Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää huolehtia äidistäni...

Vierailija
24.07.2019 |

Ottaako kotihoito hoitaakseni kaikki äitini asiat, jos minä en sitä enää jaksa? Viimeiset 10 v olen auttanut äitiäni koko ajan enemmän ja enemmän, nyt viimeiset kolme vuotta on ollut todella raskasta aikaa. Äidilläni on paljon sairauksia, mm. muistisairaus. Olen koko ajan ajatellut, että hoidan äidin niin pitkälle kuin tarvitsee, vasta viimeisessä vaiheessa hoitopaikkaan, mutta nyt tuntuu, että en jaksa enää päivääkään. Omaa aikaa ei ole, olen koko ajan väsynyt ja ärtynyt, en jaksaisi edes kuunnella äitini samoja höpinöitä. En jaksa käydä hänen luonaan joka päivä ja usein montakin kertaa. En jaksa yli kymmentä puhelua päivässä. En jaksa hoitaa enää mitään hänen asioitaan. En jaksa herätä öisin äitini soittoihin. Enjaksaenjaksaenjaksa. Eilen mittarin verenpaineeni, se oli 195/122. En saa nukuttua, en jaksa töissä, mikään ei kiinnosta, tulevaisuus tuntuu ahdistavalta. Onko tästä mitään ulospääsyä?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin?

Vierailija
2/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se jossain vaiheessa loppuu.

Ja oikeasti arvostan ihan hirveästi ihmisiä, jotka pitävät huolen vanhentuvista ja sairaista läheisistään. On varmasti äärettömän raskasta varsinkin pitemmän päälle. Onko läheisissä ketään, joka voisi auttaa sinua tässä tilanteessa? Tarjota edes pienen paussin, jotta jaksaisit taas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonta on oikeassa: yksi äiti saa hoidettua 10 lasta, mutta 10 lasta ei saa hoidettua yhtä äitiä!

Vierailija
4/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin?

Mitä se lääkäri tälle tilanteelle voi? Olen kyllä ajatellut, että jos menen ja itken ja valitan, oisko apua. Saisinko enemmän kotihoitopalveluita äidille tai jotain, mitä nyt vaan. Pelkään kyllä, että saisin esim. saikkua ja jotain lääkkeitä.

Vierailija
5/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotihoito on nyt tarpeen. Ota heti yhteyttä kuntasi kotihoitoon ja sano, että tarvitsette pikaisen arviointikäynnin. Kotihoito voi käydä useita kertoja päivässä, voitte ottaa siivousta (täällä joutuu maksamaan itse), kauppapalvelun, ateriapalvelun, turvapuhelimen.

Minä käyn äitini puolesta kaupassa, teen kerran viikossa ruokaa ja houdan laskut. Siinä se. Yhden kerran viikossa.

Vierailija
6/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito hoitaa. Omaisten ei todellakaan ole pakko huolehtia vanhuksesta.

Keskity sinä käymään kylässä silloin kun jaksat. Äitisikin hyötyy eniten siitä, että kotihoito tekee työt ja sinä olet hänelle mukavaa seuraa silloin tällöin.

Vierailija
7/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi mihinkään vanhusten sairaalaan töihin. Minua inhottaa se kun siellä on isot ihmiset vaipoissa ja paska haisee. Hyi hitto!!!! Inhottaa laitokset ja paskan haju niissä. Se on hyvä vaan että ei tartte mennä semmoisiin sontaloihin eikä kukaan edes tyrkytä töihin johonkin sontalaan jossa ukot ja akat mätänee paskat housuissa.

Henna...?

Vierailija
8/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi mihinkään vanhusten sairaalaan töihin. Minua inhottaa se kun siellä on isot ihmiset vaipoissa ja paska haisee. Hyi hitto!!!! Inhottaa laitokset ja paskan haju niissä. Se on hyvä vaan että ei tartte mennä semmoisiin sontaloihin eikä kukaan edes tyrkytä töihin johonkin sontalaan jossa ukot ja akat mätänee paskat housuissa.

