeläin ja saa aktiviteettia jo siitä, että perhe on hänen kanssaan: lapset leikkivät koiran kanssa, piilottavat nameja ja koira etsii, pallottelevat omalla pihalla jne. Koiramme voi myös oleskella ja touhuta omalla aidatulla kotipihallamme miten paljon haluaa. Mutta sen verran huolehdimme, että koiramme ei tarvitse tehdä tarpeitaan pihallemme, vaan pääsee säännöllisesti lenkille.
Täällä jotkut kirjoittavat, että koira nukkuu suurimman osan päivästä kuitenkin. Kyllä meilläkin koira nukkuu, mutta vain silloin kuin ei ole ketään kotona tai mitään aktiviteettia. Kesäisin kun olemme pitkät ajat kesämökillämme, niin koiramme voi olla vapaasti ulkona ja sisällä. Silloin hän ei nuku koko päivänä hetkeäkään, vaan touhuaa koko ajan jotakin. Leikkii, nuuskii, tutkii, puljaa rannassa ja touhuaa naapurimökin koirien kanssa. Ja nukahtaa väsyneenä kuin tukki illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika vähän kyllä sun koira saa liikuntaa. Eihän tuo riitä mihinkään. Mun mielestä minä taan minimin koirieni kanssa eli aamulla viiden aikaan noin 1,5 tunnin lenkki, töiden jälkeen viiden maissa puolen tunnin pissatuslenkki ennen kuin alan laittaa lapsille ruokaa, illalla vielä 9 maissa se sama 1,5 tunnin lenkki ja siinä välissä saavat olla aidatulla pihalla hulmuamassa keskenään. Lenkeistä tulee kävelyä sellainen parikymmentä kilometriä.
Vähän sunkin koira saa liikuntaa. Meillä lenkit on vuorokaudessa vähintään 10 tuntia yhteensä.
Toivottavasti ylläpito selvittää ip-osoitteen avulla ap:n henkilöllisyyden ja sitä kautta tekee ilmoituksen eläinsuojeluun.
Aikuinen terve(päinen) uroskoira pidättelee kyllä pissaa vaikka kuinka pitkään, meillä vuotias iso uroskoira, joka käy illalla ysin aikaan pihalla ja nyt loma-aikana aamuysiltä seuraavan kerran, nyt kun on ollut helteitä, lenkit on olleet minimissä, monena päivänä ei ole käyty lenkeillä ollenkaan, mutta meillä on iso piha jossa koira saa ulkoilla vapaasti. Arkena koira päästetään aamulla pihalle puoleksi tunniksi kuuden jälkeen, sitten se on kotona sinne kolmeen asti suunnilleen, jolloin se lenkitetään ja illalla vielä pikku haistelu lenkki. Koira oppi sisäsiistiksi nelikuisena, eikä sen jälkeen ole kertaakaan tullut pissoja tai kakkoja sisätiloihin. Ei ole myöskään tuhonnut mitään. Pointtina siis sekin, ettei se isokaan koira kymmeniä kilometrejä päivässä lenkitystä tarvitse välttämättä. Kerrostaloon en isoa koiraa edes ottaisi.
Luulen, että koiralla sisäsiisteys jäänyt oppimatta ja kärsii eroahdistuksesta. Kyllä 20-30 min kävely lenkillä mikä vain koira on pissannut sen 5 krt ja kerran kakannut. Sisälle pissaaminen ja tuhoaminen on ns. Mielenosoitusta. Kissakin harrastaa tätä, että käy kakkaamassa ihmisen sänkyyn, jos kokee tulleensa huonosti kohdelluksi. Nyt vain pitäisi tyttären kanssa jutella, että miten kohtelee koiraa. Saako koira koskaan kehuja ja rapsutuksia tai leikitystä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kipeää porukkaa täällä. Ettekö te itse käy koskaan aamup*skalla? Ihan hullua kuvitella, että jos koira pääsee illalla tarpeilleen klo 23, se jaksaa pidätellä seuraavaan iltaan klo 18 asti. En minäkään aina jaksaisi herätä viemään koiraani aamulenkille, mutta se on mun velvollisuuteni, enkä todellakaan halua rääkätä eläintä.
Lisäksi jos koira tekee tuhojaan, on sillä selkeästi liikaa energiaa ja yksinkertaisesti tylsää.
Koirakin tarvitsee tekemistä, niin keholleen kuin aivoilleenkin. Uintia, vapaana juoksua, koulutusta, leluja, namien piilotusta, leikkiä jne.
Sitäpaitsi jos likka menee töihin kymmeneksi aamulla, ei voi olla niin vaikeaa herätä se 20 min. aikaisemmin jotta koira pääsee p*skalle.
Kyllä mun koira osas paskoa aamulla ilman lenkkiäkin, jos sillä hätä oli. Se kun oli sen verran fiksu, että se tiesi seuraavaksi jäävänsä työpäivän ajaksi yksin kotiin, rutiini kun oli sama ihan pennusta alkaen. Ei täällä kai ketään ollut kuka veisi koiran ulos vain illalla klo 18-23, aloittajakin kertoi koiran pääsevän aamulla ulos, joskaan ei lenkille.
Minä en tajua, miten tuhojen tekeminen on heti ehdottomasti liiallisesta energiasta kiinni, kun hyvin usein kyse on eroahdistuksesta. Aloittaja tekstistä ei käy ilmi minkälaisia lenkkejä koiran kanssa tehdään ja paljonko sen kanssa iltaisin puuhataan, joten on turha tehdä oletuksia siitä, ettei se saa purettua riittävästi energiaa.
Aloitin kerran ketjun, että Suomessa pitäisi myydä koiranvessoja.
