Miksi kuvittelette, että työttömät "makoilee kotona"? Oletteko itse niin laiskoja tai väsyneitä, ettette muuta jaksaisi?
Minä ainakin työttömänä ollessa harrastin paljon liikuntaa, luin, harjoittelin aiemmin opiskelemiani asioita (esim. kieliä), soitin pianoa, hoidin kotia ja parisuhdetta ja itseäni, ulkoilin, laitoin ruokaa ja hain niitä töitä. Välillä makoilin kotona, jos ei oikein muuta huvittanut tehdä, mutta yleensä huvitti kun energiaa riitti niin paljon. Töissä käydessä energiat toki uppoaa töihin, että nyt ei jaksa työpäivän jälkeen juuri muuta kuin kotona makoilla.
Työttömänä ollessa olin huomattavasti energisempi kuin nyt työssä ollessani, koska valitettavasti en saanut mukavaa työtä, vaan sellaista joka vie kaikki mehut ja jota inhoan. Onneksi on määräaikainen... Etsin jo nyt uutta, mutta ei olisi katastrofi jäädä uudelleenkin työttömäksi.
Kommentit (77)
Siis luuleeko porukka ihan oikeasti että se about 400e mikä meillä työttömillä jää käteen vuokran jälkeen on jotain hel*etin diskorahaa? Me ei sitten vissiin ruokaa tarvita? Pyhällä hengellä eletään ja käydään joka ilta lähikapakassa vai? Te kyllä elätte jossain ihme kuplassa ja kateellisina haukutte sieltä työttömiä vaikka ette mistään mitään näytä tietävän.
En _kuvittele_ mitään. Tiedän, että iso osa työttömistä makoilee kotona ja nisteilee. Olen itse ollut työttömänä ja silloin kaveripiiri koostui muista työttömistä. Kaikilla oli jokin päihdeongelma, päivät viettivät sohvalla maaten kissan kanssa ja illalla hakivat kaupasta kaljaa.
Thank god en itse ajautunut tuollaiseen, nyt olen jo muutaman vuoden ollut töissä ja kaveripiiri vaihtunut.
Kokemukseni työttömänä. Ei yhtään alkoholia tai tupakkaa. Vähintään 10 000 askelta mittariin joka päivä luonnossa liikkuen. Terveellinen ja säännöllinen ruokailu. Paljon ystäviä ja harrastuksia jotka eivät maksaneet mitään. Miinuksena ei ollut varaa ostaa mitään sellaista ylimääräistä mitä olisi tarvinnut mutta juuri ja juuri rahat riittivät hengissä pysymiseen.
Sitten niille jotka toivovat ja unelmoivat perusturvan poistamisesta tässä maassa. Se on kirjattu perustuslakiin ja sen taso määritellään muualla kuin Suomessa vertailuarvona mediaanitulo. Perusturvan taso on suomessa niin pieni että siitä on saatu useampi huomautus EU:lta. Indeksi voidaan jäädyttää mutta tasoa ei voida laskea ja tästä seurauksena on muutaman vuoden päästä suurempi korotus kerralla kun saadaan taas huomautus. Asumistukea voidaan laskea mutta se vaikuttaa lähinnä pieni- ja keskituloisten toimeentuloon pk-seudulla ja muutamassa muussa suuressa kaupungissa joissa asumiskustannukset ovat korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä ihminen voi olla?
"Yhyy, tuo saa enemmän rahaa kuin minä tekemättä mitään! Voisin saada saman jos lopetan työni, mutta en tee niin koska olen vain pikku tyhmyri!"
Ja tämä tyhmyys perustuu vielä harhakuvitelmiin. Jos tienaat esim 2000 e kuussa ja maksat vuokraa 600 e, sinulle jää huvituksiin 1400 euroa. Mutta minkäs sitä tyhmyydelleen voi.
Käteen jää 1600, ja työssäkäynnistä on kuluja, joten sellaiset 1400 jää palkansaajalle rahaa.
Vuokraa 600, pakolliset menot kenties 300. Siis 500 jäi huvituksiin.
No onhan se satasen enemmän kuin Tatulla. ISO palkkio siitä, että herää joka aamu seitsemältä paskaduuniin.
Mutta työmarkkinatukeen verrattuna saat 1100 euroa enemmän kuussa, se on iso palkkio. Älä vertaa vain ansiosidonnaista saaviin, jotka olleet hyväpalkkaisessa työssä.
Vertaan elämäntapatyöttömään Tatuun, joka tuskin on ollut hyväpalkkaisessa työssä. Tatu saa 400 kiinteiden menojen jälkeen.
Eikä saa. Jos ei ole ollut töissä, saa 500 e työmarkkinatukea ja max n 400 e asumistukea. Jos vuokra 600 e, jää 400 muihin laskuihin ja ruokaan, ei "huvituksiin".
Tatu saa 1100 e kokonaisuudessaan. Tämä on fakta.
