Miten katkaista välit "ystävään" mahdollisimman kivuttomasti?
Erinäisistä syistä johtuen en enää kestä tätä kyseistä ns. ystävääni. Luulee meidän olevan hyviäkin kavereita, mutta itse hädin tuskin siedän häntä. Hän ei ole tahallisesti ilkeä tms, mutta jotenkin sosiaalisesti niin kömpelö ja hyvin itsekeskeinen/keskenkasvuinen henkilö, että tunnen oloni loukatuksi joka kerta kun olemme tekemisissä, alan katkeroitua ja vihata häntä. Lisäksi hän pitää minua henkilökohtaisena terapeuttinaan jo ties kuinka monetta vuotta. En saa tästä ystävyydestä mitään.
Olen luullut kestäväni tilannetta, mutta huomaan etten tahdo enää kestää. Ärsyttää kaikki mitä hän sanoo, miten hän sanoo, miten hän ajattelee tai ei ajattele yms. Saan purra kieltäni etten sano pahasti.
Olen yrittänyt hiivuttaa välejämme jo monta vuotta, mutta hän ei sosiaalisesta kömpelyydestään joko tajua, tai halua tajuta, tai sitten ripustautuu minuun väkisin, ei kai hänellä paljon ystäviä olekaan, tiedän monen pitävän häntä outona ja rasittavana.
Kun vihjeet ei mene perille, miten sanoa mahd. nätisti suoraan että lopetetaan kaveruus? Vihamiestä en hänestä haluaisi, joudumme töistä johtuen näkemään toisiamme kuitenkin vähintään kerran viikossa. Varsinaista yhteistyötä meidän ei onneksi tarvitse tehdä.
Kommentit (16)
Hän ajattelee varmasti samoin sinusta :D
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa olemasta häneen oma-aloitteisesti yhteydessä. Kieltäydy kaikesta mitä hän ehdottaa.
Vastaat viesteihin viiveellä ja ylimalkaisesti.
Minulla oli ystävä, josta en pitänyt enää. Yritin vähentää yhteydenottoja ja suostuin hyvin harvoin ehdotuksiin. Mikään ei mennyt perille. Lopulta sanoin kännissä vahingossa hänen kaverilleen, että en tykkää enää olla tämän ihmisen kanssa. Viesti on kulkenut, koska enää en ole saanut yhteydenottoja. Ei ollut tarkoitus tehdä lopetusta noin rumasti, mutta toimi se silti.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa olemasta häneen oma-aloitteisesti yhteydessä. Kieltäydy kaikesta mitä hän ehdottaa.
Ei hän ymmärrä vihjeitä, kuten aloituksessa sanoin. Olen ollut viimeiset 4 vuotta ottamatta häneen itse yhteyttä. Ja vastaankin noin yhteen puheluunsa kymmenestä.
En ehdota koskaan tapaamisia, ja suostun vain harvoihin. Hän on vaan todella sitkeä, soittelee joka päivä, ja kun en vastaa, laittaa viestejä ja kysyy koska olen tavoitettavissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän ymmärrä vihjeitä, kuten aloituksessa sanoin. Olen ollut viimeiset 4 vuotta ottamatta häneen itse yhteyttä. Ja vastaankin noin yhteen puheluunsa kymmenestä.
En ehdota koskaan tapaamisia, ja suostun vain harvoihin. Hän on vaan todella sitkeä, soittelee joka päivä, ja kun en vastaa, laittaa viestejä ja kysyy koska olen tavoitettavissa.Ap
Lakkaa vastaamasta kokonaan tai harvenna vielä entisestään.
Tämä minun versioni ei taida toimia kun olette kerran samassa työpaikassa. Minun oli pakko laittaa esto oman 'ystäväni' numeron kohdalle. Sitkeä tyyppi, tosin vaihtoi numeroa, onnistui kerran soittamaan niin että vastasin. Ja taas esto puhelimeen. Soitto- ja viestitulva oli ennen estoa loputon.
Tältä ihmiseltä puuttuu ymmärrys siitä, että ystävä ei voi olla aina käytettävissä. Hän on myös hyvin röyhkeä, maksattaa kahvinsa/lounaansa aina muilla, Sanoin kyllä suoraan asioista, joista en ystävyydestä mene pitänyt, hän ei ymmärtänyt.
Sano suoraan että haluat lopettaa yhteydenpidon, koska koet rasittavana.
Laita viesti, jossa selostat tilanteen mahdollisimman selkeästi ja syyttelemättä sen kummempia.
Tilanteesta ei varmaan ole oikein muuta keinoa ulos, mikäli vastaamattomuus ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdota koskaan tapaamisia, ja suostun vain harvoihin. Hän on vaan todella sitkeä, soittelee joka päivä, ja kun en vastaa, laittaa viestejä ja kysyy koska olen tavoitettavissa.Ap
Älä suostu edes harvoihin ehdotuksiin, sillä sillon annat ristiriitaista viestiä tyyliin ”joskus kyllä sopiikin”. Lakkaa vastaamasta hänen puheluihinsa kokonaan. Jos kysyy toisessa yhteydessä syytä, niin kerrot vaikka pitävästi puhelinta äänettömällä.
Jätä kieltäytyessä ”kiireeseen” vetoamiset pois, koska se antaa myös viestiä, että jollain toisella kertaa voi sopia.
Kaikki henkilöt ei valitettavasti ymmärrä sosiaalisia vihjeitä, esim. jos itse lakkaa pitämästä yhteyttä, eikä ikinä itse ehdota tapaamista. Parempi silloin sanoa kohteliaasti mutta suoraan. Voit sanoa jotakin, vaikka erilaisista elämäntilanteista tai sitten siitä, että koet, että sulla ei tällä hetkellä riitä aikaa edes perheeseen ym. joten parempi, jos hän kysyy jotakuta muuta jatkossa.
Kuulostat ihan yhdeltä ex kaveriltani. Hänen koko olemuksesta alkoi tuntui ettei pidä musta enää ja vastaili tosi lyhyesti ja peruili yms. Luin tuota tekstiä ja pelkäsin että oonkohan mä, mutta muut viestit osoitti että kaverisi on paljon mua pahempi. Mä oon joskus ujo ja ns kaverista oli vaikea uskoo eka et ei pidäkään musta. Miksiköhän se jätti mut en ollut edes noin kamala.
Apua. Sillä on varmaan ristiriitainen kiintymystyyli, ja se takertuu suhun sitä epätoivosemmin, mitä kauemmas työnnät sitä. Tarvii varmaan jotenkin sanoa suoraan, eikä se varmaan silti tajua, toi on tosi hankalaa, että joudutte töitten kautta edelleen olemaan tekemisissä.
Onko tuo kaveri muuren mies ja sinä nainen?