Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa, miten sopia taloudelliset jutut?

Vierailija
28.07.2019 |

Olemme eroamassa ainakin toistaiseksi sopuisasti mieheni kanssa. Ollaan oltu yli 15v yhdessä ja kaksi koulu ikäistä lasta. Meillä on avioehto ja sen mukaan saan puolet asunnosta ja irtaimistosta, muu jää miehelle. Asunnosta on puolet maksettu arvo joku 350000€ haluaisin tähän jäädä lasten kanssa, mutta ei mun palkasta pysty maksamaan edes lyhennystä arki menojen jälkeen. Mies on sanonut, että asia voidaan sopia niin, että hoidan puolet lyhennyksestä ja vastaan muista kuluista ja asunto on 50/50 kunnes se myydään. Tämän lisäksi tarjoutunut maksamaan elatusmaksua 500€/kk.
Laskin että mulle jäisi asumiskulujen jälkeen rahaa 1300€/kk. Kuulostaako tämä kohtuulliselta? Mun mielestä toi on aika vähän kolmelle hengelle.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin Hei taas,

-Laskutaitoja epäileville, ok, unohdin yh-lisän, mutta tuon 900€ päälle laskin, vedet, sähköt ja netin. Joten oikea käteen jäävä summa on 1437,57€/kk, joka on alle tuon 1450€/kk jonka joku ystävälliesti mainitsi minimiksi.

-Tämä miehen ehdottama asumisjärjestely olisi voimassa (se laati oikein lakimiehen paperin) kunnes nuorempi vaihtaa ylä-asteelle 4v. päästä, hän tai minä on työttömyyden, sairauden tai näihin verrattavan asian vuoksi kykenemätön lainaa hoitamaan, tai jos jompikumpi ei pysy maksusuunnitelmassa.

No juttelin tänään pankin kanssa, että voisinko pidentää laina-aikaa ja pienentää kk-erää. En voi ilman miehen suostumusta ja laina sopimus pitäisi neuvotella uudestaan. Soitin miehelle, että voitaisiinko näin tehdä ja hän ei tähän suostu. Se on kuulemma mitä on tarjottu tai sitten asunto laitetaan myyntiin. En ihan ymmärrä mikä siinä olisi niin hankalaa.

Pitäis varmaan soittaa Kelaan, voiko omistus asuntoon saada asumistukea? Ei yhtään jaksais selvittää näitä asioita, mutta pakko kai se on. Lastenvalvoja on parinviikon päästä ja osituksesta ja tästä asuntoasiasta pitää kuulemma saada mustaa valkoiselle asap. Mies on nyt asunut kesän mökillä ja haluisi nämä selväksi ennenkuin alkaa etsiä uutta asuntoa. Ymmärrän kyllä senkin, mutta ei vaan jaksais.

Että sellaista

ap

Toivottavasti olet trolli. Jos et, niin toivon että mies tulee järkiinsä ja peruu tarjouksensa. Sinä ansaitset korkeintaan minimielarit, that’s it.

Vierailija
62/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo saattaa toimia siihen asti kunnes miehesi löytää uuden kumppanin, joka sulkee rahahanat välittömästi ja muutoinkin vaikeuttaa asioita

Luulisin että uusi on melko pian seuraava ex jos alkaa loisia miehen rahoilla ja puuttua miehen ja hänen lastensa väliseen rahankäyttöön. 

Ehkä tuolla lainaamallasi kommentilla meinattiin sitä, että uuden puolison löytyessä laimentunee kiinnostus kustantaa exälle kallista elintasoa.

Tämän takia itse en kovastikaan nojaisi siihen, että expuoliso maksaa puolet asumiskuluista.

Mistä tämmöinen päättely, että expuoliso maksaisi puolet asumiskuluista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo saattaa toimia siihen asti kunnes miehesi löytää uuden kumppanin, joka sulkee rahahanat välittömästi ja muutoinkin vaikeuttaa asioita

Luulisin että uusi on melko pian seuraava ex jos alkaa loisia miehen rahoilla ja puuttua miehen ja hänen lastensa väliseen rahankäyttöön. 

Ehkä tuolla lainaamallasi kommentilla meinattiin sitä, että uuden puolison löytyessä laimentunee kiinnostus kustantaa exälle kallista elintasoa.

Tämän takia itse en kovastikaan nojaisi siihen, että expuoliso maksaa puolet asumiskuluista.

Ja tulee tarve myydä talo, jossa ei asu, että pystyy ostamaan talon jossa aikoo itse asua. Ihan kohtuullista mielestäni. Isä haluaa itselleenkin kodin jossa lapset voi oleskella. Ja jatkaa elämää.

Vierailija
64/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleinen mielipide tuntuu olevan, että olen ahne paska. Anteeksi.

Kai minä tuon hyväksyn, mutta jututan kyllä lastenvalvojaa ensin.

ap

Mun on vaikea uskoa, että elareita määrättäisiin oikeudessa korkeammiksi kuin 250e/lapsi. Lastenvalvojahan ei voi määrätä miestä maksamaan tiettyä summaa, hän voi vain tehdä laskelmia ja ehdotuksia. Kannattaanyrittää säilyttää hyvät välit exään.

Kannatan ehdottomasti sitä että lapset saavat jäädä kotiinsa tai ainakin samaan naapurustoon.

Mutta sitä ihmettelen, että eikö mies aio pitää lapsia luonaan kuin jkt vkl? Ei kai se ole nykyään normaalia? Ja jos lapset ovat 50-50 tai sinne päin niin 250e/kk on kyllä tosi paljon.

