Miksi monilla "nörttimiehillä" on huono itsetunto? (ei vinoilua)
Useimmat heistä ovat ihan tavallisia, ihan riittävän hyviä kaikilla mittapuilla.
Mistä kúmpuaa mentaliteetti "ei musta oo mihinkään"? En pysty käsittämään.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olin nörtti joka harrasti tietokoneiden koodamista lukiossa ja jos vaikka kysyi luokassa lähteekö ryhmäni oppilaat kahville niin vastaus oli , että ei halua nyt kahvia, mutta kun katsoi 5 minuutin päästä kahvioon niin olivat siellä ilman minua jne. Ole siinä sitten itsevarma :D
Ei millään pahalla, mutta "tietokoneiden koodausta". Miten tietokoneita koodataan? Kysyy koodari, joka on ollut alalla yli 10 vuotta.
Kyllä sinä ymmärsit, mitä tässä tarkoitettiin. Vinkki elämään: lopeta tuollainen viisastelu.
olisit edes vastannut että konekieltä ja teit ajureita c:llä
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pikemminkin niin, että perustemperamentiltaan ujot, hiljaiset ja introvertit pojat hakevat turvaa ja vertaisseuraa tietokoneista ja virtuaalimaailmasta? Heistä monelta puuttuu alun alkaenkin kyky kommunikoida luontevasti muiden ihmisten, saati vastakkaisen sukupuolen kanssa. Itsetuntoa nakertaa vanhempana se, kun huomaa, että monilla ikätovereilla on parisuhde ja perhe, itsellä ei. Vanhempien ja opettajien pitäisi olla hereillä näiden sisäänpäinkääntyneiden poikien kanssa ja opettaa heille sosiaalisia taitoja. Valitettavasti on myös niin, että hyvin introverteilla lapsilla on usein samankaltaiset vanhemmat.
Miksi puhut introverteistä kuion se olisi jokin sairaus joka pitää parantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nörttimiehet ovat kasvaneet dominoivan äidin tossun alla, joten tottakai heillä on huono itsetunto.
Kuule, mies ottaa mallin isästään. Nörttimiesten isät ovat toksisesti maskuliineja vellipeppuja. Eikähän itsetunto kehity, jos runk kaa 24/7 koneen ääressä.
Eihän näillä jännämiesten pojilla mitään isiä ole. Ja mamitkin täällä palstalla ihan avoimesti ilmoittavat että "on hyvä kun teini on kotona, ei niitä kavereita mihinkään tartte". Joku järjen ääni noissa ketjuissa joskus yrittää kertoa, että kyllä ne muutkin harratukset kuin tietokone olisivat hyviä, mutta matamikerho hiljentää sen nopeasti. Eivät nämä mamit oikeasti niistä lapsistaan välitä. Kunhan ovat vain tyytyväisiä ettei tarvitse huolehtia, koneen edessä ei mitään pahaa pääse tapahtumaan.
En ole ikinä nähnyt tuollaista kommenttia ja olen kuitenkin -valitettavasti- tämän palstan HC käyttäjä. Päinvastaisia olen eli sellaisia joissa on oltu huolissaan liiaksi omassa huoneessaan viihtyvästä pojasta. Huolissani olin aikoinani itsekin, mutta onneksi poika löysi kavereita ja kaverityttöjä ja myös tyttöystäviä eli intensiivinen pelaaminen oli vain ohimenevä vaihe.
Aika heikosti olet sitten noita asiaan liittyviä ketjuja selaillut. Okei, tietenkin liioittelin että lähes kaikki olisivat sitä mieltä, mutta hyvin paljon niitä välinpitämättömiä äitejä on. Luultavasti samat äidit täällä pilkkaavat muutaman vuoden päästä sitä omaa poikaansa "kilttimiehenä" joka tuhosi nuoruutensa ja sitä kautta koko elämänsä istumalla pelikoneen äärellä.
Mihin äidin olisi sitten pitänyt sinut taluttaa, nyrkkeilykurssille ja terapiaan? Anna nyt täsmävinkkejä tämänhetkisille pelaajapoikien äideille, kun olet jo aikuinenkin.
MGTOW
Hyväksy että hän on mikä on ja jollei sinulla ole muita lapsia, sinusta ei koskaan tule isoäitiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nörttimiehet ovat kasvaneet dominoivan äidin tossun alla, joten tottakai heillä on huono itsetunto.
