Venetsiassa käyneet
minkälaisia kokemuksia teillä on? Mistä tykkäsitte ja mistä ette? Venetsia on ollut listallani pitkään, mutta tiedän myös, että se on aikamoinen turistirysä eikä se hirveästi houkuta. Olisi kiva saada vastauksia.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
opetelkaa kúsimúlkut lukemaan
Joo hyvää sunnuntaita vaan sullekin. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin voisko vaan jättää sanomatta.
Kallista on. Huijareita joka paikassa. Tarkkana saa siis olla. Kaunis kaupunki se on, hyvin ainutlaatuinen. Surullista, että Venetsia saattaa olla pelkkä muisto jo parin vuosikymmenen päästä.
Minä olen käynyt joskus 2000-luvin alussa. Heinäkuussa oltiin siellä, ei haissut, nähtävää riitti. Meillä oli liput hankittuna joka paikkaa, joten ei tarvinnut jonottaa. Kyllä paikka on näkemisen arvoinen.
Kävin Venetsiassa vuonna 1997. Ei ollut paljon porukkaa vielä silloin. Nyt kaupunki on pilalla ihan totaalisesti liikaturismin takia.
Käy Venetsiassa, mutta turistikauden ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Omalla autolla mentiin kun osui sopivasti matkanvarrelle, oli pettymys ei oikein ole parkki paikkoja.
Tämä oli sairas provo. Kirjoittaja luulee olevansa vitsikäs?
Vierailija kirjoitti:
Likainen haiseva paskaviemäri se on.
Sinä kehtaat kommentoida vaikka et ole ikinä Venetsiassa käynyt? Olen käynyt siellä viikon reissun 4 kertaa eikä koskaan ole haissut, ollut likainen tai muutenkaan paskaviemäri, vaan harvinaisen siisti paikka ilman känniörveltäjiä. Totta kai kesä-heinäkuussa on paljon turisteja, mutta kun viitsii mennä vähänkin San Marcon torin ulkopuolelle, ei turisteja paljoakaan näy, esim. Juutalaiskaupunginosa tai Cannareggion alue.
Viehättävä paikka jossa ihana tunnelma ja historia. Kannattaa käydä kokemassa, itseä ei huijattu ja ruuat tuli ostettua halvemmalla, ei viitsi maksaa turistihintoja kun muualla niin edullista syödä, halvalla saa pizzaa ja jädeäkin. Turistien määrä syö tunnelmaa kyllä, niitä riittää muitakin. Parin päivän reissu mielestäni riittää, Italiassa paljon muutakin nähtävää. Autolla jos liikkeellä niin kannattaa vaikka käydä useammassa kaupungissa, äkkiä ajaa myös Veronaan ja Gardalle, muitakin kivoja pieniä kaupunkeja lähellä. Toki voisi Venetsiaan vielä palata pariksi päiväksi joskus, kun olisi vain mahdollisimman vähän muita samaan aikaan.
Kiva paikka lyhyelle päivän käynnille.
Kun menee hiukan sivuun pahimmasta turistitungoksesta, niin kivoja pikkukujia ja ravintoloita kyllä löytää.
Olen käynyt 3 kertaa, mutta siitä on aikaa.
Gondoliajelu on erittäin hintavaa. Pyhän Markuksen torilla suuret hinnat ruokapaikoissa. Kaikki rakennukset Venetsiassa kiinnostavat minua. Hienoja kertakaikkiaan. Panu Kailan vaimo on siellä niitä kunnostustöitä suunnittelemassa myös. Tai ainakin oli, varmaan on eläkkeellä jo ja Kaila on eronnut tuosta vaimostaan kylläkin.
Venetsia on upea paikka. Onneksi kävin siellä jo 90-luvulla kun oli vielä vähän väljempää. Sattui kova ukkoskuuro kun oltiin St Markuksen torilla pahimmassa rysässä, viilensi ilmaa ja vähensi viemärien hajua. Riistohinnat jo silloin. Kyllä siellä kannataa käydä mutta vain sesongin ulkopuolella
Olen käynyt Venetsiassa kaksi kertaa, ensimmäinen kerta jo 80-luvulla, ja kyllä siellä silloinkin porukkaa oli ihan riittävästi.