Jonain päivänä Sinä olet yksi heistä.

Vierailija
9/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen (ollut) ihan samassa tilanteessa. Muistisairas äitini soitteli kymmeniä kertoja päivässä ja yölläkin. Nyt muistisairaus on edennyt, eikä hän osaa enää soittaa ja se on helpottanut tilannettani. Asuu kyllä kotona ja kotihoito hoitaa päivittäin. Minä käyn pari kertaa viikossa, siivoan, käyn kaupassa, seurustelen. Mutta muuhun en puutu tai pysty. Ja joka päivä on huono omatunto siitä, että en tee enemmän. 

Minä ehdotan, että rajaa käymisiäsi. Ja tarvittaessa puhelimeen esto aina joksikin aikaa päälle. Vaikka ei se helppoa ole. Ja omaan stressiisi sitten apua lääkäriltä. Noilla verenpaineilla tarvitset jo itse lääkityksen. Tsemppiä!

Vierailija
10/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet pian saa verenpainettasi kuntoon, päässä napsahtaa. Hae edes siihen lääkkeet, saat ne heti. Ei sinun tarvitse yksin jaksaa, kaupungin tulee autaa.

Paljon jaksamista sinulle.

Vierailija
11/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jossain vaiheessa loppuu.

Ja oikeasti arvostan ihan hirveästi ihmisiä, jotka pitävät huolen vanhentuvista ja sairaista läheisistään. On varmasti äärettömän raskasta varsinkin pitemmän päälle. Onko läheisissä ketään, joka voisi auttaa sinua tässä tilanteessa? Tarjota edes pienen paussin, jotta jaksaisit taas?

Loppuuhan se, mutta jospa menee vielä vuosia? Mummoni eli 94-vuotiaaksi, siihen on vielä monta vuotta. Äidin siskot myös kaikki yli 90-vuotiaiksi. 

Ei ole ketään, joka voisi auttaa. Eikä mulle riitä enää pieni paussikaan. En vain kertakaikkiaan jaksa enää yhtään, olen ihan puhki. En jaksa enää osallistua mihinkään, itken joka päivä ihan silkkaa henkistä väsymystä. Tänäiltanakin äitini on soittanut kuusi kertaa; telkkarista näkyy väärää ohjelmaa, on niin kuuma, tule iltakahville, milloin pääsen täältä kotiin (on kotona) jne. Olen käynyt hänen luonaan tänään jo kaksi kertaa, enkä jaksa enää mennä.

Vierailija
12/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee äidistäsi huoli-ilmoitus.

Meitä ohjeisti sairaalan sosiaalityöntekijä tekemään isästämme kiska emme pystyneet enää itse hoitamaan kaikkea vaadittavaa.

Isä sai paikan palvelutalosta. Kotipalvelun työntekijä käy kerran aamupäivällä, isällä turvaranneke.

Itse tehdään edelleen se mitä pystytään.

Vierailija
13/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Ollut tuossa tilanteessa monta vuotta. Heti huomenna yhteys asuinpaikkasi kotihoitoon. Sieltä tulevat äitisi luo keskustelemaan teidän kanssa mitä voidaan tehdä. Siitä se lähtee, soita ja sovi aika. ☺

Vierailija
14/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin?

Mitä se lääkäri tälle tilanteelle voi? Olen kyllä ajatellut, että jos menen ja itken ja valitan, oisko apua. Saisinko enemmän kotihoitopalveluita äidille tai jotain, mitä nyt vaan. Pelkään kyllä, että saisin esim. saikkua ja jotain lääkkeitä.

Kyllä saat sen kotihoidon muutenkin.

Mutta voit mennä puhumaan omasta jaksamisesta ja vaikka ottaa sitä sairaslomaa. Ja verenpainelääkityksen.

Vierailija
15/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonta on oikeassa: yksi äiti saa hoidettua 10 lasta, mutta 10 lasta ei saa hoidettua yhtä äitiä!

Ja sinun kokemuksesi muisti- ja muutenkin sairaanhoidosta ovat?

Ymmärrätkö kuinka raskasta tuo voi olla?

Olen ammatikseni tehnyt, joten ymmärrän, ap, todella hyvin uupumuksesi. Ota yhteys kuntaan ja sovi hoidosta. Hae vaikka ensin lääkärintodistus itsestäsi, niin joudutat asiaa. Olet kohta itse hoidokki, jos et nyt puhalla peliä poikki.

Ja olen myös työni kautta nähnyt sen hellän ja uutteran huolenpidon, mitä lapset ovat vanhemmilleen antaneet (kaikki eivät ole kylmiä ja tunteettomia). On aivan ihania ihmissuhteita tullut vastaan. joten pidä sinäkin mölyt mahassasi, jos ei muuta muka näppärää letkautusta ole nälväistäväksi.

Vierailija
16/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotihoito on nyt tarpeen. Ota heti yhteyttä kuntasi kotihoitoon ja sano, että tarvitsette pikaisen arviointikäynnin. Kotihoito voi käydä useita kertoja päivässä, voitte ottaa siivousta (täällä joutuu maksamaan itse), kauppapalvelun, ateriapalvelun, turvapuhelimen.

Minä käyn äitini puolesta kaupassa, teen kerran viikossa ruokaa ja houdan laskut. Siinä se. Yhden kerran viikossa.

Kotihoito käy joka päivä. Palveluohjaaja vai mikä se on, kävi viimeksi keväällä. Kerroin väsymyksestäni ja käski hakea lisää kotihoidon käyntejä. Hain, mutta en saanut. Olen hakenut myös omaishoidon tukea, mutta en saanut sitäkään, eli kaipa en tee riittävästi. Ja äitini ei vissiin ole riittävän huonokuntoinen saadakseen enempää hoitoa. Mutta jos minä en tee mitään, niin eikö heidän ole pakko hommata jotain apua äidilleni? Ajattelen, että jaksaisin käydä äidilläni vaikka jokatoinen päivä, ihan vain seurustelemassa, mutta en enää muuta. ap

Vierailija
17/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee äidistäsi huoli-ilmoitus.

Meitä ohjeisti sairaalan sosiaalityöntekijä tekemään isästämme kiska emme pystyneet enää itse hoitamaan kaikkea vaadittavaa.

Isä sai paikan palvelutalosta. Kotipalvelun työntekijä käy kerran aamupäivällä, isällä turvaranneke.

Itse tehdään edelleen se mitä pystytään.

Ei tarvitse mitään huoli-ilmoitusta. Soittaa suoraan kotihoutoon ja pyytää palvelutarpeenarvioinnin. Srn saa muutamassa päivässä.

Vierailija
18/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole kykenevä omaishoitajaksi (mt-diagnoosi riittää) niin äitisi kyllä hoidetaan, mutta se ei ole ilmaista.

Vierailija
19/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja, kiitos niistä. Mutta tiedättekö, en jaksa enää edes tehdä mitään hakemuksia, en jaksa tilata lääkäriaikaa, en jaksa yhtään mitään. Luojan kiitos, alkoi kesäloma, en jaksaisi töissä. ap

Vierailija
20/55 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito käy joka päivä. Palveluohjaaja vai mikä se on, kävi viimeksi keväällä. Kerroin väsymyksestäni ja käski hakea lisää kotihoidon käyntejä. Hain, mutta en saanut. Olen hakenut myös omaishoidon tukea, mutta en saanut sitäkään, eli kaipa en tee riittävästi. Ja äitini ei vissiin ole riittävän huonokuntoinen saadakseen enempää hoitoa. Mutta jos minä en tee mitään, niin eikö heidän ole pakko hommata jotain apua äidilleni? Ajattelen, että jaksaisin käydä äidilläni vaikka jokatoinen päivä, ihan vain seurustelemassa, mutta en enää muuta. ap

Tottakai käyntejä voi lisätä. Pyydä uusi arvio ja sano ettet enää tee mitään. Ja sinä voit rajata käyntejä. Et vain tee enempää. Jokatoinen päiväkin on liikaa.