Miksi aina sanotaan, että vapaaehtoisesti lapsettomien on vaikea löytää samoin ajattelevaa seurustelukumppania?
Suomessa kuitenkin melkein kolmannes sinkuista ei halua lapsia, ja täällä pk-seudulla veloja on vielä enemmän. Ei tuo kriteerinä nyt niin paljon rajaa.
Vapaaehtoisesti lapsettomien naisten löytäminen treffeille ei ole ollut minulle kovin vaikeaa. Minä en halua naimisiin tai asua samassa osoitteessa, ja tuntuu, että nuo sulkevat pois useampia kumppaniehdokkaita kuin se, etten halua lapsia.
Mitä kokemuksia muilla on?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi velojen pitäisi asua yhdessä? Tuon tajuaa jos on yhteisiä lapsia kasvatettavana mutta miksi heikentää parisuhdetta ehdoin tahdoin jos ei ole pakko.
Niin, minä siis EN halua asua yhdessä kumppanini kanssa. En koe, että se parantaa suhdetta millään tavalla, ja tarvitsen aika paljon omaa aikaa yksikseni.
Naiset, jotka haluavat samaa, ovat oman kokemukseni mukaan harvinaisempia kuin he, jotka eivät halua lapsia. Toisaalta jos ei halua asua yhdessä, todennäköisesti ei halua myöskään lapsia, joten ensimmäinen on oikeastaan jälkimmäisen alaryhmä.
Niinno... olet deittailut lähinnä kakskymppisiä tähän asti.. siinä iässä "veloja" on huomattavasti enemmän muutenkin. Vaikka tätä alapeukutetaan, monen mieli muuttuu. Minäkin tunnen useita ex-veloja, joiden ei pitänyt koskaan hankkia lapsia ja nyt voi olla kolmekin lasta.
Joskus jonkun mieli muuttuu, mutta monella ei. Itsekin olin vela ennenkuin siitä mitään puhuttiin, tiesin aina, etten tahdo lapsia. Yhä nelikymppisenä sama ajatus.
Kyllä monella muuttuu. On selvää että eniten "veloja" on 20 v. Ja määrä vähenee iän lisääntyessä juuri sen takia, että ne aidot velat jää jäljelle. Ei mua kiinnosta yksittäisen ihmisen ratkaisu. Mikä siinä ajatuksessa uhkaa veloja, että oikeasti moni myös muuttaa mielensä? Onko se teiltä jotain pois? Meneekö uskottavuus? Vai miksi ihmeessä se on niin sairaan kova paikka myöntää, et moni myös muuttaa mielensä?
Olen itse vela ja joskus tuo "monen mieli muuttuu" ärsytti itseänikin kovasti, vaikka ihan faktahan se on.
Vaan kun se ei ole fakta vaan usein toisteltu virheellinen väite, joka ei toistojen myötä sen todemmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet, ap? Jossakin vaiheessa sinullakin on liian myöhäistä muuttaa mieltäsi, mutta miehillä siihen on enemmän aikaa.
Tunnen enemmän kuin käsien verran miehiä jotka ovat muuttaneet mieltään 40v ja vaihtaneet nuoremman kumppanin. Naiselle tuo on riskialtista
Ihan vaan siksi, että edelleen suurin osa ihmisistä haluaa lapsia ja siksi, että useimmiten mieli muuttuu myöhemmällä iällä. Ja ei ole piruilua, vaan ihan selkeä fakta. Ja kun tuo vela-.vaatimus laitetaan niiden muiden vaatimusten päälle, niin tietysti se vaikeuttaa kumppanin löytämistä. Eri asia tietysti, jos haluaa vain seurustella jonkin aikaa tai mielessä on pelkkä seksisuhde. Niin monta tuttavapiirin vela-naista on nyt yli 40-vuotiaana ilman miestä ja miksi? Heidän kumppaninsa muuttivatkin mieltä nelikymppisenä ja halusivatkin lapsen. Mikään ei tuon ikäisille miehille ole helpompaa kuin löytää muutaman vuoden nuorempi kovasti lasta haluava nainen, mutta koitapa löytää tuon ikäinen kunnollinen vela-mies! Etsit sitä kuuluisaa neulaa heinäsuovasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet, ap? Jossakin vaiheessa sinullakin on liian myöhäistä muuttaa mieltäsi, mutta miehillä siihen on enemmän aikaa.
Tunnen enemmän kuin käsien verran miehiä jotka ovat muuttaneet mieltään 40v ja vaihtaneet nuoremman kumppanin. Naiselle tuo on riskialtista
Monellako heistä oli vasektomia tehtynä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi, että edelleen suurin osa ihmisistä haluaa lapsia ja siksi, että useimmiten mieli muuttuu myöhemmällä iällä. Ja ei ole piruilua, vaan ihan selkeä fakta.
Ei ole selkeä fakta vaan ihan vain valhe.
Suomalaisista 20-34-vuotiasta lapsia ei halua 15.0 %.
Suomalaisista 35-40-vuotiaista lapsia ei halua 16.4 %
Lähde: Väestöliiton Perhhebarometri 2015
Toki edellyttää, että on ylipäätään onnea deittiskenessä. Jos ei saa treffejä ylipäätään, ei saa treffejä myöskään velojen kanssa.
Tuntuu, että on mahdotonta löytää Tinderistä n. 30-vuotiasta naista, jolla ei olisi kova kiire perheen perustamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa luulisi olevan ainakin velanaisella löytää mies joka ei halua lapsia. Esimerkiksi lähes poikkeuksetta kaikki tindermiehet ovat ilmoittaneet etteivät lapsia halua.
No ainakin itse tapailemistani miehistä kaikki olisivat halunneet lapsia kanssani. Ei heitä tosin ole kuin kourallinen. En itse ole vela ja valitsin sitten rakastumisen perusteella.
Luulisi, että samanhenkiset ihmiset vetävät useammin toisiaan puoleensa. Että enemmistö lapsia toivovista löytää toisensa ja veloista toisensa. Sitten jotkut erehtyvät markkinoilla ja jotkut myötäilevät kumppaniaan kun asia on heille kummin vain ok.
Tuohon samanhenkisten vetovoimaan minä uskon. Kun olin nuori, joku minussa vetosi miehiin, jotka halusivat nopeasti naimisiin ja lapsia. Jo lukioiässä useampi sanoi haluavansa kanssani naimisiin, ja miehenikin kosi minua alle puolen vuoden seurustelun jälkeen. Ja juuri hän toivoi useampaa lasta. Olen ilmeisesti ollut sellainen kiltti nörttityttö, joka kiinnosti poikia, jotka halusivat asettua aloilleen. Velat ja muuten villimmät tyypit varmasti kiersivät minut kaukaa. Ja taas sitten ihastuvat toisiinsa missä sitten tapaavatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi velojen pitäisi asua yhdessä? Tuon tajuaa jos on yhteisiä lapsia kasvatettavana mutta miksi heikentää parisuhdetta ehdoin tahdoin jos ei ole pakko.
Niin, minä siis EN halua asua yhdessä kumppanini kanssa. En koe, että se parantaa suhdetta millään tavalla, ja tarvitsen aika paljon omaa aikaa yksikseni.
Naiset, jotka haluavat samaa, ovat oman kokemukseni mukaan harvinaisempia kuin he, jotka eivät halua lapsia. Toisaalta jos ei halua asua yhdessä, todennäköisesti ei halua myöskään lapsia, joten ensimmäinen on oikeastaan jälkimmäisen alaryhmä.
Oon nainen ja mulla yksi lapsi edellisestä liitosta. Nyksän kans ei yhteisiä lapsia eikä tule ja todellakin asuisin mieluummin omassa asunnossa, mut mies haluaa puolestaan elellä saman katon alla.
Siksi, että omasta halustaan lapsettomat ovat vähemmistössä. Toiseksi sen takia, että monet ovat sisäistäneet yhteiskunnan "opit" ja olettavat, että velat muuttavat mielensä ennemmin tai myöhemmin ja ottavat siis heti eron, kun paljastuu, että se kumppani ei alkanutkaan maagisesti haluta lasta. Kolmanneksi heittäisin velana sen väitteen, että velakulttuuri esim. kansainvälisillä nettipalstoilla on aika negatiivista, aggressiivista ja angstista, eikä se houkuttele pariutumaan. Myös rationaalisuuden (yli)korostaminen on niillä saiteilla tavallista ja intuitiivisempi ja pehmeämpi velatyyppi voi jäädä aika yksin sen seurauksena.
