Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko psykoosisairaus aina este adoptiolle?

Vierailija
23.07.2019 |

Asia ei ole minulle vielä ajankohtainen, mutta mietin, kannattaako toivetta adoptiokelpoisuudesta edes elätellä. Diagnoosina on tällä hetkellä muu ei-elimellinen psykoottinen häiriö määräaikaisena. Lisäksi omistan määrittelemättömän mieliala- ja ahdistushäiriön. Olen paranemisvaiheessa ja lääkityksellä, mutta tällä hetkellä tunnun menevän huomattavan oireettomaan suuntaan.

En haluaisi biologisia lapsia monestakaan syystä. Olen lesbo ja minua tai kumppaniani ei kumpaakaan houkuta keinohedelmöitys - lisäksi omistamme kummatkin tosiaan suvussa vakavia mielenterveyshäiriöitä, emmekä haluaisi ottaa riskiä niiden periytyvyydestä. Lisäksi itse koen epäeettiseksi synnyttää lisää lapsia tällä hetkellä maailmaan (enkä tällä tahdo nyt moralisoida ketään muuta, mutta en vain henkilökohtaisesti haluaisi).

Onko siis täysin mahdoton ajatus että pystyisimme kumppanini kanssa adoptoimaan lapsen näillä taustoilla? En tietenkään alkaisi ikinä prosessiin ennen kuin olen parantunut kunnolla, mutta käsittääkseni vanhatkin terveystiedot kaivellaan prosessissa melko tarkasti läpi.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
2/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja pitääkin olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykoosi taitaa olla este, vaikka olisi parantunut.

Vierailija
5/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://etene.fi/documents/1429646/1556045/5.Adoptio_11_03_2015.pdf/89d…

eihän tää ees vastaa kysymykseen jos lukee tän loppuun. mutta epäilen toki silti myös ettei psykoositaustalla saa adoptoida.

Vierailija
6/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jopa nuoruudessa sairastettu masennus (josta täysin toivuttu) on este adoptiolle, joten miksei psykoosisairaus myöskin olisi. 

Vierailija
7/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nuorena pitkään masennus ja en hankkinut sen takia edes omia lapsia. Joutuu kuitenkin johonkin erityistarkkailuun sekä itse että lapset. Sitten lopulta kuitenkin jostain tekosyystä menettäisi lapset, jotka on vaivalla synnyttänyt. Ois siis vähän kuin sellainen raskaus- ja synnytys- ja vauvanhoitokone, jolta otettais sitten lapset pois, kun ne alkaa olla vaivattomimmassa iässä ja annettais jollekin menestyneelle.

Vierailija
8/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on ja pitääkin olla, adoptio ei ole mikään helppo prosessi ja vanhempien pitäisi pystyä selviämään lapsen kasvatuksesta, nämä lapset voivat tulla ties kuinka huonoista oloista, eikä taustoja välillä edes voida tietää, sitten vielä pitäisi kyetä kasvattaa lasta "kahteen kulttuuriin", sillä monesti lapsi voi olla kotoisin muualta kuin Suomesta ja lisäksi osattava ottaa huomioon, että lapsi voi kaivata oikeita vanhempiaan/kotiaan....

Sen biologisen lapsen hoitaminen on aina helpompaa, sillä ensimmäinen side lapseen syntyy jo raskauden aikana.

Vierailija
9/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tän kaiken jälkeen suosittelen, että adoptoitte vaikka niitä löytökoiria Espanjasta...

Vierailija
10/11 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kuullut että joskus pelkkä masennustaustakin on ollut este jopa adoptioluvalle, joten psykoositausta lähes varmasti on. Ja vaikka saisit luvan niin todennäköisesti sinua ei "valittaisi" kovin herkästi (adoptoitavia lapsia on paljon vähemmän kuin halukkaita vanhempia).

Vierailija
11/11 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan