Kätilö vastaa klo 22.15 saakka
Kommentit (35)
Mahdollisuuksien mukaan, mutta jos on oikein kiirettä ja jokaisella kätilöllä monta äitiä ja hätätilanteita, joissa tarvitaan apua, ei ole mahdollista olla yhden luona.
En palstaile töissä, vain joskus vapaa-aikana.
klö
Ja mitähän siellä minun tapauksessa puhutaan? Edellisestä raskaudesta siis em. laskeuma ja synnytys pelottaa muutenkin.
Pääset joko ottamalla yhteyttä suoraan pelkopolille tai pyytämällä neuvolastasi lähetteen.
Pelkopolilla sinua kuunnellaan,keskustellaan peloistasi, edellistä synnytystä käydään läpi ja kirjataan ylös toiveitasi seuraavan synnytyksen suhteen.
klö
Onko joillakin kätilöillä asenne, että ei turhaan ruveta puuduttelemaan kun vauva on jo ulkona ja synnytyksen kuuluukin sattua?
Mitä eroa eri käynnistystavoilla on? Lääkäri ilmoitti, että ensiviikolla käynnistetään synnytys vauvan arvioidun suuren koon vuoksi. Käynnistystapana tulisi olemaan oksitosiinitippa ja sitten kalvojen puhkaisu. Olisiko geeli hieman lempeämpi vaihtoehto? Lääkäri ei oiken perustellut käynnistystä eikä myöskään käynnistystapaa. En ole oiken varma koko käynnistysajatuksesta. Kuinka usein koon vuoksi käynnitetään? Tänään la. Kiitos, että viitsit täällä vastailla.
En käytä pikkuhousunsuojia, e-pillereitä, en pese liian usein ja vain pelkällä vedellä.
Käytin viikko sitten Canestenin puikon, mutta oireet lievittyivät vain vähän.
Ehkä kaikki, mikä on ns. ylimääräistä synnytyksen jälkeen, tuntuu äidistä kivuliaalta. Puudutamme kyllä, onhan ompeleminen puuduteuksessa huomattavasti helpompaa. Kuitenkin esim. häpyhuulet ovat arka kohta ja puutuvat huonosti. Mielestäni monikaan ei oikeasti valita ompelun sattuvan.
klö
Synnytin pienen vauvan (py 31cm) ja silti repesin. Supistukset ei piirtyny käyrälle ja sanottiin ponnista ku siltä tuntuu. Ponnistin vaikka supistus loppu ja huusin saako lopettaa.
Eikä missään vaiheessa tuettu välilihaakaan (ponnistus 15min ja eka synnytys)
Onko tosiaan niin, että jos sairaalaan ehtii vasta juurin kun pitäisi alkaa ponnistamaan, niin mitään kivunlievitystä ei pysty antamaan. Paitsi ällöttävä ilokaasu. Minulle kävi niin ja oli pettymys, ettei mitään apua saanut
Kokeile käyttää gynofilus emätinpuikkoja tai syödä tai juoda gefilus tuotteita ja vältä liiallista makeaa. Ellei auta, käy gynekologilla.
klö
ponnistin siis monta kertaa tottakai, mutta oon käsittäny et kätilöt käskee lopettaa et väliliha ehtis venyy jos siltä näyttää...
Mistä tunnistaa sektion jälkeen kiinnikkeet ja mitä niille voi tehdä? Minulla sektiosta 2 vuotta ja haava kipuilee välillä. Paheneeko kivut jos tulen uudestaan raskaaksi, nyt on kakkosen yritys päällä...
Synnytyksessäni kätilöharjoittelija ei olisi millään halunnut kutsua " pääkätilöä" paikalle. Ei ollut mukavaa vaatimalla vaatia toista henkilöä paikalle juuri ponnistusvaiheen alussa :/ Tämä on ainoa asia mikä jäi synnytyksestä vaivaamaan (vaikka aikaa siinä menikin, kerkesin tutustua neljän vuoron kätilöihin :D )
Mahdoton arvailla syitä, kun ei itse ole ollut tilannetta todistamassa. Olisi kannattanut kysyä silloin synnytyksen jälkeen, mutta useinhan kysymykset heräävät jälkikäteen. En osaa auttaa tämän paremmin.
klö
Kyllä se niin on. Miksi puudutus olisi tärkeämpi kuin se, että synnytys on nopeasti ohi ja lapsi maailmassa?Ilokaasu ja jos ehtii, ponnistusvaiheeseen pudendaali, siinä keinot.
klö
Jälkikäteen vaan oon kuullu kuinka muilla on tuettu venyvää kudosta ja käsketty lopettaa ponnistus et ehtis venyä paikat. Sit aloin miettimään miks mulle ei näin tehty...
Olen, kolme nopeaa luomusynnytystä ilman kivunlievityksiä.
klö
Mene töihin tai pidä rentuottava vapaa ja palaa virkeänä töihin :) Teitä tarvitaan, ei ole kiva synnyttää yksin.
ps. Mun kysymys: Saako äiti halutessaan " pitää" kätilön synnytyssalissa koko ajan jos todella pelkää yksin jäämistä (vaikka isä mukana) ja pelkää ylipäätänsä synnytystä?