Ihmiset jotka syö äänekkäästi junissa
Kuljen joka päivä Helsinki - Järvenpää väliä, ja on enemmän sääntö kun poikkeus että joku mässyttää minkä kerkeää siinä vieressä tai vastapäätä. Siis lähijunassa. Täpötäysissä.
Eikö ihmisillä ole mitään käsitystä siitä miten ärsyttäviltä toisen mussutusäänet korvan juuressa kuulostaa? Puhumattakaan siitä kärystä mikä ruoista lähtee!
Eräs päivä joku söi haisevaa kolmioleipää äänekkäästi mässyttäen. Tupla jälkiruoaksi. Mousk, mousk.....
Eilen molemmilla puolilla olevat rouvat söivät suklaata. Joka haukulla patukan puristaminen * rapirapirapi * mässyn.... mässyn.... rapi rapi rapi.... Meinas tärykalvot haljeta.
Nyt vieressä oleva tyyppi vetää subia. SIIS SUBIA. Jäätävä löyhkä, rapina, ja maiskutus muutaman sentin päässä. Tekis mieli oksentaa. En tiedä onko mulla misofonia vai repiikö tää muidenkin hermoja näin paljon.
Eikö ihmiset oikeesti pärjää yhtä lähijunamatkaa ilman ateriaa?
Kommentit (102)
Kertoo kyllä siitä, että itsellä on aistiyliherkkyys tai muu ongelma, jos "haisevat leivät" ja "äänekäs maiskutus" aiheuttavat ongelmia. Sori, se on oma ongelmasi.
Joillakin ihmisillä on tapana mässyttää. Tampereen yliopiston Linna-kirjaston tietokonetilassa yksi nuori nainen aina mässytti äänekkäästi eväitään. Ketään ei varmaan ruokien haju häirinnyt, mutta äänekäs mässäyttely suulla. Ihan ilman aistiyliherkkyyttä tämä.
Yksi huono tapa muuten mitä jotkut ei itse huomaa, on äänekäs huokailu. Se kuulostaa ihan mielenosoitukselliselta, mutta kun mitään syytä ei ole muille osoittaa tyytymättömyyttä, niin johtopäätös on, että ihminen vain huokailee ja puuskuttaa äänekkäästi omia raskaita ajatuksiaan. Muiden pitää vain sitten kestää kuunnella niitä huokauksia. On muuten tosi ärsyttävää, kun ei tiedä pitäisikö auttaa jotenkin tai kysyä, onko kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voisi ihan ajatella yleistä viihtyvyyttä ja toisia matkustajia, eikä joka kerta tuijottaa vaan omaan napaan
https/is.fi/matkat/art-2000005682684.html
Näitä et saa syödä bussissa – suosikkipikaruoan kanssa kyytiin pyrkivä voidaan jättää laiturille - Matkat - Ilta-Sanomat
Ei jätetty. Tulin Virosta ja oli pitkä junamatka edessä, oli kiire junaan ja nälkä. Otin asemalta Hesen aterian ja söin sen junassa. Ihan siististi. Ei estellyt kukaan, saati että olisi poistettu junasta.
Onko sulla ääni-yliherkkyyttä todettu, jos tuollainen menee tunteisiin?
Tuollainen aistiyliherkkyys on autismin kirjolaisilla hyvin tavallinen.
Itsellä kanssa aiheuttaa vastaavia tuntemuksia muiden mässyttäminen, huokailu, tarpeeton liikahtelu kuten penkissä asennon jatkuva korjaaminen yms. Ratkaisuna vastamelukuulokkeet joissa soi aina joku musiikki tai podcast, ja koitan kiinnittää kanssamatkustajiin mahdollisimman vähän huomiota. Toistaiseksi on pärjätty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voisi ihan ajatella yleistä viihtyvyyttä ja toisia matkustajia, eikä joka kerta tuijottaa vaan omaan napaan
https/is.fi/matkat/art-2000005682684.html
Näitä et saa syödä bussissa – suosikkipikaruoan kanssa kyytiin pyrkivä voidaan jättää laiturille - Matkat - Ilta-Sanomat
Ei jätetty. Tulin Virosta ja oli pitkä junamatka edessä, oli kiire junaan ja nälkä. Otin asemalta Hesen aterian ja söin sen junassa. Ihan siististi. Ei estellyt kukaan, saati että olisi poistettu junasta.
Silläpä se Hese siinä asemalla on, siitä saa nopeasti ruuan mukaan ja aina olen pari juustohampurilaista ostanut ja junassa syönyt. Jos joku tulee kyseenalaistamaan, joutuu ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ääni-yliherkkyyttä todettu, jos tuollainen menee tunteisiin?
Sinulla ei ainakaan ole todettu omaperäisyyttä.
Tämä. Oksettaa kyllä nämä mässyttäjät. Itse kuljen paljon Helsinki-Tampere väliä ja kyllä jaksaa joka kerta ällistyttää se srikka, että aikuinen ihminen ei jaksa sitä reilu tunnin matkaa ilman karseeta eväsarsenaalia. Heti kun päästään junaan, niin samalla sekunnilla kaivetaan eväät esiin.
Mua ei häiritse syöminen tai edes joku ruuan haju, jos osataan syödä nätisti ja hiljaa. Yllättävän paljon näitä suu auki mäiskyttäviä kuitenkin aikuisissakin on. Ehkä ei ole kotona opetettu käytöstapoja, koska viisivuotias sukulaispoikanikin osaa syödä suu kiinni ja yskäistä hihaansa. Ei voi olla taidoista kiinni. Aikuiset sitten räkivät joka paikkaan ja mässyttävät äänekkäästi menemään. Yöks. Täytyy varmaan alkaa huomauttelemaan, että voisitko syödä suu kiinni. Sama purkan jauhamisessa. Oksetus.
Lisäksi näin korona ja flunssa-aalto aikaan, tuo julkisissa syöminen on älyttömän epähygieenistä. Sillä sen tartunnan saa varmimmin, kun tunkee niillä likaisilla käsillä ruokaa sinne avoimeen monttuun 🙄
Syy miksi en mene minnekään ilman vastamelukuulokkeita. Aina on näitä, joilla ei ole mitään käytöstapoja. Katsotaan jotain tiktokkeja puhelimesta äänet täysillä ILMAN KUULOKKEITA, puhutaan kovaäänisesti omat nolot asiat julki puhelimessa, syödä mässytetään tai ryystetään, köhitään ja niiskutetaan sekunnin välein. Oksetus.
Älä käytä julkisia, jos olet kipeä!
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Oksettaa kyllä nämä mässyttäjät. Itse kuljen paljon Helsinki-Tampere väliä ja kyllä jaksaa joka kerta ällistyttää se srikka, että aikuinen ihminen ei jaksa sitä reilu tunnin matkaa ilman karseeta eväsarsenaalia. Heti kun päästään junaan, niin samalla sekunnilla kaivetaan eväät esiin.
Mua ei häiritse syöminen tai edes joku ruuan haju, jos osataan syödä nätisti ja hiljaa. Yllättävän paljon näitä suu auki mäiskyttäviä kuitenkin aikuisissakin on. Ehkä ei ole kotona opetettu käytöstapoja, koska viisivuotias sukulaispoikanikin osaa syödä suu kiinni ja yskäistä hihaansa. Ei voi olla taidoista kiinni. Aikuiset sitten räkivät joka paikkaan ja mässyttävät äänekkäästi menemään. Yöks. Täytyy varmaan alkaa huomauttelemaan, että voisitko syödä suu kiinni. Sama purkan jauhamisessa. Oksetus.