Kuule, mies ottaa mallin isästään. Nörttimiesten isät ovat toksisesti maskuliineja vellipeppuja. Eikähän itsetunto kehity, jos runk kaa 24/7 koneen ääressä.
Miten siitä isästä voi ottaa mallia, jos ei ole sitä koskaan nähnytkään?
Ei pidä paikkaansa. Ainakin minun nörttimieheni on varsinainen alfauros. Hän on pitkä, älykäs, vahvatahtoinen, hillitty ja luontainen johtajatyyppi. Näillä ominaisuuksillaan hän saa kaikki tekemään juuri niin kuin itse haluaa. Hänen nörttikaverinsa ovat samanlaisia. Minun käsitykseni nörteistä on se, että heillä nimenomaan on hyvä itsetunto.
Hah! Nörtit pyörittävät maailmaa. Itsetunto on ainakin mun tuttavaporukoilla kohdillaan, hyvät duunit, vaimot ja lapset.
T: Alkunörtti 80-luvulta
Jo pelkästään se, että joku edelleen uskoo "nörtin" olevan haukkumanimi kertoo ettei hän ole onnistunut seuraamaan aikaansa. "Nörtti" on arvonimi, jonka tosin nykyään saa aivan liian kevein perustein.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään se, että joku edelleen uskoo "nörtin" olevan haukkumanimi kertoo ettei hän ole onnistunut seuraamaan aikaansa. "Nörtti" on arvonimi, jonka tosin nykyään saa aivan liian kevein perustein.
Edelleen suomenkielen ongelma: nerd vs geek
Suurin osa nykynörteistä on lähinnä geek-tasoa ja sen nyt saa tosiaan kun tietää mitä anime on.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ainakin minun nörttimieheni on varsinainen alfauros. Hän on pitkä, älykäs, vahvatahtoinen, hillitty ja luontainen johtajatyyppi. Näillä ominaisuuksillaan hän saa kaikki tekemään juuri niin kuin itse haluaa. Hänen nörttikaverinsa ovat samanlaisia. Minun käsitykseni nörteistä on se, että heillä nimenomaan on hyvä itsetunto.
It-firman johtaja ei yleensä ole millään tasolla nörtti ja miehesi ei myöskään kuulosta sellaiselta. Nörtti on intohimoisesti kiinnostunut jostain asiasta ja paneutuu siihen. Voi olla, että miehesi on teknisesti osaava, mutta nörtti hän ei ole. Hän kuulostaa
enemmänkin sosiaalisesti lahjakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-firman johtaja ei yleensä ole millään tasolla nörtti ja miehesi ei myöskään kuulosta sellaiselta. Nörtti on intohimoisesti kiinnostunut jostain asiasta ja paneutuu siihen. Voi olla, että miehesi on teknisesti osaava, mutta nörtti hän ei ole. Hän kuulostaa
enemmänkin sosiaalisesti lahjakkaalta.
tää on tätä. Osaa käynnistää koneen tai käyttää jotain muuta kuin mäkkiä....
nörtti
Vierailija kirjoitti:
Katso kadulla minkä näköisten kundien kanssa nätit tytöt kulkee. Vilkaise sitten omakuvaa peilistä.
Jos itse et ole komistus niin miksi haikailee näytön perään. Ethän itsellesikään kukaan ruma tai tavallinen kelpaa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olin nörtti joka harrasti tietokoneiden koodamista lukiossa ja jos vaikka kysyi luokassa lähteekö ryhmäni oppilaat kahville niin vastaus oli , että ei halua nyt kahvia, mutta kun katsoi 5 minuutin päästä kahvioon niin olivat siellä ilman minua jne. Ole siinä sitten itsevarma :D
No mutta nyt et ole enää lukiossa ja koko maailma on täynnä kahviseuraa. Ihmisiä on niin paljon ja niin erilaisia että löydät omat kaverisi varmasti ellet ole jo löytänyt.
[bold]Lapsena ja nuorena koettu muovaa persoonallisuutta pysyvästi.[/bold]
Se ei tarkoita, että ihminen muistelisi ja märehtisi kokemuksiaan, mutta tietty reagointitapa jää pysyväksi.
Itse tunnen itseni varmaan hautaan saakka jotenkin ulkopuoliseksi.
