Silmien laserleikkaus "vanhana"
Minkä ikäinen on vanhin kenelle tiedät leikkauksen tehtäneen? Oliko hyötyä?
Olen jo yli 40v ja haluaisin eroon rilleistä. Nuorempana ei ollut rahaa eikä uskallusta, sitten tuli raskaudet ja imetykset. Kannattaako vielä mennä tai pääseekö edes?
Sen verran ottaa nuo rillit päähän ettei enää edes kauheasti komplilaatiot ym pelota.
Kommentit (15)
Millainen näkö sulla on? Jos olet kohtuullisesti likinäköinen, niin en menisi sinuna leikkaukseen. Kohta tulee ikänäköä ja likinäköisyydestä on iso hyöty silloin. Ollaan miehen kanssa 5-kymppisiä. Miehellä oli 4-kymppiseksi huippunäkö, mutta nykyisin hän ei näe mitään ilman laseja. Itse taas otan lasit kokonaan pois, jos tarvitsen parempaanäköä. Mies ei näe pienintä tekstiä edes lasien kanssa.
Leikkaavat lääkärit puhuvat tietenkin leikkauksen puolesta. Jos haluaa lääkäin mielipiteen, niin kannattaa kysyä sellaiselta, lääkäriltä, joka ei tee leikkauksia eikä työskele leikkauksia tekevässä firmassa.
Minä kävin 31-vuotiaana ja lääkäri kysyi, että korjataanko optimiin saakka, jolloin todennäköisesti tarvitset 10-15 vuoden päästä lukulaseja vai jätetäänkö vähän toiseen silmään miinusta, jolloin näet toisella hyvin kauas ja toisella lähelle.
Halusin optimiin, joten se tehtiin. Täytän syksyllä 42 ja lukulaseja ei ole vielä. Huomaan kuitenkin, että lukunäkö on heikkenemään päin, mutta toistaiseksi olen vielä pärjännyt. Sekin on minusta iso etu, että tarvitsee aurinkolasien lisäksi vain lukulasit tarvittaessa vs. lasit päässä koko hereilläoloajan.
Minulla oli lasit "hukassakin" usein, kun en erottanut niitä kunnolla pöydän pinnalta. Uimahalleissa sumeaa, kuntosalilla tiellä.
Jos olet epävarma lukulasien suhteen, niin korjauta vain huonompi silmä tai jätätä vähän miinusta?
Käväise konsultaatiossa ja pohdi vaihtoehtoja sen jälkeen.
Nelikymppisenä kävin, ihan paras ratkaisu! Jätettiin toiseen aavistus miinusta, lukulaseja en siis todnäk tule tarvitsemaan aikoihin.
Äitini oli 54v kun leikattiin. Nyt 13 vuoden jälkeen alkaa näkö pikkuhiljaa huonontumaan, että kohta tarvii lukulasit.
Onko kokemuksia, miten hämäränäölle on käynyt?
Kävin 40 + iässä, en ole tyytyväinen. Haaveilin pitkään ja odotin innoissani. Liikaa jäi miinusta ja hajataittoa, tehtiin monovisio. Lisäksi hämäränäkö huono, pimeällä näkö huoo. Saisin takuuseen varmaan uuden leikkauksen, mutta pelkään että hämäränäkö entisestään huononee. Tästä ei puhuta mainossivuilla. Huomioithan, että jos kaukonäkö tehdään priimaksi ja kumpikin silmä leikataan " nollaan" ja se onnistuisikin niin sitten et näe mitään enää lähelle. Jos oisin tiennyt tämän, niin olisin käyttänyt rillejä ja piilolinssejä. Nyt en meinaa löytää sopivia millään enkä pysty autoa ajamaan ilmankaan....
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia, miten hämäränäölle on käynyt?
Likinäköisillä on muutenkin yleensä huono hämäränäkö. Minulla leikkaus pahensi asiaa. Sarveiskalvoon tulee epäsymmetriaa, joka myös lisää heijastumia valoista/lampuista. Mutta kyllä nämä puutteet ovat pienempiä kuin -8 dpt likinäkö!
Kun on lapsesta asti joutunut käyttämään rillejä koko valveillaoloajan, tuntuu uskomattoman hienolta, että aamulla silmät avattuaan NÄKEE! Minulla leikkauksista jo parikymmentä vuotta, en todellakaan kaipaa rillejä. Pidän vain aurinkolaseja.
Minulle tehtiin vähän alle 50 vuotiaana (en muista vuotta tarkkaan), toiseen jätettiin miinusta lukemista varten, hyvin toimii vielä, en tarvitse lukulaseja. Hämäränäkö ihan ok, en osaa sanoa huonontuiko. Olen todella tyytyväinen, inhosin vekslata kesällä aurinkolaseja ja silmälaseja vuorotellen.. Siitä on nyt kohta 3 vuotta, tai 4 vuotta aikaa. Jossain vaiheessa toki tarvitsen lukulasit.
Älä mene.. komplikaatiot voivat olla suuret ja jos jatkat ns. ''vanhoja tapoja'' ja kännykän selailua ym lähityöskentelyä niin joudut kuitenkin palaamaan lasien käyttöön, näin se menee.. suosittelen näön itse korjaamista, tsekkaa endmyopia metodi netistä ! itselläni todella paljon miinusta -10 ja -8 mutta olen jo metodin avulla saanut silmät -8 ja -6.5 paikkeille. Nopeasti muutos ei tapahdu, mutta sen saa kyllä tehtyä jos viitsii nähdä vaivaa!
Leikkauksille ei, niin paljon niistä on virheitä kuullut
Varaa aika konsultaatioon, katsovat silmäsi ja näkevät voiko leikkauksen sinulle tehdä. Yleensä se on maksuton, koska se on myös tavallaan myyntitilanne. :) Ei sitä sinulle silti tuputeta, voit sanoa harkitsevasi vielä. Kannattaa laittaa asia toteutumaan jos se on haaveesi.
Varaudu siihen ,että toinen silmä operoidaan kauas, toinen lähelle. Muutoin joudut hankkimaan lukulasit parin vuoden kuluttua. Laserleikkaushan ei palauta silmien mukautumiskykyä eli ikänäkö tulee joka tapauksessa.
Linssileikkauksessa silmän sisään asetetaan monitehokeinomykiö oman mykiön tilalle. Tekniikka on sama kuin kaihileikkauksessa eli laserilla ei selviä. Leikkauksen riskit ovat eri luokkaa koska operoidaan silmän sisällä. Laserilla hiotaan sarveiskalvoa.
Terv. Rillipää
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä kävin, ihan paras ratkaisu! Jätettiin toiseen aavistus miinusta, lukulaseja en siis todnäk tule tarvitsemaan aikoihin.
Sama täällä. Nyt olen 52 enkä vieläkään tarvitse lukulaseja.
MInulta leikattiin 43-vuotiaana ja vaikka tarkoitus oli jättää tarpeeksi miinusta toiseen silmään, että näkisin lähelle, nyt 1,5 vuotta leikkauksesta lähinäköni on niin huono, että esim. lehteä en pysty lukemaan ilman lukulaseja. Toisaalta on silti mukavaa kun laseja ei tarvitse muuta kuin lukiessa.
mulla leikattiin just kun olin 40 vuotias. Kuulemma en ollut läheskään vanhin leikattava. rohkeasti silmälääkärin arvioon vaan👍