Lisäksi näin korona ja flunssa-aalto aikaan, tuo julkisissa syöminen on älyttömän epähygieenistä. Sillä sen tartunnan saa varmimmin, kun tunkee niillä likaisilla käsillä ruokaa sinne avoimeen monttuun 🙄
Minä teen tiiviin työpäivän Helsingissä ja pääsen syömään vasta junassa - vaikka olenkin matkalla vain Tampereelle. Minulla on oikeus päivälliseeni, ole mitä mieltä haluat. Matka kestää vähintään 1:30, yleensä 1:40 tai talviaikana enemmänkin, se ei ole "reilu tunnin matka". En aio sinun takiasi kärvistellä nälässä ja huonovointisena.
En kylläkään mässytä suu auki, ja ruuan syömisessä menee ehkä kymmenen minuuttia. Ei ole epähygieenistä, putsaa sinäkin kätesi useammin.
Kerran yks tummu päätti syödä keitettyä kanamunaa ja sen suusta kuulu semmonen pieru ääni kun pisti kokonaista kanamunaa suuhun... normaalisti ei haittaa muitten syömiset mutta sillon kyllä katoin pitkään
Eikö näitä maiskuttelevia ja hörppiviä ole jo lapsena opetettu syömään hillitysti? Ovat tavoiltaan kuin joitain metsäläisiä tai eläimiä.
Minulla on paha ongelma banaanien hajun kanssa. Kaupassakin kierrän HeVi-osaston banaanihyllyn mahdollisuuksien mukaan kauempaa. Eräänä päivänä joku mies istui bussissa viereeni ja rupesi mässyttämään suu auki banaania. Limainen mussutus yhdistettynä ylikypsän banaanin löyhkään sai aikaan yökkimisrefleksin. Onneksi en ollut syönyt/juonut mitään muutamaan tuntiin.
Omalla vastuulla kirjoitti:
Minulla on paha ongelma banaanien hajun kanssa. Kaupassakin kierrän HeVi-osaston banaanihyllyn mahdollisuuksien mukaan kauempaa. Eräänä päivänä joku mies istui bussissa viereeni ja rupesi mässyttämään suu auki banaania. Limainen mussutus yhdistettynä ylikypsän banaanin löyhkään sai aikaan yökkimisrefleksin. Onneksi en ollut syönyt/juonut mitään muutamaan tuntiin.
Olisit kehunut suihinottokykyänsä..
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllähä tommone vtuttaa. Ja vielä kaikenlisäks se lyhyen junamatkan mässyttäjä on lähestulkoon aina joku läski! Se pistää vtuttaan vielä enemmän kun joku armoton läski tulee siihe mussuttaan jotakin.. Läskit mussuttaa joo tiiän koko ajan jotain (vaikka itse lihavuushan johtuu tietysti kaikesta muusta), niin miksei plösöt voi olla ees tuntia/puolta ilman sitä mässytystä.
Läskitkään tuskin tykkää jos vaunuun tulee juoppo dokaamaan tai nisti piikittämään?
Onneksi en ole läski niin voin syödä rauhassa junassa.
Eipä ole kyllä ikinä tullut vastaan häiritsevästi syövää ihmistä julkisissa, vaikka kuljen niissä paljon. Muunlaisia haju- ja äänihaittoja ihmisistä kyllä lähtee, pahin on ehdottomasti voimakas hajusteiden haju ja kovaääninen puhelimeen kälätys.
Oma auto tuo sen rauhan elämään.
Liikkumisen vapaus. Ei tarvitse kuunnella hörhöjä ja krimejä.
Lisäksi kerrostalon melut ja riidat välttää kokonaan asumalla omassa talossa.
Näin tein minä ja muutin hki fattalasta pois.
Suosittelen muillekin ketkä arvostaa terveyttä ja rauhaa
Kannattaa opetella jokin rentoutusmenetelmä, jonka avulla voi "sulkea" ulkoisen maailman häiritsevyydet pois, siten etteivät häiritse. Auttaa nukahtamiseen, mutta myös omaan junarauhaan.