Vuokranantaja pisti asunnon myyntiin, vaatii nyt että se on tip top-kunnossa kuviin, kesken muuttohelvetin
Voi jukoliste sentään.
Vuokranantaja siis pisti asunnon myyntiin ja ihan hyvää hyvyyttämme aloinme heti etsimään uutta asuntoa ja muuttamaan mahdollisimman pikaisesti, vaikka meillä onkin se 6kk irtisanomisaika, jonka saisimme rauhassa asua tässä kämpässä.
Saimme uuden asunnon, johon pääsemme muuttamaan 15.8. ja olen jo aika paljon pakkaillut tavaraa, jotka ovat nyt muuttolaatikoissa siellä täällä pitkin kämppää. Nyt vuokranantaja kuitenkin päätti, että kiinteistönvälittäjä tulee kuvaamaan asunnon loppuviikosta ja kämpän on oltava siisti ja järjestelmällinen, houkutteleva mahdollista ostajaa varten :D
Ei kai niillä ole mitään oikeutta vaatia tuommoista? En todellakaan ala purkamaan laatikoita, tai järjestelemään tätä sekasortoa nyt minkäänlaiseksi harmoniseksi kokonaisuudeksi töissäkäynnin lomassa, varsinkin kun kerrankin oon aloittanut pakkaamisen ajoissa.
Kommentit (48)
Vuokranantaja on käynyt täällä pari kertaa vuokrahistorian aikana, ja on todennut että minulla on sisustussilmää ja asunto on oikeasti melko kauniisti ja harmonisesti sisustettu, ja tietenkin ajatteli että saa nyt samalla vaivalla hyvät myyntikuvat kauniisti sisustetusta kämpästä. Harmistui kun sanoin että olen pakkaamisen jo aloittanut ja asunto on todella sekava tällä hetkellä, ja oikeasti vaati että järjestelisin tätä sellaiseksi millaisena hän on sen nähnyt
Olisi ottanut kuvat ennen vuokraamista. Luulisi, että jokainen vuokranantaja tekee niin. Kysyhän olisiko hänellä jossain kuvia. Vuokralaisen tavaroitahan ei tarvitse olla myyntikuvissa.
Asunnon pitäisi olla vuokralaisen käytössä ja normaalisti asuttavissa sopimuskauden loppuun. Vuokranantajalla ei edes ole oikeutta käydä asunnossa jos ette anna lupaa.. Ottakoon kuvat myöhemmin.
Vuokranantaja tulee sitten itse siivoamaan oman kämppänsä just sellaseks ku tykkää, tai sitte odottaa niin kauan että te olette muuttaneet pois ja ottaa kuvat sitten vasta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole oikeutta. Olen kai veemäinen ihminen, mutta tuollaisen pyynnön jälkeen tekisin kämpästä vielä sotkuisemman näköisen.
Tähän en kehtaa ruveta, ihan vaan että välit säilyisivät mahdollisimman hyvänä loppuun asti; paljon olen kuullut tarinoita, kuinka turhautuneet vuokranantajat keksivät lopputarkastuksessa kaikenlaista tekaistua vahinkoa ja sotkuisuutta, ja pidättävät rahaa takuuvuokrasta näiden olemattomien jälkien korjaamiseen.
Kuvatkoon tyhjää asuntoa, eikä henkilökohtaisia tavaroitasi.
No mykkäkö olet vai mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Olisi ottanut kuvat ennen vuokraamista. Luulisi, että jokainen vuokranantaja tekee niin. Kysyhän olisiko hänellä jossain kuvia. Vuokralaisen tavaroitahan ei tarvitse olla myyntikuvissa.
Asunto oli paljon nuhjuisempi meidän tähän muuttaessa, ja olemme heidän luvallaan esimerkiksi tapetoineet uudelleen ja maalanneet seiniä jne nykyaikaistamista. Kai hänellä vanhoja kuvia on, mutta ei halua niillä myydä.