Mä selvitin omassa erossa elatukseen perehtyneeltä lakimieheltä. Vaikka mies on kovatuloinen, niin lakimies totesi että oikeudessa juuri tuo 250 olisi se mitä määrättäisiin enintään.

Ei kannata maksaa lakimiehestä.

En sano että on reilua mun mieheltä, hänellä olisi varaa kustantaa lapselleen parempia vaatteita ym. Mutta ei halua. mä kyllä lunastin meidän vanhan kodin ettei lapsen tarvi muuttaa.

Vierailija
65/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin Hei taas,

-Laskutaitoja epäileville, ok, unohdin yh-lisän, mutta tuon 900€ päälle laskin, vedet, sähköt ja netin. Joten oikea käteen jäävä summa on 1437,57€/kk, joka on alle tuon 1450€/kk jonka joku ystävälliesti mainitsi minimiksi.

-Tämä miehen ehdottama asumisjärjestely olisi voimassa (se laati oikein lakimiehen paperin) kunnes nuorempi vaihtaa ylä-asteelle 4v. päästä, hän tai minä on työttömyyden, sairauden tai näihin verrattavan asian vuoksi kykenemätön lainaa hoitamaan, tai jos jompikumpi ei pysy maksusuunnitelmassa.

No juttelin tänään pankin kanssa, että voisinko pidentää laina-aikaa ja pienentää kk-erää. En voi ilman miehen suostumusta ja laina sopimus pitäisi neuvotella uudestaan. Soitin miehelle, että voitaisiinko näin tehdä ja hän ei tähän suostu. Se on kuulemma mitä on tarjottu tai sitten asunto laitetaan myyntiin. En ihan ymmärrä mikä siinä olisi niin hankalaa.

Pitäis varmaan soittaa Kelaan, voiko omistus asuntoon saada asumistukea? Ei yhtään jaksais selvittää näitä asioita, mutta pakko kai se on. Lastenvalvoja on parinviikon päästä ja osituksesta ja tästä asuntoasiasta pitää kuulemma saada mustaa valkoiselle asap. Mies on nyt asunut kesän mökillä ja haluisi nämä selväksi ennenkuin alkaa etsiä uutta asuntoa. Ymmärrän kyllä senkin, mutta ei vaan jaksais.

Että sellaista

ap

Varsin helppo sopimus saada päätettyä, käytännössä voi poikkaista vaikka seuraavana päivänä. 

Vierailija
66/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te oikeesti saatte mut kuulostamaan ahneelta paskalta. No olkoon niin, lähden nyt lapsien kanssa uimaan. Hauskaa päivää.

ap

Ei vaan täällä esitetään sulle faktoja. Jos suhtaudut kylmiin faktoihin noin tunteella, sulle tulee itsellesi erittäin vaikeaa.

Ymmärrän että olet ilmeisesti vihainen miehelle erosta, ja surullinen lasten puolesta ettet pysty heille yksin turvaamaan samaa elämää enää.

Paras kuitenkin on, kun kohtaat nyt vaan kylmät taloudelliset faktat sekoittamatta niihin tunnetta.

Faktat on, että jossain vaiheessa kuitenkin joudut muuttamaan. Fakta on, että lakimiehetkään ei pakota miestä maksamaan tiettyä summaa enempää, ja todennäköisesti olet sen tarjouksen jo saanut.

Fakta on, että asut tuloillesi liian kalliisti. Todennäköisesti voisit tarjota lapsillesi muuten paremman elintason, kun luopuisitte nyt talosta, ja hankkisit oman kerrostalo- tai rivariasunnon, tai asumisoikeuden.

-eronnut-

Vierailija
67/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin Hei taas,

Että sellaista

ap

Paljonko lapset siis tulevat olemaan isänsä luona?

Vierailija
68/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi lähteä ovet paukkuen.

Vierailija
69/72 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/72 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä tässä kävi?

Vierailija
71/72 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa fakta on se, että ihan joka ikisessä tapauksessa, kun erotaan, niin elintaso tulee laskemaan, ellet ole siellä prosentin ryhmässä, kun tienaa törkeän paljon. Eikö se nyt ole ihan itsestäänselvää matematiikkaa, kun ei ole kahta ihmistä maksamassa kuluja niin ne nousee.  Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Oikeastiko joku kuvittelee vielä tällä vuosituhannella, että elintaso pysyy samana ? menot on suhteutettava tuloihin AINA. Jos ei ole varaa asua yksinhuoltajana omakotitalossa, niin sitten ei asuta.

Vierailija
72/72 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa fakta on se, että ihan joka ikisessä tapauksessa, kun erotaan, niin elintaso tulee laskemaan, ellet ole siellä prosentin ryhmässä, kun tienaa törkeän paljon. Eikö se nyt ole ihan itsestäänselvää matematiikkaa, kun ei ole kahta ihmistä maksamassa kuluja niin ne nousee.  Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Oikeastiko joku kuvittelee vielä tällä vuosituhannella, että elintaso pysyy samana ? menot on suhteutettava tuloihin AINA. Jos ei ole varaa asua yksinhuoltajana omakotitalossa, niin sitten ei asuta.

No, itselläni on ystävä, joka pienipalkkainen ja miehellään kovat tulot. Elämä hulppeahkoa ja valitettavasti ystävä sitä mieltä, että hänellä olisi yksinkin varaa liki samaan.

Ovat olleet siis pitkään yhdessä, eikä pitkään aikaan ole ollut kokemusta muusta kuin siitä elämästä, joka on ylempää keskiluokkaa.

Joskus miettinyt, että toivottavasti eroa ei tule, koska tulisi olemaan todella karu pudotus 😐

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä