Saamelaiskäräjät epäsi ääsnioikeuden wanna-be saamelaisilta
Saamelaiskäräjät epäsi äänioikeuden ivalonsaamelaisilta.
Kommentit (51)
Aika epäilyttävää toimintaa rotuoppeineen. Ehkä pitäisi alkuasukkaat tuoda Suomen lain piiriin.
Mikä tuo juttu on, miksi ivalonsaamelaisia ei katsota oikeiksi saamelaisiksi?
Kuka haluaisi samastua tohon sekopääporukkaan muutenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Aika epäilyttävää toimintaa rotuoppeineen. Ehkä pitäisi alkuasukkaat tuoda Suomen lain piiriin.
Tai rakentaa jonkinlainen muuri😁
On jo pitkään ollut aivan selvää etteivät saamelaiset ole sen enemmän alkuperäiskansaa kuin suomalaisetkaan, joten saamelaiskäräjät on vain kerho, joka toki voi jäsenensä valita. Tietenkään heillä ei saisi olla mitään etuoikeuksia ns. saamelaiskerhon jäsenyyden takia.
Norjasta 1800-luvulla tulleet pohjoissaamelaiset eväävät Suomen alkuperäissaamelaisilta (inarinsaamelaiset ja kolttasaamelaiset) oikeudet olla saamelainen ja sitten pohjoissaamelaiset aktivistit vielä itkevät lehdissä siitä kun heitä ei virallisesti vahvisteta suomen alkuperäiskansaksi. Muistakaa tämä seuraavan kerran kun luette saamelaisten edesottamuksista.
Voisivat varmaan itsenäistyä, jos eivät voi elää Suomen lakien mukaa.
Miten noin rasistinen järjestelmä saa rahoitusta valtiolta? Maksakoot itse hommansa.
Miksi saamelaiset saavat rahoitusta, mutta persuja haukutaan?
Vierailija kirjoitti:
Norjasta 1800-luvulla tulleet pohjoissaamelaiset eväävät Suomen alkuperäissaamelaisilta (inarinsaamelaiset ja kolttasaamelaiset) oikeudet olla saamelainen ja sitten pohjoissaamelaiset aktivistit vielä itkevät lehdissä siitä kun heitä ei virallisesti vahvisteta suomen alkuperäiskansaksi. Muistakaa tämä seuraavan kerran kun luette saamelaisten edesottamuksista.
Ai tämmöinen kuvio, onpa rasisistista ja eripuraista touhua!
Koska koutakeino saa ekat läpsyt?
Vierailija kirjoitti:
Miten noin rasistinen järjestelmä saa rahoitusta valtiolta? Maksakoot itse hommansa.
Miten se on rasistista, että esim suomalaiset eivät voi muuttua yhdessä yössä saamelaisiksi? Suomalaiset eivät halua itsekään tunnustaa välttämättä edes ikänsä Suomessa asuneita suomalaisiksi, mutta sitten kun saamelaiset haluavat samanlaisen oikeuden itse määritellä oman kansansa, niin se onkin rasistista. Entä jos joku Venäjä haluaisi päättää meidän puolestamme ovatko inkerinsuomalaiset suomalaisia vai eivät? Ei kovin moni suomalainen sitä kyllä hyväksyisi, saati sitten pitäisi itseään rasistisena katsoessamme että asia kuuluu vain meille itsellemme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi saamelaiset saavat rahoitusta, mutta persuja haukutaan?
Mölyääkö saamelaiset somessa lähetellen tappo ja raiskaus uhkauksia? Niinpä ei, merkittävästi arvokkaampaa sakkia kuin persesuomalaiset.
Miettikää, jos suomalainen sanoisi toiselle suomalaiselle, jonka vanhemmat ovat ulkomailta "et sinä ole suomalainen".
Suomi on maailman mittakaavassa kuin saame. Pieni erikoinen porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on rasistista, että esim suomalaiset eivät voi muuttua yhdessä yössä saamelaisiksi? Suomalaiset eivät halua itsekään tunnustaa välttämättä edes ikänsä Suomessa asuneita suomalaisiksi, mutta sitten kun saamelaiset haluavat samanlaisen oikeuden itse määritellä oman kansansa, niin se onkin rasistista. Entä jos joku Venäjä haluaisi päättää meidän puolestamme ovatko inkerinsuomalaiset suomalaisia vai eivät? Ei kovin moni suomalainen sitä kyllä hyväksyisi, saati sitten pitäisi itseään rasistisena katsoessamme että asia kuuluu vain meille itsellemme.
Jos ulkomaalaisesta voi tulla suomalainen, niin suomalaisesta voi myös tulla saamelainen. Vai onko toisten harjoittama syrjintä jotenkin hyväksyttävämpää?
Vierailija kirjoitti:
Koska koutakeino saa ekat läpsyt?
Kautokeinoa varmaan tarkoitat
Tämän nihilistisempää porukkaa kuin nämä "aitosaamelaiset" ei kyllä olekkaan.