Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä rahalla nämä nuoret reissaavat?

Vierailija
22.07.2019 |

Ylen artikkeli: https://yle.fi/uutiset/3-10867662

Toinen jutun päätähdistä on aloittanut matkustamisen 18-vuotiaana ja nyt 7 vuotta myöhemmin hän on matkustanut 55 maassa Etelä-Amerikkaa ja Aasiaa myöten.

En voi sille mitään, että minua kiinnostaa valtavasti, että millä rahalla hän toteuttaa tätä elämäntyyliään ja onko hänellä Suomessa jokin työ tai koulutus?

Vai eletäänkö vanhempien luona ja kaikki pienetkin tienestit siirretään reissutilille ja veks heti kun vain mahdollista? Kauanko tätä voi jatkaa vai tuleeko jossain vaiheessa pakko asettautua aloilleen? Mitä jos sitten kun kolmikymppisenä ei ole säästöjä, koulutusta, työkokemusta tai taitoja? Sen sijaan löytyy henkistä maailmankansalaisen pääomaa, kun on vaeltanut länsimaalaisen turistin etuoikeuksilla Machu Picchulle...

Itsekin rakastan matkustamista, mutta tuntuu, että joiltakin nuorilta puuttuu täysin tapapaino reissaamisen ja työuran välillä.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta määrällisesti noin paljon, enkä ole noin nuori, mutta käyn töissä. Reissuan aina kun on lomaa/saan sovittua ylimääräistä lomaa esim. ilta- ja viikonloppulisät vapaaksi vaihtamalla.

Olen 30-vuotias, asun Helsingissä maksetussa asumisoikeusasunnossa jossa kuukausittainen vastike on huomattavasti vuokra-asuntoja pienempi. En ole lisääntynyt, en ole ottanut lainaa, en omista autoa, en juuri shoppaile mitään kallista tai turhaa. Matkaillessa majoitun hostelleissa tai halvoissa hotelleissa (hostelli, jossa kuitenkin oma huone ja kylpyhuone on yleensä paras vaihtoehto omaa rauhaa kaipaavalle mutta pihille matkailijalle) ja muutenkin budjettitietoisena osaan kyllä kaivaa hinta-laatusuhteeltaan parhaat lennot, ravintolat, nähtävyydet, paikalliset kuljetukset/liikkumistavat yms.

Vierailija
22/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki joillain rahaa ja matkustelee, ei todellakaan voi hyvin.... Tunnen myös ihmisiä jotka sais esim rikkaan puolison, mut ne ei oo kiinnostunut rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 26v nainen jonka isä töissä suurehkossa yrityksessä talouspäällikkönä eikä hävetä myöntää että hän laittaa tilille joka kuussa 1500e. Se on ulkomainen tili josta voi nostaa kortilla käteistä Suomessa tai käyttää sitä esim. nettiostoksiin tai ruokaostoksiin.

Sain myös mm. mummolta ajokortin kun täytin 18 ja uuden auton kun täytin 25.

En siis ole toimettomana, teen kyllä itsekin joskus töitä ja vapaaehtoishommia, nyt olen päätoiminen opiskelija. Mutta en näe mitään syytä miksi minun pitäisi "kärvistellä" jos perhe itse tarjoutuu auttamaan.

Eikö sinua häiritse olla noin riippuvainen? Jos on omanarvontunto, ei ota almuja eikä apurahoja.

köyhä jolla jää raatamisesta käteen muutama satku kuussa vai "riippuvainen" jolla pappa betalar tukien ja asumistukien päälle vielä tonneja kaupan päälle?

olet hieman naiivi jos luulet ettei 99,99% valitsisi jälkimmäistä..

Vierailija
24/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 26v nainen jonka isä töissä suurehkossa yrityksessä talouspäällikkönä eikä hävetä myöntää että hän laittaa tilille joka kuussa 1500e. Se on ulkomainen tili josta voi nostaa kortilla käteistä Suomessa tai käyttää sitä esim. nettiostoksiin tai ruokaostoksiin.

En siis ole toimettomana, teen kyllä itsekin joskus töitä ja vapaaehtoishommia, nyt olen päätoiminen opiskelija. Mutta en näe mitään syytä miksi minun pitäisi "kärvistellä" jos perhe itse tarjoutuu auttamaan.

Isäsi siis rikkoo lakia kiertämällä lahjaveron? 

Vierailija
25/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asuminen on halpaa, opintotukea saa ja siihen kun tekee vähän työvuoroja päälle niin helposti saa säästettyä.

Vierailija
26/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 26v nainen jonka isä töissä suurehkossa yrityksessä talouspäällikkönä eikä hävetä myöntää että hän laittaa tilille joka kuussa 1500e.

Muista maksaa lahjaverot.

Häh? Saman talouden lapsia kuuluukin ylläpitää ilman että asiaan liittyy lahjaveroa. Mitä seuraavana, aletaan perimään viikkorahoista kun skidit saa 400e/kk?

Vierailija
27/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rikas on yrittäny ostaa mua 😁 mut en oo kiinnostunut. Ja oon paljon kauniimpi ja henkisesti terveempi ku moni jolla iskä maksaa. Oon itekki saanu joskus rahaa niin paljon että jollain menis järki. Mut se ei tehny musta ylimielistä ja elämä on parempaa ilman suuria määriä rahaa. Kauneusleikkauksillakaab ei voi muuttuu yhtä kauniiksi ku mä oon luonnostani, hah Hah.

Vierailija
28/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästettiin lapsille lapsilisät ja niillä ne on reissannu ja laittanu osan rahoista poikimaan osakkeisiin.

Vierailija
29/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari opiskelukaveria (suomenruotsalaisia) jotka kanssa saavat "sponssia" 2-3 tonnia kuussa. Ja olen ohimennen nähnyt että heillä on LHV:n tai Luminorin pankkikortit. Ihan tietoisesti ne talletetaan virolaiselle, brittiläiselle tai muunmaalaiselle tilille ettei verottaja kiinnostu/ettei lätkähdä lahjaveroja.

Minusta se on selkeää lain kiertämistä vaikka siinä "autetaankin" omaa jälkikasvua.

Vierailija
30/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintörahoilla. Joillain on ollut mummoja jotka ovat koko elämänsä sijoittaneet rahojansa osakkeisiin ja ihan perustuloillakin heillä on kertynyt +200k portfolio kun katsoo kuinka osakemarkkinat on historiallisesti tuplaantuneet 10v aikajaksoilla.

Moni näistä on perinyt +200k portfolioita ja ovat käytännössä taloudellisesti vapaita, jos tekevät yhtään töitä ja kasvattavat tätä portfoliota entisestään ja saavat ~5% osinkotuottoa koko summasta.

Moni on toki perinyt miljoonaluokkaa olevia osakesalkkuja. Eli tekevät passiivisesti +50k € vuodessa.

Tässäpä se tulikin. Eikä ole enää ihan mitään marginaaliporukkaa, vaan näitä jotka ovat jo perineet tai tulevat perimään satoja tonneja suht nuorena (pari-kolmekymppisenä) on jo satoja tuhansia Suomessa.

Joskus 80-luvulla näitä ei ollut kuin jossain ökypiireissä. Nykyään on oikeasti todella paljon rikkaita nuoria joita joko vanhemmat/suku sponssaa tai heillä on niin paljon perintöä että voivat reissata vaikka 20 kertaa vuodessa ulkomaille ja yöpyä hienoissa hotelleissa jos siltä tuntuu.

Eihän se köyhille ole reilua mutta elämä ei ole reilua.

Joo.

Suomi on pullollaan näitä nuoria, jotka ovat "koko ikänsä osakkeisiin säästäneen" mummonsa ainoa perillinen tai sitten mummolla on ollut miljoonasalkku, josta riittää jaettavaa koko perikunnalle.

Get real. Matkustaminen ei oikeasti ole kovin kallista, jos tasosta tinkii. Suomessakin, joka on maailman kalleimpia maita, osa kansasta elää yltäkylläistä elämää ilman tuloja ja omaisuutta. Miten tämä on mahdollista????

Vierailija
31/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks mun ystävää reissaa tollasia 1kk-6kk reissuja jatkuvasti. Tekevät muun ajan Suomessa töitä ja laittavat joka sentin säästöön. Elävät niukasti ja eivät omista mitään. Ovat jotain työtä tehneet välillä reissussakin.

Matkustaa voi myös halvalla. Etenkin jossain aasiassa yhteismajotuksia saa tyyliin parilla eurolla yön. 20 henkee saattaa nukkuu samassa huoneessa, käytävällä yhteiset suihkutilat useamman huoneen kanssa ja omille tavaroille on pieni lukollinen kaappi.

Musta ei vaan ois tohon. Ite käytän rahani mielummin parempaan 1-2 viikon lomaan kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. Säästän asunnon ostoon ja kulutan rahaa kotimaassa hyvään elintasoon. Rahansa voi käyttää niin monella tavalla.

Vierailija
32/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reissaan omilla rahoilla.