"Aina sanotaan"? En ole ikinä kuullut kenenkään koskaan sanovan tuollaista ainakaan ääneen. Mistä mahdat puhua?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi, että edelleen suurin osa ihmisistä haluaa lapsia ja siksi, että useimmiten mieli muuttuu myöhemmällä iällä. Ja ei ole piruilua, vaan ihan selkeä fakta. Ja kun tuo vela-.vaatimus laitetaan niiden muiden vaatimusten päälle, niin tietysti se vaikeuttaa kumppanin löytämistä. Eri asia tietysti, jos haluaa vain seurustella jonkin aikaa tai mielessä on pelkkä seksisuhde. Niin monta tuttavapiirin vela-naista on nyt yli 40-vuotiaana ilman miestä ja miksi? Heidän kumppaninsa muuttivatkin mieltä nelikymppisenä ja halusivatkin lapsen. Mikään ei tuon ikäisille miehille ole helpompaa kuin löytää muutaman vuoden nuorempi kovasti lasta haluava nainen, mutta koitapa löytää tuon ikäinen kunnollinen vela-mies! Etsit sitä kuuluisaa neulaa heinäsuovasta.
No mutta jos näin käy niin minkä sille voi? Jos on mielestään vela, on aika törkeää vedättää lapsia haluava parisuhteeseen kanssaan. Jos taas vela-mies päättääkin yli 40v haluta lapsia ja jättää, miten siihen olisi voinut ennakoida? Tekemällä sen kanssa niitä väkisin silloin kun kumpikaan ei niitä halunnut?
Lapsettomat on vaan niin ikäviä ihmisiä ettei ne kestä edes toisiaan.
Vela on sama asia kun sanoisit parisuhdemarkkinoilla olevasi persu tai vasuri. Tulee negatiivinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vela on sama asia kun sanoisit parisuhdemarkkinoilla olevasi persu tai vasuri. Tulee negatiivinen kuva.
Itse en ainakaan ole koskaan sanonut olevani vela muuten kuin netissä. Jos asia tulee puheeksi, sanon etten halua lapsia enkä voi sellaisia enää saadakaan. Harva edes tietää, mitä vela tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
"On vaan"? Onko jotain parempaa argumenttia esittää? Miksi sitten tunnen lapsia hankkineita, jotka ovat todella puistattavia ja yrittävät vain koko ajan käyttää jokaista vastaantulevaa ihmistä?
Mikä sellainen mullistus lasten hankkiminen muka on, että se muuttaa valkoisen mustaksi ja toisinpäin? Ei se tee kenestäkään uudestisyntynyttä neroa tai mitään muutakaan. Pälli on pälli, lapsilla tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ole koskaan sanonut olevani vela muuten kuin netissä. Jos asia tulee puheeksi, sanon etten halua lapsia enkä voi sellaisia enää saadakaan. Harva edes tietää, mitä vela tarkoittaa.
Se että on niin ehdoton jostain karkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On vaan"? Onko jotain parempaa argumenttia esittää? Miksi sitten tunnen lapsia hankkineita, jotka ovat todella puistattavia ja yrittävät vain koko ajan käyttää jokaista vastaantulevaa ihmistä?
Mikä sellainen mullistus lasten hankkiminen muka on, että se muuttaa valkoisen mustaksi ja toisinpäin? Ei se tee kenestäkään uudestisyntynyttä neroa tai mitään muutakaan. Pälli on pälli, lapsilla tai ilman.
Sen tekee hormonit. Lapsettomat alkaa sekoilemaan nelikymppisinä.
Aikoinaan itse toivoin kovasti perhettä ja ihmissuhteeni kaatui toistuvasti siihen, että kumppanit ei joko halunnut lapsia tai eivät osanneet päättää haluavatko lapsia.
Sinkkuna ollessani olin samalla treffipalstalla kuin työkaverini, joka on vela. Yövuorossa juttelimme kaikenlaista ja hän taas kertoi päinvastaista, että hänen on vaikea löytää kumppania, joka tietää ettei ehdottomasti koskaan tahdo lapsia.
Ehkä sopivan kumppanin löytäminen ylipäätään on vaikeaa. Tai ei kai se kaikille ole ja tarvitaan siihen vähän tuuriakin.
Itse löysin lopulta etsimäni ja elän toivomaani perhe-elämää. Entisen työkaverini kohtalosta en tiedä, koska työpaikkani on vaihtunut jo vuosia sitten.
Olet väärässä. Velojen määrä ei vähene iän lisääntyessä vaan itse asiassa kasvaa hieman.
Ks. Väestöliiton perhebarometri: https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/11d3732bdaeb97da8e26858e269…