Miksei sellaisia ole. Siis ideana olisi, että koira voisi käydä asioilla juuri silloin kun hätä on. Jos se joutuu oleman yksin koko työpäivän ajan, olisi tuo hyödyllinen. Ei lenkin korvaaja.
Sinun velvollisuus on tässä tapauksessa ilmoittaa viipymättä eläinsuojelueläinlääkärille tilanteesta. Älä ole yhtä piittaamaton kuin tyttäresi on. Koira parempaan kotiin asap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri! Ihmisen on ihan hirveän vaikea saada oikeasti liikunnalla väsytettyä mikä tahansa normaalikuntoinen koira. Vaikka itse vien koiran pitkälle 20km pyörälenkille jossa joutuu koko ajan hölkkäämään, on koira pienen lepotauon jälkeen valmis vaikka uudelle vastaavalle. Ihmisellä taas saa olla hemmetin kova kunto että jaksaisi yhtä helposti juosta 40km päivässä. Mikä sitten on koiralle normaalikunto? Kun miettii vaikka kuinka pitkiä matkoja päivässä susi vaeltaa, niin siitä saa hieman vertailukohtaa siitä, mihin koiran suunnilleen pitäisi pystyä. En minäkään ehkä jotain käsilaukkuun mahtuvaa koiraa 20 km pyörälenkeille veisi, mutta 5-10 km lenkit vapaana metsässä sellainenkin jaksaa helposti. Meillä oli sheltti kun olin pieni, eikä sillä ollut mitään ongelmia kulkea samoilla lenkeillä meidän sakemannin kanssa.
Liikunta on koiralle tärkeää, mutta yhtä tärkeää sille on oikeasti saada käyttää päätä. Siinä apuna erilaiset aktivointilelut, namijemmat, etsinnät, ja ihan vaan haistelulenkit. Joku joskus sanoi, että ne kuset siellä tien poskessa on koiralle se päivän lehti josta se lukee uutiset. Kaiken sen hajuinformaation prosessointi vie koiran aivoilta paljon energiaa.
Joten koiran koosta riippumatta sille pitää olla riittävästi aktiviteettia. Kunnon liikuntaa, ja nenän käyttöä siihen päälle.
Itse tulen aina surulliseksi kun luen näitä juttuja. Minulle koira on suoraan sanoen ollut tärkein asia koko elämässä. Olen yksinäinen nuori ja joskus ollut todella vaikeaa, eivätkä asiat ole vieläkään hyvin. Silti en koskaan ole tinkinut koiran hoidosta. Joskus siivoaminen on jäänyt tai jokin muu asia, mutta koirani olen hoitanut. Ei ole aina ollut mikään helppo tapaus ja on aika iso ja energinen. Ikä on tasoittanut luonnetta ja muutenkin, kun alusta selvittiin niin todella kiltti ja mukava koira tuli. Kuitenkin olen onnistunut ihan hyvin sen kanssa ja on tottunut toisiin koiriin hyvin ja kävin neljä vuotta sen kanssa koulutuksissa. Tosin olivat sellaisia "harrastejuttuja", mutta oppi siellä paljon asioita ja tottui toisiin koiriin ja ihmisiin. Olin 16- vuotta kun sen sain.
Nyt on jo vanhus, joten hoito pitää olla vielä parempaa ja aina olen syöttänyt sillä hyvää ruokaa. Lenkillä käymme edelleen aina sään salliessa ( kuumuus rasittaa) kaksi tai kolme lenkkiä päivässä. Joskus pienempiä ja välillä, kun on pirteämpi niin pitkiä. Saa olla aidatulla pihalla myös niin paljon kuin haluaa. On sairastellut aika paljon ja ollut monessa leikkauksessa, kun oli kasvaimia. Tosin paljastuivat hyvälaatuisiksi. Nyt sydänlääkkeet ja tutkimukseen pitäisi taas mennä katsomaan miten sydän voi. Viimeksi kaikki oli aika hyvin kuitenkin. Rahaa on mennyt todella paljon, mutta on sen arvoista.
Ihan kauhulla mietin miten sitten jos koiraa ei enää ole. Pelkkä ajatus ahdistaa hyvin paljon. Kärsimystä on koiralle halua, mutta ainakin vielä pärjää. Voin ainakin sanoa, että olen sitä hyvin hoitanut. Ymmärrän tietenkin sen, että toisilla voi olla elämässään muita juttua, mutta minulle koira tärkein joten siihen olen panostanut. Välillä ollut rankkaa hoitaa yksin ja juuri sitä hoitopaikkaa olisi joskus tarvinnut. Tämä koiran lenkitys yms jutut ovat silti itselle jo tottuja, kun vien jo muiden koiria lapsena ja pidin itsestäänselvyytenä, että koiran täytyy päästä lenkille ja olin surullinen, kun joitakin lenkittämiäni koiria ei isäntäväki itse melkein koskaan vienyt. Vienkin niitä sitten itse pitkiä lenkkejä ja olivat välillä jopa hoidossa meillä, kun olin vanhempi. Rakastin jo niitä koiria paljon ja omaani vielä enemmän. Tämä on aihe mistä voisin kyllä kirjoittaa, vaikka kuinka ja sen huomaa.
Eli teidän koira saa maksimissaan 2,5 h liikuntaa päivässä ja sä väität, että liikutat sitä paljon? Älä naurata. Seuraa teillä voi olla enemmän, mutta et sä mitenkään todella paljon sitä liikuta. Se, että koira pääsee pissalle koko ajan ei tarkoita sitä, että se pääsis esimerkiksi purkamaan energiaansa oikeasti.