Onko 600e yksinelävälle ”tarpeeksi” vuokran jälkeen?
Vuokraan menee 1000e. Palkasta jää sen jälkeen 600e.
Riittääkö se elämiseen, sähkö, puhelin, vakuutus ja ruoka?
Kommentit (29)
Minulle jää 600e ja se on enemmän kuin tarpeeksi. Siitä suurin osa jää säästöön.
Hyvinhän tuo riittää. Olettaen että sähkölasku parinkymmenen euron luokkaa ja puhelinliittymä vähemmänkin. Vakuutusmaksut tietysti voivat haukata ison osan riippuen kuinka usein lasku tulee.
Törkeen kallis vuokra yhdelle. Muuttaisin halvempaan, jotta saisin jotain säästöönkin.
Riittää hyvin, jos on valmis olemaan sopivasti pihi. Itselläni jää tuon verran ja matkustan 6-8 kertaa vuodessa ulkomaille kaupunki- tai rantalomille.
On. 400 euroakin riittää aika hyvin. Tottakai elämä on vaatimatonta, muttei tarvii laskea joka penniä.
Mut joo 1000 e vuokraan on ihan liikaa. Kaksion saa pk-seudulta 800 eurollakin. (Oletan että asut siellä koska on noin kallis vuokra.)
riittää ruhtinaallisesti. minulle ei ole koskaan jäänyt niin paljon, mutta mitään ei puutu, kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta on, ja jää säästöönkin pahan päivän varalle.
Kyllä se riittää, mutta tuo vuokra on aivan kohtuuton tuloiksi nähden. Suosittelisin etsimään hieman halvempaa vaihtoehtoa kuitenkin, vapauttaisi lisää käyttörahaa/säästöpotentiaalia
Mulla jää palkasta käteen 1700e.Asun kaupungin vuokra-asunnossa.Vuokra:alle 600e kaksioista.Mulla on vielä 1 alaikäinen lapsi.En pärjäis,jos joutuisin maksaa noin kallista vuokraa.
Jännä, että toimeentulotuella elävät aina valittavat, kun rahat ei riitä mihinkään. Yksin asuva toimeentulotukea saava saa kuitenkin 500 euroa/kk ja siitä ei enää tarvitse maksaa vuokraa, sähköä, vettä, lääkärikuluja, lääkkeitä ja vakuutuksia. Sitten työssäkäyvät pitää ruhtinaallisena summana 600 euroa, josta maksavat itse vielä sähköt, lääkkeet ja vakuutukset.
Asuntolainaa et noilla tiedoilla saa.Laskelma tehdään 800e/hlö/käteen.
Elät kyllä tuolla hyvin,jos et pahemmin häylää luottokortteja tms töppäile pikavippien kanssa.
Voisitkohan saada jopa ihan vähän asumistukea noilla 1600 e tuloilla?
Hirveä vuokra/asuntolaina sun tulotasolla.
Et jaksa kauan tuota yhtälöä.
Muuta miniyksiöön tai kaupungin vuokra-asuntoon asap.
Mulla käteen 2600 samoilla asumiskuluilla.
Ei autoa tms.
Silti tuntuu,että asumiskulut on se ainut,mitä voisi tinkiä.
Matkalippuun mulla menee 100e ja harrastukseen 250e.
Koira on.Ei lapsia.
Minulle jää vuokran jälkeen 240€/kk käyttörahaa.
Puhelinliittymä/netti noin 25€/kk.
Ruoka noin 30€/vk, yhteensä siis noin 120€.
Pesuaineet, yms. noin 15€/kk.
Pari kertaa voi käydä syömässä ulkona. Vaatteet kirpparilta.
Muutaman kerran vuodessa pääsen tekemään enemmän töitä, mistä rahasta laitan säästöön. Niillä rahoilla voi tehdä vaikka pienen lomamatkan tai ostaa jotain isompaa.
Olen aivan tyytyväinen elämääni, en tarvitse tämän kummempaa.
Takuueläke on alle 800 euroa kuukaudessa. Siihen verrattuna olet suorastaan suurituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että toimeentulotuella elävät aina valittavat, kun rahat ei riitä mihinkään. Yksin asuva toimeentulotukea saava saa kuitenkin 500 euroa/kk ja siitä ei enää tarvitse maksaa vuokraa, sähköä, vettä, lääkärikuluja, lääkkeitä ja vakuutuksia. Sitten työssäkäyvät pitää ruhtinaallisena summana 600 euroa, josta maksavat itse vielä sähköt, lääkkeet ja vakuutukset.
Ei tuota kukaan normaali ihminen pidä ruhtinaallisena, mutta tällä palstalla vaan riittää näitä penninvenyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän tuo riittää. Olettaen että sähkölasku parinkymmenen euron luokkaa ja puhelinliittymä vähemmänkin. Vakuutusmaksut tietysti voivat haukata ison osan riippuen kuinka usein lasku tulee.
Miten laskun tulemisen useus vaikuttaa mihinkään. Ei pidä elää niin, että jonain kuukautena tulee iso lasku yllättäen.
Menot jaetaan vuositasolle ja jyvitetään kuukausille.
Tosin noin köyhä ei pidä isoja vakuutuksia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tämä käsitys tulee,mutta yleinen harha luulo näyttää olevan ,että toimeentulotuestaa jää aina se 500e käyttöön/ruokaan.Näin ei siis ole,varmasti 95%tuen saajista maksaa vuokraansa pari sataa tuosta perusosasta ,koska normien mukaisia vuokra asuntoja on todella harvalla.Lisäksi siitä menee puhelimen,kulkemisen yms maksut
Totta kai se riittäisi. Minulla jää vain 300 e vuokran jälkeen. Jos saisin 300 e enemmän kuussa, voisin tehdä mitä ikinä haluaisin.