Oliko mutu itse keksimä? Olen itse ainakin muuttunut lapsuuden ja nuoruuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näillä jännämiesten pojilla mitään isiä ole. Ja mamitkin täällä palstalla ihan avoimesti ilmoittavat että "on hyvä kun teini on kotona, ei niitä kavereita mihinkään tartte". Joku järjen ääni noissa ketjuissa joskus yrittää kertoa, että kyllä ne muutkin harratukset kuin tietokone olisivat hyviä, mutta matamikerho hiljentää sen nopeasti. Eivät nämä mamit oikeasti niistä lapsistaan välitä. Kunhan ovat vain tyytyväisiä ettei tarvitse huolehtia, koneen edessä ei mitään pahaa pääse tapahtumaan.
En ole ikinä nähnyt tuollaista kommenttia ja olen kuitenkin -valitettavasti- tämän palstan HC käyttäjä. Päinvastaisia olen eli sellaisia joissa on oltu huolissaan liiaksi omassa huoneessaan viihtyvästä pojasta. Huolissani olin aikoinani itsekin, mutta onneksi poika löysi kavereita ja kaverityttöjä ja myös tyttöystäviä eli intensiivinen pelaaminen oli vain ohimenevä vaihe.
Aika heikosti olet sitten noita asiaan liittyviä ketjuja selaillut. Okei, tietenkin liioittelin että lähes kaikki olisivat sitä mieltä, mutta hyvin paljon niitä välinpitämättömiä äitejä on. Luultavasti samat äidit täällä pilkkaavat muutaman vuoden päästä sitä omaa poikaansa "kilttimiehenä" joka tuhosi nuoruutensa ja sitä kautta koko elämänsä istumalla pelikoneen äärellä.
Mihin äidin olisi sitten pitänyt sinut taluttaa, nyrkkeilykurssille ja terapiaan? Anna nyt täsmävinkkejä tämänhetkisille pelaajapoikien äideille, kun olet jo aikuinenkin.
Ei mua talutettu mihinkään, mutta onnekseni ennenkuin näitä tietokoneita ja pelikonsoleita alkoi taloon ilmestyä oli käyty futistreeneissä ja pesiskoulussa. Ja vanhemmat näyttivät esimerkkiä että omasta terveydestä, niin fyysisestä kuin henkisestäkin pitää pitää huolta. Sitten joskus kun homma meinasi lähtä käsistä, niin kyllä pakotettiin tekemään jotain muutakin kuin pelaamaan.
Ois varmaan vanhemmille ollut helpompaa antaa mun vaan pelata niin paljon kuin oisin halunnut. Onneksi tykkäsin myös muistakin asioista kuin pelaamisesta niin tälläinen järjestely oli mahdollista. Jos ois penskasta lähtien lyöty ensimmäisenä se kapula tai konsolin ohjain käteen, niin tuskin olisi ollut mielenkiintoa syventyä mihinkään muuhun sen jälkeen.
Mutta joo varmaa kannattaa taluttaa väkisin sinne nyrkkeilykurssille. Sekin on parempi vaihtoehto kuin antaa mädäntyä koneen edessä yrittämättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hah! Nörtit pyörittävät maailmaa. Itsetunto on ainakin mun tuttavaporukoilla kohdillaan, hyvät duunit, vaimot ja lapset.
Nörtit tosiaan pyörittävät isoa osaa maapallosta. Mutta se että Veeti aloittaa alakouluikäisenä läskistymisen ja konsoleiden hakkaamisen ei tee hänestä sellaista nörttiä joka oppisi jotain järkevääkin. Vain passiivisen ja henkisesti kuten myös fyysisesti sairaan ihmisen.
Jos se lapsi tykkää koodailla tai tehdä jotain järkevää koneella, niin antakaa helvetissä tehdä. Siitä voi lähteä liikkeelle vaikka minkälainen ura. Pelaaminen taas on pääsääntöisesti pelkkää viihteen kuluttamista ja täten turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nörtit tosiaan pyörittävät isoa osaa maapallosta. Mutta se että Veeti aloittaa alakouluikäisenä läskistymisen ja konsoleiden hakkaamisen ei tee hänestä sellaista nörttiä joka oppisi jotain järkevääkin. Vain passiivisen ja henkisesti kuten myös fyysisesti sairaan ihmisen.
Jos se lapsi tykkää koodailla tai tehdä jotain järkevää koneella, niin antakaa helvetissä tehdä. Siitä voi lähteä liikkeelle vaikka minkälainen ura. Pelaaminen taas on pääsääntöisesti pelkkää viihteen kuluttamista ja täten turhaa.