Venetsia on ainutlaatuinen - toista sellaista ei ole, mutta minulla siihen liittyy voimakkaasti dekadenssin ja kuoleman mielikuvat, kirjallisuudesta ja elokuvista johtuen (esim. Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa, ja elokuva Kauhunkierre, pääosassa Julie Christie).
Rysä se on. Paljon turisteja joka puolella, ahdasta ja ravintolat täynnä samoja turistiruokalistoja.
Jos mahdollista niin me jonnekin muualle. Ihan nättiä siellä on mutta niin monessa muussakin paikassa.
Onhan se kuvankaunis kaupunki (kuten moni täällä on todennut), mutta turistien määrä on ihan järkyttävä varsinkin kesäaikaan. Venetsialaiset ovat lopen kyllästyneitä turisteihin ja tämä voi näkyä heidän asenteissaan: aina ei kannata odottaa hymyä kaupassa tai ravintolassa. Hyvin käyttäytyviin turisteihin suhtaudutaan yleensä hyvin, mutta töykeille, sikaileville ja humalaisille turisteille venetsialaiset osaavat olla p*skamaisia (ja sen he ansaitsevatkin, jos eivät osaa kunnioittaa kaupunkia sen vertaa!)
Matkamuistoja ostaessa kannattaa ehdottomasti ostaa vain ja ainoastaan paikallisia tuotteita. Made in China -krääsää myydään joka paikassa, myös Venetsiassa, mutta sitä ei kannata ostaa. Kannattaa myös välttää ravintoloita ja kahviloita turistialueilla, sillä hinnat ovat ihan järkyttävät. Ja mitä järkeä matkustaa Venetsiaan asti syömään ylihintaista ruokaa johonkin turistiravintolaan, missä ei ole mitään aitoa venetsialaista? Hotellin työntekijät suosittelevat mielellään paikallisia ravintoloita, kannattaa siis kysyä!
Parhaiten Venetsiaa näkee, kun lähtee vain kiertelemään katuja ja kujia ja antaa itsensä eksyä. Saahan sitä toki mennä turistialueillekin, jos nauttii ihmismassoista.
Joka tapauksessa, hyvää Venetsian reissua, jos päätät lähteä sinne. Se on mukava kaupunki, mutta sitä tulee kunnioittaa. :)
Olin siellä viime kesänä. Hotelliksi sattui aivan ihana perhehotelli, jossa oli hyvin ystävällinen henkilökunta ja hyvä ilmastointi.
Kaupunkiin menimme (ehdottomasti) Alilagunan vesibussilla lentokentältä, jonne palautimme vuokra-automme. Markuksen tori oli yllättävän tyhjä mennessämme hotellille, mutta seuraavana päivänä osuimme järkyttävään turistiruuhkaan Markuksen torin lähellä. Rialton siltaa ja sinne vievää katua välttelimme ruuhkan vuoksi, lisäksi sen seudun kaduilla ei ole paljoa nähtävää, pelkkiä turistikauppoja. Mutta jo pari korttelia syrjempänä oli rauhallista ja viehättävää. Kuljimme syrjemmällekin kaupunkia vesibusseilla ja kävimme esim tavallisessa kahvilassa, ruokapaikat katsoimme Tripadvisorin mukaan lähetä hotelliamme. Kannattaa olla liikkeellä aikaisin aamulla tai myöhempään illalla, koska silloin välttyy päiväturistien määrältä. Yö Venetsiassa on ihan omanlaisensa, koska autoliikennettä ei ole.
Olin siellä kirkossa ja muistan sen epätodellisen tunteen kun vesi velloi jalkojen alla
Kaunis paikka, parempi mennä off season eli kesäkauden ulkopuolella.Jos menet autolla, se on jätettävä kaupungin ulkopuolelle parkkiin. Itse olin kesäkuussa ja olen käynyt muistaakseni myös elokuussa. Ei siellä mikään haissut. Turisteja on kyllä hirmuisesti ja hinnat melko korkeat. Once in a lifetime- paikka.
