Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi vuorotyössä mahdollista tehdä vai aamuvuoroa?

Vierailija
28.07.2019 |

onko kellään onnistunut ja onko työnantajalla mitään velvollisuutta siihen suostua?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei ole. Aamuvuorot ovat haluttuja.

Vierailija
2/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu mun työkaveriksi. Käydään yhdessä puhumassa työnantajalle. Mä voin ottaa iltavuorot, ota sä aamuvuorot. Ihan käsittämätöntä, ettei näissä asioissa voida kuunnella työntekijöiden mielipidettä ja tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa ainakin arkiaamut tuppaavat menemään aina tietyille, vuosikausia talossa olleille keski-ikäisille naisille. Perheellisyyskin saattaa edesauttaa pelkkien aamuvuorojen saamisessa. Muut tekee sitten ne ikävämmät vuorot.

Vierailija
4/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kai mikään varsinainen pakko ole suostua mikäli työsopimusta kirjoittaessa on nimenoman sovittu vuorotyöstä. Mutta yleensä isommissa paikoissa varsinkin onnistuu koska melkein aina löytyy sitten joku jolla halu/tarve tehdä sitä toista vuoroa pelkästään. 

Sen verran vielä että terveydellisien syiden vuoksi lyhytaikaisesti työnantajalla varmaan on velvollisuus tuohon suostua mutta ei pysyvästi. 

Vierailija
5/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kroppa kestää paremmin illat ja yöt.

Vierailija
6/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette samalla työnantajalla, niin saattaa olla hankalaa, mutta jos olette eri työpaikoissa ja jos muille vuoroille on innokkaita tekijöitä, niin miksi ei onnistuisi.

Vai ymmärsinkö oikein otsikon "Kaksi vuorotyössä", jonka oletin tarkoittavan kahta vuorotyötä tekevää ihmistä.

Vierailija
7/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa ainakin arkiaamut tuppaavat menemään aina tietyille, vuosikausia talossa olleille keski-ikäisille naisille. Perheellisyyskin saattaa edesauttaa pelkkien aamuvuorojen saamisessa. Muut tekee sitten ne ikävämmät vuorot.

Mä oon keski-ikäinen. Ja haluaisin nimenomaan ilta- ja viikonloppuvuorot. En vaan saa, vaikka olen ääneen maininnut, kun "pitää olla tasapuolista".

Vierailija
8/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän, että moni nuori äiti haluaisi ne aamuvuorot. Joita en itse halua pätkääkään.

Vierailija
9/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työanantajan ei tarvitse tälläiseen suostua pelkästään työntekijän oman haluan vuoksi. Yleensä kyllä puhumalla ja sopimalla nämä asiat järjestyy. Kun molemmat osapuolet tulevat toisiaan vastaan, niin yleensä tulee paras lopputulos.

Vierailija
10/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen mieluummin lyhyen iltavuoron 5h.

Iltahommat helppojakin verrattuna aamuvuoroon.

Joskus teen 7-15 ja olen hemmetin väsynyt töitten jälkeen. Jaksa tehdä kotona paljon mitään.

Vierailija
11/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne keski-ikäiset naiset iltavapailla tekee?

Istuvat vaan kotona katsomassa telkkaria ja syödä mussuttavat jotain kokoajan.

Ilmankos ovat niin lihavia.

Vierailija
12/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne keski-ikäiset naiset iltavapailla tekee?

Istuvat vaan kotona katsomassa telkkaria ja syödä mussuttavat jotain kokoajan.

Ilmankos ovat niin lihavia.

Meilläkin pari semmosta elämäänsä kyllästynyttä kurppaa, jotka tekee vaan aamuja. Naamat aina norsunvtulla, jotain ikäneitoja kuulemma. Hommaisvat edes ukot itselleen, kun illat ja vkl ovat jouten!

Vierailija
13/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, nyt puhutaan kaksivuorotyöstä.

Vierailija
14/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien vanhojen, yli5kymppisten pitäisi hymyillä kokoajan, ne on muuten niin ruman ja vihaisen näköisiä. Lähikaupan kassan suu on aina alaspäin. Peloittavan näköinen.

Vierailija
15/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien vanhojen, yli5kymppisten pitäisi hymyillä kokoajan, ne on muuten niin ruman ja vihaisen näköisiä. Lähikaupan kassan suu on aina alaspäin. Peloittavan näköinen.

Niin, aattele, vielä parikymmentä vuotta sitten, se oli kauniin ja iloisen näköinen.

Suu oli aina ylöspäin.

Hurmaavan näköinen. 🤗

Vierailija
16/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Töihin paluuta mietin miten saan lapsen hoidon järjestymään. Olisihan se parempi tuloista tehdä kumpaakin vuoroa, mutta joskus pakko yrittää mennä perhe edellä.

Tiedän, että on ainakin kaksi jotka tekisi vain iltaa jos olisi mahdollista. Olisin itsekin jos tilanne sen sallisi. En ole yhtään aamuihminen ja aamuissa tuntuu, että käynnistyn vasta puolilla päivin.

Ap

Vierailija
17/17 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuu mun työkaveriksi. Käydään yhdessä puhumassa työnantajalle. Mä voin ottaa iltavuorot, ota sä aamuvuorot. Ihan käsittämätöntä, ettei näissä asioissa voida kuunnella työntekijöiden mielipidettä ja tilanteita.

Tämä ei aina ole niin yksinkertaista. Ideaalitilanne olisi tuo kuvaamasi, mutta aika harvoin toiveet menevät "päittäin". Olen suunnitellut kaksi- ja kolmivuorolistoja "iät ja ajat". Olen vuosien saatossa saanut vaikka mitä toiveita. Yksi ei haluaisi öitä lainkaan, toinen haluaisi pelkkää aamua jne. Mutta jos yhdelle laitetaan esim pelkkää aamua, muille tulee lisää iltoja. Tämä on ok, jos se muille sopii. Mutta kokemukseni mukaan yhden toiveiden toteuttaminen lisää usein tyytymättömyyttä muissa. Esimerkiksi eräs työntekijäni ei työterveyshuollon lausunnon mukaan voinut tehdä enää yövuoroja. Tämä tarkoitti muille lisää yövuoroja, mikä lisäsi tyytymättömyyttä. Esimiehenä joutuu taiteilemaan aika paljon, että vuoroissa säilyisi tasapaino ja oikeudenmukaisuus. Kyse ei ole suinkaan aina siitä, että toiveita ei haluta kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi