Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen paljastaa koko elämänsä someen? Lataa myös kuvia lapsistaan usein. Mielipiteitä?

Vierailija
27.07.2019 |

Mitä mieltä olette tästä?

Mikä tässä ilmiössä on taustalla?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä kaverilla on pieni yritys, jonka turvin tarjoaa kaikenlaisia liikunnallisia valmennuksia myös lapsiryhmille ja tämä äiti laittaa instaan kuvia lapsistaan, kun ollaan matkalla jonnekin tai liikkumassa - ikäänkuin näyttää, että osaan pitää huolta lapsista, katsokaa nyt. Se on nykypäivän markkinointia, joka uppoaa 1980-luvun jälkeen syntyneisiin.

Vierailija
22/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjailija. Haluaisin kirjoittaa kirjan elämästäni. Miksi pitäisi olla jotain salattavaa?

Koko elämäni on ollut voimakasta itsetutkiskelua.

Monilla on samanlaisia kokemuksia ja samanlaisia tunteita.

Olen avoin, koska ei ole salattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös yksi kaveri, joka laittaa koko ajan materiaalia lapsistaan (ja miehestään) someen, Instaan ja Faceen. Perheen kesälomareissulta 20 kuvaa. Eiliseltä päivältä 10 kuvaa. Lapsista ja miehestä kuvia uimakamoissa. Nuorin uimassa, kolme videota.

Meidän lapset leikkii yhdessä. Oma linjanveto on se, että lapsista ei laiteta someen/nettiin kuvia, joissa näkyy kasvot (myöskään lasten nimiä ei löydy netistä). Kauhulla odotan sitä päivää, kun joudumme käymään keskustelun siitä, että meidän lapsia ei kuvata. Piste.

Olen miettinyt, että mikä tässä on takana. Miksi some täytyy täyttää kuvilla perheestä? Tämä äiti ei koskaan laita kuvia itsestään, ainoastaan kuvia muista.

Sairasta. Ei ymmärrä seurauksia, eikä ymmärrä että esim Fese omistaa kaikki kuvat, jotka sinne laitetaan. Eli jos kuva päätyy jonnekin, se on kuvan laittajan vastuulla. Mutta tällaiset mammat todennäköisesti ajattelee, että se on epätodennäköistä, että kuvat päätyisivät jonnekin muualle. Varmaan onkin, mutta onko silti reilua omia lapsia kohtaan? Ei ole.

Juuri näin. Lisäksi itse koen, että lapsilla on oikeus yksityisyyteen. Se, mikä vanhempien mielestä on söpöä ja ihanaa, ei välttämättä ole lasten mielestä.

Vierailija
24/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjailija. Haluaisin kirjoittaa kirjan elämästäni. Miksi pitäisi olla jotain salattavaa?

Blaah, haluat varmaan tehdä myös elämästäsi elokuvan ja maalata taulun? Taulu on suositeltavin, koska piirtäjänä olet niin kömpelö, että kukaan ei saa aiheesta selvää 😂

Vierailija
25/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blaah, haluat varmaan tehdä myös elämästäsi elokuvan ja maalata taulun? Taulu on suositeltavin, koska piirtäjänä olet niin kömpelö, että kukaan ei saa aiheesta selvää 😂

Ennenkuin avaat pääsi netissä tai muuallakaan, koittaisit tehdä sen terapiataulun. Kaikille olisi helpompaa ja kenenkään ei tarvitsisi tuntea myötähäpeää.

Vierailija
26/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjailija olet, niin mikä sua estää kirjoittamasta?

Vierailija
27/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu

Vierailija
28/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muista ihmisistä en kyllä laita luvatta, mutta omasta elämästäni jos jonkinlaista. Minulla ei ole irl- elämässä enää mitään sisältöä ja somen kautta saa edes jotain pientä kontaktia muihin ihmisiin. Some on pääasiallinen väylä jakaa kuulumisiani esim. vanhempieni kanssa, joita ei pahemmin kiinnosta olla muuten tekemisissä. Säälittävää joo, mutta se, että äitini käy tykkäämässä vaikka uudesta tapetistani merkitsee jotain. 