Kerran olen käynyt ja toivottavasti vielä joskus varaten enemmän aikaa. Liikuimme autolla Italiassa ja oli kyllä tietysti kallis jättää se vierailun ajaksi parkkitaloon. Hotellin otimme läheiseltä Lidon saarelta, mikä muutenkin olisi ollut ehdottomasti kiehtova kokemus, upea hiekkaranta siellä mm. Sukella syvemmälle Pyhän Markuksen aukiolta esim ja löydä niitä ravintoloita joita paikallisetkin suosivat. Me onnettomat nälissämme hönkäsimme lähes heti ensimmäiseen näkemäämme ravintolaan aukion lähellä ja oli kallis, aika mitätön jne. Ruusukauppiaat minua eniten ärsyttivät. Tulivat ihan iholle niitä kukkiaan kauppaamaan ja niitä oli riesaksi asti. Täysi ignooraus heille. Toiv ovat jotenkin rajoittaneet heidän toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuvankaunis kaupunki (kuten moni täällä on todennut), mutta turistien määrä on ihan järkyttävä varsinkin kesäaikaan. Venetsialaiset ovat lopen kyllästyneitä turisteihin ja tämä voi näkyä heidän asenteissaan: aina ei kannata odottaa hymyä kaupassa tai ravintolassa. Hyvin käyttäytyviin turisteihin suhtaudutaan yleensä hyvin, mutta töykeille, sikaileville ja humalaisille turisteille venetsialaiset osaavat olla p*skamaisia (ja sen he ansaitsevatkin, jos eivät osaa kunnioittaa kaupunkia sen vertaa!)
Matkamuistoja ostaessa kannattaa ehdottomasti ostaa vain ja ainoastaan paikallisia tuotteita. Made in China -krääsää myydään joka paikassa, myös Venetsiassa, mutta sitä ei kannata ostaa. Kannattaa myös välttää ravintoloita ja kahviloita turistialueilla, sillä hinnat ovat ihan järkyttävät. Ja mitä järkeä matkustaa Venetsiaan asti syömään ylihintaista ruokaa johonkin turistiravintolaan, missä ei ole mitään aitoa venetsialaista? Hotellin työntekijät suosittelevat mielellään paikallisia ravintoloita, kannattaa siis kysyä!
Parhaiten Venetsiaa näkee, kun lähtee vain kiertelemään katuja ja kujia ja antaa itsensä eksyä. Saahan sitä toki mennä turistialueillekin, jos nauttii ihmismassoista.
Joka tapauksessa, hyvää Venetsian reissua, jos päätät lähteä sinne. Se on mukava kaupunki, mutta sitä tulee kunnioittaa. :)
Minä taisin olla hyvin käyttäytyvä turisti, koska sain ihan ystävällistä palvelua. Toki asiaan voi auttaa kolmen sanan italiantaitoni.
Matkaseurueeni kävi oluella ihan Markuksen torin lähellä rannassa sillä aikaa, kun minä kävin vaihtamassa kengät, ja olut ei ollut maksanut mitenkään huomattavan paljon enemmän kuin muualla esim Gardan alueella, vaikka minä muuta luulinkin.
Sillä matkalla näin niitä puolen kaupungin kokoisia risteilyaluksilla, ja kannatan erittäin paljon niiden kieltämistä tulemasta Venetsian satamaan.
T no 37
Olin n. 15 vuotta sitten elokuussa. Ei ollut kovin pahassa kunnossa silloin, nykyään voi olla vielä pahempi turistirysä. Toki tuolloinkin oli jo turisteja paljon ja elokuun pitäisi kai olla vilkkain aika, mutta ei minusta silloin ollut liikaa ihmisiä.
Kaupunki on hieno ja paljon katseltavaa, Muranon ja Buranon saarilla kannattaa ainakin käydä.