Jos välittäjä on yhtään viisas, niin kyllä se kertoo tyypille, ettei kuvia oteta vielä. Halusi vaan saada siltä nimen paperiin :)
Vuokranantaja voi nyt käydä keskustelun sen kaverin kanssa, joka katsoo peilissä häntä vastaan. Se on voi voi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole oikeutta. Olen kai veemäinen ihminen, mutta tuollaisen pyynnön jälkeen tekisin kämpästä vielä sotkuisemman näköisen.
Tähän en kehtaa ruveta, ihan vaan että välit säilyisivät mahdollisimman hyvänä loppuun asti; paljon olen kuullut tarinoita, kuinka turhautuneet vuokranantajat keksivät lopputarkastuksessa kaikenlaista tekaistua vahinkoa ja sotkuisuutta, ja pidättävät rahaa takuuvuokrasta näiden olemattomien jälkien korjaamiseen.
Vahinkoja ei voi keksiä. Niistä pitää olla näyttöä. Jos tietäisin vuokranantajan v'ttumaiseksi, kuvaisin asunnon ennen poismuuttoani, jotta minulla olisi todisteita siitä, että asunto on ollut kunnossa ennen poismuuttoani. Kuvia vastaan ei vuokranantajalla olisi mitään sanottavaa ja hänen olisi maksettava takuut takaisin niin kuin kuuluukin.
Miltä kämppä näyttäisi, jos muuttolaatikot vietäisiin pois? Vuokranantaja voisi roudata ne vaikka johonkin varastoon.
Kiitoksia vastauksista. Annan välittäjälle kyllä luvan tulla kuvaamaan, mutta en ala sen vuoksi siivoamaan tai järjestelemään yhtään, vaan jatkan pakkailua normaaliin tahtiin. Kuvatkoon uudet kuvat sitten kun asunto on tyhjänä.
Ai niin, tää vuokranantaja suunnitteli pistävänsä tämän ihan yhtälailla myyntiin, vaikka olisimmekin päättäneet asua tässä sen puoli vuotta :D
Myyntikuviin ei saa laittaa kuvia, joissa on sinun tavaroitasi ellet anna siihen suostumustasi. Eli vuokranantaja odottaa, että asunto on tyhjä tai laittaa myynti-ilmoitukseen kuvan vain ulkopuolelta.
Mitä se ketään haittaa, jos kuvissa näkyy muuttolaatikoita? Nehän voivat olla siististi seinustoilla.
Asunto on teidän kotinne vuokrasopimuksen päättymispäivään saakka eikä teidän ole pakko sinä aikana päästää kiinteistönvälittäjää ottamaan minkäänlaisia kuvia, jos ette halua.
Muuttonne on kuitenkin niin lähellä, että ottakoon kuvia sen jälkeen ja järjestäköön esittelynkin vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tää vuokranantaja suunnitteli pistävänsä tämän ihan yhtälailla myyntiin, vaikka olisimmekin päättäneet asua tässä sen puoli vuotta :D
Eihän siinä mitään ihmeellistä, silloin se myydään vuokrattuna. Ilmoituksessa mainitaan milloin vapautuu mikäli vuokrasopimus on irtisanottu.
Soita sille kiinteistönvälittäjälle. Me ainakin saatiin vaihtaa kuvauspäivä itselle sopivaksi kun niiden valitsema ei olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia. Silloin vain myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että asunnossa on vuokralainen ja hän asuu siinä päivään x saakka. Minun kotini myytiin niin, että minä jäin asumaan myös uuden omistajan vuokralaiseksi. Hänkin oli sijoitusostaja ja sai kätevästi vuokralaisen kaupanpäälle, kun osti asunnon. Teimme vain uuden vuokrasopimuksen tämän uuden omistajan kanssa. Muuten asumiseni jatkui entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Soita sille kiinteistönvälittäjälle. Me ainakin saatiin vaihtaa kuvauspäivä itselle sopivaksi kun niiden valitsema ei olisi onnistunut.
Ei ole vuokralaisen tehtävä järjestellä kuvauspäiviä. Se on sen omistajan homma.