Tietoturvan puoleen totean vain, että ainakin someen ladattavan sisällön saa itse valikoida ja määritellä sitä kautta niitä tietoja, jotka jäävät talteen. Valtaosa kaikesta tallennettavasta tiedosta on kuitenkin sellaista, jota kerätään tahtomattani ja usein tietämättäni.

Vierailija
29/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjailija. Haluaisin kirjoittaa kirjan elämästäni.

Miksi konditionaali, haluaisit? Ei kai kukaan estä. Onhan noita muitakin elämäkertoja maailma pullollaan. 

Vierailija
30/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvat lapsista! Lapset ei saa itse päättää laittaako äiti heistä kuvia nettiin. Fiksuja ne mutsit jotka ei juurikaan lapsista kuvia laita. Arvostan.

Sitäpaitsi ei muita ihmisiä kiinnosta ne toisten lapset niiiin paljoa että viikottain jaksaisi lukea.

Tämä! Mua ei vois vähempää kiinnostaa toisten muksut, enkä kuvittele, että muita, kun lähimmäisiä kiinnostaa mun muksut.

Vierailija
31/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionkipeä, ajattelematon eli tyhmä

Vierailija
32/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt ei kiinnosta yhtään ketään. Lopettakaa niiden tyrkyttäminen someen.

Vierailija
33/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistyöt taitaa olla yksi syy. Moni ns. lapsitili instassa on täynnä yhteistyöpostauksia, eli saatu näkyvyyttä vastaan vaatteita, rusetteja, alekoodeja ym. Lisää seuraajia. Kivahan se on ilmaista tavaraa saada ja hyötyä satoja ellei tuhansia euroja vuodessa pelkästään postaamalla kuvia nettiin omista lapsista, mutta onhan se silti vähän kyseenalaista kun alkaa miettimään.

Vierailija
34/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylpeä perheestään, siitä mitä on saanut aikaan.

😂 No joo, onhan toikin yksi tapa. Mites ennen somea, vietiin perhe ylpeänä torille näytille?

Vierailija
35/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi konditionaali, haluaisit? Ei kai kukaan estä. Onhan noita muitakin elämäkertoja maailma pullollaan. 

Suoraan sanottuna en ole mielestäni kovin hyvä kirjoittamaan. Mutta elämässäni on paljon tarinoita, välillä jaan niitä tänne vauva palstalle.

Kyse on ilmaisun tarpeesta enemmän. Kuvallisuus on vahvempi muoto minulle.

Kieli on myös hyvin suoraa. Jos maalaa taulun, siinä voi jättää paljon katsojan tulkinnan varaan.

Ehkä kirjoitankin vielä lisää joskus.

Vierailija
36/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole mielestäni kovin hyvä kirjoittamaan. Mutta elämässäni on paljon tarinoita, välillä jaan niitä tänne vauva palstalle.

Kyse on ilmaisun tarpeesta enemmän. Kuvallisuus on vahvempi muoto minulle.

Kieli on myös hyvin suoraa. Jos maalaa taulun, siinä voi jättää paljon katsojan tulkinnan varaan.

Ehkä kirjoitankin vielä lisää joskus.

Okei. Onko koskaan tullut mieleen, että sinun ei kannattaisi väittää olevasi kirjailija?

Vierailija
37/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääliö. Tuo ylenmääräinenkuvaaminen pitäisi lopettaa tai ainakin saada luvanvaraiseksi myös julkisilla paikoilla.

Vierailija
38/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiota ja hyväksyntää hakeva.

Vierailija
39/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luemme mieluummin rehellistä fiktiota...

Vierailija
40/49 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu netti jotenkin vievän todellisuudentajun. Heille voisi ehdottaa että ulkona kävellessään jakaisivat tuntemattomille lastensa valokuvia joiden takana lukee lapsen nimi, syntymäpäivä, koulu/päiväkoti jota käy ja vielä perheen kotiosoite. Varmasti kauhistuisivat, mutta ehkä sitten ymmärtäisivät tekevänsä aivan vastaavaa somessa.