Mikä suomalaisessa ruoassa on vikana? Sain heti vatsakipuja tultuani reissusta takaisin
Mulla on enemmän ja vähemmän ilmavaivoja ollut aina. Olin kolme viikkoa reissussa ja söin siellä monipuolisesti kaikkea. Ei mitään ongelmia vatsan kanssa. Nyt tulin Suomeen ja heti kovat ilmavaivat. Maitotuotteita epäilen syyksi. Kumma vaan, että hollantilaiset ja brittiläiset maitotuotteet sopivat oikein hyvin. Täällä suomessa tuntuu laktoosittomatkin aiheuttavan vatsakipuja.
Kommentit (52)
Peruna ja viljatuotteet omalla kohdalla. Molemmat menee vähäisinä määrinä, keskivertosuomalaisen annoksilla mahassa vääntää.
Kaikki viljatuotteet kannattaa jättää pois.
No mitäs olet syönyt nyt täällä ollessa?
Taas tätä ra1sti5ta p4sk44 kokeillepa haukkua vaikka iraniliasten ruokaa! Vain Suomalaisia saa haukkua muuten ollaan hyshys. Kaikkien pitää vaan innoissaan syödä jotain sushia tai kebabia tai tofua (no kebabi ransakalaisilla on kyllä hyvä ruoka!) VOis syyä ihan jotain suomalaista esimerkiski lihapullia perunamuussilla tai spaghetilla.
Aika monet ulkomaalaiset tai ulkomailla kauan asuneet suomalaiset juuri ihmettelevät tuota maitoa. Onhan niitä suomalaisiakin, jotka ulkomailla voivat maitotuotteita käyttää ilman mitään ongelmia, mutta Suomessa sitten eivät. Täällä kaikki maito taitaa olla niin käsiteltyä, voisihan sitä kokeilla joskus juoda aivan suoraan lehmästä testiksi...
Vierailija kirjoitti:
Aika monet ulkomaalaiset tai ulkomailla kauan asuneet suomalaiset juuri ihmettelevät tuota maitoa. Onhan niitä suomalaisiakin, jotka ulkomailla voivat maitotuotteita käyttää ilman mitään ongelmia, mutta Suomessa sitten eivät. Täällä kaikki maito taitaa olla niin käsiteltyä, voisihan sitä kokeilla joskus juoda aivan suoraan lehmästä testiksi...
Hyvin harvassa maassa syödään niin paljon maitoa sisltäviä ruokia kuin meillä. Olen aivan varma, että kyseessä on määräongelma, ei niinkään laatuongelma.
Ruista pidän suurempana ongelmana. Meillä syödään tummaa leipää aivan eri tavalla kuin muualla. Tämäkin ap on ollut arvaukseni mukaan 3 vko ilman ruisleipää, mutta nyt on jatkanut sen syö sitä entiseen tapaan. Ja kas, maha kuplii ja peräpää pitää ääntä.
Sama havainto minulla jo 12 vuoden ajalta. Kärsin aina Suomessa ärtyvän suolen oireyhtymästä ja ilmavaivoista, mutta pitkillä ulkomaanjaksoilla oireet vähitellen helpottavat. Syyksi epäilen suomen liiallista hygieniaa joka vaikuttaa negatiivisesti bakteerikantoihin. Lisäksi steriloidut maitotuotteet ja lukuisilla lisäaineilla kyllästetyt einekset.
Ulkomailla katukeittiöiden ruokia syömällä vatsani ja suolistoni voivat hyvin.
Käy lääkärissä, voi olla vaikka salmonella
Erilainen bakteerikanta. Ja mitäs pupelsit lentokoneessa, istuessasi polvet suussa?
Lentäminen pierettää, kun ei liikkumaan pääse.
Suomalainen ruoka on huonoa ja mautonta. Ei tarvi mennä ku kiinalaiseen ravintolaan ni alkaa makunystyrät taas heräilemään
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin aika kehno kokki.
En juuri kokkaile. Syön usein lounasravintoloissa ja jos vertaam suomalaisia ruokia aasialaisiin ni kyllä suomalainen on häviää maussa. Maustaminen suomalaisittain on usein niin mietoa ja lähinnä suolan ja pippurin varassa. Todellisissa ruokakulttuureissa osataan käyttää mausteita laajemmin.
Lisäävät elintarvikkeisiin tuotantovaiheessa jotain mikä on oikeasti myrkyllistä. Se on ainoa selitys.
Suomalaiset lehmät on eri kantaa kuin keskieurooppalaiset. Maito on erilaista.
Mulla maitotuotteet vaikuttaa, vaikka en niistä normaalisti oireile. Mutta jos olen ollut pidempään ulkomailla, käyttämättä suomalaisia maitotuotteita, saan aina oireita Suomeen tultuani. Jokin niiden prosessoinnissa on erilaista. Ehkä ihan tarkoituksellista, ei mistään päin maailmaa löydy sellaista valikoimaa laktoosittomia tuotteita, kuin Suomesta. Monet laktoosi-intolerantikko-tututkin sanoo, että jo Viron puolella voi käyttää ihan huoletta normaaleja maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vissiin aika kehno kokki.
En juuri kokkaile. Syön usein lounasravintoloissa ja jos vertaam suomalaisia ruokia aasialaisiin ni kyllä suomalainen on häviää maussa. Maustaminen suomalaisittain on usein niin mietoa ja lähinnä suolan ja pippurin varassa. Todellisissa ruokakulttuureissa osataan käyttää mausteita laajemmin.
Kannattaa varmaan ryhtyä sitten tekemään itse lounaseväänsä, niin saa maustaa mieleisellään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla maitotuotteet vaikuttaa, vaikka en niistä normaalisti oireile. Mutta jos olen ollut pidempään ulkomailla, käyttämättä suomalaisia maitotuotteita, saan aina oireita Suomeen tultuani. Jokin niiden prosessoinnissa on erilaista. Ehkä ihan tarkoituksellista, ei mistään päin maailmaa löydy sellaista valikoimaa laktoosittomia tuotteita, kuin Suomesta. Monet laktoosi-intolerantikko-tututkin sanoo, että jo Viron puolella voi käyttää ihan huoletta normaaleja maitotuotteita.
Miksi Virossakin sitten edes on laktoosittomia maitotuotteita?
No maito ei olekaan aikuisen ihmisen ravintoa.