Mitä järkyttävää siinä on, jos yli 80 vuotias pitkäaikaissairas ihminen kuolee?
Kommentit (10)
Ei mitään. Onko ollut jonkun mielestä?
Ihmiset, joilla on tunteita, kokevat kuoleman järkyttäväksi tai surulliseksi, vaikka tiedetäänkin että kaikki meistä kuolee joskus.
No jos on vaikkapa elänyt 60-vuotta tämän 80-vuotiaan kanssa niin kyllähän se voi aikamoinen järkytys olla, kun joutuukin elämään ilman häntä.
Ei se järkytä, mutta jos ihminen oli tehnyt vaikutuksen, toki se tuntuu lievästi surulliselta. Rationaalisesti ajatellen tietenkin ansioituneen ihmisen poislähtö kypsässä iässä on tavallaan lohdullisempaa kuin jonkun sellaisen, joka ei ole saanut mitään aikaan. Ainakaan elämä ei mennyt hukkaan.
Claes Andersonistako on kysymys? Epäilemättä hieno mies.
Et ole ilmeisesti koskaan menettänyt yhtään läheistäsi, kun tällaista ihmettelet.
Kun olet itse 80v niin tiedät, sitä ennen et ymmärrä vaikka joku sanoisi sen sinulle.
Kyllä se läheisen kuolema tapaa jonkinlainen shokki olemaan, vaikka kuinka on odotettavissa esim. sairauden jälkeen.
Katsos kun, voimakkaita tunnetiloja on vaikea elää etukäteen. Pitää kokea ensin, ennen kuin se koko tunneskaala pääsee valloilleen. Hiljaista luopumista ja sopeutumista tulevaan työstetään tavalla tai toisella läheisen vielä eläessä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti koskaan menettänyt yhtään läheistäsi, kun tällaista ihmettelet.
Mä olen. Isäni äkillisesti ja hän kuoli vielä nuorena.
Mä olen myös seurannut vierestä kun anoppi menetti juurikin pitkäaikaissairaan ja yli 80-vuotiaan äitinsä ja tuntui että ei päässyt siitä yli millään.
Anopin äiti oli kauan sairaalassa (tai jossain tälläisessä laitoksessa) ja oli pitkään huonona.
Mä en tajunnut sitä silloin, mä en tajunnut sitä nyt. Vanha sairas ihminen kuolee.. miksi se tulee yllätyksenä?
Ei oikeastaan mitään, huojentavaa jopa.