Vierailija
33/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on jo totaalisen feudalistinen luokkayhteiskunta, köyhimmät ovat tukien varassa itsemurhayksiöissä, sitä seuraavat kärvistelevät palkkatöissä ja käteen jää kulujen jälkeen joitain satoja euroja (joku 400-800e maks), sitten on 21v Jessicoita ja Anderseja joilla ökykämpät, tilille tupsahtaa maagisesti hupitonneja joka kuu ja iskä liisaa tuliterät Teslat kun pyytää.

Turha väittää että tässä maassa mitään oikeudenmukaisuutta on. Syntyperä määrittää, millaista nuoruutta ja nuorta aikuisuutta tulet elämään ja missä olosuhteissa.

Vierailija
34/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt

Opintolaina

Pikavipit

Vanhempien tuki

Naisten kohdalla reissut "poikaystävien" piikkiin

Vierailija
35/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanotaan verosuunnitteluksi :) Kaikki varakkaat sitä harrastaa ja miksei harrastais. Kyllä minäkin antaisin omalle lapselleni mielellään verottomana rahaa joka kuukausi jos sitä rahaa olisi niin paljon.

Vierailija
36/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta apn kysymys ei ollut mitään kateutta, vaan ihan hyvä kysymys. Ja järkeviä vastauksia täällä tullutkin, esim minulle ei olisi tullut mieleen, että hyvinkin yleinen vaihtoehto on tosiaan se, että varakas suku sponsoroi. Omassa nuoruudessani kun se oli suhteellisen harvinaista tai sitten siitä ei ainakaan puhittu. Toki opiskeluaikana osa kavereista asui ilmaiseksi mummon perintökampassa esim. Töölössä, osa hikisissä soluissa Malminkartanossa, osa taas itsensä kipeäksi maksaen kivassa yksityisessä kämpässä. Mutta tosiaan silloin 80-luvulla ei ollut yhtä isoja tulo- ja varallisuuseroja ainakaan nuorten kohdalla.

Vierailija
37/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaks mun ystävää reissaa tollasia 1kk-6kk reissuja jatkuvasti. Tekevät muun ajan Suomessa töitä ja laittavat joka sentin säästöön. Elävät niukasti ja eivät omista mitään. Ovat jotain työtä tehneet välillä reissussakin.

Matkustaa voi myös halvalla. Etenkin jossain aasiassa yhteismajotuksia saa tyyliin parilla eurolla yön. 20 henkee saattaa nukkuu samassa huoneessa, käytävällä yhteiset suihkutilat useamman huoneen kanssa ja omille tavaroille on pieni lukollinen kaappi.

Musta ei vaan ois tohon. Ite käytän rahani mielummin parempaan 1-2 viikon lomaan kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. Säästän asunnon ostoon ja kulutan rahaa kotimaassa hyvään elintasoon. Rahansa voi käyttää niin monella tavalla.

Ja sitten on niitä välimuotoja, esim. 2-4 hengen dormeja, jotka maksavat vähän enemmän, mutta ovat mukavampia.

Vierailija
38/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari opiskelukaveria (suomenruotsalaisia) jotka kanssa saavat "sponssia" 2-3 tonnia kuussa. Ja olen ohimennen nähnyt että heillä on LHV:n tai Luminorin pankkikortit. Ihan tietoisesti ne talletetaan virolaiselle, brittiläiselle tai muunmaalaiselle tilille ettei verottaja kiinnostu/ettei lätkähdä lahjaveroja.

Minusta se on selkeää lain kiertämistä vaikka siinä "autetaankin" omaa jälkikasvua.

Toivottavasti edes isät tietävät, että CRS-raportoinnin takia näiden tilien tulot raportoidaan viiveellä sen kotimaan verottajalle. Voi tulla selittämisen paikka jos vuosittain tilille tulee 24-36t euroa ilman järkevää syytä.

Vierailija
39/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia, ulkomaalanen poikaystävä, lennetää ympäri maailmaa, saastutetaan luontoa. Siinähän se aika pitkälle tulikin mikä nykymenossa on pielessä.

Jaahas, sieltä tulikin jo ensimmäinen erityisesti nuoria naisia syyllistävä viesti. :) Reissaavat nuoret miehet eivät sinua häiritse kuitenkaan?

Vielä järkyttävämpää lienee, jos sillä nuorella miehellä on ulkomaalainen poikaystävä 😂.

Ps. Lapsettomuus on suurin ilmastoteko, sitä pitäisi kiittää eikä paheksua.

Vierailija
40/57 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeet ja tasokas prostituutio. Näillä ainakin muutama tuttu nuorehko nainen reissaa.