Jep. Ennen konsoleita meidän piti katsella telkasta lemmenlaivaa, speden spelejä ja 90210.
Jonnet ei ymmärrä mikä tuska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enemmänkin sosiaalisesti lahjakkaalta.tää on tätä. Osaa käynnistää koneen tai käyttää jotain muuta kuin mäkkiä....
nörtti
Nyt olette kyllä väärässä. En sanonut, että hän on johtaja vaan johtajatyyppiä. Hän työskentelee teknisenä arkkitehtina ihan rivihommissa, koodaa hyvin ja on taitava nimenomaan teknisesti. Jokaisessa tuöpaikasssaan hän on ollut nimenomaan it-osaamiseltaan parhaimmistoa. Sosiaalinen puoli ei ole hänen vahvuutensa, mutta hyvä itsetunto on. Uskokaa tai älkää, niin kyllä tällaisia nörttejä vain on olemassa!
Nykyään nörtteys on ihan mainstreamia, mutta toista se oli 80- ja 90-luvulla. Ei sen ajan teinitytöt olleet ollenkaan kiinnostuneita meistä hyvin koulussa menestyvistä, mutta scifi- ja fantasiakirjoja, sarjakuvia ja tietokoneiden kanssa näpräilyä harrastavasta kaveripiiristä. Sosiaalinen status oli sen ajan nuorille naisille tärkeää ja julkisesti keskusteleminen meidän kanssa tarkoitti sosiaalista itsemurhaa ja oli hyvin paheksuttavaa. Emme ujoina introvertteina luultavasti olleet muutenkaan kovin helposti lähestyttäviä vaikka toki otimme kaveripiiriimme kaikki sinne haluavat ulkonäöstä riippumatta. Tästä teini-iän kaveripiiristä moni on nykyään hyvin menestyneitä omilla aloillaan ja osalla on jopa vaimo ja perhettä, mutta ei heistä kenestäkään mitään yleisesti naisten suosiossa ollutta miestä kehkeytynyt. Itse olen valinnut akateemisen tutkijan uran ja ollut kerran naimisissa. Tämä onkin ainoa nainen jonka kanssa olen harrastanut seksiä. Itsetunnossani (tai kavereideni itsetunnoissa) ei ole mitään vikaa ja ehkä sitä on joskus jopa liikaakin, mutta koska ikäisemme naiset eivät ole koskaan olleet kiinnostuneet töistämme ja harrastuksistamme, joista itsetuntomme rakentuu, niin naiset arvioivat meidän itsetuntoamme vain silloin kun joudumme olemaan epämukavuusalueellamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mikä tilanne nykyään on. 80-luvulla koodattiin itse koska sisältöä oli vähän, mutta oli niitä kaupallisia pelejä silloinkin. Verkkotopologia tuli jo ennen 9. luokkaa tutuksi kun kavereiden kanssa kokoonnuttiin LANeille ja koneet piti saada juttelemaan keskenään. Rahaa kun ei ollut liiemmälti niin pelien suojauksiakin piti opetella murtamaan. Taidot kertyivät vahingossa.
Ylipaino ei ainakaan tuolloin ollut osa "nörtteilyä" vaan enemmänkin liiallinen colajuoma-dieetti teki meistä kasvavista teineistä laihoja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enemmänkin sosiaalisesti lahjakkaalta.tää on tätä. Osaa käynnistää koneen tai käyttää jotain muuta kuin mäkkiä....
nörtti
Nyt olette kyllä väärässä. En sanonut, että hän on johtaja vaan johtajatyyppiä. Hän työskentelee teknisenä arkkitehtina ihan rivihommissa, koodaa hyvin ja on taitava nimenomaan teknisesti. Jokaisessa tuöpaikasssaan hän on ollut nimenomaan it-osaamiseltaan parhaimmistoa. Sosiaalinen puoli ei ole hänen vahvuutensa, mutta hyvä itsetunto on. Uskokaa tai älkää, niin kyllä tällaisia nörttejä vain on olemassa!
Kuulostaa peruskoodarilta. Yli puolet työkavereistani on näitä ylivertaisuussyndroomasta kärsiviä jankkaajia. Tuosta käytöksestä kun pääsisi eroon ja keskusteluun niin projektitkin onnistuisivat paremmin. T. Ei besserwisser tiedän kaiken kaikesta Koodari
Äidin olisi pitänyt valita isäkseni fyysisesti ja henkisesti mahdollisimman maskuliininen mies.