Tatu on fiktiivinen henkilö.
Onko teillä työttömillä huono omatunto vai miksi yritätte vähätellä tukien runsautta?
Tatu on ihan oikea henkilö, ja tulot on tiliotteesta tarkistettu.
Minä saan 2 lapsen äitinä työmarkkinatukea 760e. Ei mielestäni ole kovin runsas tuki.
Vierailija kirjoitti:
En _kuvittele_ mitään. Tiedän, että iso osa työttömistä makoilee kotona ja nisteilee. Olen itse ollut työttömänä ja silloin kaveripiiri koostui muista työttömistä. Kaikilla oli jokin päihdeongelma, päivät viettivät sohvalla maaten kissan kanssa ja illalla hakivat kaupasta kaljaa.
Thank god en itse ajautunut tuollaiseen, nyt olen jo muutaman vuoden ollut töissä ja kaveripiiri vaihtunut.
Miksi alapeukut?
Kun kävin töissä olin työpäivän jälkeen niin poikki , että makasin loppupäivän sohvalla ja viikonloput kului palautuessa . Nyt työttömänä minulla on energiaa siivota puunata kotia , tehdä kotiruokaa alusta asti , hoitaa kuntoa ja ulkoilla sekä tavata ystäviä .
Ihmettelen kun tuo lähiö räkälä pysyy pystyssä aina vaan ja työttömät siellä istuvat päivästä toiseen. Niin että millä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Kävin yöllä ikkunasta katsomassa ja kuvaamassa. Siellä ne työttömät sängyissään vain makoili ja laiskotteli. Kuvat vein työkkäriin todisteeksi.
Niin lain mukaanhan työtön ei saa muuta tehdäkään. Paitsi työhakemuksia.
Missä sitä muualla istuisi kun kotona työttömänä? Varsinkaan, kun ei ole rahaa edes bussikorttiin.
Ehditkö ap olla pelkällä työmarkkinatuella pitkäänkin? Eihän tuo niin ahdistavaa olisi jos sitä työllistyisi ennen kuin ansiosidonnainen päättyy mutta jos täytyy pitkään olla pelkällä työmarkkinatuella niin siinä ei kyllä energiaa riitä mihinkään liikuntaan. En siis itse ole työtön mutta tuo tilanne pelottaa todella paljon.
Tätä minäkin ihmettelin. Ei se työnhaku edes ole pelkkää hakemusten tekoa. Kyllä siinä on taustatietojenkin hakua. Jos joku firma ilmoittaa samaa paikkaa toistuvasti, on syytä selvittää, mistä tämä johtuu. Myös firmojen luotettavuus on syytä selvittää. Aika aktiivinen olin työttömänä, mutta minulla oli tuuria saada mieleinen työpaikka sitten aikanaan ja jos suhdanteet salli firman pysyä pystyssä, en enää muuta hae. Viisi vuotta on eläkeikään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehditkö ap olla pelkällä työmarkkinatuella pitkäänkin? Eihän tuo niin ahdistavaa olisi jos sitä työllistyisi ennen kuin ansiosidonnainen päättyy mutta jos täytyy pitkään olla pelkällä työmarkkinatuella niin siinä ei kyllä energiaa riitä mihinkään liikuntaan. En siis itse ole työtön mutta tuo tilanne pelottaa todella paljon.
Mä en saanut 2010 mitään puolison tulojen takia. Neljä kuukautta meni ennen kuin sain töitä, olin vastavalmistunut ja sitä ennen osa-aikatyössä ja opiskelija. Ihan jo pelkästä vitutuksesta sain energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä ja kaverisi olette l'uusereita, niin se on ihan teidän oma henk.koht. häpeänne. Aika heikoissa kantimissa on elämänhallinta jos heti työttömyyden sattuessa ajautuu nistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thank god en itse ajautunut tuollaiseen, nyt olen jo muutaman vuoden ollut töissä ja kaveripiiri vaihtunut.Miksi alapeukut?
No ihan sun "kavereittesi" heikkoudelle ja luuserimentaliteetille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut 2010 mitään puolison tulojen takia. Neljä kuukautta meni ennen kuin sain töitä, olin vastavalmistunut ja sitä ennen osa-aikatyössä ja opiskelija. Ihan jo pelkästä vitutuksesta sain energiaa.
Ja kuinka monta lasta oli elätettävänä puolison palkalla? Meillä on 2 teiniä ja jättäisin kyllä itse syömättä että lapset saisivat ruokaa riittävästi. Pelkällä vitutuksella en energiaa saisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun tuo lähiö räkälä pysyy pystyssä aina vaan ja työttömät siellä istuvat päivästä toiseen. Niin että millä rahalla.
Mistä tiedät että työttömät istuvat siellä päivästä toiseen?
Se vielä puuttuisikin, että perheellä hienot kämpät ja hyvin tienaava aikuinen, mutta vielä pitäisi perheen työttömälle saada asumistuetkin päälle!